Hoogte beperkingen niet knvvl velden.

Er vliegen meer model zwevers als 1 : 1
Ik zeg uit de lucht die dingen.
Nu zijn wij een poosje aan de beurt, het is voor beide hobby.
Ik wil ook wel eens vrij vliegen zonder gedoe.

Met mijn smartphone verstuurd

Aan de andere kant, en ik wil niet de knuppel in het hoenderhok gooien, is er sprake van rechtsongelijkheid als je bij een KNVvL veld wel hoog mag vliegen en bij een niet KNVvL veld niet.
Even doortrekken naar een voorbeeld met die ANWB.
Ik ben lid van de ANWB, dan mag ik harder rijden dan dat ik geen ANWB lid ben?

Niet per se geadresseerd aan GJVO maar de vergelijking met de ANWB en maximale snelheid vind ik zelf een beetje krom.
Als je het dan toch met de ANWB wil vergelijken:
Met een ANWB lidmaatschap heb je recht op pechhulp...ben je geen lid dan mag je zelf een oplossing zoeken of lid worden.
Hoor je mensen die met stukken langs de snelweg staan klagen? Nee, dan hadden ze maar lid moeten worden van de ANWB (KNVvL) of Routemobiel (Federatie Limburg)

Hou toch op met dat geneuzel!
Ja, onwetende of onwelwillende prutsers ver**** het voor de rest en zorgen ervoor dat het in the picture raakt.
Zij conformeren zich niet aan de regels dus dan moet de overheid ingrijpen...that's it...!
En zoals gebruikelijk lijden de 'goeien' onder de 'kwaaien'...is nooit anders geweest.
Maar nu verwachten de 'wildvliegers' (gewoon een algemene term voor de vliegers vanaf bijv. een boerenveldje) dat de KNVvL ook zorg draagt voor hen....en als je dan toch wil vergelijken met de KNVvL...dat is net als huilie huilie doen als je pech hebt met de auto en dan toch verwacht dat de ANWB jou van de vluchtstrook afhaalt 'terwijl je geen lid' bent.
Nou..NEWSFLASH.....dan heb je gewoon letterlijk en figuurlijk pech! Kappen met janken en doorgaan....
Of verwacht iedereen dat de KNVvL 'borg staat of verantwoording aflegt' voor elke willekeurige 'wildvlieger' die bestaat in NL?
Dat zou betekenen dat de KNVvL ook borg staat voor een willekeurig persoon die iets koopt bij de Bart Smit en in een willekeurig park gaat vliegen.

Iemand met een KNVvL-brevet vliegt per definitie niet beter dan een willekeurige 'wildvlieger'.
Maar er is wel iets geregeld!

Niet per se geadresseerd aan GJVO maar de vergelijking met de ANWB en maximale snelheid vind ik zelf een beetje krom.
Als je het dan toch met de ANWB wil vergelijken:
Met een ANWB lidmaatschap heb je recht op pechhulp...ben je geen lid dan mag je zelf een oplossing zoeken of lid worden.
Hoor je mensen die met stukken langs de snelweg staan klagen? Nee, dan hadden ze maar lid moeten worden van de ANWB (KNVvL) of Routemobiel (Federatie Limburg)

KNVvL...dat is net als huilie huilie doen als je pech hebt met de auto en dan toch verwacht dat de ANWB jou van de vluchtstrook afhaalt 'terwijl je geen lid' bent.
Nou..NEWSFLASH.....

Humor :-)

Ook als je geen lid bent van de ANWB komen ze je van de weg halen!!!!! Das juist het hele punt [emoji33][emoji33][emoji33]

Je mag dan kiezen, lid worden of dokken [emoji6]

Begrijp ik uit het bovenstaande dat je automatisch KNVvL lid wordt en veld KNVvL als je gesnapt wordt met te hoog vliegen??? Dat zou nu nog eens een service zijn ...

Wel helaas extra dokken, administratie kosten enz ;):p

Geneuzel?
Inderdaad het is geneuzel.
Ik wordt dat gedram over het lid van knvvl zijn inderdaad spuugzat.
Mijn lidmaatschap gaat aan de wilgen.
Het is me hier wel duidelijk geworden dat het hun niet om modelvliegend Nederland gaat,maar om zieltjes voor hun club te winnen.
Dit met de extra vlieghoogte exclusief voor hun clubleden als pressiemiddel.
Mijn kisten gaan gewoon de hoogte in op plekken waar ik altijd al vlieg.
Ik hou overal de maximum hoogte van 300 m aan.
Wat ervan komt dat komt ervan.
Heb geen behoefte om langer lid te zijn van een club die zichzelf exclusief en bijzonder vindt.
Pffffff....er is wel iets geregeld.....:mad::oops::p.
Grt Hans

Op 27 mei schreef ik al zoiets over ANWB enzo:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/hoogte-beperkingen-niet-knvvl-velden.228539/page-5#post-3583060

Europa één? :rolleyes:

Volgens mij geldt een wet voor iederéén.???

