Hp dps - 600 pb b 47 a 12 v

Ik heb me een HP server voeding aangeschaft voor mijn HYPERION lader .
De voeding geeft 12 Volt 47A .. allee , dat zou ze toch moeten geven .. ;-)

Ik heb verschillende draadjes gelezen en zoals daarin beschreven staat moeten er enkele zaken veranderd worden aan deze voeding .

Pinnetjes 6 , 9 en 10 moeten doorverbonden worden met elkaar en de + en - kabel moet tussen de contacten gesoldeerd worden .
Ik heb ook al gezien dat sommigen de pinnetjes 6 , 8 en 10 met elkaar verbinden , wat hier het verschil is kan ik ook niet lezen , misschien weet iemand dit wel ?
Ik heb de pinnetjes 6 , 9 en 10 met elkaar doorverbonden .

Dit alles heb ik zo gedaan maar ik zit met wat vragen .

Ik heb een HYPERION lader 615i DOU 3 met USB connectie naar de laptop toe .
Als ik de lader nu enkel met de + kabel insteek op de voeding , dan gaat deze al aan .
Als ik de USB kabel eruittrek ( uit de lader ) dan moet ik de + en - kabel wel insteken op de voeding vooraleer er iets gebeurd .

Als ik de USB kabel laat zitten , en ik verbind de lader met de voeding met beide + en - kabels dan springt de voeding kapot .

Hoe kan ik dit probleem verhelpen , ik heb nog 1 voeding liggen die nog goed is en die wil ik niet naar de F...L ... Stijnen helpen ...

Dus ik zou de voeding willen laten werken met de 615i DUO 3 lader met USB connectie naar de laptop toe .

Ik heb al reeds een laadtest gedaan , zonder USB wel te verstaan , en de lader geeft niet meer dan 5.5A aan laadstroom aan , ik heb 8A laadstroom ingesteld op de lader voor een 12S pack te laden 4400 mAh .

Dit is nog een bijkomend probleem ?

Mijn andere voeding van 40A van Gaupner laad de lipo's wel met 8A laadstroom , de lipo's die ik gebruik voor deze test zijn nog maar voor 20 % volgeladen .

Alvast bedankt voor de info .

Grtz
Ron

Laatst bewerkt:
Er is al een draadje over het ombouwen van computer voedingen voor gebruik als lader voeding. Kort gezegd zit er meestal meer aan vast dan alleen wat draadjes doorverbinden. Hoe dat bij jouw voeding precies zit kan ik je helaas niet vertellen. Zoek eerst eens op het internet naar gegevens van jouw voeding. Gebruik het typenummer van de voeding als zoeksleutel. Als je alle gegevens van die voeding vindt kan je pas kijken of het mogelijk is om hem als lader voeding om te bouwen en vooral hoe je dat doen moet.

Hei Ernst ,

Ik heb de draadjes die gerelateerd zijn aan deze voeding tot 10 maal toe gelezen , de voeding werkt nu prima maar ik heb nog nergens kunnen lezen hoe je de USB connectie van de lader nu moet gebruiken in samenwerking met deze voeding .

Ik heb al meerdere malen gegoogeld enz ..

Maar nog geen antwoordt gevonden op dit probleem ..

Grtz
Ron

De USB connector van je lader is ALLEEN bedoeld om je lader op een computer aan te sluiten. Zo kan je gegevens van het laadproces overzetten naar je computer. Daar is wel speciale software op je computer voor nodig. Hierover zijn al meerdere draadjes te vinden op dit forum.
Waar de USB connector op je voeding voor dient kan ik je niet vertellen maar het zal duidelijk zijn dat je die twee NIET aan elkaar kunt koppelen, dat is dus al een keer fout gegaan! Gewoon niet gebruiken dus dan kan er ook niets fout gaan. Wil te precies weten waar die USB connector voor gebruikt kan worden dan zal je toch echt de handleiding of zo iets van die voeding te pakken moeten krijgen.
Succes.

De voeding heeft geen usb connector.
Volgens mij zegt Ron dat ook niet , en noemt de USB connector op de lader.

@Ron,
Pin 8 = ground Pin 9 = Voltage adjust
Als je geen weerstand op pin 9 plaatst is het resultaat van 6,8,10 of 6,9,10 hetzelfde (zelfde output voltage). Je kan een 1kOhm pot(+ weerstand van 330Ohm) op pin 9 meesolderen en dan kan je het voltage van de uitgang traploos instellen van je huidige voltage tot 13,6 V(er zijn ook draadjes dat het dan netjes 13,8V geeft)..
Let op, niet alle voedingen gedragen zich netjes op 13,6 als ze zwaar belast worden(hoe zou ik dat weten :) ). Ik heb die van mij prima draaien maar 1 wil niet op 13,6 en draait nu even tijdelijk in een 6,8,10 pin config.

