hotliner, maar welke?

• Topicstarter Topicstarter robert zeeland
  • Startdatum Startdatum
R

robert zeeland

Guest
Zondag met de Soarus1600 m'n zweefbrevet gehaald, na enkele weken (sinds 17/18jaar andere dingen gedaan te hebben) oefenen.(+7lessen FirstFligt>>aanrader<<)

Het electro vliegen trekt mij enorm; het huidige stand van zaken vwb de materialen, motorisering en digitale besturing spreken mij enorm aan. Mede dankzij dit forum :thumbsup: heb ik in no-time veel geleerd, en ik word alleen maar fanatieker.

Ik zou graag een boompje opzetten over inzetbaarheid van supersnelle vol-gfk/cfk e-zwevers (160-240cm span) die naast kunstvlucht en een ruim snelheidsbereik, ook nog een klein beetje kunnen snuffelen naar thermiek en/of doellandingen kunnen maken.

Heeft er al iemand ervaring opgedaan met de 'weasel' van Valenta?
afb6091.jpg

Span 206cm
vleugel opp 34dm2
startgewicht 1420gr
motor Mega S4
wing loading 31gr/dm2
(opgave van http://www.valentamodel.cz/weasel.htm)

En dito voor de 'medusa' van CompositeModels. (...met daar meteen aan toegevoegd de vraag aan RuudZandvliet, of ik nu appels en peren aan het vergelijken ben?)
afb6092.jpg

Gegevens ontbreken op http://home.planet.nl/~zandv055/frameNL.htm
-------------------------------------------------------------------------------------
1) Waar let je op als je met een hotliner wilt gaan vliegen (naast de inhoud van je portefeuille) en wat zijn betaalbare alternatieven voor bovengenoemde "screamers"? (simprop LiftOff?)
2) Welke brushless's zijn typisch voor het betere scheer- en scheurwerk bedoelt (op een dergelijke kist)
3) Ratio massa/vleugelopp: Van hoeveel tot hoeveel verschillen die, wat is de normaal?
4) Leeft F5B in NL?
5) Lui die met dergelijke toestellen vliegen; met wat voor kisten zie je ze meestal nog meer?

Beste groeten, robert :)

Hoi robert,

Sorry voor de late reactie maar ik volg niet alle draadjes,daar ik nu bijna elke dag een uur besteed aan beantwoorden van e-mail.

De weasel ken ik persoonlijk niet maar lijkt erg op wat nu standaard is mooie eliptische vleugels met opstaande oren(winglets)
Hiervan is zeer de vraag of het mode of trend is want het vraagt zeer veel onderzoek en rekenwerk om een tip te ontwerpen die inderdaad minder weerstand geeft.

Maar in mijn nieuwe kist zit ook een opstaande tip(waar veel werk in zit)en is volledig cnc gefreesd,hiervan binnenkort meer op het forum moet eerst naar york(kijken hoe mijn kisten het doen)

dus naar mijn inzicht zijn beide kisten gelijk alleen ken ik niet de layout van de weasel.(glas carbon enz.)

1) dat is persoonlijk je budget speelt zeker mee en wat je er mee wilt,wil je ook nog redelijk zweven hoe dan het gewicht laag en vlieg met b,v 10 cellen.

2)typische aandrijvingen voor de echte hotliners,hacker,kontronik,plettenberg
zelf vlieg ik met een hacker B50/7s/1:6.7 met een 16x17 prop

3)mmmm heb ik nog niet over nagedacht maar de meeste hotliners zitten op zo,n 60-75gr/dm2

4)nee helaas niet meer maar probeer eens wat mensen te vinden

5)tijd vliegt en meer als ikzelf,mijn modelbouw is meer andere voorzien van kisten.
maar als ik nog vlieg dan alleen electro(boven de 150ampere)
groeten ruud

Beste Robert,

Ik blijf erbij dat de Simprop Fuego een PRIMA keuze is als eerste hotliner.
RG14 profiel 2 m spanwijdte
Glasvezel rompje en erg sterke vleugel.
Kost amper 140 Eurootjes (nu ja amper...)
[/quote]

Ik heb me deze week een simprop Lift Off gekocht. Als opvolgener van mijn vorige hotliner. (Rippin Spirox, 2 meter, RG15) Volgens mij een prima tussenstap voor het echte werk!
Ik zal ter zijner tijd mijn ervaringen ermee hier posten!

Maar volgens mij wil je meer een voll gfk model?

De Lift Off is me goed bevallen. Door het relatief lage gewicht houdt hij de energie niet zo goed vast als een echte "zware" hotliner, maar daarintegen kun je er nog best goed mee zweven. En misschien wel het allerbelangrijste: Hij snapt bijna niet!
Ideaal opstap model lijkt me zo.

