@paramarc
Even ter verduidelijking, zo heb ik het op mijn hoogstart zitten:
Hoi,
Eerst de deuvel in de kop van een boormachine zetten en met een ronde vijl een gleuf vijlen (draaien). Niet te diep 1 -1,5 mm is voldoende. Maak een brede gelijkmatige sleuf (halfronde vijl).
Het gat moet je niet dwars door de kop boren, maar in de lengterichting door de deuvel.
De startlijn erdoorheen en dan een knoop erin. Liefst zo'n dubbele knoop of 8-knoop (die verzwakken de lijn het minst). Dan een krimpkousje erover (voorzichtig, niet te heet) of een beetje smeltlijm, een druppel verdunde Bizonkit. Geen secondenlijm, het moet flexibel blijven. Secondenlijm is hard en bros, na verloop van tijd barst en breekt het.
Vervolgens de deuvel met gekoppelde lijn in de slang schuiven (als het uiteinde wat extra taps is gemaakt, lukt het wat makkelijker). Ander is het een kl.te klus). De slang zover eroverheen schuiven dat de deuvel niet meer zichtbaar is.
Ijzergaren er omheen. Niet te strak beginnen, pas de 2e of 3e laag mag strakker, anders snij je de slang misschien door. Afknopen en borgen met sterk verdunde Bizonkit. Maar een tie-rap voldoet ook uitstelend.
N.B.
Ik heb ooit iemands startlijn gezien die deze constructie had maar geen gleuf in de deuvel, en geen tie-rap of andere knel-borging. Wel zat de deuvel zo diep dat die niet meer zichtbaar was. Het zat al jaren zo. Als de lijn wordt aangespannen wordt hij ook dunner, en komt dus strakker om de deuvel ...
Dirk.