Hoofdaandrijving hapert

Hoi allen,

kort en krachtig; (ps ben hélemaal nieuw in deze hobby)

heb onlangs een Art Tech Falcon 3D SE gekocht, tweedehands van ene meneer Johan, die op zijn beurt deze gekocht had van ene heer BadBart, ik meende bekend hier op het forum.
na ontzettend veel gepienter en gelees, alles juist aangesloten (lijkt me).
De zender en ontvanger gematched, zender is een Graupner mx-12s, met ingebouwde 2.4Ghz module van Assan, ontvanger tevens van assan, 6 kanaals.

nu oftewel ik maak een ontzettende (beginners) blunder, oftewel er is werkelijk iets kapot of verkeerd ingesteld.

alle kanalen naar mijn mening goed aangesloten.
back-rotor wordt gestuurd door de main-tandwiel.
alle servos reageren netjes op bewegingen van de zender.
behalve.. als ik de throttle omhoog beweeg, dan verandert de hoek van de bladen, andersom idem dito. maar de grote rotorbladen maken een vierde slag, als ik geluk heb, en dan volgt een pieptoon, of daarvoor zelfs, en stoppen ze. alsof ze tegen worden gehouden om rondjes te draaien.

echter als ik handmatig aan het hoofdtandwiel draai, dan draait alles lekker soepel, niet te, maar gewoon fijn, beide kanten op.

welke info hebben jullie nog meer nodig om hier iets over te oordelen ?

alle hulp is welkom, groetjes

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Ik ken het apparaat niet, maar het klinkt alsof je motor of regelaar niet aan de gang wil.

misschien eerst de motor even lossleutelen, kijken of hij los wel wil draaien.
Zo ja, heeft hij te strak tegen het tandwiel aan gezeten.

Nee, is er iets met de regelaar aan de hand
of er zit een schroefje oid in de motor

En soepel bij een heli is dat hij een keer of 7 rond blijft gaan als je er een zet tegen geeft...
Is dat zo?

o ja, les voor de volgende heli:

ALTIJD voor laten vliegen
bij heli's weet je nooit wat je hebt als het niet gevlogen heeft...

je hebt gelijk..altijd checken.. en nooit afwijken van die regel..

ik zat te denken dat wellicht de accu op een of de andere manier door het proberen leeg was geraakt. nu sluit ik die aan op de $%#$^% lader, die zoals je ziet nogal wat frustraties oplevert, type Chameleon ISL6-330D.

De accu is een Mystery 15C 2200, 3 cels lijkt me (11.1 V)

eerst moest ik die opladen met instelling 3 cellen. nu geeft de lader bij die afstelling een fout, en hij accepteer de accu alleen met instelling van 2 cellen, kan het zijn dat 1 cel kapot is ? komt dat wel eens voor ?

of moet ik eerder de lader in de grijze container een plekje geven ?

als je de beschikking hebt over een voltmetertje..
Zo nee, kun je eigenlijk niets testen..

Dus, uitgaande van ja
je accu mag in totaal minimaal 3x 2,4 volt zijn. dus 7,2 Volt.
Die 2,4 is erg belangrijk, als 1 cel onder die waarde komt, heb je grote kans op een zwaar beschadigde batterij.
in heliland wordt meestal een 80% ontlading aangehouden, oftwel de meesten kijken naar het aantal mAh dat wordt teruggestopt in de accu.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je lader dit kan laten zien.
In volts zou je iets van 3,5 volt oid moeten pakken.

Als nu 1 cel onder de 2,4 volt duikt, ziet jouw lader dat hij een beschadigt pakket aan de haak heeft geslagen. (als je de balancer eraan hebt hangen)
Opladen en eventueel laten ontladen kan de accu op laten bollen, en in extreme gevallen laten ontploffen.
In de meeste gevallen bollen ze op, en doen ze eigenlijk geen klap meer.

Als je de heli met deze accu hebt gekocht, bestaat er natuurlijk een kans dat de accu naar de kl#### was...

Als je de lader nieuw hebt, lijkt me de kans op het eerste sterk aanwezig

Maar, geen voorbarige conclusies..
eerst meten, desnoods 2e batterij bestellen en lader proberen (je hebt er toch 2 a 3 nodig)

Het moge duidelijk zijn.

ik ga eerst de accu doormeten, dan als die on orde blijkt te zijn, de motor direct op de accu aansluiten, om te checken of die uberhaupt draait (dat kan toch wel lijkt me?).

ps moet ik bepaalde kanalen 'mixen '' op de zender, om de heli uberhaupt goed te laten functioneren ?

ps is er misschien iemand in de buurt van sint-oedenrode/veghel/eindhoven, die een uurtje zou willen besteden aan wat hulp met de heli ? ook de zender heeft zoveel instellingen, ik verdwaal me in de termen. hoewel ik kleine stapjes vooruit ga, merk ik dat er toch persoonlijk advies van pas zou komen.. niet alles kun je uit boeken en instructies halen.

