Houten model Batavia

:cool: Inderdaad een mooi plaatje Hans

Het antwoord op jouw vraag weet ik ook (nog) niet. Ik zit in dezelfde fase en heb besloten de versieringen (oa galjoen en spiegel) eerst 'dryfit' op maat te maken, vervolgens het onderwaterschip te schilderen (op z'n kop), hierna de masten te gaan plaatsen en als laatste de versieringen vastzetten. Of dit de juiste volgorde is zal de tijd uitwijzen ;)
grt
Diederik

Ik ben ook nog aan het nadenken over de losse "rommel" die je op schepen had. Tonnen, losse blokken, emmers, rollen touw etc.etc.
Toch twijfel ik ook daarover, want wat stond er op een dek, en wat ging gelijk het ruim in?

En mijn gedachte voor wat betreft de masten is ook aankomende 19 april. Het oogt mooi als je de onderste mastdelen al op het schip hebt staan, maar het is weer niet af als de versieringen nog helemaal niet aanwezig zijn.

Waarschijnlijk wordt het eerst de spiegel, en dan de masten.

En mijn zoon is komende week thuis, en hij mag het schilderwerk van de poppetjes op het dek doen, dus daar "moet" ik ook mee aan de slag...:-)

Aan de zijkanten met de rusten en puttings bezig.
Zoals al eerder geschreven - ik draai een stukje ijzerdraad rond het jufferblokje en soldeer dit dan aan elkaar. Gaatje erin voor de nagel om te bevestigen en klaar.

Nadat ik deze op de romp bevestigd heb smeer ik het geheel in met een geheimzinnig blauw watertje (beslist geen eau de Cologne of Boldoot) waarna alles gelijk donker bruin-zwart wordt.

Gecombineerde foto voor en na de aftershave behandeling:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Begonnen aan de spiegel:

Al eerder de ruitjes afgetekend

full

Voorgeboord om eruit te halen

full

Juiste vorm erin gevijld

full

Binnenkant zwart geverfd om kapitein Hans wat privacy te geven
(hij maakt best wel rommel nl :rolleyes: )

full

Beplanking en latjes erop.

full

Ik ben nu begonnen aan de gordijnen...

Het zwart op de spiegel is zwartje verf, vermengd met eiken beits. Geeft voor mijn gevoel goed de oude houten kleur weer.

Begint al een echte Batavia te worden hoor Hans, en dat helemaal scratch:thumbsup:
Ga ik in Duizel eens op mjn gemak bekijken!

Jahaaaa, ik neem een loopplank mee zodat we je kunnen kielhalen als het niet goed is;);)

Dikke onzin natuurlijk; ik moet het perfecte schip zonder foutjes nog tegenkomen hoor!

Oh boy....

Ik hoop dat het jullie niet tegenvalt. Hier en daar zitten er toch wel dingetjes scheef en krom namelijk...

Dat heet dan handwerk en zoals Germt terecht aangeeft: het perfecte model bestaat niet. Ik weet zeker dat je veel bewondering zult krijgen :worship:.
Ik doe het je in elk geval niet na zo volledig van 'scratch'. Sterker nog ik heb voorlopig m'n eigen scratchbouw weer in de ijskast gestoken en doe maar eerst wat meer ervaring op met een bouwpakket.

Ik moet zeggen dat ik het niet lastig of vervelend vind, van schratch bouwen. Zaak is wel dat je een goed voorbeeld hebt - in mijn geval een grote hoeveelheid foto's van de echte Batavia. Heb je dat niet dan ga je gauw zwemmen, want de tekeningen bieden dan te weinig houvast. En zwemmen konden veel zeelieden in de gouden eeuw niet...

Gordijntjes hangen - en oh gruwel - uiteraard zijn links en rechts weer niet hetzelfde... Mezelf kennende ga ik daar toch wat aan doen.

full

Niet helemaal goed zichtbaar, maar de parel midden bovenin is een parelmoeren speldeknop uit de naaidoos. Vond ik wel een inventieve oplossing.:D

Uit een verfstokje begonnen met het wapen uit te frezen. Ook hier niet echt symetrisch...

full

De toekomstige kapitein

Vanavond het wapen achterop even opnieuw gemaakt. De eerste versie was niet echt symetrisch (daar heb ik blijkbaar moeite mee :rolleyes:) dus mijn zoon (toekomstig kapitein van de Batavia) heeft een nieuwe getekend die ik onder de frees door gehaald heb.

