Hoogstartlijn

't is misschien niet meer helemaal van deze tijd maar het leek mij wel leuk om weer eens te gaan zweven met een hoogstartlijn.
Waar moet ik op letten als ik zo'n lijn aanschaf, ze zijn er volgens mij voor verschillende afmetingen/gewichten van zwevers.
Ik zag op ebay.de oa verschillende kleurcodes voorbij komen, weet iemand welke kleur waarvoor staat?

Ik kan je geen pasklaar antwoord geven. Zelf zou ik waarschijnlijk mijn spullen bij EMC-Vega halen.

KLIK voor de hoogtestartspullen bij EMC.

Hoogtestartlijnen zijn misschien niet meer van deze tijd, maar het is wel leuk! Mijn vliegmaat heeft oude (20+) Saggita's "geerfd". Er zat ook een hoogtestartlijn bij. Een plezier dat we ermee hebben! Het is gewoon leuk! (ik vindt al snel iets leuk als het met modelzweefvliegen te maken heeft, maar goed....)

Mooi spul daar bij EMC, wel een beetje prijzig om even uit te proberen. Is er niet iemand die nog zo'n lijntje ongebruikt heeft liggen en er vanaf wil?

Jakkie takkie zei:
't is misschien niet meer helemaal van deze tijd maar het leek mij wel leuk om weer eens te gaan zweven met een hoogstartlijn.
Waar moet ik op letten als ik zo'n lijn aanschaf, ze zijn er volgens mij voor verschillende afmetingen/gewichten van zwevers.
Ik zag op ebay.de oa verschillende kleurcodes voorbij komen, weet iemand welke kleur waarvoor staat?

Niet meer van deze tijd :?: Toch wel: Wat doe je als je met je zwever wil vliegen en er is geen drager/sleper met bijhorende piloot aanwezig? OK, je kan kiezen voor een elektrozwever of hulpmoter, maar dat is toch niet het echte zweven.

Zelf verkies ik hoogstart om te zweven mbv elektrische lier of pin en keerrol.
Waar moet je op letten bij aankoop? Voor welk type zwever dient het, hoe groot, zwaar, sterk,... is het model? Best is de draad ook wat elastisch.
Verder, hoe wil je? elektrische wich, pin en keerrol of elastiek.

Enkele vb van mezelf:
- Mijn F3J-toestellen (Sharon 3,2m en 3,6m) trek ik bij stil weer omhoog met een draaddikte van 1,3mm, bij wind 1,5mm (lengte draad 150meter, tijd tussen grond en los op hoogte <10sec) (elektrisch of pin+keerrol)
- Een rustig zwevertje (span 2-3m) gaat de lucht in met een draad van 1,0mm (ribbenbouw) (keerrol niet altijd nodig)
- mijn handlaunch doe ik desnoods omhoog met... de draad van mijn (zee-)vishengel (al smijt ik dat ding (handlaunch) liever)

Elastieken gebruik ik niet. Voor kleine zwevertjes is dit een leuk en goedkoop iets + je kan dit op je eentje gebruiken zonder een dure elektrische winch te moeten gebruiken.

kleurcodes? onbekend. Ik heb al verschillende kleuren van draad gebruikt, maar zie der geen verschil in buiten dat je de ene iets beter ziet dan de andere.

:idea: Let bij een draad wel op hoe je deze knoopt. Een knoop is de zwakke schakel in de draad.

Thanx, ik heb inmiddels via marktplaats een hoogstartlijntje kunnen krijgen (moet hem nog ophalen). Ik denk dat het een graupner-achtig ding is, ik zal eens even kijken.

Ik zit vast even te kijken op google earth of we ergens in de buurt een mooi veldje hebben (+/- 150 meter?).

Welk setje heb jij gekocht Taco?

Deze:

>> mit 100m Seil

Gummihochstartset bestehend aus je:

1x MegaRubber in entsprechender Stärke

2x Endverbinder im Megarubber montiert bis 5mm Innendurchmesser

1x Erdanker in Korkenzieherform mit Drehring

1x Kettenschraubglied verbindet 2 Schläuche

1x F3B-Fallschirm

1x Speedline in 100m Ausführung
Voor 133 euro. (tot 4 kg)

Taco.

Het nylon omvlochten elastiek dat je bij de watersportwinkel vind doet het ook goed.
Mijn zwager schiet zijn Spirit naar 200 meter met een combi van 150 meter nylon en 40 eleastiek.
Ik ga het spul van de week halen voor mijn oude Carrera.

Vandaag voor het eerst mijn hoogstartlijntje uitgeprobeerd op het Rozendaalse Veld.
Ging best leuk maar na een paar poigingen was het 'ketsjinggg'......
Het elastiek was uit de koppeling geschoten waarmee het is verbonden met het perlon snoer:

hoogstartlijn002yo4.jpg

hoogstartlijn004ra9.jpg

Nu is mijn vraag, hoe krijgt de gemiddelde modelbouwer een stug elastiek met een diameter van bijna 6mm in een gat van 4mm :? Weet iemand raad?

Dreft zou ik kunnen proberen. Probleem is echter dat het elastiek vanaf de smalle kant moet worden ingevoerd. Heet/warm stoken lijkt me geen optie, dat scheelt maar micrometers en geeft bovendien het risico op smelten van het rubber. Ik weet eigenlijk ook niet hoe dat precies heeft vastgezeten aan de binnenzijde van de metalen huls, ik denk dat het dubbelgevouwen zat of zo.

Ik kom hier nooit maar zat het forum af te struinen.
Maar is het misschien mogelijk om het elastiek uit te rekken dan wordt dit ook dunner.
en anders insmeren met vet of afwasmiddel ja.

Nou, vandaag van alles geprobeerd maar het is niet gelukt. Het probleem is dat je eerst een klein stukje elastiek in het gaatje moet zien te wurmen en dat lukt gewoon niet. Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die dit overkomt.... hoe zou ik rubber en lijn anders aan elkaar kunnen bevestigen? Een knoop is niet echt een optie, dat komt vast te zitten in de heide.

kun je het gaatje niet gewoon iets opboren zodat je elastie er wel in past, lijkt me de meest snelle en simpele oplossing :idea:

Dat zou ik kunnen doen maar het is niet voor niets zo klein :). Als je het opboort schioet het elastiek er natuurlijk net zo gemakkelijk uit als je de lijn spant ....

Om het uiteinde van het elastiek een stukje krimpkous ? Of het gaatje toch iets opboren en wanneer je het elastiek erdoorheen hebt gehaald een kleinstokje oid. inhet elastiek proppen zodat het dikker wordt.

Back