De bouwdoos was super, alles paste perfect.
Aanrader!

ik heb voor iemand een Impression van robbe gebouwd. Hij is er heel tevreden over, hij zweeft ook beter dan een fuego met dezelfde set-up, en is net iets sneller. Gewicht van de fuego kan ik je niet geven, want deze is ondertussen al de grond in geboord. De impression kan wel eens gewogen worden

Hallo Robert weet je al iets meer, die van mij een Zaterdag in Vlissingen was de Evolution Competition van Ripmax met 10 cellen en een Mega 22/20/1 en een 5.2 : 1 vertraging met een 14 X 10 propeller, dat is natuurlijk een stuk tammer dan een 14 X 14 maar gaat toch wel behoorlijk verticaal.
Een echte F5B gaat natuurlijk een stukje vlotter maar dat scheelt dan ook 1500 Watt, ik ben dan ook geen wedstrijd vlieger en ga daarom niet tot het uiterste en op die manier gaat mijn accu pakketje wat langer mee.
Ik heb van Ruud Zandvliet vernomen dat het bij de wedstrijd piloten wel eens fout gaat met die extreme belastingen, ontplofte cellen aan de lader en in het model.
afb7713.jpg

Hoi allemaal, bedankt voor jullie reacties! Momenteel ben ik bezig met de Signal van FVK... bepaald geen F5B kist, maar een maatje groter als de soarus, die ik nu volledig onder controle heb en waar ook zeer goed mee te vliegen is met 20knopen hellingwind. Stapje groter nu, en volgens jaar 3stapjes sneller met een andere kist. Maar dan wel iets waar lipo's in passen; misschien zijn er dan ook lipo's (bijv. 3s4p) die 120 amp kunnen 'lossen'.
Nog even doorsparen voor racekist dus, maar deze winter ook 6 weken naar NieuwZeeland, dus raketenwurm of ariane.... dat wordt 2005!

@ben: MMooie kist hoor! Veel opgestoken van je uitleg. Nooit geweten dat je die cellen moet opstoken' voor extra pep! En ja die regelaar he.... ben even wat aan het surfen geweest, maar die kost je echt de kop dus. ACW in Japan is volgens mij nog het goedkoopst.
Ik wil het toch graag met lipo's gaan doen, al zal dat nooit geen echte F5B performance geven (althans nu nog niet)
Beetje verwend met 15+ rappe stijgvluchten naar 150mtr (met de soarus), en het kan nog beter!! Laat eens weten waar je vliegt, ik kom graag nog eens kijken, en zelf wat vliegen natuurlijk.

@RuudZandvliet: Wat zijn de specs van de Medusa? Past hier een lipopack van 300x46x46mm in? :twisted:

groeten, r :)

robert zeeland zei:
Ik wil het toch graag met lipo's gaan doen, al zal dat nooit geen echte F5B performance geven (althans nu nog niet)

Reglementair zijn Lipo's niet toegestaan in F5b wedstrijden. Anders zou iedereen ze al anderhalf jaar gebruiken. Sinds de introductie van de Kokam 350UHD cellen met een specifiek vermogen van ruim 4Watt/gram voor enkele seconden (Zoals bij F5b gebruikelijk is.) laten ze alle andere celtypen ver achter zich. De GP 3300 en nieuwere 2200 komen ongeveer tot slechts 2,5Watt/gram bij een vergelijkbare belasting.

Als je een 3s4p pakket zoekt dat 120Amp kan lossen hoef je niet lang te wachten. De nieuwe kokam 3200 cellen kunnen in 4p opstelling ruim 500 Amp leveren! (3s1p is dus ook voldoende.)

Bert,

Dat is dan 40C piek, nog een stapje hoger dan de 2100's?

OFF TOPIC!

Hoe bevallen de Kokam 2000 (SubC formaat) zijn ze echt zwaar te belasten met enigzins behoud van levensduur. Weet jij misschien nog een adresje voor losse cellen.
De nieuwe TP 2000 Gen2 Lite klinken ook wel interresant aangezien deze 20-25% lichter zijn.

Rick

Yep, 40C piek, 20C continue en maar 43mm breed! Binnen enkele weken komt Kokam met een nieuwe lijn 20/40C cellen van 740 tot 3200mAh.

Tja, de Thunderpowers. Ik heb wat 1320 Gen 2 geprobeerd. De stroomgegevens 10C/12C lijken te kloppen. Helaas was het wederom de weegschaal die de cellen door de mand lieten vallen. Ze waren, wederom, 18% zwaarder als beloofd :cry: . Iets dergelijks had ik ook al meegemaakt met de Irate/Tanic/Enerland cellen. Amerikanen en grammen, het blijft een drama.

De 2000 UHD (2004) blijven het goed doen. Ik moet wel zeggen dat ik in mijn toepassing wel net onder de maximale belasting blijf. Korter dan 8 minuten vliegen wil ook eigenlijk niet. Ik zag dat Daniël Rinninsland nog met losse cellen adverteerd. http://www.lipoly.de/

effe :offtopic: :pim:
Bert zei:
3s1p is dus ook voldoende.
Met 40C dan wel in een splitsecond van z'n lading verlost :wink:
De naam Semtex-polymer lijkt dan meer op z'n plaats :blowup:

Iemand een link naar de nieuwe kokam?