Laatst bewerkt:
heb je twee draden uit de motor, of drie?
Met drie kun je nl niet recht op de accu zetten, dan moet de regelaar er tussen

Met twee draden kun je eventueel ook een AA batterij pakken, en daar de draden op de polen zetten.
Zelfde effect, alleen veel minder toeren.

Qua zender, ja, een heli heeft mixers nodig voor de aansturing.
Maar dat verhaal wordt een beetje te lang om zo ff op te schrijven.
Beter om even met iemand te overleggen:rolleyes:

Succes!

jemig wat heb ik mijn vingers gebrandt aan deze hobby en al helemaal in het vertrouwen van de verkoper , wat baal ik daarvan zeg.

zojuist de motor losgehaald. er zitten inderdaad drie draden in. bij het loshalen, viel 1 stekker uit de krimpkous.

krimpkoud opengehaald, soldeerklont was losgekomen.. geen wonder dattie niet verder kwam dan paar keer draaien - MET GELUK.

stekkers vastgemaakt (amateuristisch, met vingertjes geklemd), motor begon toeren te maken, redelijk wat, maar nog veeeeels te weinig lijkt me om de kunnen stijgen. of ik moet me vergissen.

breng de regelaar plus accu naar een elektromonteur, een kennis van me, deze gaat het inelkaar solderen, en de rest van de verbindingen plus accu checken.

echter dat mixen, begrijp ik het goed , dat je daarmee kanalen aan elkaar koppelt ? dus de hoek van de bladen bijvoorbeeld met de throttle ? of zit ik helemaal verkeerd te gissen .. ?

bedankt voor zover student.

Even kort de mixers van een heli..

Bij een fp (fixed pitch) heb je een bladhoek in de bladen zitten, op en neer doet de heli door meer of minder gas te geven.

Sturen gebeurt vaak met 3 servo's, deze drie moeten met elkaar gemixt worden om de juiste stuurbewegingen te krijgen.

Bij cp (collective pitch) heb je rechte bladen, op en neer gebeurt door de bladhoek te veranderen, motortoerental wordt via een curve ingesteld

Dus, vast toerental, bladhoek veranderd. Dat is al een mix, die ook via dezelfde drie servo's loopt. Sturen loopt ook via die drie servo's.

Dan de staart, daar zit een gyro op.
Zit er een motor op je staart, hoeft de gyro alleen te weten hoe gevoelig hij moet staan, en soms hoeveel hij bij moet sturen als jij gas geeft.
Zit er geen motor op de staart en zit hij gekoppeld aan de hoofdrotor, moet de gyro ook weten hoever hij mag corrigeren.
Staat de gyro te gevoelig, gaat hij nerveus heen en weer slaan (hunten)
Te ongevoelig, dan reageertde staart als een spons en zal niet lekker in 1 richting willen blijven staan. Ander woord voor die gevoeligheidsinstelling is trouwens gain ( zo wordt het in de zender ook vaak genoemd)

Verder mag niet 1 servo vastlopen, dus ergens tegen klemlopen. Dit mag nooit, dit kan de servo verbranden of andere onderdelen af laten fakkelen.
Vaak kun je dit ergens instellen
Alles moet uiteraard de juiste kanten op bewegen (vaak zit ereen reverse menu in de zender, of via schakelaartjes)
En zeer belangrijk, alles moet soepel, spelingsvrij en zonder gekke dingen draaien.

Vaak wisselt de specifieke instelling per heli een beetje, vaak wisselt het ook nog per piloot.
Ik heb het bv niet zo op de expo functie (in computerzenders heb je vaak de optie om expo in te schakelen, hiermee wordt het midden van de stick minder of juist gevoeliger), maar anderen hebben soms 50% of meer staan.

Trouwens wel prettig dat het alleen een soldering was die los zat....
Is natuurlijk lastig, maar is relatief simpel en goedkoop op te lossen.
En vergis je niet, iedereen is zich in het begin de kolere geschrokken van alles wat er om zo'n heli heen hangt.
Komt vanzelf, met dat je aan zo'n ding gaat sleutelen en vliegen, en ook hier wt blijft lezen, wordt je snel wijzer :mrgreen:

jemig wat heb ik mijn vingers gebrandt aan deze hobby en al helemaal in het vertrouwen van de verkoper , wat baal ik daarvan zeg.

