Houtbouwverslag "Lady Bug - E" van Clancy Aviation

Hallo,

omdat ik helemaal gefascineerd ben door de Lazy Bee van Clancy Aviation in al zijn/haar varianten en ik toch al weer een tijd niks gebouwd heb, heb ik besloten om te beginnen met de kleinste variant: de Lady Bug. Eveneens een 2011 voornemen om er een verslagje over te schrijven en later voor mijn andere Bee's ook (maar daar bestaat al een andere post van).

Hulp en suggesties zijn welkom... :zon: Want ik ben helemaal niet zo'n ervaren bouwer of vieger....

Op het amerikaanse forum veel bouwtekeningen in PDF gevonden en af laten drukken. (ja ja zelfs de groetere Bee's heb ik al in de pocket)...

Eerst maar eens begonnen om de verschillende onderdelen uit te snijden. Eerst even de inches omgerekend naar mm en bijna alles draait om 2 en 3 mm plaatjes en balkjes van 3x3 mm. Makkelijk zat. Later bij het bouwen er wel achtergekomen dat je al die kleine hoekjes en zo die ook ook op de tekening staan maar beter tijdens het bouwen ter plekke kan snijden. Ik heb wel wat meer foto's gemaakt maar hieronder volgt een selectie.

foto%20%287%29.JPG

Daarna meteen met het vleugeltje begonnen. Leuk werk, niet te moeilijk voor een leek als ik.

foto%20%2811%29.JPG

Het vleugeltje heeft een kleine wingspan (57cm) en in totaal zal het allemaal niet al te veel wegen, maar op youtube staan wel leuke filmpjes.

Als iemand nog suggesties heeft voor een setup waarmee ik ook met een beetje wind kan vliegen??

Al met al gaat het best vlot, dus maar meteen aan het rompje begonnen (40cm).... wel een gepriegel allemaal, ik ga er toch van uit dat het bouwen van een iets grotere versie helemaal niet zo veel lastiger gaat zijn.

foto%20%2812%29.JPG

Deze dus 2x gemaakt en daarna samengevoegd om er een romp van te maken. Er gaat wel wat werkzitten in het afwerken van het rompje. Maar ja daar doen we het allemaal voor he :p

foto%20%2814%29.JPG

Zo.... hieronder nog twee foto's van de status tot nu toe (1 avond en 1 middag werk)...

Qua houtwerk nu nog:

- vleugel rondingen schuren
- landingsgestel maken
- ervoor zorgen dat het stabilo er recht in zit :onweer:
- rompje afwerken en schuren
- electronica en bespanning

foto%20%2815%29.JPG

foto%20%2816%29.JPG

zo.... nu weer alles opgeruimd en vervolg als ik weer wat tijd heb.

Laatst bewerkt door een moderator:
Lazy Bee - Speedy Bee - Lady Bug Plans

Hi,

bouwtekeningen (en heel veel andere informatie) staan op het amerikaanse forum, en wel hier op de eerste pagina, post 12. Ergens daar op het forum staan ook nog tekeningen van een 60" en een 72" Lazy Bee voor de liefheber.

Vervolgens heb ik de PDFs uit laten printen op origineel formaat. Ik heb nog gekeken of er een KIT leverbaar is. Dit weekend is er een originele bouwdoos van een 60" Lazy Bee op Ebay Amerika verkocht voor 154 dollar. Dat vond ik een beetje te duur. In Amerika zit ook een bedrijfje (Lazerworks).... zij maken een zgn shortkit, het probleem hiermee is dat je daar zelf nog hout bij nodig hebt en ik geen zin had om inches met mm te combineren. En de verzendkosten waren ook best pittig.

Ik heb dus gekozen om vanaf een bouwtekening te bouwen.

Het blijven fijne toestellen om te maken en te vliegen,zelf vlieg ik nu met mijn 2e LB om luchtfoto's mee te maken.
En ik ben bezig met de big bee de 72''versie(schiet niet erg hard op). De 60'' van een ander clublid bij ons die vliegt al.
Hier een portret van mijn 2e bee
full
mvg

@ Looping: hee meer BEE-Fans uit de omgeving van Eindhoven :D ik zag deze foto in een ander draadje en hij is werkelijk prachtig. ben benieuwd naar de 72" ga je die ook electrisch vliegen?
Nu nog tijd vinden om deze verder af te bouwen en dan begin ik aan mijn gewone Bee....

