HorizonHobby wordt een internetshop

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Corrien, 5 mrt 2017.

  1. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    HorizonHobby Certified Partners in Nederland volgens onofficiële bron:

    - RcRacing Twente, Enschede
    - TPS racing, Westervoort
    - P.Toemen, Den Bosch
     
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Die laatste.... :hammer:
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb contact gehad met 2 grote winkels in Duitsland die waarschijnlijk meer omzetten dan Aerobertics en zeker meer dan de nederlandse winkels en die wisten me te vertellen dat ze geen of minimale korting krijgen t.o.v. de adviesprijs.
    Dat zal dan misschien die 8% zijn die ik ook kan krijgen.
    En dan moeten ze er ook nog service voor verlenen, dus ze gingen ervan uit dat niemand in Duitsland Horizon zou blijven verkopen en er geen Certified Dealers komen.

    En dat een winkel enorme omzetten draait zegt niks.
    Ik kan 1 miljoen per jaar omzet draaien maar als de marge 8% is dan hou je 80.000 euro over/
    Daar moet de huur van het pand af, energie, kosten voor de website, investering in nieuwe voorraad en natuurlijk belasting.
    Wat hou je dan voor salaris over?
    Denk dat je dan op bijstandsniveau zit.

    Het is wel komisch dat de winkel in Den Bosch genoemd wordt als potentiele dealer.
    Daaraan kan je zien dat Horizon niet heel erg goed weet hoe men in Nederland denkt.

    GJ
     
  4. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    @GJVO

    Racing twente verkoopt alles.
    TPS is alleen bigscale
    T.. tja daar staat google vol over. Verkoopt van alles, zolang je het maar ophaalt. En Horizon heeft daar voor een paar euro staan....
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik kreeg afgelopen weekend weer eennieuwsbrief van Quartel, ik geloof dat ze de Horizon Hobby spullen in de uitverkoop gegooit hebben.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Morgen ben ik daar, zal eens navragen.
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Zie website bij voordeelshopper. Zo te zien alles van HH met korting, maar tov de concurrentie niet spectaculair goedkoop - behalve dan de dx6: die is afgeprijsd naar € 0,00 :)
     
  9. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
  11. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Geldig tot 30-06-2016
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Eigenlijk een wonderlijke geschiedenis dat er nog winkels ´dealer´ van Horizonhobby willen zijn.

    Horizon levert nu direct aan de consument, dus dezelfde markt waar de winkelier in opereert. De winkelier concurreert dus met zijn eigen groothandel. Heel wonderlijk.
    De winkelier helpt zijn groothandel aan volume, zodat die in staat is de inkoop laag te houden en zijn bedrijf rendabel te houden. De winkelier houdt dus zijn eigen concurrent in leven.
    Hoeveel mensen kopen er nog HK spulletjes bij hun lokale modelbouwwinkel, als ze het ook online (en vaak goedkoper) zelf in huis kunnen halen?
    Al ligt het zwaartepunt bij HH momenteel nog ietsje anders, is de situatie feitelijk niet anders. Het bedrijfsmodel lijkt primair gebaseerd op directe verkoop zonder tussenhandel, al mogen er wat dealers meespelen.

    HH is blijkbaar niet in staat de (internet) markt op korte termijn te penetreren en misbruikt zijn ´dealers´ tot als overbruggingstrategie tot ze dat wel kunnen (als ze het al redden).
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-8ste-schnellboot-flottille-italeri-1-35.72708/

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-8ste-schnellboot-flottille-italeri-1-35.72708/

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/de-bouw-van-de-trumpeter-1-200-schlachtschiff-bismarck.239092/

    En Erik Borgers bouwt de Bismarck weliswaar statisch, maar ver-schrik-ke-lijk mooi:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-bismarck-1-200-van-trumpeteer.246300/
     
    Caretaker vindt dit leuk.
  14. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Als je de producten tegen verkoop prijs moet inkopen maak je geen winst meer. Dus je eerste betoog gaat helaas al niet op.
    En dat winkeliers de klant willen bedienen is waar, maar uiteindelijk moet iedereen ook nog onder aan de streep wat te eten over houden.
    Wat veel gebeurt is dat producten met weinig marge veel gevraagd zijn en daardoor inderdaad tegen lage marge worden verkocht om het toch aan te kunnen bieden.
    Maar dit heeft een grens en die is heel snel bereikt voor een winkelier want zodra iets geld gaat kosten zal het toch echt einde van die leverancier zijn.

