Horyu-ji Japanse Tempel

De eerste stukjes zijn geverfd (raamwerk en luikjes), maar ik heb helaas ook al mijn eerste grote fout gemaakt: ik heb de steuntjes van het eerste niveau op de verkeerde kant geplakt. Ik moet dus vanavond even in de weer met een föhn, een scalpel en azijn dan wel schuurpapier. Stom natuurlijk - ik had wel gekeken wat de goede kant was, maar hem daarna denk ik toch ondersteboven neergelegd.

Laat ik in ieder geval het kleurwerk tonen. Ik maak de luikjes iets helderder rood dan het raamwerk, dat staat denk ik wel mooi.

IMG_20210128_172701229.jpg

Wanneer je witte houtlijm D2 gebruikt is het niet watervast. Het gelijmde deeltje vochtig maken en de lijm moet loskomen.
Wanneer je D3 houtlijm hebt werkt dit niet. Dit is watervast... :confused:

Zoals gezegd, het losweken en opnieuw aan elkaar plakken is prima gelukt. Het kwam eigenlijk wel goed uit, want de eerste keer had ik alles een beetje in de verkeerde volgorde in elkaar gezet, dus het zat toch al een beetje rommelig. Het huidige resultaat is een stuk beter:

IMG_20210129_105322609.jpg

Je ziet nog wel een beetje lijmresten, maar het grootste deel daarvan zal vrijwel onzichtbaar zijn.

Ik heb verder gisteravond ook de luikjes en de deurtjes vastgeplakt:

IMG_20210129_105400241.jpg

De witte kant komt dus onderaan, en er gaan vandaag wat balkjes overheen. Zal wel priegelwerk worden, maar dat wist ik natuurlijk vantevoren al. Ik heb een dagje vrij, dus er gaat vandaag hopelijk veel gebeuren!

Is het hard of zacht het hout? m.a.w. kan je met gemak er een deukje inmaken met je vingernagel of moet je kracht zetten of gaat het helemaal niet. Die info helpt met uitzoeken van de houtsoort.

Dank je Marc! :)

Het gaat gestaag door - de eerste verdieping is zo'n beetje klaar en staat nu op de plaat:

IMG_20210130_145659154.jpg

Alle dakplankjes zijn geplakt en het middenstukje ook. Ik denk dat ik de dakplaten nu eerst ga verven.

IMG_20210130_151615945.jpg

Het gladde middenstuk is geplakt, maar het dak komt erop met een knikje, dus het is makkelijker verven als alles nog los zit en ik het makkelijk om kan draaien enzo.

Back