How to start this hobby (fast)?

Ik kan niet voor Serge spreken, maar ikzelf bedoelde: Nee, de heli schiet niet weg.... (tenzij jij lomp de stick naar voren knalt natuurlijk :D )

Mijn "nee" sloeg dus op het niet wegschieten... niet op of je het wel of niet begrepen had...

Wees gerust ;)

Groet, Bert

dat bedoelde ik ook! Als het wel gebeurd heb je het zelf gedaan met je duimpjes of vingertoppen

Volgens mij mag Hirzo de algemeen technische kennis sticky ook nog eens goed doornemen, dan begrijp je wat een cp heli doet en is. makkelijker uitgelegd dan wat hierboven allemaal staat is er niet..

anders dan bij fixed pitch heeft het toerental, zeg maar, INDIRECT invloed op het stijgen en dalen. Dit doe je, mits het goede toerental, door de verstelling van je bladen, de pitch, bij fixed pitch is de bladhoek gefixeerd in het blad en die stijgt en daalt wel door een harder of zachter lopende motor doordat je de bladhoek hierbij niet kunt verstellen zal je dmv een hoger toerental meer lift moeten genereren.

Het is even wennen maar ik heb aangeleerd om in idle up te stijgen en te landen. ik haat overschakelen in vlucht en ik zet hem, vooralsnog, altijd zachtjes aan de grond met hetzelfde toerental, als ik eenmaal sta toer ik af in TH en duw de heli op de grond.
in mijn beleving vliegt een vlak toerental fijner en niet TE weinig toeren vinden ze ook fijn. het is even wennen aan geluid en snelheid van de rotor maar je moet wel als je een beetje fatsoenlijk wil kunnen vliegen.

Ok dan, duidelijk :thumbsup: (wat betreft het ja/nee gebeuren)
Dank voor jullie geduld met deze :n00b:

Volgens mij mag Hirzo de algemeen technische kennis sticky ook nog eens goed doornemen, dan begrijp je wat een cp heli doet en is. makkelijker uitgelegd dan wat hierboven allemaal staat is er niet..

Dat heeft Hirzo al grotendeels gedaan, alleen Hirzo heeft de laatste weken zoooooo veel gelezen dat z'n hersentjes het amper aan kunnen en hij weer dingen door elkaar gaat halen, of bij iets wat hij eerder dacht te snappen nu toch weer twijfelt als hij ziet hoe zijn heli op bepaalde input reageert (t.o.v. de Syma X1 bijv.) ;):)

Gevoelsmatig lijkt dat idle up gebeuren mij ook beter, even schrikken van de hoge toeren eerst misschien, maar lijkt me wel beter/'makkelijker' dan variabele toeren.

in normal kun je ook vlak toerental selecteren 0 75 75 75 75 is ook vlak van 0 tot de 1e 75 zou de heli als het goed is niet moeten kunnen opstijgen

Dat heeft Hirzo al grotendeels gedaan, alleen Hirzo heeft de laatste weken zoooooo veel gelezen dat z'n hersentjes het amper aan kunnen en hij weer dingen door elkaar gaat halen, of bij iets wat hij eerder dacht te snappen nu toch weer twijfelt als hij ziet hoe zijn heli op bepaalde input reageert (t.o.v. de Syma X1 bijv.) ;):)

Gevoelsmatig lijkt dat idle up gebeuren mij ook beter, even schrikken van de hoge toeren eerst misschien, maar lijkt me wel beter/'makkelijker' dan variabele toeren.

Geneer je niet: in een heli zit zo ongelofelijk veel theorie en natuurkunde verstopt (zelfs in zo'n kleine MCPX, het is ongelofelijk dat ze dat er allemaal in kwijt kunnen, al die natuurkunde en theorie ;) ) dat je dat niet "effe" in een paar weken tot je neemt.

Ik ben nu 30+ jaar met deze hobby bezig, en verdomd als het niet waar is: ik heb nog héél regelmatig OF een "aha-erlebnis" OF ik hoor ergens een kletterend geluid als er ergens weer een roestig kwartje gevallen is op een plek waar ik al lang niet meer aan gedacht had...

En echt hoor, zelfs nu, na zoveel jaar blijven die kwartjes vallen...

Hele mooie, hele leerzame hobby, dit....