    De marges in de modelbouw wereld zijn al verre van groot tegenwoordig mede door de komst van het internet maar ook doordat we nog altijd veel geconfronteerd worden met slecht functionerende groothandels die niet mee gegaan zijn in de moderne wereld. Levertijd van 2 weken is voor een aantal grote spelers geen uitzondering. Om over naleveringen die in de maanden lopen maar te zwijgen.
    Dus de problemen van winkeliers beginnen helaas vaak al bij de groothandels. Helaas trekken die zich er weinig van aan of gaan zelf winkeltje spelen zoals HH.

    Een hedendaagse winkel zonder webshop is vrijwel gedoemd te mislukken, de klant wil informatie en wel gisteren.
    Voorraad beheer en alles zijn veel belangrijker geworden, dat enkele grote spelers alleen maar schoppen tegen het internet is leuk maar dit werkt in hun eigen nadeel.
    Als ondernemer moet je alles aangrijpen om de omzet en daarmee indirect de winst te verhogen. Op je stoel achterover leunen kun je wel vergeten.

    Om een indruk te geven ik denk dat ik 40-60 uur per week bezig ben met een relatief kleine winkel met bijbehorende webshop. En dan ben ik specialistisch in een doel groep gericht.
    Om er van te kunnen leven moet ik zelfs nog wel even verder doorgoeien voordat ik die stap uberhaupt ga overwegen.
     
  15. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Klopt. Sinds mijn lhs de actuele voorraadbeheer in de shop heeft is de omzet verhoogd.

    Mensen willen zien dat je er 3 hebt liggen, en niet een groen blokkie en dan 4 dagen wachten. Vandaag besteld morgen in huis dat willen ze.
     
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik weet niet onder welke steen jij leeft maar banken kijken naar meer dan alleen omzet hoor ;). En als je geen winst maakt op je verkoop kun je ook geen pand betalen, geen energie rekening hosting etc etc etc etc.
    Kosten zijn meer dan alleen inkoop. Voorraad kost ook geld want dat kun je niet meer herinvesteren. En omzet met een negatief saldo is ook niets waard want dan duikel je alleen maar in de schulden.

    Dat die preferred dealers misschien nog een paar % korting krijgen is leuk maar alle andere winkeliers die bovenstaande bericht hebben gehad zullen het direct dumpen wat je nu dus ook ziet gebeuren op de markt.
    Je kunt geen winkel open houden op artikelen die je zonder winst verkoopt.

    Juist in de huidige markt gaat dit manko, simpelweg om het feit dat als jij je spektrum zenders tegen 0% verkoopt halen ze bij jou de zender.
    Maar de accesoires halen ze bij je concurrent op het internet want die is 10% goedkoper op zijn servo's.

    Je groothandel verhaal is leuk, maar wat ga je je klanten dan wel verkopen? Ja mijn leverancier is onbetrouwbaar dus het kan 2 weken duren maar ook 6 maanden?
    Je concurrent zegt doodleuk dat die wel kan leveren met 2 weken en gaat er met de klant vandoor, dat die uiteindelijk ook 6 maanden moet wachten is jammer maar dan is het geld daar al binnen en heeft het voor de klant geen nut om alsnog bij jou te kopen want de wacht tijd is even lang.

    Ergens moet je een richtlijn trekken en helaas komt het voor dat die niet altijd gehaald wordt. En ik weet alles van open kaart spelen naar klanten maar niet alle informatie weet ik van te voren.
    Helaas is hedendaags ook veel de groothandel aan te rekenen, terwijl juist deze zou moeten zorgen voor snelle leveringen en inspelen op de markt. Helaas zijn er steeds minder groothandels die nog echt kijken naar hoe ze de markt kunnen voorzien want ze schuilen toch achter de verkopers.

    En ik denk dat je je echt eens beter moet verdiepen in de detailhandel maar ook in de markt. Ik weet niet welke ervaring je daarin hebt maar het feit dat je aangeeft dat ik mij baseer op dingen zonder feiten.
    Het staat nota bene in de eerste post van dit topic ;). Daarnaast run ik zelf een fysieke modelbouw winkel welke zeer hard groeit en pas kort bestaat en heb ik daardoor de nodige ervaring met groothandel en de huidige markt ;).

