Ik kan niet voor Serge spreken, maar ikzelf bedoelde: Nee, de heli schiet niet weg.... (tenzij jij lomp de stick naar voren knalt natuurlijk)
Mijn "nee" sloeg dus op het niet wegschieten... niet op of je het wel of niet begrepen had...
Wees gerust
Groet, Bert
dat bedoelde ik ook! Als het wel gebeurd heb je het zelf gedaan met je duimpjes of vingertoppen
Volgens mij mag Hirzo de algemeen technische kennis sticky ook nog eens goed doornemen, dan begrijp je wat een cp heli doet en is. makkelijker uitgelegd dan wat hierboven allemaal staat is er niet..
anders dan bij fixed pitch heeft het toerental, zeg maar, INDIRECT invloed op het stijgen en dalen. Dit doe je, mits het goede toerental, door de verstelling van je bladen, de pitch, bij fixed pitch is de bladhoek gefixeerd in het blad en die stijgt en daalt wel door een harder of zachter lopende motor doordat je de bladhoek hierbij niet kunt verstellen zal je dmv een hoger toerental meer lift moeten genereren.
Het is even wennen maar ik heb aangeleerd om in idle up te stijgen en te landen. ik haat overschakelen in vlucht en ik zet hem, vooralsnog, altijd zachtjes aan de grond met hetzelfde toerental, als ik eenmaal sta toer ik af in TH en duw de heli op de grond.
in mijn beleving vliegt een vlak toerental fijner en niet TE weinig toeren vinden ze ook fijn. het is even wennen aan geluid en snelheid van de rotor maar je moet wel als je een beetje fatsoenlijk wil kunnen vliegen.