Groet, Bert

in normal kun je ook vlak toerental selecteren 0 75 75 75 75 is ook vlak van 0 tot de 1e 75 zou de heli als het goed is niet moeten kunnen opstijgen
Omdat de (positieve) pitch dan nog niet voldoende is om lift te generen, toch?
Maar positieve pitch doe je toch vanaf midstick tot bovenin, dus dan kan je toch ook zeggen dat bij de 2e 75 in dat rijtje 0 75 75 75 75 de heli nog niet los komt?

Waarom is het niet beter weer buiten? (yup, retorisch :wink: )
Het leek net even droog en wat minder wind dus snel 't spul in de auto en naar een veldje, maar na een plekje gevonden te hebben toch direct maar weer inpakken en naar huis.
Het waait echt veels te hard en dan ook nog flinke windvlagen, dat gaat nooit (lang) goed...
Eigenwijs daarna toch nog even 3/4 lipo op zolder opgemaakt, maar na één tikje met de rotorbladen tegen een matras (lag op de grond voor het opstijgen/landen) direct na de landing waarbij de toerentallen al iets omlaag waren er direct maar weer mee gestopt, vragen om problemen op deze manier.
Ik heb echt min. 4m nodig in alle richtingen op dit moment om enigszins verantwoord het loskomen, even in soort van zo steady mogelijke hover houden, en weer proberen netjes te landen te oefenen en daarvoor moet ik eerst even flink aan de slag op zolder (allemaal oude meubels etc. die in de weg staan)

edit:
@brutus
Thanks, ik wil graag altijd alles direct compleet snappen, maar dat is niet altijd mogelijk (zoals als noob de RC helikopter hobby instappen en direct alles willen snappen/kunnen bijv. :) )

Heli's zijn daar echt te uitgebreid voor:mrgreen:

Daarom is de technische kennis gemaakt.
een basis, een technische start, zonder meteen te diep te gaan

het meerblads verhaal gaat erg ver in op de techniek van de rotor zelf.
Staat een link in de algemene technische kennis

dat throttle en pitch verhaal staat ook uitgelegd.

Als 't koppie weer klaar is voor nog meer informatie ga ik daar nog een keer induiken Student, thnx.

Bah, vandaag weer regen regen regen, kan ik weer niet oefenen...
(maar ook niet crashen ;) :) )
Dan maar nog even bezig met wat foto's nabewerken die ik twee week terug op de vliegclub gemaakt had gemaakt toen ik daar voor 't eerst was.

_MG_9899-1000.jpg

Ik denk dat ik ook een RC foto sectie op m'n website ga maken, vast nog veel meer leuke plaatjes te schieten op de vliegclub, tussen het herladen van de lipo's door :)

tsja.. zover ben je eigenlijk nog niet.. pak in de sim een 700 size heli en een groot veld en ga daarmee oefenen.. edit model even op 100% zetten en oefenen. zoek Freddy's flight academy even op op youtube.

Moet je constant bij elke vlucht dat edit model veranderen naar 100%?
Het is een sim, waarom staat het standaard niet op 100% ?

En die tip van Freddy's flight academy was een goede :thumbsup:
Ik had al wel meer tutorial filmpjes opgezocht, maar hoe hij (Freddy) het uitlegt, z'n benadering en stijl bevalt me beter dan wat ik tot nu toe had gevonden, thnx!

Als je je heli even opslaat(ergens klopt dat woord niet) dan niet maar in principe wel

Ok dan, thanks.
Beetje raar dat het niet andersom is; 100% en eventueel bijstellen naar beneden.

Ik heb vandaag 'gevlogen' !:D
Na twee dagen regen en harde wind klaarde het een beetje op dus ik snel naar een grasveldje in de buurt.
Verder dan 2m omhoog en met wat hoveren de heli in de buurt zien te houden voor misschien 10 sec. ofzo (voelt aan als een eeuwigheid ;))
en dan proberen weer normaal op de grond te krijgen kom ik nog niet.
En man, daarna heb ik eerst een sigaret nodig :schrik:
Ernstig dat je door zo'n klein ding strak v/d spanning komt te staan:o

Helaas ook een paar te harde landingen en 1 daarvan terwijl ik nog zijwaartse beweging had waardoor het landingsgestel af is gebroken.
Volgens mij op de meest irritante manier die je je kan bedenken...

landinggear.jpg

Het 'pinnetje' van het landingsgestel is gebroken en zit vast in het frame v/d heli.
Omdat het een macro foto is lijkt er nog wat ruimte omheen te zitten, maar ik kan nog geen tandenstoker of puntje van een schroef o.i.d. er tussen krijgen:neutral:
Gaat dit betekenen dat de heli helemaal uit elkaar moet en opnieuw opgebouwd moet worden met een nieuw frame?
Leer ik wel direct de heli hardwarematig goed kennen, al ga ik er niet alleen aan beginnen.
Wel een erg lullig ongelukje zo als dat allemaal nodig is.