Wie is er al bezig geweest met xS4P en zwaarder in snelle zwevers?

thx,r :D

hmm... "Split second" is wel 9 stijgvluchten van 10 seconden met 1200Watt. Er zijn zat zwevers die daar mee de hele middag boven kunnen blijven. En dat met een accu die minder weegt dan 5 sub-C cellen.

Ik begrijp je vraag niet goed naar ervaring met een zwever en xs4p cellen.
Voor de cellen maakt het niet uit met hoeveel ze parallel staan, het gaat om de totale hoeveelheid capaciteit en vermogen.

Sorry, ik heb nog geen linkje naar de cellen. Het stond in een mailtje van Jimmy Hong van Kokam.

( Sorry, Bert was sneller met zijn antwoord dan ik met mijn verhaal, maar hij is ook gewend Stinger te vliegen!) om 23:07 toegevoegd

1 C = 60 minuten
10 C = 10 minuten
40 C = 1,5 minuut. Dat is dus géén plof!!

1,5 minuut met 40C x 3200mAh ( = 128 A ! ), dat is niet slecht.
Momenteel haal ik 3 minuten met 1600mAh Nicads met 24 A.
Daarmee haal ik zo'n 60-70 graden, en zo'n 6-7 stijgvluchten met mijn softliner ( 100m-150m). Totaal geschatte hoogte (6x125=) 750meter hoogte.

Met 128 A te verstoken zijn we in het bereik van de F5B-motoren aangeland, vertical, vertical, unlimited(nou,ja) vertical.
Unlimited vertical is niet geheel waar, de limit ligt bij de zichtgrens. Ik vermoed dat die bereikt is bij een 30 seconden motorloop. De zichtgrens voor een 2 meter model (hotliner) schat ik in op een (max) 800 meter. Met dunne vleugelprofiel misschien nog wel minder.
Geschatte hoogte opbrengst : 2400 meter hoogte.

Ik denk dat we dus wel kunnen stellen dat de Lipo's toch ook echt interessant gaan worden voor de electro-zwevers.
Ik zal Bert toch maar weer eens aanschieten als hij bij ons op het veld loopt.
Ik heb namelijk nog een F5B-kist die stoffig ligt te zijn in mijn berging.

Hans

Ik zit toch ook aan lipos in mijn hotliner te denken, mijn regelaar is er gelukkig al op voorbereid die kan er 5 in serie aan.
Ik weet helaas niet hoeveel spanning je overhoud bij 128 A maar als ik van 2.0 Volt uitga dan hou ik 12 X 128 = 1536 Watt over dat is bijna het dubbele van nu 7.0Volt X 110 A = 770 Watt dus ik ga er lekker op vooruit.
Ik zal wel naar een Hacker over moeten stappen wat die begint boven de 50.000 RPM te hikken.

@Ben, de huidige serie Kokams schijnt toch wel boven de 3,2 Volt te blijven bij de opgegeven Continu belasting, dus 2V lijkt me wat laag. Trouwens 5 x 2 = 10, maar (5x3)x128 = 1920 Watt, celletje minder mag natuurlijk ook. Die dingen zullen op alle vlakken, afmetingen gewicht en prijs wel behoorlijk aan de maat zijn.

@Bert, lipoly.de heb ik al ff in het vizier, scherpe prijs zelfs bij afname van 40 stuks geen korting behalve verzendkosten dan. Toch maar ff wachten op de data en prijzen van de nieuwe Kokam 20C serie, ik hoop wel dat de oude cellen dan nog ff leverbaar blijven of zelfs goedkoper worden. Is ook zo'n leuk trucje van die TP-jongens, Gen 1 is al niet meer aan te komen, Gen 2 zonder Charge protection wordt ook al lastiger, maar de prijs wordt wel steeds hoger.

Rick

:offtopic: Ik ga s’avonds laat rare dingen typen :oops: 5 X 2 blijft 10. Maar als ze al in een hotliner rompje passen en op 3.2 v zitten dan gaat het zwevertje lekker vooruit.
Dan moet hij verticaal toch wel 180 Km p/u kunnen halen.

Hallo
Is er iemand die een Prog(rammeer)Box van Hacker heeft? (ehh, Ben?)
Ik vroeg mij af of m'n Hacker Master 70 opto automatisch afslaat bij (4S3P)(4x2,8-3V) 12Volt.

Ik gebruik overigens een super-bec van Waypoint; iemand nog suggesties over het gebruik hiervan?

Senkrechte groeten :twisted:

r :)

ps: Deze toch redelijke hete lijner is het geworden->en daar past een hele grote lipo in!! 4s3p 2500mAh(maal 3 dus :twisted: )
afb8658.jpg

Ik kwam ongeveer op 900 a 1000 Watt uit met jouw pakketje op 10 C voor een paar sec. dan moet hij toch behoorlijk verticaal gaan, en wat voor motor gaat erop?
Ik heb helaas nog geen Progbox want ik kan het tot nu toe aardig af met wat knuppel gebliep, ik vlieg met NiMh en die vlieg ik maar half leeg.
Die Hacker bliept aardig wat af als je hem aanzet vooral op timing 3.

Back