hovercraft freaky-pyro

jaja nog een hovercraft.
ik ben er al een paar maanden mee bezig en ga hier bijhouden hoe ver ik ben. dit is het eerste model dat ik maak en het gaat daarom ook niet echt snel. ook omdat ik nu weer naar school moet.
ik heb eerst veel gelezen over dit model. ik heb al de electronische zaken bij Conrad in boeklo gekocht en de rest bij een vliegwinkel in de buurt. net als gerjan heb ik alle maten 85% van de maten in de bouwtekening genomen

zo ben ik begonnen dit is de bodem van de craft
normal_IMG_0603.JPG

hier zitten de zijkanten erop
IMG_0605.JPG

dit is de ''lift duct'' hier komt de ventilator in die de boel laat zweven
normal_IMG_0625.JPG

steunen voor de ''side decks'' deze zijn erg belangrijk anders breken de dekken er komen er later meer
normal_IMG_0626.JPG

de ''side decks'' zitter erop, de ''thrust duct'' ligt er los op en er ligt wat electronica in.
normal_IMG_0722.JPG

de andere steunen je ziet hier ook het luchtkanaal naar de rok
normal_IMG_0723.JPG

de thust duct
normal_IMG_0726.JPG

de zender ik gebruik een tweekanaals zender
normal_IMG_0731.JPG

hier ligt de electronica er los in
normal_IMG_0729.JPG

de motor vergelijkbaar met de ''speed 600''
normal_IMG_0734.JPG

er komt nog meer. ik ben nu bezig met de aansturing van de roeren.

Jah heel mooi, hier kan ik ook nog wat van leren,

Jammer dat ik op mijn bestelling hout moet wachten.
Ik kan niet wachten :D

Ik zie dat jou lift tunnel een stukje kleiner is en die van mijn groter.
Zou dat veel uitmaken ?\

P.S jij heb toch de zijkanten van de hovercraft dat houd van 6 mm genomen. :(

Gr. Terry Rob

jij maak hem toch ook van de tekening van mark porter
op die tekening is de straal 77 mm en omdat ik 85 procent heb is het bij mij 65 mm. en over de dikte, ik gebruik overal balsa van 2.5 mm.
dat is veel goedkoper dan triplex :lol:

Hoi Freaky-pyro samen met mijn kennis Pendelaar hebben wij hetzelfde project gedaan onze hoeft inmiddels alleen nog maar gepoten te worden leuk dat je ook dit project doet! Verder heb ik een opmerking ik zag je prop en motor voor de voortstuwing tussen 2 5x5 balsaatjes zitten ik raad je dit af als je de prop op full speed laat lope gaat de motor erg trillen en in jouw geval zou het hout wel is kunnen breken. Veel succes.

balsa insmeren met epoxy bij de motersteun en eventueel bekleden met 0.4mm vliegtuigtriplex aan beide kanten,, dit maakt het ook trillingsbestendig en weegt nagenoeg niets

hey snill heb je daar nog nieuwe fotos van. zoals hoe je de aansturing hebt.
ik vind dit zelf nogal moeilijk nl ik heb de latjes ingemeert met tweecomponenten lijm, kweet niet of dat is wat je bedoelt maar het is iig veel sterker nu en de liftmotor zet ik in twee aluminium latjes

Freaky,

kijk maar is op deze topic: Bouwverslag Hovercraft van Snill & Pendelaar.
staat ook in deze lijst hier staan zon beetje alle fotoos in.

