Hoogte beperkingen niet knvvl velden.

Cool alles wordt "drone" ... Tijd om andere hobby te zoeken... Gelukkig is 1 oktober vlak bij het einde van het "vliegseizoen" dus... Daarna kunnen jullie marktplaats in de gaten houden.

Waarom steeds die term wildvliegen? Je mag gewoon overal vliegen volgens de regeltjes, mits... We kennen de uitzonderingen. Ik vlieg zelf ZONDER camera maar de tijden veranderen mensen! We krijgen te maken met vliegende camera's, geef daar niet steeds de DJI of Quad vlieger de schuld van, ja er zijn idioten maar die zie ik dagelijks ik het verkeer ok, en dat is veel erger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Persoonlijk vind ik de 300 meter al heel erg laag. We zullen wel weer terug moeten naar de lijn besturing verwacht ik. Vraag me ook ernstig af of deze regels voor echt kwaadwillende iets uit haalt.

Ik volg deze discussie al de hele tijd. Ik ben niet kwaadwillend, slechts een goedwillende wildvlieger.

Maar goed. Ik vraag me wel af hoe ze mij deze regel willen handhaven, als ik (wij) staan op het land van boer Richard. Over de hoogte die ik vloog valt te twisten, dus niet exact, dus niet beboetbaar lijkt me.

Al met al een storm in een glas water, waar ik (nog) niet warm of koud word....

Even beetje perspectief geven. Een van de F5J wedstrijden is verplaatst naar een ander veld om issues te voorkomen. Dit is alleen maar het begin en de wedstrijdleiding en vliegclub willen geen risico lopen. De regeltjes zijn namelijk nog beeje vaag kennelijk. KNVvL zo beweren dat wedstrijden op vrije velden georganiseerd door KNVvL ook "KNVvL velden" zijn". Maar goed we moeten nog maar eens zien hoe het allemaal ontwikkeld. Vandaag ook heerlijk gevlogen op een onofficieel terrein. Top weer en lekker moeilijke (laag veel turbulentie) omstandigheden soms. Vroeger vlogen we op een in acief defentie terrein, maar na overdracht naar staatsbosbeheer of vergelijkbaar mochten we er niet meer vliegen. En langzaam verliest nederland een "hobby" :(

Soms raak ik er wel een beetje depressief van <snif snif>

Vandaag wel top dag ..

Ik volg deze discussie al de hele tijd. Ik ben niet kwaadwillend, slechts een goedwillende wildvlieger.

Maar goed. Ik vraag me wel af hoe ze mij deze regel willen handhaven, als ik (wij) staan op het land van boer Richard. Over de hoogte die ik vloog valt te twisten, dus niet exact, dus niet beboetbaar lijkt me.

Al met al een storm in een glas water, waar ik (nog) niet warm of koud word....
Klopt helemaal, heeft niemand last van, zelfs de roofvogels vliegen mooi de rondjes mee, gewoon lekker doorgaan!!!

Tja.. ik heb vandaag afscheid genomen van mijn oude club. Aangezien aansluiting bij de KNVVL niet hoog op de agenda staan is er voor mij geen verschil tussen 'wild vliegen' of op de club vliegen. Op zoek naar een alternatief dus :-( En tot die tijd de locaties koesteren waar ik tot op heden zonder problemen kon vliegen!

KNVvL zo beweren dat wedstrijden op vrije velden georganiseerd door KNVvL ook "KNVvL velden" zijn".

Zo is het mij door de KNVvL verteld, een wedstrijd georganiseerd door een subcommissie van de KNVvL maakt het veld tijdens die wedstrijd ook een KNVvL veld.

Aan de andere kant, en ik wil niet de knuppel in het hoenderhok gooien, is er sprake van rechtsongelijkheid als je bij een KNVvL veld wel hoog mag vliegen en bij een niet KNVvL veld niet.
Even doortrekken naar een voorbeeld met die ANWB.
Ik ben lid van de ANWB, dan mag ik harder rijden dan dat ik geen ANWB lid ben?

Normaal gesproken heeft de KNVvL geen enkele wettelijke betekenis wat betreft modelvliegen.
Brevet is onzin, zelfde als een zwemdiploma, verzekering is slechts een parapludekking en ik ken bestuursleden van de KNVvL die zelf veel hoger vliegen dan de gestelde hoogte.