Ik las kortgeleden op het forum ergens dat een kapitein een x bedrag beschikbaar kreeg om zijn schip in eigen kleuren te laten verven.

Ik heb deze kapitein geen geld gegeven, maar wel de mooie opdracht het wapen te schilderen:

full

Klopt Hans, maar dat de kapitein geld "kreeg" is maar de halve waarheid.
Kapiteins kregen bij het overmeesteren van vijandelijke schepen prijzengeld, althans als de schepen naar de haven van de overmeesterende partij werd gebracht.
Ook de voltallige bemanning kreeg trouwens een deel van het prijzengeld.
Dit om het moraal hoog te houden.
Deze vijandelijke schepen werden dan weer verbouwd en opnieuw in dienst genomen onder de nieuwe vlag.
Als je geluk had en veel schepen "opbracht" kon je dus een hoop geld verwachten van de Admiraliteit bij terug komst.
Zo kon je dus als succesvol Kapitein behoorlijk rijk worden.
Sommige Kapiteins staken een deel van het prijzengeld in het schip om het te verfraaien:cool:

Kijk! Het bonussysteem bestond dus al in de gouden Eeuw! Zouden die kapiteins ook de halve bevolking over zich heen krijgen als het bedrag exorbitant hoog werd?

Ze waren in ieder geval eerlijker; als je als Kapitein geen schip kreeg, als er weer eens oorlog met de Fransen was, en dus moest wachten op een commando, stond je op "half geld" en dat was geen vetpot.
Een UWV hadden ze toen nog niet;)
Kortom; het was vechten en schepen overmeesteren en dus premies opstrijken, of bij geen volgend commando sappelen geblazen!

Ik plak hem straks op de spiegel en post weer een plaatje. Even geduld...

De Spiegel van de Batavia

Hier hoef ik niet zoveel aan toe te voegen....

full

full

Nu de engeltjes bovenin...
Van die kleine roze blote mannetjes met vleugeltjes.

...
Ik las kortgeleden op het forum ergens dat een kapitein een x bedrag beschikbaar kreeg om zijn schip in eigen kleuren te laten verven....

Klopt inderdaad, er is een periode in het bestaan van de VOC geweest dat de kapiteins een bedrag kregen om het schip naar eigen smaak op te sieren. Een voorbeeld hiervan is terug te zien op de Prins Willem waar de bovenzijde van de fortuining met wolken is beschilderd. Later werd dit te uitbundig gevonden en kwamen er voorschriften hoe de scheepssier eruit moest zien. Ook andere zaken zoals voeding golden voorschriften en vaste budgetten.
Eigen handel werd (oogluikend) toegestaan mist het niet meer was als de inhoud van de zeemanskist. Het overmeester van vijandelijke schepen was in principe niet de bedoeling. De VOC schepen waren bewapende koopvaarders waarbij de handel voorop stond, de grotere schepen hadden zelfs 2 "bevelhebbers": een kapitein en een koopman. Wel werden VOC schepen in Indie soms ingezet om de eigen handel te beschermen en de concurrentie "afbreuk te doen" tot aan het veroveren van handelsposten van andere landen toe, maar dat altijd op bevel van de VOC en niet op eigen initiatief van de kapitein.

Andy

Ik ben inmiddels weer verder gegaan met de spiegel, en moet zeggen dat dat green stuff wel schitterend spul is. Je frot het op een plekje, duwt en trekt wat met een kleine scalpel met scherpe punt, en je boetseert zo een "herkenbaar" :rolleyes:gezichtje.

Let wel, het is maar 3 x 3 mm groot.

full

En alle ongerechtigheden die er te zien zijn moet ik ook weg gaan halen...

Back