Zou mooi worden als de ANWB-leden of mensen met een racelicentie ineens harder op de snelweg mogen rijden dan andere mensen, omdat zij een zgn "brevetje" hebben....nee het gaat om veiligheid!
Overigens hebben de brevetten van de Knvvl volgens mij geen meerwaarde, maar is een zgn bewijs, net als het zweefvliegbewijs destijds ( en zo waren/zijn er nog een paar brevetten).

Hoe kun je nu een wet of beleidsregel maken op "iets" (lees modelvliegbrevet) wat geen verplichting is?
Zolang bemande luchtvaart op minimaal ~150mtr mag plaatsvinden(boven het hoogste punt), houd je altijd een bepaald risico, ook als Knvvl aangesloten club.

Gelukkig zitten/zaten er in het overleg modelvliegers die ook 1:1 ervaring hebben en zal dit zeker ter discussie zijn gekomen.

Willen we meer of minder (onzinnige)regeltjes?

Wat een gedoe allemaal.........

Enige wat ik kan bedenken is als Clubs met een vast veld op een kaartje gezet wordt zodat de echte vliegers daar rekening mee kunnen houden. Maar dan nog mag er in dit geval geen uitzondering gemaakt worden tussen niet en wel KNVvL leden.

Volgens mij worden er al clubvelden op enkele kaarten weer gegeven?

Blijf erbij dat dit alles overtrokken is.

Helaas, modelvliegvelden staan niet op de ICAO(luchtvaart)kaarten.
Op mijn Action RoadNavigator GPS krijg ik wel meldingen als ik in de buurt van een modelvliegveld oid vlieg, maar dat is handmatig gedownload (LK8000)

Dus zo'n wet is leuk, maar je hebt er niets aan, daarbij heb je nog steeds botsingsgevaar, omdat de bemande luchtvaart op ~150mtr mag vliegen buiten de bebouwde kom, boven het hoogste punt.
Maar zo houden de ambtenaren zichzelf weer bezig en WIJ betalen hun salaris

Namens alle ambtenaren bedankt voor het betalen van onze salaris. We werken er hard voor :)

Welke regeling/wet er ook komt of al actief is maakt in mijn ogen niet uit. Namelijk ieder in Nederland hoort de wet te kennen, ja eigenlijk zouden we allemaal advocaat zijn, dus het groepje "vliegers" die als oorzaak voor de verscherpte regelingen/wetten zijn zullen natuurlijk nu natuurlijk netjes zich aan de regeling/wet houden.

Hoe het ook is we zitten nu aan deze regeling/wet vast en laten we het beste er van maken. We weten allemaal hier dat iedereen hier veilig vliegt en daardoor eigenlijk nu "gepakt" worden door een klein groepje. Laten we nu niet elkaar (wel/niet KNVvl/Federatie) het leven zuurder maken dan nodig. Wild vliegen is net zo leuk als wild plassen :) Je moet het doen waar het kan en geaccepteerd is.

Laatst bewerkt:
Ik zag het probleem blijkbaar gisteren (eigenlijk veel eerder)
dus al aankomen :rolleyes:

Wordt dus meer handhaven en bekeuren of de boetes verhogen voor de incidentele gevallen, want het loon van de overheidsinstantie's die dit allemaal verzinnen zal betaald moeten worden, ben benieuwd!

Ik denk toch dat we naar een regelgeving moeten die bepaald dat er alleen nog maar met op afstand bestuurde luchtvaartuigen gevlogen mag worden tot max 50 cm hoogte. Alles erboven wordt verboden en strafbaar met boetes van van 2500 tot 500.000 euro. Exclusief inbeslag name van alle luchtvaartuigen in het bezit van de veroordeelde.

Dan zullen we het eindelijk veilig hebben in Nederland

Helaas, modelvliegvelden staan niet op de ICAO(luchtvaart)kaarten.
Op mijn Action RoadNavigator GPS krijg ik wel meldingen als ik in de buurt van een modelvliegveld oid vlieg, maar dat is handmatig gedownload (LK8000)

Dus zo'n wet is leuk, maar je hebt er niets aan, daarbij heb je nog steeds botsingsgevaar, omdat de bemande luchtvaart op ~150mtr mag vliegen buiten de bebouwde kom, boven het hoogste punt.
Maar zo houden de ambtenaren zichzelf weer bezig en WIJ betalen hun salaris

Nog niet alle, maar sommige modelvliegvelden staan wel degelijk op de officiële kaarten .
IMG-20141120-WA0000.jpg

Weer media aandacht voor drones.... en hun bijzondere risico's... na aanleiding van de kranten van vandaag...

http://www.npo.nl/eenvandaag/28-07-2015/AT_2037320/POMS_AT_1492558

Ik stel een algeheel vliegverbod voor. Alles dat meer dan 10 gram weegt en hoger komt dan 50 cm krijgt de eigenaar levenslang, de doodstraf hebben we helaas niet meer in Nederland ...