Valt wel mee hoor.... je bent er een beetje onvoorbereid ingestapt mischien, en wat vertrouwen betreft: het is of de duvel er mee speelt, maar om een of andere reden openbaren mankementen zich relatief heel vaak op het moment van verkoop.... Heb ik zelf ook al meerdere keren gehad, zowel bij eigen aankoop (en ik weet na 28 jaar in deze hobby toch echt wel waar ik op moet letten....), als bij verkoop van een model waar ik zelf jaren zonder problemen mee gevlogen had. Maak je dus niet al te sappel, en verdiep je er in, bijt je er in vast, en dan zul je na verloop van tijd merken dat het ten eerste geen zwarte magie is, maar gewoon techniek die te leren, te begrijpen en onder de knie te krijgen is, en ten tweede dat het een uiterst fascinerende, uiterst veelzijdige en uiterst verslavende hobby is, waarin je letterlijk NOOIT uitgeleerd bent!

echter dat mixen, begrijp ik het goed , dat je daarmee kanalen aan elkaar koppelt ? dus de hoek van de bladen bijvoorbeeld met de throttle ? of zit ik helemaal verkeerd te gissen .. ?

Dat mixen, daar zou ik voorlopig even afblijven, want uit je beginpost maak ik op dat alles toch al wel min of meer goed ingesteld was.
Je gist overigens inderdaad correct, maar er zit nog wel meer achter....
Ik zou zeggen, begin EERST eens met je te verdiepen in HOE een heli precies vliegt en stuurt, en het maakt niet heel veel uit of je je wat dat betreft in modelheli's verdiept of in "echte" want de basisprincipes zijn min of meer gelijk. Zodra je een beetje door hebt hoe een heil (klein of groot) hóórt te werken, zal al die mixfuncties ook al snel een stuk makkelijker te begrijpen zijn....
En verder, wat Student ook al zegt: schaam je nergens voor, we hebben het allemaal ooit eens moeten leren....

Groet, Bert

Brutus en Bert,

beide dank voor jullie reactie.
al bij al moet ik zeggen dat ik dagelijks wel iets verder kom, en dat laat de moed er tot nu toe wel in houden, gelukkig ook maar.

het is inderdaad een tijdrovend karweitje, dat verdiepen, maar dat zorgt ook weer voor een leuke uitdaging, waar je niet na 1 dag op uitgekeken bent.
in het begin was ik aardig negatief, toch wel, de moed was me even in de schoenen gezakt..
je koopt een prijzige heli, wil de instellingen leren, zien hoe alles op elkaar reageert, en dan kom je erachter dat je eerst een raadsel hebt op te lossen , voordat de bladen uberhaupt een draai kunnen maken..:rolleyes:

de man waar ik de heli overigens van had gekocht, had deze weer van een ander persoon overgekocht, dat is ene meneer nickname BadBert hier op het forum, ik heb hem een PM gestuurd, wellicht kan hij mij een tip geven in de richting van goede instellingen voor deze heli icm de graupner zender.

wat ook zééééér verwarrend was in het begin, was het feit dat ik de zender en ontvanger niet gekoppeld kreeg. toen merkte ik pas (stom !!! - toen pas :mad:) dat de ontvanger 2.4ghz was, en de zender 35 mhz..
oh wat had ik me voor mijn hoofd geslagen dat ik dit niet eerder had gezien.. en oh wat was het jammer dat de verkopen niet had verteld, dat hij de zender naar een 2.4 ghz had omgebouw.. slapeloze nachten voor niks wakker gelegen hahaha :banana:

ik ga jullie reacties nog eens goed doorlezen, om het beter te begrijpen, dat dat verhaal met mixen. vooralsnog, ga ik eerst proberen om alles werkend te krijgen.

fijn weekend nog

Niets te danken!

Als je gevorderde vliegers bezig ziet, dan lijkt het zo makkelijk....
Dat is het niet.... Maar zoals ik al zei, het is ook weer geen zwarte magie.

Ik weet niet of je hulp hebt, maar zoniet, dan is dat het allerbeste advies wat ik je geven kan, en bij deze raad ik je dan ook DRINGEND aan, hulp van een ervaren vlieger te zoeken....

Groet, Bert

Je zult een heleboel bij moeten leren. Begin eens met de instructievideo's van finless Bob op helifreak.com. Even aanmelden, dan kun je ze downloaden. Kijk vooral naar de zgn 101-vid's.
daar behandelt hij bijvoorbeeld de CCPM etc swashmixing etc.
Zoek een ervaren vlieger, of een club.
Leren vliegen zul je toch mmoeeten doen met vallen en opstaan.
Waar woon je ergens?

Back