hoogstart siliconen slang

Die allround 100 is bij uitstek geschikt voor kisten zoals een Cirrus (75). Mijn Starlight gaat er ook prima mee.
Ik heb nog een zwaardere waarmee de snellere/zwaardere kisten omhoog gaan maar daar durf ik geen Cirrus aan te doen.

Nou, toch maar besteld.. Ik hoop er heel wat jaren plezier van te gaan hebben. Tis geen goedkoop setje!:(

Ik kan de slang van HK aanbevelen. Met twee rode aan elkaar geknoopt + 100m dyneema lijn bracht een easyglider op respectabele hoogte. Voor de zwaardere kisten minimaal de blauwe gebruiken.

HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing 6mm Silicon Rubber Bungee Hi-Start Cord
HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing 8mm Silicon Rubber Bungee Hi-Start Cord

BL8-5-10m.jpg

en gevonden (voormij dan ) een elastiek van 35meter 10mm uitwendig en 4 inwendig .

eens kijken wat dat morgen doet .
tevens een vraag uitstaan bij een goede relatie/klant in de food sector voor siliconen slang .

elastiek wat ik verkregen heb (letterlijk in de zin van het woord) blijkt dus spul van emc vega te zijn .
rek is prima . de lijn lengte is totaal een 161meter met elastiek (vanmiddag na gelopen ).met de f3jzwever van arjan was er zelfs prima mee hoog te komen . met de briljant kon ik de lengte uitvliegeren en op max lengte dus van de ringvliegen (dwz met de laatste rek mee duiken en dan up trekken , de opgebouwde snelheid zet je dan om in hoogte .Arjan vondt het spectaculair hoog :D.

het gevoel van lijnstarten begint weer terug te komen .ik denk dat ik nog wat zwevertjes zonder motor er bij ga maken .(oa een skeeter )

@ proper, ik heb de rode (1 enkele met 100m nylon) maar ik krijg amper mijn cumulus xxl van de grond.... deze weegt 1.3kilo... hij zakt er door als een pudding, en kom op 50m uit...

hij heeft gewoon te weinig versnelling erin zitten....

1/3 van je lijnlengte is grofweg de lengte voor je rubber wat je nodig hebt .
dus in mijn geval 125meter nylon zou dus 41meter rubber op moeten zitten ,ik heb er 35 meter rubber op zitten wat volstaat . de lengte van het rubber is gelijk aan de duur van de energie(in groffe wegen).
ik ben er nu wel uit dat siliconenslang prima is voor een weiland ,maar niet voor de hei .
op de hei is het spul van emc vega gewoon zijn geld waard .nu wil ik dus nog steeds een goedkopere leverancier zien te vinden .ik weet nu hoe het aanvoelt en wat de rek is .
en kijk op www.goedkopervissen.nl voor zeevislijn op spoel met de juiste trekkracht .

Berkley Big Game Ultra Clear 0.71mm 250m - Hengelsport - Goedkoper Vissen

dit is nylon en zeer goed te doen .

1000m.Meerval/Noorwegen top-dyneema - Hengelsport - Goedkoper Vissen

en hier ga ik binnenkort wat van op een haspel zetten om uit te proberen (heb ik nog liggen )

Interessant draadje, heb geen zin om zo'n dure set van EMC vega te kopen daarom sprokkel ik zelf alles bij elkaar. Ik heb bij HK een elastiek besteld en ga bij de viswinkel lijn halen.

Maar hoe kun je het beste alles aan elkaar vast koppelen
-grondpen aan elastiek
- elastiek aan tweede elastiek
-tweede elastiek aan lijn

Is het een kwestie van knopen of kun je het beste ringetjes of karabiners hiervoor gebruiken?

@ proper, ik heb de rode (1 enkele met 100m nylon) maar ik krijg amper mijn cumulus xxl van de grond.... deze weegt 1.3kilo... hij zakt er door als een pudding, en kom op 50m uit...

hij heeft gewoon te weinig versnelling erin zitten....

Daarom zeg ik ook: blauwe gebruiken voor de zwaardere kisten.
Je kunt ook meerdere strengen parallel zetten.

Voor het geld vind ik het helemaal geen slecht spul. Mooi soepel en flexibel. Rekt circa 5x tot 6x uit.

Interessant draadje, heb geen zin om zo'n dure set van EMC vega te kopen daarom sprokkel ik zelf alles bij elkaar. Ik heb bij HK een elastiek besteld en ga bij de viswinkel lijn halen.

Maar hoe kun je het beste alles aan elkaar vast koppelen
-grondpen aan elastiek
- elastiek aan tweede elastiek
-tweede elastiek aan lijn

Is het een kwestie van knopen of kun je het beste ringetjes of karabiners hiervoor gebruiken?
wel in het elastiek maak je een deuvel van beuken met een versmalling (net zoals een nippel in een benzine slang bij een auto )deze maak je hol op de diameter van je draad . nu steek je je draad door de deuvel en maakt er wat knoopjes in (mooiste is een knoopp die zo min mogelijk krachten van je lijn kost ,dus kijk bij vissport sites voor de juiste knopen ). nu steek je de deuvel met wat glijmiddel in de vorm van spuug in het rubber . het rubber op de plek van de versmalling omwikkel je met koord en dit koord zet je in de nagellak of blanke vliegbindlak .zo heb je een verbinding die geen breuk oplevert .aan het grond eind van het elastiek doe je dit ook ,maar dan gebruik je wat dikker touw (scheerlijn van je tent)/ deze zet je met een tentharing in de grond of net als ik een oude rondvijl .

en elastiek aan elastiek je raadt het al een deuvel met 2 versmallingen , de rest is simpel .

en elastiek aan elastiek je raadt het al een deuvel met 2 versmallingen , de rest is simpel .

