hotliner, maar welke?

• Topicstarter Topicstarter robert zeeland
  • Startdatum Startdatum
benvlieggraag zei:
....... en wat voor motor gaat erop?
@Ben: Axi 2826/12 (voordelig alternatief bij acw Japan, met dank aan davidWielemaker voor de shop-tip)

Next choice: Hacker B50 11L :twisted: EDIT B50 8s

Heb je met motocalc iets uitgerekend Ben? De prop is 13x11, heb ook nog 12x6,5 en 14x10

Met 3S2P2250mAh en 13x11 loeihard omhoog, vandaag dus met een 4s3p.

Have a nice day, robert :)

thanks Ben!
Waar ik nog weinig over lees is hoe motor- en regelaarkeuze op elkaar afgestemd dienen te zijn met het oog op de weerstand die het accupack heeft. En hoe de kV (rpm/V) hierop afgestemd kan zijn. Hacker gaat van 6-21(correctme if i'm wrong) windingen, maar blijft over de toepassing hiervan een beetje shady. Me dunkt dat de geeigende prop niet alleen de kV's dicteert..
Harold, Ron....hellup!!!!

@ben -> http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=161064#161064 -> kom je ook?

Iedereen bedankt voor het meedenken!
groeten, robert :)

Hellup? Moeite met de Kv?

In FAQ Vuistregels (2) probeer ik om een beetje gevoel over te dragen voor Kv en vermogen.

Voor hackers:
1 watt per gram voor elke 10.000 toeren.
Wil je een hoop vermogen door een klein hackertje proppen, dan moet je toeren maken. Vandaar de behoorlijk hoge vertragingen in de goede toepassingen.

Voor de meeste toepassingen (behalve speed en pylon) heb je met 6000 - 10000 toeren de beste keuze voor een goede prop.
Goed = niet te klein, goede spoed-diameter verhouding (rendement!) en voldoende propsnelheid.

Met hoeveel cellen wil je vliegen? 10 cellen (of 3s lipo's) Reken met 10 volt.
Heb je aan de as belast 8000 toeren nodig. Onbelast iets van 10000, dus 1000 toeren per volt na eventuele vertraging.

Wil je hacker gebruiken, dan heb je voor directdrive al gauw een flinke motor nodig (1 watt/gramm).

Met vertragingen die hacker gebruikt (5.2 of 6.7) zit je rond de 4000 rpm/v.
Met deze toerentallen kan je 600 watt uit een 150g motor halen. B40 L is dan al voldoende.
B50 type kan het makkelijk aan.

Dus:
1. ALs je vermogen weet ==> hoe zwaar wordt de motor.
2. Als je vermogen en prop weet ==> toeren
Heb je geen idee voor een goede prop neem dan 8000 toeren om te beginnen.
3. Als je spanning weet ==> Welk toeren per volt gebied (= Kv)

Hier dan prop voor zoeken met propeller progje of motocalc.
Eventueel aanpassen van de motor/vertraging als de propellermaat je niet bevalt.

Hallo
@Harold. In de faq schrijf je over de weerstand, R
Waar ik nog weinig over lees is hoe motor- en regelaarkeuze op elkaar afgestemd dienen te zijn met het oog op de weerstand die het accupack heeft.
Ik probeer het een beetje inzichtelijk te maken voor mijzelf; kan helaas de formules van Havo Natuurkunde niet meer voor me halen :oops: R=V/A ehhh??

Enne, waarom werkt Hacker niet met gegevens als...voor die- en die motor max zoveel A bij max zoveel V, en maximaal ....Watt, maar met parameters Ri, Io, rpm/v?
Wat ik vlieg, vliegt goed, kan haast niet beter/langer, maar het snappen waarom, dat inzicht is soms wat vaag. Het e-denken is nog wat duplo-achtig, zo van, Ik kan 85A opstoken, spanning daalt belast tot 12V en die-of-die motor kan dat aan en is niet te zwaar, plus x-prop geeft zoveel watt.
Ongehinderd door 'enige' kennis van zaken vliegt het allemaal toch buitengewoon goed en mijn 1e e-xperiment met de soarus was geen textbookcase. Oude natuurkunde boeken maar eens opzoeken.

groeten,r :)

Hacker gebruikt de enige juiste parameters.
Het hangt van je toepassing af welke grenzen je aan moet houden.
Ik heb ontdekt dat je onder voorwaarden niet hoeft te rekenen met Ri en Io en toch in het goede gebied van de motor te komen. Het is namelijk heel knap om bijvoorbeeld een motor te maken van 200g en 1000 rpm/v die niet minstens 30A kan hebben.
Verder vereenvoudigen gaat niet.