Zo... we zijn alweer een tijdje verder. Intussen ook begonnen aan mijn grote BEE (de vleugel is bija af), wat helicopter spul, maar inmiddels ook eea kunnen doen aan mijn Lady Bug.

1) Vleugel Bespannen (was beetje krom getrokken en grotendeels weer kunnen herstellen, ik hoop dat het niet al te veel problemen gaat geven met vliegen)

2) Rompje slechts deels bespannen, om overal goed bij te kunnen en later na de maiden eventueel eea nog aan te kunnen passen.

3) Stabilo en roer ingelijmd en scharnieren van plakband gemaakt :)

4) Electronica ingebouwd:
- 10 grams motortje met 5030 prop (ik hoop dat het voldoende power geeft!!!)
- Regelaar en Servo's

5) Landingsgestel gemaakt

6) Ledjes aangebracht op het rompje gewoon omdat dat leuk is :grin:

Ik ben van plan 'm met een 500Mah 2s lipo te gaan vliegen en het totaalgewicht incl. deze lipo komt uit op 160 gram.... en dat is iets aan de zware kant volgens mij. Ik heb ook nog zo'n zelfde lipo 800mah waarmee het zwaartepunt beter naar voren ligt dus we zullen a.s. zondag in de hal wel zien hoe het gaat. Ik maak me wel een beetje zorgen om het vermogen van het motortje maar ook daar zullen we a.s. zondag uitsluitsel over krijgen 8).

De foto's:

foto1.JPG

foto%20%281%29.JPG

foto%20%282%29.JPG

foto%20%283%29.JPG

mijn depron bee(tje) woog 140 met een 19 gr motortje met daarop een 8(of 7)x4 prop en vergelijkbare servo's en regelaar, en die ging op 2c 540 mah vertikaal...

dus met het 10 gr motortje en 2c zal ie het wel trekken.

zet je het hier wel bij hoe het gegaan is?

Ze vliegt super !

Hallo, voor de geïnteresseerden: de LADY BUG vliegt super! :banana:

Vanmorgen de maiden gehad in een sporthal en ze steeg prima op, vloog lekker stabiel, langzaam maar ook rap en was extreem wendbaar. Allemaal met de genoemde setup. Ik heb er niks hoeven aan te passen.

Een 800Mah accu heb ik maar niet geprobeerd want dat zou teveel invloed hebben op het zwaartepunt. Gemakkelijk voor een beginner om (binnen) te vliegen, zeker niet te moeilijk om te bouwen.

Ik heb een filmpje gemaakt, maar is volgens mij niet zo duidelijk, ik zal later proberen het filmpje op youtube te zetten en dan post ik hier de link.

Gr., Dennis :D

Het filmpje van de Maiden

Bij deze het bewijs dat ie ook echt vliegt, let op het gele monstertje:

Misschien niet het mooiste filmpje maar kon er qua filmen even niks beters van maken.... ;)

Groetjes, Dennis.

da's een vertrouwd vliegbeeld!

precies het zelfde als mijn kleine versie, die nu met pensioen is

ik ga toch een nieuwe bouwen (heb ik net besloten :) )

zeker... als je er één gebouwd hebt ben je hooked :mrgreen:

ik wil nog wel een stagger bee en de tekening ervoor heb ik al, maar het goed op maat krijgen daarvan is ff puzzelen...
en alle andere bee's die ik gevonden heb zijn ook de moeite van 't bouwen waard ;)

zal wel gebouwd worden uit depron want hout bouw is mooi, maar nu even niet, voorlopig is dit wel even makkelijk en bied veel mogelijkheden!

Ook erg leuk deze Bee.
Blijft een leuk model en lekker langzaam.
Er is weer keuze genoeg in Bee's op het forum
Nog bedankt voor je tip Dennis!
Ton

Ja en nee. Hij heeft geen rolroelen en zou dus auto-stabiel moeten zijn. Maar door z'n kleine afmetingen is iedere gram een toenamen is minimale vliegsnelheid, en het is een speelbal van de wind. Dus qua vliegen is het compromis zoeken; lichter bouwen en langzaam kunnen vliegen / landen, maar dan is iedere zucht wind een orkaan. Of je bouwt wat zwaarder met meer motorvermogen, dan is de wind een minder groot probleem, maar moet je wel aldoor hard vliegen om boven te blijven.

Als je zo'n soort toestel leuk vindt is de grotere broer (de originele uit deze serie) de Lazy Bee, een betere keuze. Net ietsje groter, zwaarder, makkelijker te vliegen.

Hugo

Back