Jakkie takkie zei:
't is misschien niet meer helemaal van deze tijd maar het leek mij wel leuk om weer eens te gaan zweven met een hoogstartlijn.
Waar moet ik op letten als ik zo'n lijn aanschaf, ze zijn er volgens mij voor verschillende afmetingen/gewichten van zwevers.
Ik zag op ebay.de oa verschillende kleurcodes voorbij komen, weet iemand welke kleur waarvoor staat?
Niet meer van deze tijd :?: Toch wel: Wat doe je als je met je zwever wil vliegen en er is geen drager/sleper met bijhorende piloot aanwezig? OK, je kan kiezen voor een elektrozwever of hulpmoter, maar dat is toch niet het echte zweven.
Zelf verkies ik hoogstart om te zweven mbv elektrische lier of pin en keerrol.
Waar moet je op letten bij aankoop? Voor welk type zwever dient het, hoe groot, zwaar, sterk,... is het model? Best is de draad ook wat elastisch.
Verder, hoe wil je? elektrische wich, pin en keerrol of elastiek.
Enkele vb van mezelf:
- Mijn F3J-toestellen (Sharon 3,2m en 3,6m) trek ik bij stil weer omhoog met een draaddikte van 1,3mm, bij wind 1,5mm (lengte draad 150meter, tijd tussen grond en los op hoogte <10sec) (elektrisch of pin+keerrol)
- Een rustig zwevertje (span 2-3m) gaat de lucht in met een draad van 1,0mm (ribbenbouw) (keerrol niet altijd nodig)
- mijn handlaunch doe ik desnoods omhoog met... de draad van mijn (zee-)vishengel (al smijt ik dat ding (handlaunch) liever)
Elastieken gebruik ik niet. Voor kleine zwevertjes is dit een leuk en goedkoop iets + je kan dit op je eentje gebruiken zonder een dure elektrische winch te moeten gebruiken.
kleurcodes? onbekend. Ik heb al verschillende kleuren van draad gebruikt, maar zie der geen verschil in buiten dat je de ene iets beter ziet dan de andere.
:idea: Let bij een draad wel op hoe je deze knoopt. Een knoop is de zwakke schakel in de draad.