Electro motoren zijn breed inzetbaar. Een voorbeeld voor 1 toepassing wil niet zeggen ongeschikt voor de volgende.

Als hacker geen voorbeelden geeft, en rekenen gaat niet lekker, kijk dan naar een fabrikant die wel voorbeelden geeft (kontronik, mega).
Eventueel een vergelijkbare hacker uitzoeken (even groot, zelfde Kv)

Kijk, bij een verbrandingsmotor van zeg 6.5 cc weet iedereen dat daar rond een 11x6 prop op moet. 10x6 voor oude motoren, 12x5 voor trage toepassing, maar dat is wel de range.

Voorbeeld:
Neem ik een mega 22/30/3, dan kan die vanaf 6 cellen met een grote 12x6 prop, tot 12 cellen met een 8x6
Met vertraging 1:2.5 van 8 cellen met 15x nogwat, tot 18 cellen met 11x7.
Met andere vertraging of EDF mag je nog verden. Motor mag tot 30 cellen.

6 tot 30 cellen. Max 40A OK, maar in piek mag 70A ook nog. Toch veel te beperkt om te zeggen dat dit een motor is voor alleen 10 cellen en 10x6 prop?

Een hacker die in directdrive net leuk is voor een 7 cellen zevertje drijft met vertraging in 10 lipo's in een andere toepassing een 5kg F3A kist aan.

Na-apen, of mee leren rekenen lijkt mij.

:offtopic: Robert een hele simpele maar belangrijke regel is P=U X I vermogen (Watt)= spanning (V) X stroom (A) , die ken je nog wel van natuurkunde neem ik aan.
Als je dan gaat rekenen met 10 X Lipo en 200 A waar ze tegenwoordig mee vliegen in de F5B dan kom je uit op (10 X 3,25) X 200 = 6500 Watt en dat in een zwevertje van nog geen 2 Kilo dat is bijna onvoorstelbaar en ik zou graag iemand zien die dit voor elkaar krijgt.
De F5B’s die je nu ziet vliegen zitten op de 2500 Watt en dat is al gruwelijk.
Die 200 A zit aan de huidige GP 3300 vast, die kunnen eenvoudig niet meer leveren maar met lipo’s kun je naar de 600 A toe maar dan krijg je veel andere problemen.

Heren,
Inmiddels vlieg ik hier.. alweer een maandje mee rond. De Nobody van FVK. HackerB50-8s,HM125 en 10kan3000/16GP3300 pack, en soms, met veel kleinere prop een 3s3ptarabat2500liep. Prop's resp: 16x16RFM,15x13camcarb,en 13x11camcarb
Deze cfk/gvk bak heeft een enorm groot snelheidsbereik, en is(zeker met de 10cell en liep) zeer precies te landen. Veel geexperimenteerd met CG en instelhoek(met dank aan p.raaf).

RuudZandvliet, HansN, benV....okay, geen F5B in NL, maar kunnen we niet eens een demo geven op een electromeeting of zo?

F5D heeft meer kans van slagen in NL, dat lijkt me ook super:maar da's weer een ander hoofdstuk.

@all> bedankt voor reacties, tips en reken-ideeen.
groetn, rob :)

afb11243.jpg

afb11244.jpg

Hoi Robert,

Mooie kist die Nobody !! Zal wel vlot gaan....
Ik heb gekeken voor props, maar ik heb helaas alleen maar 16 x 16.... en die heb je dus al...
Hoe gaat dat met LiPo's ??
Misschien kunnen we samen een keertje scheuren in Zeeland. Lijkt me erg leuk ! Mijn scorpio leeft ook nog steeds gelukkig.

Groeten Joris

ruud zandvliet zei:
nog even wachten...
Hela Ruud, ik kan je niet zeggen hoe benieuwd ik ben! Heb je al wat geeperimenteerd met toevoeren van warmte tijdens het 'droog'proces?
Enne, 2005>alleen F5D moldies bouwen, of ook F5Blegal freempjes? Misschien kun je wat 'teasers' op je site zetten. Modelvliegers dromen graag,you know.

@Jorizzz> ja, vliegt errug okay, maar zo F5Ballistic als de scorpio op 18cellen nog net niet. Ik blijf zowel met de 10- als de 16cellen op 69amp steken(maakt niet eens uit wat voor prop). Ik heb nu 7mm stekkers in huis, dat zou de weerstand moeten verlagen, lees: accu's martelen (nu alles met 4mm 'springies') Nog andere zaken die ik mogelijk over het hoofd zie?

grtn,robert

EDIT: http://airtoimedia.nl/web/upload/Freakazoid/Jetmeeting 010.avi snel genoeg!

Back