Freaky,

kijk maar is op deze topic: Bouwverslag Hovercraft van Snill & Pendelaar.
staat ook in deze lijst hier staan zon beetje alle fotoos in.

weer wat verder gegaan:

IMG_0800.JPG

IMG_0806.JPG

IMG_0807.JPG

IMG_0809.JPG

IMG_0811.JPG

IMG_0813.JPG

ik heb net zoals vele andere een stukje pvc buis gebruikt om de moter in te doen. er zitten kleine schuifjes op de romp om de ''moterkap'' vast te klemmen.

ziet er goed uit
motor ophanging lijkt op die van mij
hier een compleet oplossing

afb18037.jpg

afb18038.jpg

afb18039.jpg

afb18040.jpg

afb18041.jpg

moet mijn hovercraft ook maar weer eens uit de kast halen en klaar maken staat al een half jaar stil :oops:

Groeten Gerjan

hoe sluit ik mijn koelgaten af,, NIET DOEn,,, de koeling is belangrijk voor een moter,, gwn open houden aan de voorkant,,

het ziet er wel mooier uit met een kap aan de voorkant maar ik denk ook dat de motor dan niet genoeg lucht krijgt. ik heb in het pvc wel gaten gemaakt waar de lucht uit de motor komt.

hehe
Daar wou ik proefondervindelijk achter komen , de motor werd erg warm maar dat kwam ook door dat ik hem op 2 cellen te veel, en een te grote prop liet draaien voor genoeg vermogen. De koolborstels vielen er op de werkschependag gewoon uit :P :wink:

Heb er nu koel gaten in zitten ja, nu nog naar een motor zoeken die genoeg vermogen kan leveren, zonder heet te worden.

Groeten Gerjan

wartexx bedoel je een hovercraft ?
Hoe snel ie gaat licht deels aan je motor maar ook aan je ontwerp
De hovercraft die in dit topic gemaakt word de griffon 2000 is niet gemaakt om supper snel te gaan, brushles zou alleen maar zorgen voor minder stroom verbruik.
Zou je een hovercraft maken voor de snelheid dan zou het wel zin hebben

ps. Mijn griffon 2000 met 2 x speed 600 gaat ook harder dan ik lopen kan, zal moeten rennen om hem bij te houden. Alleen remmen gaat zo moeilijk als ie full speed gaat. 180 graden draaien en hij gaat achteruit verder, zelfs met volgas :lol: :P 8)

Groeten Gerjan

Ja ik bedoel een hovercraft en ik bedoel ook : hij gaat harder als ik sprinten kan :wink: met 2X sp400 en 7 cellen sanyo 700 mah + heleboel piepschuim:P o ja remmen gaat voor geen meter als ik prop achteruit laat draaien is hij pas na +-15 meter stil en als ik hem om laat draaien knalt hij soms tegen de stoep op :mad: ik rem soms door de omhoog moter uit te zetten :oops: , t is maar piepschuim :wink:

IMG_0815.JPG

de rok gemaakt van luchtdicht waterafstotend stof

IMG_0831.JPG

het hout behandeld met porievuller en de rok

IMG_0832.JPG

de stuurstang

IMG_0834.JPG

IMG_0839.JPG

totaalplaatje

IMG_0840.JPG

ik heb de liftmoter op de snelheidsregelaar aangesloten om te testen.
wat me opviel is dat als je halfgas heb hij beter zweeft dan met volgas
als je volgas hebt raakt de rok minden opgeblazen en hij hangt daardoor meer op de grond wat meer weerstand veroorzaakt. ik denk dat dit komt omdet de lucht dan in een rechte straal door de koker gaat zodat het niet in de tunnels die naar de rok gaan komt. ook is de accu snel leeg.
ik zat de denken aan een kleinere moter, een prop met minder pitch of een weerstandje. ik heb nu een 12*12 of 4,7*4,7 prop, ik weet niet wat het precies inhoud maar weet iemand of er props zijn met minder pitch die even lang zijn?

Dat 12x12 betekent dat je prop 12 cm is in diameter en hij een spoed heeft van ook 12 cm. En de 4,7x4,7 betekent het zelfde alleen dan in inch.
Uiterraad zijn er prop's met minder spoed gewoon naar de modebouw winkel.

Ziet er echt goed uit!

Groeten Gerjan

oja nog een tip maak een stukje gaas over de bovenkant van de lift prop zodat je je vinger er niet perongeluk in kan steken!
Ik dacht gebeurd me toch niet, maar kan je vertellen doet goed zeer :hammer:

Gerjan

Back