    Dus ik denk dat ik mij op meer informatie baseer dan wat over het algemeen buiten op de markt bekend is.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Allereerst: wat is budgetneutraal? Voor 100 euro ingekocht en voor dezelfde prijs verkocht? Of budgetneutraal in de zin van: je hebt je vaste lasten in de verkoopprijs verdisconteerd? Het eerste is niét budgetneutraal, dan draait de winkelier gewoon verlies. Huur, personeel, gas, water, electriciteit enz enz moet hij elke maand weer ophoesten. En hij graag ook nog wat eten. Bij de tweede optie zit hij dus boven de prijs die HH hanteert en verkoopt hij weinig tot niets van dat merk.

    Ten tweede: wat is tegenwoordig de winstmarge op een servo? Als het een euro is, zal het veel zijn. (Tenzij je je servo's inkoopt in China en er een ander plakkertje op plakt, wat sommige winkels deden/doen, maar dat zijn uiteraard mafia-praktijken)
    Hetzelfde geldt voor lijm, accu's enzovoort.
    Stel: je wilt een modelschip kopen. Of, in jouw geval, een vliegtuig. Ik ben nog van de oude stempel en wil graag voor de koop een en ander in handen hebben. Die koop ik dus in een fysieke winkel.
    Echter: voor lijm, accu's, servo's, verf, gereedschap ga ik 's avonds toch echt achter de computer zitten en bestel dit bij een internetshop waarvan ik weet dat hij accuraat levert, me het eerlijk vertelt als iets tóch niet op voorraad is, in tegenstelling tot wat zijn website aangaf. Het afbreukrisico (dat mag je letterlijk nemen) tijdens transport van die produkten is namelijk acceptabel.
    Ik veronderstel dat veel modelbouwers zo handelen.
    Dááág (minimale) winst van je elektronica en kleine materiaal.

    Grote kans dat je klanten dan afhaken omdat je niet NU kunt leveren. Zeker in deze tijd en met jonge klanten. Die geen geduld hebben om te bouwen, maar NU willen kopen en vanmiddag vliegen/varen/rijden.
    Twintig jaar geleden was je argument wellicht nog steekhoudend geweest, nu niet meer. Als een winkelier niet op de beloofde datum levert, interesseert het de gemiddelde koper geen fluit waardoor dat komt: de winkelier blijft in gebreke.

    Edit: ik zie dat Cheeta me net voor is. Iemand die overigens z'n (internet-)zaak goed op orde heeft.
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Zoals Cheeta ook al zegt: Voorraad is dood geld. Daar kun je niks mee als het in je magazijn ligt, behalve afstoffen. Het is niet elke winkelier gegeven om grote voorraden te hebben. We leven in de tijd van "just-in-time-delivery", een groot goed in de kwaliteitszorg-wereld, maar wat in de retail helaas vaak tot "Just-too-late-delivery" verworden is. Just in time houdt in dat je het nodige product geen seconde langer op de plank hebt liggen dan persé nodig. Dat scheelt kosten.

    Dat klopt. Maar als deze te hoog is, blijft het erg rustig in je (fysieke of virtuele) winkel.

    Ik had in mijn vorige post nog een stukje extra geschreven, wat ik bij nader inzien gewist heb. Misschien maakt dat wat duidelijk, dus hierbij alsnog.

    Als een (fysieke of virtuele, maakt me niet uit) winkel laat zien dat service verleent wordt, kom ik daar weer. En dan mág hij z'n boterham aan mij verdienen. Bakje koffie erbij, even een halfuurtje over de hobby ouwedeuren en voor je het weet heb je meer gekocht dan je je echtgenote beloofd hebt. Peet van 2Brothers kan daarover meepraten, evenals Hobma in Elst of RCPoint in Beugen. (Om er maar een paar te noemen)

    Als ik echter merk dat een winkelier z'n afspraken niet nakomt of het woord service niet kent ben ik er snel klaar mee. Ook al is de winkel procenten goedkoper: ik ben gekke Henkie niet.
    Ik besef dat ik vanuit een luxe-standpunt kan redeneren. Mijn echtgenote en ik hebben beiden een meer-dan-modaal salaris, onze kinderen zijn ondertussen het huis uit en staan op financieel eigen benen, dus mijn hobbybudget is het veelvoudige dan in de tijd toen ik nog, met een bescheiden salarisje, als éénverdiener samen met mijn echtgenote vier kinderen had groot te brengen.