En ik ga ook zo'n grotere training landingsgestel zoeken want ik heb nu al een paar keer gehad dat ik op zich goed ben geland, maar tijdens het aftoeren v/d motor gaat ie soms wiebelen of net ietsje scheef staan waardoor de bladen de grond raken en ineens stil staan....

... een mini houd-schroef iets warm maken
en proberen in de rest te schroeven en uit trekken

... 2mm drill

... idd van de andere kant doorduwen

groetjes, Uwe

Let erop dat na elke crash het grote tandwiel naar onderen verschoven kan zijn op de rotoras. Dan zit er speling in de rotoras (op en neer) en wil de heli haast niet omhoog. Gewoon aandrukken. Duimen op de rotor en middelvingers op het tandwiel en aandrukken. Evt. landingsgestel even loshalen.

... een mini houd-schroef iets warm maken
en proberen in de rest te schroeven en uit trekken

... 2mm drill

... idd van de andere kant doorduwen

Vanaf de andere kant doorduwen wordt lastig denk ik, dan moet het hele moederbord er af etc.
Ik hoop dat ik het kan uitboren.
Normaliter heb ik echt twee linkerhanden, maar ik moet zeggen dat het 'een beetje technisch bezig zijn + knutselen' me ook wel leuk lijkt, er van uitgaande dat het lukt om problemen ook daadwerkelijk op te lossen :)
Onder het motto "aan je budget houden, wat is dat? :eek:" ;) heb ik zo'n mini "gereedschapsding set met veel accessoires" besteld waarmee je kan boren/schuren/slijpen etc.

Het lijkt ook wel ontworpen om te breken zou je bijna zeggen; zo'n super dun plastic puntje waarmee je het landingsgestel vast zet.
Beter hadden ze daar hetzelfde gedaan als met de staartvin; klikt op meerdere manieren vast in het frame (in dit geval de staart) en als er teveel kracht op komt te staan 'klikt' het los in plaats van dat het afbreekt.

Let erop dat na elke crash het grote tandwiel naar onderen verschoven kan zijn op de rotoras. Dan zit er speling in de rotoras (op en neer) en wil de heli haast niet omhoog. Gewoon aandrukken. Duimen op de rotor en middelvingers op het tandwiel en aandrukken. Evt. landingsgestel even loshalen.

Bedankt voor de tip, ik heb het gecontroleerd maar dat lijkt allemaal in orde. En niet zo bijdehand over eventueel het landingsgestel even loshalen he ;) Dat is het probleem, die zit al los...8O

Iemand nog een tip over zo'n training landingsgestel voor de mCPX BL?
Ik kan er niet een vinden die specifiek bij de BL hoort en dus past en niet te zwaar is.
Bij andere 'universele' twijfel ik over of het past/hoe te bevestigen/niet te groot/zwaar?

"Vallen en opstaan" heet dit...
Jij vindt dit een kwetsbare heli?! Wen er maar aan, de grotere zijn veel gevoeliger. Veel oefenen en het gaat steeds gemakkelijker!

Zoals al gezegd: uitboren met een boortje iets kleiner dan het pinnetje om te voorkomen dat je het busje te ruim maakt. Dan een klein parkertje in het restant draaien (een klein beetje, anders klemt het) en dan eruit trekken.

"Vallen en opstaan" heet dit...
Jij vindt dit een kwetsbare heli?! Wen er maar aan, de grotere zijn veel gevoeliger. Veel oefenen en het gaat steeds gemakkelijker!

Zoals al gezegd: uitboren met een boortje iets kleiner dan het pinnetje om te voorkomen dat je het busje te ruim maakt. Dan een klein parkertje in het restant draaien (een klein beetje, anders klemt het) en dan eruit trekken.

