Hots 150

Alex die zwarte lazer had toch power genoeg ik heb je er een keer op een big scale in steenbergen mee zien vliegen .
een zg 62 is niet de modernste moter maar met een reso pijp komt er toch een hoop power uit ,oude moter maar gaat een leven mee

Het stabilo en de rolroeren zijn klaar bennu nog even bezig aan het richtings roer zie de fotos

full

en nog een

full

Alls is ruwbouw en moet nog geschuurt worden en uitgelijnt het staat bijna goed nu nog een uurje schuren :hammer:

het richtingsroer is bijna af dan ga ik alle apparatuur monteren plus de accus om het zwaartepunt te bepalen
De moter gaat morgen op de Workmate om goed afgestelt te worden ,ben benieuwt hoeveel power er uit gaat komen ?, 3 PK met de resonatie uitlaat van Toni Clarck, maar zal hij blijven klimmen ?,het totale vlieggewicht zal rond de 4 kilo zijn ,de Twist met de 26 MVVS klimt als een idioot deze heeft 0,8 PK meer ,maar dit Alles zal toch wel een paar weken duren nog . :robot:

Laatst bewerkt door een moderator:
Het richtings roer zit er op ,nog wel niet vast ,want alles moet nu geschuurt worden en dan uitgelijnt

full

heb er nog eentje

full

Ik hoop hem over een week of 2 te kunnen bespannen ,ik neem wel wat andere kleuren als mijn TWIST want die zie je niet zo best met zulk weer als vandaag ,hij vliegt zeer goed alleen , als de tank leeg is of bijna leeg zou er wat lood in de neus mogen of ,nog het een en ander naar voren brengen .
Ik hoop dat hij net zo leker vliegt en ragt als de twist 150 ,want voor de winter :onweer:zijn dit de idiaale kistjes leker snel in en uit elkaar gehaald

Prachtige kist die Hots. Heb er ook erg veel plezier mee gehad, is helaas gecrasht doordat iemand anders niet wist op welk kanaal hij vloog en zijn zender had aangezet!

Ik zou hem graag willen bouwen en heb ook een nieuwe Zenoah 26 liggen maar ben een beetje afhoudend door het geluid. Wij zitten op maximaal 80DB/7 meter afstand/1 meter van de grond.

Ik zie dat je de motor op rubbers hebt geplaatst en je de TC bocht op de carborateur hebt gezet. Is de inlaat van de motor vanuit de romp mogelijk?

Als je kist klaar is ben ik benieuwd naar je propmaat en de DB's

hallo met geluidvalt het mee want gebruik de resonatie uitlaat van TC en de moter staat op rubber de uitlaat ook de inlaat bocht heb ik zelf gemaakt van een krumsheid uitlaat bocht kun je bij hobby in krijgen ,je moet wel hardsolderen kunnen ,anders wordt het niks
op mijn vorige kist zat deze combi ook en haalde 79 db prop is een 18x8
dus het valt wel mee heb een mvvs 26 met orinele resopijp ervan en die is heel erg stil dit heb ik nog nooit gehoord zo weinig lawaai :thumbsup:

Zo het folieen is begonnen de onderkant is kanariepieten geel de boven kant mooi fluroriserend rood ,dit moet goed te zien zijn ,stickers en stripes doe ik altijd na een paar vluchten want je weet maar nooit .
Hier nog een paar fotoos

full

full

full

full

Het richtings roer hangter nog een beetje bijmaar dit zit er zo maar een beetje in gestoken

full

de uitlaat bocht is ook al op lengte en moet nu nog de reso pijp eerst onder de romp hangen (in rubbers) om de romp af te kunnenfolieen ,voor het zwaarte punt goed te krijgen heb ik de servos achter op de staart gemonteerd het zijn allemaal hitecs 645 HB ik gebruikals accu en 2 cellen lipo met en turnigty UBEC die ales mooi op 5 volt houd ,dit alles natuurlijk van www.hobbycity.com :evilbat:

Ben benieuwt hoe dit gaat Raggen

Ziet er lekker fel uit!