Om nu ineens wedstrijden te gaan verplaatsen vind ik raar en niet verstandig.
We zijn afhankelijk van de hulp van clubs.
Door wedstrijden alleen op KNVvL velden te houden beperk je jezelf enorm en jaag je de niet KNVvL leden en clubs tegen je in het harnas.

GJ

Tja.. ik heb vandaag afscheid genomen van mijn oude club. Aangezien aansluiting bij de KNVVL niet hoog op de agenda staan is er voor mij geen verschil tussen 'wild vliegen' of op de club vliegen.....

Dat had ik dan weer niet gedaan. De reden dat ik niet bij een club zit heeft meer te maken met tijds-issues, dan of een club wel of niet aangesloten zou zijn bij de KNVvL. Een club is natuurlijk veel meer, bijvoorbeeld een stukje gezelligheid!

Om nu ineens wedstrijden te gaan verplaatsen vind ik raar en niet verstandig.
We zijn afhankelijk van de hulp van clubs.
Door wedstrijden alleen op KNVvL velden te houden beperk je jezelf enorm en jaag je de niet KNVvL leden en clubs tegen je in het harnas.

GJ

Ik kan het juist wel heel goed begrijpen dat wedstrijd organisatie geen issues wil veroorzaken bij een gastvrije club waar een wedstrijd gevlogen wordt. Als je bv kijkt naar uitslagen van F5J staat altijd de starthoogte bij. Deze worden publiek op inerne geplaatst, dus men kan dan heel eenvoudig "controleren" of er te hoog gevlogen is en zo het leven voor de club onmogelijk maken. Met dat in het achterhoofd vind ik het dus *wel* een verstandig besluit en zeker niet raar.

Zo is het mij door de KNVvL verteld, een wedstrijd georganiseerd door een subcommissie van de KNVvL maakt het veld tijdens die wedstrijd ook een KNVvL veld.
GJ

Waar komt deze info vandaan ??
Eenzelfde vraag heb ik al geruime tijd geleden gesteld aan mijnheer KNVvL hier op het forum (Richard Brandenhorst) maar daar heb ik nooit een echte uitspraak, betreffend dit onderwerp, van gekregen .......
Gezien het hele wedstrijdgebeuren binnen Nederland is dit toch redelijk belangrijk.

Dat kwam bij de KNVvL vandaan, op het moment dat ik F5B wedstrijden ging organiseren en ik na ging vragen hoe het zat met verzekeringen en dergelijke kwam dit als antwoord.
Volgens mij kwam het van Peter Keim, maar dat durf ik niet meer met 100% zekerheid te zeggen.

Wat betreft starthoogtes...
Het wordt (zie bovenstaande) een KNVvL veld, dus geen probleem.

Maar heeft iemand al eens gekeken hoe hoog er gevlogen wordt tijdens sleep (BIGGS) meetings?
800 meter en meer is geen uitzondering.

GJ

Deel uit een bericht aan alle subcommissieleden, dat ik als secretaris Commissie Sportzaken op 15 mei verstuurde:

In afstemming met het afdelingsbestuur is besloten om, mede gezien het feit dat de subcommissies de organisator van onze nationale wedstrijden op onze wedstrijdkalender zijn, vanaf 1 juli alle wedstrijden normaal door te laten gaan met het motief dat de KNVvL de “club” is die de toestemming volgens artikel 19 heeft en daarbij uiteraard voldoet aan het BVM en de Regeling modelvliegen.

Peter Keim

Laatst bewerkt:
Peter,

Bedankt voor de info. Wel is het natuurlijk per (organiserende) club om het risico te lopen dat er al dan niet juridische of andere acties worden ontplooit door "kwaadwillende"

Ik denk maar even aan TT circui in Assen waar de helft van de geluids klachen op afgelaste wedstrijddagen waren. Deze werden wel gewoon mee genomen in de lijst met klachten om het aantal evenementen te minimalizeren. Terecht of onterecht maakte voor wetgever niet uit.

Dus dat een club die het al moeilijk heeft om veld te behouden besluit om wegens nieuwe regeling nu geen risico te nemen kan ik dus begrijpen.

Dan ben je dus geen haar beter dan degenen aan wie wij deze beperkingen te danken hebben. Laat het de Vliegclubs op o.a. Vlb Twente niet horen als je dat in Nijverdal doet...

Laatst bewerkt:
Dat hoog vliegen wordt al jaren gedaan. Alleen nu schijnt het ineens een issue te zijn.

