Hou de Nederlandse modelbouwwinkel in leven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
( ik weet niet meer wie het was,want de post is weg..ook een beetje raar toch ?.)Of wilde U enkel zeggen dat U zich ergert aan reclame ? Nou , zo was het niet bedoeld hoor, daar gebruik ik hele andere budgetten voor dan op een hobby site , laat staan een forum.

Dat was ik.

Het antwoord op mijn vraag heb ik nu in jouw verhaal gevonden.
Daarvoor mijn dank.

Johannes

Hm, een winkelier mag zelf zijn prijzen bepalen en de consument heeft de keuze om het product wel of niet te kopen.
Achteraf te zeggen dat de winkelier een afzetter is komt op mij wel raar over.

Johannes

Nee hoor, ik maakte de keuze. Of niet vliegen en twee weken wachten op iets uit China, of wel vliegen en meer betalen.

Blijft een feit dat de prijszetting belachelijk was, net als vele modelbouwwinkels tegenwoordig belachelijke prijzen hanteren en een winstmarge aanhouden van 100%

een winstmarge aanhouden van 100%

Winstmarge is denk ik een verkeerde woordkeuze. Het is natuurlijk geen winst, je zal ook je kosten eruit moeten halen, zoals personeel betalen.

En denken we nu echt dat dit "des modelbouws" is? Wel eens gekeken wat boeren, tuinders, fruitkwekers voor hun producten krijgen in relatie met de prijzen in de supermarkt? Wel eens gekeken naar de prijzen op de visafslag in relatie tot wat je betaalt bij je plaatselijke visboer? Dan heb je het echt niet over 100% hoor!!!

Groet,

Ad Bakker

Nee hoor, ik maakte de keuze. Of niet vliegen en twee weken wachten op iets uit China, of wel vliegen en meer betalen.

Blijft een feit dat de prijszetting belachelijk was, net als vele modelbouwwinkels tegenwoordig belachelijke prijzen hanteren en een winstmarge aanhouden van 100%

Een bedrijf of winkel succesvol runnen is een zware opgave. Dat blijkt ook uit het jaarlijkse aantal faillissementen. Ik heb weinig respect voor mensen die roepen dat winkels belachelijke prijzen hanteren.
Waarschijnlijk hoef je alleen maar elke maand te kijken of je salaris wel op tijd is bijgeschreven.
Blijkbaar heb je geen enkel idee hoe zwaar het de kleine ondernemer heeft.
Je hebt niet eens het geduld om twee weken te wachten op een bestelling uit lage lonenlanden. Inderdaad, het is een stuk makkelijker om te roepen, "wat een afzetters"

Johannes

Laatst bewerkt:
en toch denk ik dat het mes aan twee kanten snijd....

Dat de LHS meer vraagt dan china zal de meeste geen doorn in het oog zijn.
Maar dat de LHS soms wel tot 500% meer vraagt voor exact hetzelfde product dat gaat tever. Ik weet nog een periode te herinneren dat men de Imax B6 ging verkopen voor 89,95.. Terwijl deze lader in china krap 20 euro kost.

*beide situaties uitgaande van een genuine versie met kabels.
Terwijl zelfs webwinkels in nederland hem voor 30 - 40 euro verkochten.

Waarom denkt de LHS dan in het recht te staan geen commentaar op zijn prijzen te krijgen? En dit is bij veel meer producten want er zijn genoeg LHS die ook in china shoppen.

Die winkelier moet gewoon BTW betalen en kosten, en ook garantie geven.
Dan kom je al snel aan het dubbele, en niet onbelangrijk : ze willen ook iets verdienen. Er zijn ook genoeg gevallen bekend dat zo`n Imax er spontaan de brui aan geeft. En terugsturen kost 20 euro ;) Grote voordeel blijft: je kunt altijd terecht voor ondersteuning. En als ik het forum zo doorblader hebben velen die nodig.

Even wat zaken die een winkelier geregeld moet hebben cq de kosten die hij moet ophoesten:

* Inkomstenbelasting
* Huur/hypotheek van zijn winkelpand
* Diverse gemeentelijke belastingen, zoals:
- Afvalstoffenheffing
- Vestigingsvergunning
- Precario-belasting als hij een uithangbord heeft of spul op straat heeft uitgestald
* Vergunning voor en de investering in de juiste opslag van "gevaarlijke goederen", zoals brandstof en (in deze tijd) vuurwerk
* onroerend zaakbelasting
* Gas, water, elektriciteit
* Personeel
* Scholing

Verder nog allerlei zaken die hij geregeld moet hebben:
* Bedrijfsnoodplan + opleiding BHV
* RI&E + onderhoud daarvan
* Brandblussers + verplichte keuring
* EHBO-trommel(s)
enz enz enz....