Heb bij de mijne al een klein beginnetje gemaakt met de zijkanten van de romp. Had even wat vertraging want ik moest nog een elektromotor testen. Het was even de vraag of die wel door de geluidskeuring zou komen maar het viel net mee ;)
Komt er op neer dat ik een setup heb gevonden met 2.5kg trekkracht voor een 1.5kg kistje die elke 5 minuten volgeladen zal zijn. vliegsnelheid is dan van een goede 8cc .Moet wel een leuk vliegbeeld geven. Heb ook even beslist dat de spanwijdte 1 meter wordt ipv 1.20 zodat ik geen liggers hoef te verlengen. Dat is dus een lichtere vleugel.
het snel herladen vraagt wel een toegangkelijke romp en dat is nog even puzzelen.

O,ja. Het geluid is net als een turboprop: motor fluit als een turbine en de tippen zitten op de grens. met aanduiken gaan ze snerpen. best vet voor een 11x4 prop op 17000 rpm!

grtz, Erik

Laatst bewerkt:
ben weer wat verder gekomen stabilo zit er op ,en dit was wat lastig ,want wat folie ik nu eerst, en waar kan ik nog netjes bij
full

ook nog wat gaten gemaakt om wat gewicht er uit te krijgen, niet dat hij zwaar is ,maar hij kan het maar missen, zit nu met alles er in en er op op 4 killo

full

Van de week zijn mijn lippos binnen voor de besturing ,alleen nog een accuweiche van ACT er tussen en ales kan de lucht in ,jammer dat ze zoiets niet bij Hobbycitty, heben gebruik 1000mha 2 cellen lipos met een UBEC er tussen Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 8-15A UBEC for Lipoly $15.40 dit zijn de lipos die ik gebruik voor wel 10 vluchten ,want dit dingmoet vaak omhoog op een dag Hobbycity Online R/C Hobby Store : Rhino 1050mah 2S 7.4v 20C Lipoly Pack $8.89

ook de prachtige roederhoorns komen er op ze kosten niks daar Hobbycity Online R/C Hobby Store : Adjustable horn with triangle base 2.8x34 (5sets) $7.56

van de week moet hij af zijn want ik heb wat vrij genomen :evilbat:

Je Hots wordt netjes man!

Mijn voortgang ging langzamer als gepland. Ik had geen maten van het motorschot en mocht die zelf uit de tekening trekken. Echter de hoeken van de bovenbouw zijn niet te achterhalen dus ging dat uit de dikke duim. De schuine spant van de rug was een makkie. De spant ertussenin moest dus als laatste ontworpen worden. Hierdoor is er een beetje vreemde werkvolgorde uitgekomen. Voordat ik de romp onder dicht maak wil ik eerst de stabilo en kielvlak erop hebben en de stuurstangen netjes door de romp. daarna kan ik de bovenbouw weer afmaken.

Doordat de plaatsen van de vleugelpennen nu vast staan wil ik eerst de vleugel maken en de pennen in de vleugel aanbrengen als die op de romp aanligt zodat die zonder wringen straks gemonteerd kan worden. Ik ga nu dus eerst met de vleugel verder.
Probleem is ook dat ik waarschijnlijk net te kleine servos in huis heb (9gr servos) dis mischien voor die lange rolroeren te zwak kunnen zijn. Dit is met grote hevels goed op te lossen hoor maar ik twijfel er nu sterk aan om de rolroeren alleen op de tippen te maken ipv de hele achterlijst, of juist bij de wortelribben voor hoveren! Rollen zal nog steeds erg snel zijn en omdat ik dit ontwerp toch zoveel mogelijk orgineel wil houden zal het hierdoor geen 3D kist worden maar wel een hele snelle sportkist. De spanwijdte gaat wel terug van 1.15m naar 1m want ik wil hoofdliggers uit 1 stuk. Staat ook wat beter in verhouding met de lengte van de romp.