Schaf luchtvaart maar af want daar vallen veel te veel doden mee.
En hoeveel waren veroorzaakt door een verdwaald modelvliegtuig...
;)

Daar gaat het niet om, ik weet uit eerste hand ervaring ( mijn vader die al ruim 40 jaar boven Twente zweefvliegt ) dat een model zwever ( helemaal een schaalbak van 6 m of groter ) geinterpreteerd kan worden als een echte zwever op grote afstand. Dat ie dan opeens dichtbij langs de kist zoemt... Hoef ik je niet te vertellen wat het resultaat kan zijn.

En ja er zijn dodelijke ongevallen bekend tussen 1:1 zweef en modelvliegtuigen. De laatste als ik me niet vergis in de UK.

Ik zeg niet dat het een dagelijkse dreiging is en dat het nu opeens aan de orde is. Weet ook wel dat dat al jaren aan de gang is. Alleen je moet je verantwoording kennen als je weet dat er in de buurt van jouw locatie veel 1:1 vliegactiviteiten kunnen zijn. Heb er altijd al een bloedhekel aan gehad omdat ik zelf ook 1:1 vlieg..

Dat 1:1 en model goed samengaan weet ik ook. Heb jaren op vlb Twente gevlogen met modellen. Daar opereerde de modelvliegclub samen met de zweefvlieg en motorvlieg club. Grote verschil is alleen dat men daar van elkaar op de hoogte is, en er continu radiocontact is.

Op mijn huidige club krijgen we regelmatig zweefvliegtuigen van Lemelerveld of vliegverkeer van en naar Hoogeveen in de directe omgeving. Daar op bijv 800m is uit den boze en onverantwoord. Ook met spotters krijg je een echte zweefkist niet altijd even snel in de gaten.

Daarbij zit iedereen af te geven op de drones, maar dit helpt er ook zeker niet aan mee om deze hoogtes op het internet te vermelden, laat staan met een ploeg die zo makkelijk te volgen is als Biggs....

My 2 cents

Vrijwel iedereen met een zwever vliegt te hoog.
En het is niet alleen de BIGGS groep maar elke sleper met zwever zit minimaal op 300 meter.
De dingen die meestal niet zo hoog vliegen zijn multicopter (drones zijn dingen die het leger gebruikt om uit de lucht te schieten)
Ik heb vanochtend een vluchtje gemaakt met een F5B kistje, gelogd 390 meter hoogte.
Dat was hier in de buurt, wildvliegend (want dat is toegestaan), onder de rook van Schiphol.
Ik hou wel in de gaten of er een 1:1 vliegtuig in de buurt is, dan vlieg ik naar een andere kant of ga laag vliegen.

Hoog vliegen gebeurd al jaren alleen nu met de aandacht van de media aan de zgn drones gaat men ingrijpen.
Helaas moeten de serieuze vliegers nu lijden onder de paar idioten die zonder kennis van zaken of verantwoordelijkheidsgevoel met een multicopter of FPV ding aan de gang gaan.

Ik vind het alleen wel weer frappant dat het in Duitsland wel gewoon allemaal goed gaat en in Nederland niet.

Dan maar lid worden bij een "Verein" in Duitsland?

GJ

3-400 of 800m is nogal een verschil. Ik vlieg zo nu en dan in Gronau, en inderdaad daar hebben ze weinig met hoogte limieten, en zijn ze ook erg actief met slepen. Waarom daar wel en hier niet... Over regulering in een klein landje?

Die beperkingen waar we nu met z'n allen onder gebukt gaan pakken het probleem ook niet aan helaas. Treft voornamelijk degenen die juist in beeld ( clubverband ) hun hobby beoefenen

Dat kwam bij de KNVvL vandaan, op het moment dat ik F5B wedstrijden ging organiseren en ik na ging vragen hoe het zat met verzekeringen en dergelijke kwam dit als antwoord.
Dat klopt, Peter heeft dat bevestigd.
Het probleem voor de betreffende niet-KNVvL club, en voor mij persoonlijk als wedstrijdleider, is dat de KNVvL niet de instantie is die de regels maakt, de vergunningen verstrekt en de bekeuringen uitdeelt. Dat is de overheid.
Derhalve heb ik er voor gekozen de laatste F5J wedstrijden te verplaatsen naar KNVvL-velden. Dan voldoe je aan alle regels en kan er nooit een probleem optreden.

Back