Hoe bedoel je dat de grotere heli's gevoeliger/kwetsbaarder zijn?
Hoe kan iets ooit kwetsbaarder zijn dat dit inie minie plastic priegel spul dat al afbreekt als je er tegen blaast?

Ik moest eerst opzoeken wat een parkertje is :o:). Ik snap het idee maar dat gaat volgens mij nooit werken op deze schaal.
Dat puntje wat er in zit is 1 of 2mm, daar kan ik nooit iets inboren en het er uit trekken.
Het gaat echt een gefriemel worden van heb ik jou daar.
M'n beste kans is denk ik nog met heel klein boortje dat wat er in zit proberen 'los te boren' zodat er weer ruimte binnen in is.
Zodat ik er vervolgens een nieuw landingsgestel in kan 'klikken'.
Ik zou anders niet weten hoe ik zo'n nieuw mini bevestigingspuntje op het oude landingsgestel moet maken:confused:

Vanochtend al op tig manier met dun touw/tiewraps aan het klooien geweest om het vast te krijgen, maar alles is zo klein en zit dicht op elkaar dat het tegen een ander onderdeeltje v/d heli aankomt en dat is weer niet handig met die elektronica/geleiding/warmte etc.:hammer:

Morgen komt denk ik dat mini boortje binnen en wat reserveonderdelen,
overdag zelf proberen en anders morgenavond mee naar de club en kijken of het daar lukt met wat hulp.
Ik ga nog even wat garen ophalen straks; kijken of ik daarmee op de een of andere manier het landingsgestel aan het frame kan vastknopen als tussenoplossing.
Ik zie zowaar een blauwe lucht buiten en wil eigenlijk vandaag nog even een paar keer oefenen (sta ik morgen misschien ietsje minder vol l*l wat betreft m'n vlieg/crashkunsten op de club :lol:), moet te doen zijn als ik ergens een beetje beschutting v/d wind heb, en het droog blijft..

De constructie van een rotorkop van een 450 en groter met bijvoorbeeld flybar of de staartaandrijving met tandwielen is kwetsbaar. Aanraking met de grond is dan echt game over! Hoog gras kan voor de staart aan een probleem zijn.
Zo'n kleine heli kan nog wel eens op de grond ploffen door bijvoorbeeld throttle hold in ongecontroleerde situatie. Bij een grotere is dat repareren (uitgezonderd autorotatie).
Moraal van dit verhaal: oefenen en doorzetten.

Voorbeeld van een zijwaartse landing met een 450...

38e89d1a4323a87b33de9e6c7e976e6a.jpg

Micro heli's kun je nog wel eens crashen oppakken en weer verder vliegen.
De grotere maatjes of andere type's is het game over bij een crash [of je moet heel erg veel geluk hebben]

Als je Uwe's instructie volgt komt het goed ;)

Voor het trainings kruis kun je even naar de bouwwinkel rijden en daar een houten of kunststof latje kopen met kleine diameter ... één kruis is voldoende als ie maar niet tezwaar word, eventueel een pingpongballetje op de uiteinde maar hoeft niet eens.

succes ;)

Thanks, ik ga het proberen uit te boren als het boor gereedschap morgen bezorgd wordt.

Ik ben lekker bezig... volgens mij nog een probleem erbij...
Aangezien ik vandaag ook nog even wilde oefenen had ik het landingsgestel met een elastiekje vast gezet.

Goed gekeken dat het elastiekje bij draaiende delen en de motor uit de buurt bleef en daarna net even testen of de heli weer stabiel bleef staan tijdens het optoeren, maar ik rook al snel iets smeulen/branderigs en de zender maakte ineens af en aan wel/geen contact meer met de heli.

Dat af en aan wel/geen contact met de zender veranderd als ik heel lichtjes de twee kabeltjes die van het moederbord naar het 'stopcontactje' voor de lipo gaan beweeg, lijkt dus iets met de aansluiting op het moederbord met dat rode of zwarte kabeltje.
Pfff

nu woord het echt ingewikkeld,

suc6 man,
gr. Uwe

Daar was ik al bang voor Uwe...
Ik zit nergens meer aan en neem het zootje wel mee naar de club morgen.
Hoe ik dit moet oplossen + vaststellen wat hier weer mis is gegaan gaat me boven de pet.

Ik denk tot nu toe 95% problemen krijgen en 5% vliegen, hij gaat lekker..

Back