Maar even alle gekheid op een stokje. Probleem is dat de meeste eigenaren van drones niet weten waar ze mee bezig zijn. Ook in het stukje van nos gaan ze zelf de fout in om de film van de toren in utrecht te laten zien en daarbij te vermelden dat dat verboden was.

Ook als je geen lid bent van de ANWB komen ze je van de weg halen!!!!! Das juist het hele punt
emoji33.png
emoji33.png
emoji33.png

Je mag dan kiezen, lid worden of dokken
emoji6.png

Als je op de snelweg staat willen ze vanuit het oogpunt van veiligheid wel naar een pompstation slepen maar heb je een lekke band of een ander euvel....mag je lid worden of toch echt zelf een oplossing zoeken.
Sta je voor je eigen huisdeur en heb je geen woonplaatsservice (Routemobiel geloof ik) dan ga je ook gewoon pech hebben.

Welke regeling/wet er ook komt of al actief is maakt in mijn ogen niet uit. Namelijk ieder in Nederland hoort de wet te kennen, ja eigenlijk zouden we allemaal advocaat zijn, dus het groepje "vliegers" die als oorzaak voor de verscherpte regelingen/wetten zijn zullen natuurlijk nu natuurlijk netjes zich aan de regeling/wet houden.

Het 'mooie' van de wet:
Hij mag niet ondubbelzinnig oftewel op meerdere manieren onduidelijk uit te leggen zijn.
Dus dan worden wetten natuurlijk al snel zwart/wit.
Nu begrijp ik natuurlijk ook wel dat wetten en regels geen onderscheid zouden mogen maken per individu (gezien wetten voor alle burgers gelden) maarrrrr.......zo zijn er ook wetten en regels aangaande het besturen van een motorvoertuig.
Iedereen mag bijv. een auto besturen....zolang je hier maar een papiertje voor hebt (dus toch een geaccepteerd onderscheid per individu).

Een wetgever kan het zich niet veroorloven een wet in te stellen die dubbelzinnig is.
Deze kan enkel onderscheid maken als er iets tastbaars tegenover staat.
In het geval van de KNVvL de reeds jarenlange bestaande structuur (brevetten en aangesloten clubs waar deze structuur uitgedragen wordt).

Vliegt iemand die verleden week een KNVvL brevet heeft gehaald beter dan iemand die al 25 jaar " Wildvlieger" is?
Nee, natuurlijk niet maar van iemand die net zijn rijbewijs heeft gehaald verwacht men ook dat men A) het voertuig wet te besturen en B) weet hoe hij zich binnen het verkeer hoort te gedragen.

Ik denk dat het laatste wel genoeg uitleggend vermogen bezit.

En dan komt nu het punt dat die eerder genoemde al 25 jaar-wildvlieger natuurlijk ook best weet hoe hij zich moet gedragen en dat deze dit ongetwijfeld best zal doen........maar dit is voor de wetgever niet bewijsbaar (middels een simpel papiertje en een achterliggende structuur).

Maar nu inderdaad het punt dat, hoewel wij ten alle tijden voorrang moeten verlenen en dit ook doen, de ' grote' luchtvaart ook wel een klein beetje moeite mag doen om ons te vermijden.
Hiermee doel ik op het punt dat wij een KNVvL veld hebben en ik afgelopen weekend meermaals heb mogen duiken van onder de 300 meter naar onder de 150 meter omdat Cessna's en soortgelijk spul keer op keer vol over ons veld/vlieggebied vlogen.
Ik had zelfs het idee dat 1-tje interesse had en juist speciaal een keertje laag over kwam.
Wij duiken wel weg hoor maar zoek ´het gevaar´ dan ook niet expres op hé!
Een goede/consequente vermelding op de kaarten zou inderdaad een pre zijn.

Voor eventuele belangstellenden;
In het KNVvL draadje: Hot news heb ik gemeld dat ik mij op persoonlijke titel heb gemeld bij het RPAS overleg.
Aangezien ik het verder niet gepast vind om mijn bijdragen onder de KNVvL paraplu te voegen zal ik verdere bijdragen mijnerzijds onder het draadje :
Modelvlieghoogte teruggebracht tot 120 Meter vanwege Drones ? in het forumdeel “Algemeen modelvliegen” plaatsen, wat ik inmiddels gedaan heb.
Dit ook in een poging de discussieplaatsen enigszins te centraliseren.

Back