Houten model Batavia

Mooi soldeerwerk Hans!

Met betrekking tot jouw vraagstuk over de voorsteng-stag was ik in het boek van RC Anderson - "The rigging in the days of the spritsail topmast 1600-1720"
de volgende tekening tegen gekomen op blz 120

full

Het boek is overigens te downloaden via
Books | Radek Ship Models

Laatst bewerkt door een moderator:
Diederik,

Dat boek heb ik toevallig ook. Ik doe de stag van de fokkemast dan eigenlijk niet helemaal correct (NL methode van na 1670 - Batavia is van 1628 ) - maar ik volg ook het Lelystad-model.

Ik laat het maar zoals het nu is...

Roer, met scharnieren, na behandeling met "eau de cologne"

full

Roer, met scharnieren, na behandeling met "eau de cologne"

Ziet er inderdaad goed uit, maar "Eau de cologne"
Hoe kom je daar nu weer aan?

Af en toe heb ik het idee dat ik hier met kwakzalvers, gifmengers en alchemisten te maken heb, als je ziet wat voor chemische uitvindingen hier voorbij komen ;)

Blauwe vloeistof - maakt messing direct bruin.

Geen idee wat het is...:confused:

Aha, Brass Black waarschijnlijk

Zou maar zo kunnen. Ik heb het gekocht bij een glas-in-lood atelier.

Het bekende kopertape wordt met name gebruikt voor tiffany-lampjes. Dit kopertape wordt daarna vertind, en de tinlaag wordt met deze vloeistof ingesmeerd waardoor ze direct donker uitslaat.

Door toeval kwam ik erachter dat messing ook donker wordt door dit goedje.

Of te wel tiffany patina;)

In bruin en zwart.
Zelf gebruikt om mijn leeuwekop te patineren van de Vasa

Groetjes,
Houtworm der 1e klasse

Petje af om zelf vanaf tekening zo'n schip te bouwen ik zou er niet eens aan durven beginnen. Al mag er aan de Batavia replica ook wel het nodige gebeuren want die ligt er zo wat troosteloos bij zonder de masten :) Veel succes, Bram

Vanavond nog even de pijpjes gemonteerd die voor een schone en verantwoorde afvoer van kliekjes en dergelijke aanwezig waren.

full

Dat is een mooi detail, ik zie veel, maar dat zou ik nooit gezien hebben;)

Het waarom dat ik zoiets op het echte schip wel zie heeft te maken met beroepsdeformatie.

Het gaat te ver om dit uitgebreid uit te leggen, maar de koperen pijp bij de Batavia is enigszins groen uitgeslagen, en ik heb wat ideeën hoe men dit gedaan heeft.

Hans, ik heb ooit 'HG Schimmel en Weerplekken Reiniger' op messing losgelaten en kreeg binnen korte tijd een mooi groen koperoxidatie kleurig effect. Als je een egaal resultaat wil zou je het wel goed tevoren moeten ontvetten.

Verschillende gifmengseltjes gebruikt:
Links is met name ammoniak en azijn gebruikt met een klein beetje HG. Rechts is overwegend HG.

full

Pas op: deze reiniger is echt gemeen spul, draag geen nieuwe kleding, het kleinste spatje en je krijgt bleke plekken. Raampje openzetten voor frisse lucht.

Diederik,

wees sowieso voorzichtig met dit soort dingen. Koper is van zichzelf niet giftig, maar er kunnen zeer specifieke verbindingen ontstaan die wel giftig kunnen zijn.
Natuurlijk groen geworden koper is niet giftig, op basis van zouten groen gemaakt koper ook niet, maar op basis van zuren en weet ik wat is andere koek...:D

Hans, weet jij dan misschien hoe je de bekende koperen plaatjes wat zou kunnen verouderen, iets donkerder maken of de hinderlijke glans verminderen?

Germt,

Ik heb een plaatje koper uit de kast getrokken en dit behandeld met de Eau de Cologne die ik heb. Eerst een beetje opgeschuurd, daarna ingesmeerd en als laatste droog gedept:

full

full

Je zou het eens met Brass black kunnen proberen, of met het natriumthiosulfaat wat dinges ( :confused: ik ben slecht in namen :( ) op de ontmoetingsdag had.

De truck is het zwavel wat in deze verbindingen zit - die doet koper blauwzwart uitslaan.

Oké, dat spul van Ron heb ik ook.
Zal er eens een proefje aan wagen:cool:

Back