Ik heb reeds getest:
Canopy Glue, lost op in water en zeep,
witte houtlijm op vinyl basis, ook wel Hinge Glue genoemd. Dat blijft zitten.
Alipathic Glue blijft goed zitten,
epoxy blijft zitten, vergeeld sterk,
CA blijft zitten.
Heißsiegelkleber doet z'n werk goed bij oudere folie om goed te hechten.
Glasheldere patches met Oracover glashelder, met rond afgesneden of
geknipte hoekjes blijft goed zitten.
Naad beschermen met een reep witte houtlijm nimmer gedaan, maar zou kunnen met vinyl variant.
In dat geval gaan er rollen tape door voor een strakke strook.
Methanol en vet corrumperen veel verbindingen. De Heißsiegelkleper heeft vet oplossend vermogen. Kleeft altijd goed.
Tevoren schoonmaken van de naad helpt. Aldi natte doekjes.
Veroudering ansich hou je niet tegen, wel blokkeer je de toegang van vet tot het balsa bij regelmatig onderhoud. En dat is behoud van de basis.
Het na-hechten van naden gaat eerst op 90 tot 100 graad, daarna stook ik op.
De 120 graad haal ik wel, veel lijm gaat dan al stuk, vaak ook plamuur onder de folie,
dus ik plamuur niet bij foliewerk over balsa. Hobbels op de koop toe.
Zijn alle seams gecheckt, en is de hechting op orde, kan met föhn of bout gevlakt worden.
Als föhn heb ik geen folie-gun, maar een Leister soldeer ding. Kan je plastic mee lassen of
chips van moederborden losstoken, vleugels mee doormidden branden. Traploos regelbaar. Duur ding, ooit op eBay.de, scheelde slok op een borrel.
Ohja... perfect om krimphoezen mee te krimpen... Vast vergelijkbaar scherp te vinden op Ali-etc.
en scheelt dat heel veel geld, en is het even goed.
Voorbeelden van beschermende patches op kritische hoekjes. Wordt de patch kritisch, vervang je hem tijdig,
voordat de hoek gecompromitteerd is. Stook je een nieuwe er op. Onderhouden moet je toch.
Voorgrond een aileronservostekker bestaande uit base-plate-print voor MPX stekker.
De servostekker zijde is de MPX stekker doormidden gezaagd. Omwisselen onmogelijk.
Ja... en een kras op de vleugel om dat de CG waag van Greet Pleens van het balhoofd slipte.
Elke waag blijft gewaagd! Kras weer uitgestookt... Damn!
Nog een tip voor instant groot klevers? Mijn ingredienten voor het verlijmen van
stiftscharnieren. Beste zijn die van DuBro of Graupner als die er nog zijn...
Epoxy 30min.. wel de 2K variant nemen! 1K hard erg slecht.
PHTE olie voor de scharnieren.
Polyethyleenfolie (bouwplastic) en doorponst met ponstang voor strakke fit om scharnier...
De folie voorkomt aanraking van scharnierpunt en geeft spacing bij het verdelen van de
lijm. De lijm werkt zich alle kanten uit, overtollig veeg je weg. Echter werk je behoedzaam,
raakt de lijm nimmer het scharnier...
Eerst scharnier in vleugel, radius van de uitslagen gelijkstemmen en de hoogte
via de steel van de schuifmaat.
Vlakke scharnieren bouw ik niet meer in. Een boor werkt makkelijker dan een sleuf
kaarsrecht inharken. Borgen hoeft niet, zijn zelfborgend.
Uitbouwen bij restauratie? Inboren met 1,5 mm boor, 2 mm stuurstang roodheet.
Mikken op boorgaatje... insmelten... koelen... en trekken maar. Alle plastic en epoxy
zijn gaar gestookt en kapot. Kan er pardoes weer een nieuwe in.
Niet verder verklappen!
Ander aanzicht... Schuim en klittenband... houdt je RC gestrapped en al
goed in positie. Maak je een klapper, vliegt het los. Alles wat muurvast zit,
wordt door natrekking meegesloopt... niet vaak hoeven testen...
ik hoop dat het werkt.... ik wil het niet getest hebben...
Wel hangt alles hierdoor goed gedempt tegen trillingen. Ook de aan/uit schakelaar, het meest
kwetsbare onderdeel in de ketting van elektricia...
Zeer veel lange naden en veel zorgvuldige overlapping...
Hier op de 'waag van Greet'...
Het zouden hele stroken houtlijm worden. Wat ook helpt is om de zoveel tijd met de bout de naden na te lopen.
Bijtippen waar nodig met kleefstof etc.
Foliekisten op methanol vragen nu eenmaal meer aandacht. Gewoonte geworden...
Onderstel is volledig herzien, en overgebouwd, vleugel deels overgebouwd.
De constante meuk op meuk overgebouwd. (ontmeukt, desmeukt...)
Een semi-stevige Fults-poot aangebracht, blijkt meer semi dan stevig.Goede marketing geweest!
Dus een bandafdruk zat er per maiden al in, zo netjes en strak afgevangen.
Als een stoeprand in een nieuwe alu-velg. Auw! Plug tussen de veer... hopen dat het nu beter gaat...
Betonbreekijzerconstructie nu in de pijplijn der ontwikkelingen. Dan maar gewoon zelfbouw...
Afdichting van een kap gemonteerd in balsa... Zaak gemaskerd, naad gevuld met De IJssel 2K verf...
Aangedikt met microballoons tot pasta, en zo strak aan te smeren. De IJssel lak vergeeld niet.
Kap is eigen dieptreksel, plug eigenbouw/modificatie origineel.
Lak Tamiya naar aanleiding tip GJ. Had transparant azuur moeten worden,
maar ik sloeg door en daarmee dicht. Bijkomend voordeel? Thans uitstekend zicht profiel in de lucht.. dus eigenlijk beter...
Epoxy seal, eveneens via maskeren met tape, van het kielvlak.
Alle kisten deze bouwwijze. De staart was oorspronkelijk vervangbaar, vast op 2 ijzeren draadeinden.
Maar omdat deze is overgebouwd, onvervangbaar beter is, gewoon gelijmd voor koersstabiliteit.
Dus brandstof gesealt. Moet het over in de folie? Dan heb je extra werk... maar daar denken we nog niet over na...
Voor wat het waard is... vanuit een andere invalshoek...
Gr Bas