De setup die nu in de Calmato zit moet nog aan een geluidstest onderworpen worden. Met 12 minuten laadtijd wordt ook het pakket wat warmer en gaat het toerental ook iets omhoog wat een twijfelachtig geluidsniveau oplevert. Ben deze week ook druk aan het testen van de lader paras geweest wat de bouwtijd opslokte. Mischien volgende week het geluid meten en dan kan ik kijken of op de Calmato een tragere motor op moet of niet. Dit bepaalt dus ook of ik deze motor dan eraf moet halen en in de Wonder moet zetten waar een kleinere prop op moet (voor veel snelheid en lagere tipspeed=minder geluid). Als ik binnen de Db grens blijf dat kan ik nog 2 identieke motoren aanschaffen voor de Wonder en de Hots40. Dat weten we dus mischien aanstaand weekend. Zeker is dan wel dat dan de Wonder opgebouwd kan worden. De Hots zal er even tussendoor moeten zwemmen maar ik doe mijn best.
Een modulaire setup uitzoeken is best tijdrovend. het voordeel is dan wel dat die dus overal snel in kan (motor,regelaar en pakket) wat de kosten zou moeten drukken.

De Hots40 is erg klein dus! Het explosieve motorvermogen zal me zeker de eerste vluchten even strak aan de knuppels zetten. Vooral het koppel maak ik me wat zorgen om. Zal fluwelen handschoentjes aantrekken tzt ;)

Toch zal dit model redelijk snel te bouwen zijn maar het meten en testen is nu even een prio voor de toekomstige motorkeuze(s).

full

full

full

full

Die van jou ziet er ook netjes uit,ik ken het modelletje was mijn eerste hots ,met een 7,5 saito er op liep ,en vloog heel mooi .
maar kwam na 2 zomers aan zijn eind ,daarna de grote gebouwd ,super hots, deze boorde zich in de container ,kapotte accu ,maar zou je niet wat gaten in de romp maken voor wat gewicht er af te halen ,want dat triplex,is toch triplex wat ik zie is sterk zat denk ik,voor de rest heel mooi gebouwt ,heb je een figuurzaag plotter of zo gebruikt ,want ik snij alles uit de hand ,gebruik wel bouw triplex ,zeer licht en snijd als boter bij de Gamma verkopen ze het 4 euro per plaat .

Dit is ook die plaat van de gamma voor 4.25 ;)

Ik kan hier niet veel verlichtingen in brengen want de zijkanten zijn niet zo hoog. OOk het akkupakket van 700gr heeft een stevige romp en bevestiging nodig. De motor trekt de Calmato van 2.5kg de wolken in dus ik ben wat beperkt in gaten. De gaten kunnen er ook later in desnoods als alles in plaats is.

Ik figuurzaag alles uit de hand. Met een schuurblok de grote lengtes netjes maken. Met een dremel en vijlen de triplex spanten nawerken. met houtboren doe ik tegenwoordig ook. werken . Met een sherp puntje in het midden kan je goed van 2 kanten boren en gaat je hout niet splijten. de 8mm alu pijpjes passen er dan ook strak in!

grtz! Erik

In vliegen

Nou de Hots heeft zijn maiden vlucht gehad hoor ,alles ging oke bij de start mooi recht weg wel vloog hij al binnen 2 meter maar dat was te verwachten, alleen de moter loopt niet lekker start goed e loopt volgas ook goed aleen zaagt hij een betje half in .
maar dit probleem ook ondekt de moter krijgt valse lucht onder de flens ,aan de moter ,dit los ik op met wat ciliconen kit ,het starten met de elektrische ontsteking is simpel ,net als op alle andere motoren.
het rollen en de loopings zijn simpel ,ook het meskant ,hij gaat zelfs door omhoog,flat spins nog ff oefenen.
Het landen is net als een trainer
voor de rest een lekker kisje.

:evilbat:

Back