Oh ja: hij moet ook nog zijn eigen huis (huur of koop) betalen, incl gas, water, elektriciteit, afvalstoffen, onroerend zaak belasting, hij moet z'n gezin onderhouden, eten en drinken, kinderen moeten naar school, nieuwe fiets op z'n tijd, en soms, héél soms, wil hij ook nog op vakantie....

Van de meeste zaken die hierboven genoemd staan weten ze in China het bestaan niet van...

Hoezo een Imax terugsturen? In het eerste voorbeeld van Cheeta, € 89,95 kan ik voor dat bedrag op z'n minst nog 3 nieuwe bestellen. In het tweede geval in ieder geval één nieuwe. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden.
En ja ook ik koop in Nederlandse shops zolang ik maar niet het idee heb dat ik opgelicht wordt.

Je word bij de LHS inderdaad opgelicht, en je betaalt inderdaad minimaal het dubbele van wat het in china kost...

Alleen.... Je word niet opgelicht door de LHS zelf, maar door de Nederlandse staat!!!! (Zie post #127 van Roel).

Zelfs (een paar) politici beginnen in te zien dat de belastingdruk zodanig hoog is dat NL zichzelf in alle opzichten buiten spel begint te zetten: Als onze eigen burgers al niet meer deel willen nemen aan onze eigen economie (wij modelbouwers die in China kopen, maar ook bijvoorbeeld de eigenaar van een bouwbedrijf of transportbedrijf wat oostblokkers inhuurt), dan is er serieus iets met ons belastingstelsel aan de hand...

Maar gelukkig, Politici zien de zaken meestal reeds ongeveer 10 tot 20 jaar nadat het fout gaat, en daarna duurt het nog een regerinkje of voordat er wat aan gebeurt....

Dus geen nood, men is er in den Haag mee bezig, men is er op tijd bij....:rolleyes:

Groet, Bert

Ik heb weinig respect voor mensen die roepen dat winkels belachelijke prijzen hanteren.
Waarschijnlijk hoef je alleen maar elke maand te kijken of je salaris wel op tijd is bijgeschreven.
Exact mijn gedachte. Ik denk dat de gemiddelde werknemer met zijn oren zou staan te klapperen als hij wist wat er per door hem/haar gewerkt uur door zijn werkgever wordt gecalculeerd/in rekening gebracht (om daarna waarschijnlijk vol verontwaardiging diezelfde baas voor graaier uit te maken, aangezien hij uiteraard woekerwinsten overhoudt aan de inzet van zijn werknemers) Maar ja, uiteindelijk is dat natuurlijk wel noodzakelijk, want we willen graag allemaal die nieuwe breedbeeld tv, dat nieuwe mobieltje en minstens twee keer per jaar op vakantie, want daar hebben we recht op! Het hele idee dat we in het Westen misschien wel eens een tikkeltje boven onze stand zouden kunnen leven en dat er misschien ooit een einde aan het steeds maar meer consumeren zou kunnen komen, is voor velen gewoon ondenkbaar.

winst en marge is niet het bezwaar..

maar 500% is gewoon teveel.. en het is wel erg makkelijk roepen over de kosten die een winkelier allemal wel niet heeft... ja tuurlijk heeft die dat begrijpt iedereen.

maar met een marge van 500% klopt er iets niet.

Overigens heb ik al vaker aangegeven dat de huidige markt niet zit te wachten op "langzame" dozen schuivers. Je moet je onderscheiden in kennis en service en met "speciale" producten en diensten gaan komen.

en dat is iets wat ik de meeste winkels nog niet zie doen in de modelbouw.. Ze hangen allemaal nog aan het dozen schuiven princiepe en dat in combinatie met hoge prijzen en slechte levertijden.

velen hebben de boot gemist, enkele hebben de mogelijkheden wel gezien.

Makkelijk gelul om ze allemaal maar als dozenschuivers af te doen. Mijn MWH (Modelbouw Winkel om de Hoek) zat niks anders te doen dan RTR spullen die door de kopers mishandeld waren weer in orde te maken. Het gedrag van de kopers werd zo confronterend dat hij zich bedreigd ging voelen, en ongerust werd voor zijn veiligheid. Hij is er daarom even voor z'n 65e plotseling mee gestopt. Geen opvolger, onverkoopbare zaak. Hele inboedel (enkele tonnen) voor een schijntje naar een opkoper gegaan (zal wel gedoseerd via Marktplaats verkocht worden).

Groet,

Ad

Dat de LHS meer vraagt dan china zal de meeste geen doorn in het oog zijn.
Maar dat de LHS soms wel tot 500% meer vraagt voor exact hetzelfde product dat gaat tever. Ik weet nog een periode te herinneren dat men de Imax B6 ging verkopen voor 89,95.. Terwijl deze lader in china krap 20 euro kost.