Dit heb je ook nodig als je elastiek een keer mocht breken. Wat dan ook kan is een draadeindje er tussen, voor de rest zoals Serge beschrijft.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Bij de verbinding van elastiek naar elastiek heb je een deuvel met twee versmallingen nodig. Ik neem aan dat je hier ook draad om de versmallingen heen wikkelt nadat je beide elastiekuiteinden om de deuvel hebt gedaan?

Het lijkt me leuk om een keer met jullie mee te vliegen als jullie bezig zijn met het elastiek op de hei. Naast MVC-Otto ben ik ook lid van ELC.

@paramarc
Even ter verduidelijking, zo heb ik het op mijn hoogstart zitten:
full

Aan een kant een gat boren in de duvel en vervolgens hem in het holle elastiek wurmen. Dit is echt een rot klus kan ik je vertellen! Dit gaat het beste door met een lange platte tang het rubber open te houden en vervolgens de duvel er in de te drukken. Of door eventueel het rubber een tijdje in warm water te leggen. Het koperdraad zo strak mogelijk eromheen draaien. Het uiteinde met de nylon lus eraan gaat om de grondpen heen en het andere eind gaat aan een lus aan het uiteinde van de nylon hoogstartlijn. Ik kan je aanraden om een ijzeren (sleutelhanger) ring met een kleine diameter te nemen. Grotere verbuigen een stuk sneller.

Good luck!

Groeten Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
daarom een gat in de lengte richting met de nerf mee ,dan komen alle krachten goed terecht en breuk vrij .met een sleutel ring kan ook ,maar dan vraag je eerder om haakmomenten in de hei (moet dat bij mij nog doen ) heb ik gemerkt .

@paramarc
Even ter verduidelijking, zo heb ik het op mijn hoogstart zitten:
full
Hoi,

Eerst de deuvel in de kop van een boormachine zetten en met een ronde vijl een gleuf vijlen (draaien). Niet te diep 1 -1,5 mm is voldoende. Maak een brede gelijkmatige sleuf (halfronde vijl).

Het gat moet je niet dwars door de kop boren, maar in de lengterichting door de deuvel.
De startlijn erdoorheen en dan een knoop erin. Liefst zo'n dubbele knoop of 8-knoop (die verzwakken de lijn het minst). Dan een krimpkousje erover (voorzichtig, niet te heet) of een beetje smeltlijm, een druppel verdunde Bizonkit. Geen secondenlijm, het moet flexibel blijven. Secondenlijm is hard en bros, na verloop van tijd barst en breekt het. :(

Vervolgens de deuvel met gekoppelde lijn in de slang schuiven (als het uiteinde wat extra taps is gemaakt, lukt het wat makkelijker). Ander is het een kl.te klus). De slang zover eroverheen schuiven dat de deuvel niet meer zichtbaar is.

Ijzergaren er omheen. Niet te strak beginnen, pas de 2e of 3e laag mag strakker, anders snij je de slang misschien door. Afknopen en borgen met sterk verdunde Bizonkit. Maar een tie-rap voldoet ook uitstelend. :rolleyes:

N.B.
Ik heb ooit iemands startlijn gezien die deze constructie had maar geen gleuf in de deuvel, en geen tie-rap of andere knel-borging. Wel zat de deuvel zo diep dat die niet meer zichtbaar was. Het zat al jaren zo. Als de lijn wordt aangespannen wordt hij ook dunner, en komt dus strakker om de deuvel ...

Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Dirk:ik zie je aanvulling nu pas....

Het lijkt me een uitdaging om het gat in de deuvel in de lengterichting te boren, is dit te doen met een handboor of heb je daar een kolomboormachine voor nodig?

Welke diameter deuvels kan ik het beste kopen? Heb het blauwe elastiek van Hobbyking besteld. Ik neem aan dat ik ze in een bouwmarkt kan kopen, heb geen zin om ze uit de boekenkast te slopen ;)

Een deuvel met de dikte van de buitenmaat van het elastiek lijkt me ruim voldoende. Die van 'Rick R' lijken me aan de dikke kant.
Belangrijker vind ik om de hele deuvel in het elastiek te krijgen, het elastiek-uiteinde schuift dus helemaal over de deuvel heen. Dan heb je nauwelijks meer een tie-rap oid. nodig. Het door de rek dunner wordende elastiek komt dan steeds strakken te zitten ...

In de lengte boren? Ja, lastig. Zelfs met een kolomboormachine en een klembankschroefje wijk je nog wel een mm af aan de andere kant. Maar echt belangrijk is dat niet.
Met een handboor lukt het waarschijnlijk wel. Misschien heb je 2 of 3 pogingen nodig ... Jammer dan, dan heb je 2 holle deuvels over ...

Dirk.

Back