    Echter: ik besef dat er genoeg hobbyisten in Nederland zijn die niét in die positie verkeren. Die, als ze iets nodig hebben, avonden lang op Internet op de website van HobbyKing zitten te turen. Simpelweg omdat prijs voor hén het belangrijkste argument is om ergens iets aan te schaffen. Dat kun je "old-school-denken" noemen, prima, maar het telt wel degelijk mee. Ondanks dat modelbouw een "luxe-hobby" genoemd wordt...

    Ik herinner me nog de heftige discussies die ik voerde met Sven uit Roosendaal (NB) toen HobbyKing z'n opmars begon. Sven was zelf winkelier (van sportprijzen overigens) en wist aardig wat er in de Retail omging. Kijk die discussies er maar eens op na. Fervent voorstander van HobbyKing en mordicus anti NL modelbouwwinkel. Uit die discussies bleek keer op keer dat prijs wel degelijk een grote rol speelt. En die bak koffie of dat gezellige praatje in de LHS interesseerde hém in ieder geval geen lor. En zo waren er velen...

    Wat mij dan opvalt is het feit dat een zekere modelbouwwinkel in de stad waar men de echte Bossche Bollen verkoopt zich nog steeds staande weet te houden. Ondanks een reputatie op het gebied van service en levering die nog smeriger stinkt dan een 14 dagen dood stinkdier op een mestvaalt in de tropen.
    Maar dat terzijde....
     
  19. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    In modelbouwland gaat het tegenwoordig uitsluitend om de prijs. Niet bij de doorgewinterde modelbouwer, die eerder kijkt naar kwaliteit en service, maar wel bij de beginners en de nieuwkomers, waarvan de winkelier het vooral moet hebben. Een firma als HobbyKing heeft hier zo'n 30% van de markt en dat is uitsluitend omdat ze ver onder de prijs van de reguliere winkels zitten.

    Als ik kijk naar de aantallen winkels, die in de loop der tijden zijn verdwenen en naar diegenen, die nog zullen verdwijnen verwacht ik, dat de trend, die HorizonHobby nu inzet een versnelling zal zijn van hun eigen ondergang. Een modelbouwer, die weet wat-ie wil, heeft genoeg aan een beperkt aantal winkels, waar 't ie z'n spullen kan kopen. Als die winkel vakkennis heeft en service biedt kan 't ie het nog lang uithouden met de huidige vergrijzende modelbouw bevolking. Ook de producten van HH zullen daar nog over de toonbank gaan, vooropgesteld dat de winkel bij de selecte groep 'certified' behoort.

    De nieuwkomers en beginner zullen steeds in aantallen afnemen als er geen modelbouwwinkel te vinden is op een bereikbare afstand. Je gaat nu eenmaal niet je eerste aankoop op internet doen als je geen flauw idee hebt waaraan je begint. Zulke klanten zullen dus geen producten van HH meer kopen omdat hun winkelier die niet heeft.

    Nee Henri, dit is geen ongefundeerde aanname, maar de realiteit. Buiten de 'certified dealers' kunnen winkeliers alleen nog bij HorizonHobby inkopen tegen verkoopprijzen excl. btw en uiteraard zullen ze wel gek zijn als ze dat doen.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Als ik even naar mezelf kijk.

    Er zijn bij mij in de buurt een paar shops met ruit.
    die gun ik best wat omzet.
    MAAR: 1 daarvan heeft geen echte webshop, die laat alleen zien wat hij allemaal kan bestellen.
    Bellen kan altijd, maar hij haalt ook zijn beloofde levertijden meestal niet.
    Neem daarin zijn stevig hogere prijs mee... En het wordt een zeldzaamheid dat je daar wat besteld.

    Vroegah had je nog een RCtechnics.. Die gewoon een ruim assortiment aan motortjes, regelaars etc had.
    Als ik nu een klein e toestel bouw.. Zou ik ff niet weten (en heb gezocht..) waar ik spullen moet halen.
    kom je dus vanzelf op HK terecht.

    Ik heb nu een aantal vaste leveranciers, veel daarvan gewoon in nederland.
    Veel duurder zijn ze niet dan HK (ook bij hk zijn goede dingen prijzig).
    En je kan makkelijk praten als er iets niet helemaal lekker gaat.


    Over Horizon: Ik verwacht dat de (certified) shops best een financiele vergoeding zullen krijgen voor hun verkopen.
    Daarnaast verwacht ik dat andere shops gewoon een marge er bovenop zetten.
    De 100% internetshopper heeft dan zijn keuze.
    de beginner die hulp wil, ook.

    Aan de andere kant, er zijn zat alternatieven voor beginners..
     

Deel Deze Pagina