Hm, je stelt dat de LHS soms wel tot 500% meer vraagt voor exact hetzelfde product?
Waar haal je deze gegevens vandaan?
Mag ik dat zonder te controleren geloven?
In je voorbeeld van de Imax B6 gaat het om een verschil van krappe 350%!
Weet je wat de inkoopprijs was van de Imax B6 voor de bewuste LHS?
Zo niet dan is dit een nutteloos voorbeeld.
Wel zet je daarmee een consument met beperkte financiële kennis op het verkeerde been.

Waarom denkt de LHS dan in het recht te staan geen commentaar op zijn prijzen te krijgen? En dit is bij veel meer producten want er zijn genoeg LHS die ook in china shoppen.

Ik heb nog nergens kunnen lezen dat de LHS denkt in het recht te staan geen commentaar op zijn prijzen te krijgen.
Sterker nog, de geschoolde winkelier heeft geleerd dat het belangrijk is dat klanten klachten uitspreken. De winkelier wil juist graag weten hoe zijn klanten denken.
Dat is gratis informatie waarmee hij wel of niets mee kan doen.

Johannes

nederlandse shops onderling:
iMAX B6 Digitial NiMH/Li-Po Balance Charger/Discharger - LiPo Gigant
Imax B6 lipo acculader (ook geschikt voor loodaccu's)  - Berns Voerboten
IMax B6 LiPo, Lion, NiMH, NiCd Snellader -

deze lader wordt officieel niet geimporteerd in NL, genoeg winkels die dus shoppen in HK zelf maar dat maakt mij verder niet uit. Echter hier boven ook weer een voorbeeld van een webshop die afwijkt van de nederlandse / EU wetgeving. 1 jaar garantie.

De 89,95 is alweer een tijd geleden en dat kunnen ze ook niet rechtvaardigen nu bijna iedere klant ook het internet kent.

De gouden ei tijden zijn voorbij, iedereen vergelijkt op het internet. Nogmaals de dozenschuivers zullen het zwaar krijgen in deze tijden moet je juist met snelle levering en unieke oplossingen komen. Waarom zijn alle elektronica zaken ten onder gegaan? En alleen nog grote concerns overgebleven zoals BCC, mediamarkt, etc.

Simpelweg omdat dozen schuiven kan iedereen en de grootste die verkoopt steeds meer met een steeds lagere inkoop. Kijk maar naar duitsland daar zitten grote jongens met scherpe prijzen die een hoop verkopen. Als kleine modelbouwshop kan je daar nooit tegen op.

Mijn inziens is de grootste fout die de meeste shops gemaakt hebben dat ze kennis uit de deur hebben gegooid en zich hebben gestort op het dozenschuiven / RTR.

Dat waren gouden tijden want je verkocht een hoop "groot spul" in 1 keer en je had er verder weinig gedoe meer mee.

Tegenwoordig verwacht de klant voor hogere prijzen meer service. En als je dan 2x zoveel rekent als een directe concurrent in nederland dan zal de klant dat ook tegen je gebruiken. En in de periode dat ik met autos heb gereden heb ik toch weinig tot geen service gehad en gekregen ook al stond de importeur volledig achter me. Winkels waren gewoon te brutaal om er moeite in te stoppen want ze hadden hun geld binnen. En die mentaliteit is de afgelopen jaren volledig afgestraft en niet meer dan terecht!

Ik heb letterlijk bordjes zien hangen met:

Hulp nodig bij uw model?
-Hier gekocht: Eerste 15 min gratis daarna €10,- per 15 min.
-Op het internet gekocht: Elke 15 min: €15,-

Het tweede heb ik minder moeite mee, Maar als ik een model koop wat niet deugt moeten ze niet gaan zeuren dat ik terug kom ermee en dat het ze meer dan 15 minuten kost.

Kort samengevat: Velen winkeliers hebben het er zelf naar gemaakt door een arrogante houding op te zetten naar hun klanten van wij weten het wel maar jij shopt liever goedkoop dus helpen we je niet.

Mannen, laten we nu eens eerlijk wezen:

Als ik mijn auto naar de garage breng, betaal ik een werkplaatstarief van plm 65 euro per uur.... De monteur houd daar nadat alle betalingen verricht zijn, welgeteld rond de 12 Euro per uur netto van over. De rest gaat op aan belastingen, kosten voor bedrijfspand, afschrijving gereedschap, etc etc

Bij die LHS is dat gewoon domweg niet anders....
Die auto, die kunnen we niet via internet in china laten repareren, dus we moeten wel....
Maar het is NIET FAIR, om de LHS de schuld te geven, OOK NIET van "marges" van 500% want het zijn domweg géén marges...
Als een winkelier een artikel legaal inkoopt, ligt het ZONDER winst (dus als de winkelier besluit het artikel zonder enige winst, als puur filantropische actie in de etalage te leggen) al voor minimaal de dubbele prijs achter het raam, alleen al vanwege het gegraai van de nederlandse overheid....
En vergeet niet, dat zodra de winkelier de prijs iets verhoogt om er zelf wat aan over te houden, dat ALLE belastingen in procenten meegroeien.

Dus als een artikel zonder winst voor 100 euro in de winkel ligt, en de winkelier wil er 1 euro aan overhouden, moet de winkelprijs met 5 euro omhoog. Het is dus NIET zo dat hij van iedere euro prijsverhoging ook die euro in zijn zak kan steken... Daar kan die winkelier verder ook niks aan doen, maar we nemen het wel hém kwalijk....

Willen jullie van die achterlijke "marges" af, ik stel voor om dan allemaal lekker op Geert Wilders te stemmen, dan zijn we over een paar jaar overal vanaf... (ook van Nederland....)

Groet, Bert

En dat is dan nog zonder 220V adapter a €14 die bij de duurdere winkels (die van € 55 en € 59) er wel bij zit.

Dus als je een vergelijking maakt zorg dan ook wel dat het exact hetzelfde product is wat word aangeboden, anders is het geen eerlijke vergelijking.

En als jullie willen weten wáár exact de marges zitten:
Die zitten op diverse plekken tussen China (waar vrijwel al het modelbouwspul geproduceerd wordt) en de winkelier.
Bij de fabrikanten en de importeurs dus.
Dáár spreek je van marges van meer dan 200%.

En op een gegeven moment gaat ook dat faliekant mis.

Een voorbeeld? Graupner. De arrogantie ten top.

Kijk eens dit bestaat al zeker 5 jaar bij mijn huisleverancier.
Laat me weten of jou nederlands shop het ook heeft. Ik heb het nog nergens anders gezien. De goedkoopste wint.

014WA SAVE $10 on a $50.00 order 31-Dec-2013
014WB SAVE $20 on a $100.00 order 31-Dec-2013
014WC SAVE $35 on a $150.00 order 31-Dec-2013
014WD SAVE $45 on a $200.00 order 31-Dec-2013
014WE SAVE $75 on a $300.00 order 31-Dec-2013
...
....

Los daarvan heb ik al wel eens gehoord van een belgische winkel dat winkels in duitsland verkopen "goedkoper dan de belgische aankoopprijs".
Kan best , maar doe dan ook je inkopen in Duitsland...we zijn ondertussen 10 jaar verder.

Nog geen 2Km van mijn deur sluit ook een modelbouwwinkel zijn deuren na +-3 jaar. Hij had een mooi gamma van horizon vliegtuigen en traxxas. Maar ik heb hoogstens 50€ zinvol kunnen uitgeven.
Geen materiaal voor de wedstrijdrijder.

Nagenoeg al mijn aankopen doe ik via het net : 's Avonds als de rust weergekeerd is.Op zaterdag moet ik in thuis klussen. Een modelbouwwinkel bezoeken is eerder halfjaarlijkse uitstap die ik bij wijze van spreken moet verantwoorden.

Een goede shop heeft naast een voordeur ook een werkende online shop. Een website met foto's is niet (meer) voldoende.
De huidige economie laat gewoon niet toe om pakweg 15% meer te betalen op een bedrag van +100€. Laat staan dat je 2 keer in je auto moet stappen een keertje voor te bestellen en 2 weken later nog eens voor het op te halen....das 2 keer parkeerplek zoeken & betalen.

wordt vervolgt....

De LHS zit nu in zwaar vaarwater, dat blijkt alleen al uit de vele reacties in dit draadje.

Met alle respect, maar de oorzaak van de problemen is toch veel complexer dan wat hier door sommige wordt verkondigt.
Om iets zinnigs te kunnen zeggen is een zakelijke achtergrond wel minimaal vereist.

Er is nu een natuurlijke selectie gaande. Helaas zit de Nederlandse modelbouwwinkel branche op het moment met een waterhoofd.
Ongeacht hoe goed of slecht een LHS nu functioneert, er zullen door deze situatie vele winkels het veld moeten ruimen totdat alles weer in balans is.

Het heeft gen zin om de consument te vragen: Hou de Nederlandse modelbouwwinkel in leven.
Dat is ongezond, want dan wordt de modelbouwbranche een bedelorganisatie.

Helaas, jullie moeten op eigen kracht zien doorheen te komen.
Als je het redt, kom je sterker uit de strijd en kan je weer bouwen aan de toekomst.

Johannes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back