Heb al meerdere keren gelezen dat dat met die USB connector verbinding niet lekker gaat (geloof dat b.v. Anko dit ook al eens bij de hand heeft gehad).
Ik heb een 720i duo3 en hier gaat het prima.

Zal nog eens kijken of hier inmiddels een oplossing voor is.

gr.

Marc

Ik heb al reeds een laadtest gedaan , zonder USB wel te verstaan , en de lader geeft niet meer dan 5.5A aan laadstroom aan , ik heb 8A laadstroom ingesteld op de lader voor een 12S pack te laden 4400 mAh .

Dit is nog een bijkomend probleem ?

Mijn andere voeding van 40A van Gaupner laad de lipo's wel met 8A laadstroom , de lipo's die ik gebruik voor deze test zijn nog maar voor 20 % volgeladen .

Alvast bedankt voor de info .

Grtz
Ron
Dat kan komen door dat de 40A voeding met een veel hogere(24V ?) input spanning voor de lader werkt.
Met een input spanning van 13.8V is 8A niet haalbaar omdat de spanning in de lader op gevoerd moet worden hetgeen bij een 24V voeding niet nodig is.
Dat opvoeren gaat met veel verliezen gepaard.

Citaat uit handleiding.
 Wide Voltage Input Range 11v~28v for higher efficiency
when charging high-voltage packs, and compatibility
with a wider selection of AC/DC power supplies

Als je een lader hebt met een max input spanning van 28V gebruik dan ook een hoge input spanning zeker als de accus al veel meer dan 13V nodig hebben.
Je gebruikt 12S paketten maar dat zijn Nimh accus begrijp ik en 16S is het maximum?
Ik heb al eens een discussie gehad met iemand waarbij zijn lader om deze reden bijna de geest gaf.:yes:

hyperion-eos1420i-lader-probleem

Laatst bewerkt door een moderator:
@poerqwa ,

Inderdaad , het gaat hier om de USB poort van de lader(s) , ik heb 2 laders in gebruik , de 615i DUO 3 en de nieuwere 720i DUO 3 .

De HP server voeding doet het prima nu , ik heb op pin 3 - 9 een potmeter van 1K gesoldeerd en de Voltwaarde bedraagt nu dus 13.20 Volt op de laders , pin 6-8-10 is nu doorverbonden alsook pin 4 , zo draait de FAN veel stiller als er niet zoveel van de voeding gevraagd wordt , wordt er meer power van de voeding gevraagd dan gaat de FAN sneller draaien en koelt de voeding dus beter ...

Dus als ik de USB poort koppel van de 615i naar de laptop dan ( gaat er iets mis ) met de voeding ...
Dit zou bij de 720i dus niet gebeuren volgens jou ??? of is dit niet zeker ..

Ik gebruik de USB poorten van de laders op het moment dus niet , zijn niet aangesloten op geen enkele van de 2 laders ..

Gelijk het nu is gaat alles prima ...

Ik ga wel een 2 de voeding bijplaatsen en alles op 24 V laten draaien , hoe dat moet heb ik ook al grondig bestudeerd in andere FORA draadjes ...

Maar de vraag is nog altijd , hoe kan ik de USB poorten van de laders dus laten meewerken ism de voeding ...

Wie weet dit ... zal Anko misschien eens een PB sturen hierover ..

@ cd rom flyer ..

Ik heb het over LIPO cellen , niet over NiMh cellen .. ;-)
Klopt perfect wat je schrijft , met de 615i is geen 8A haalbaar , maar met de 720i wel , met deze lader geen enkel probleem , komt waarschijnlijk door de hogere Watts die hij leveren kan ...

Dus een LIPO pakket van 4400 mAh 12 S laden met de 615i is mogelijk met 6.2 A ...
Een LIPO pakket van 4400 mAh 12 S laden met de 720i is mogelijk met 8 A .. beiden op 12 Volt ..

Grtz
Ron

Ik vermoed dat het USB probleem veroorzaakt wordt omdat de - (minus) van de voeding aan aarde ligt.

Je hebt de voeding nu goed aangesloten, pen 4-6-8-10 werkt hier al tijden. Ik heb geen afregeling gemaakt en haal ongeveer 12,5V per voeding.

Met twee voedingen in serie MOET je een voeding isoleren van aarde. Lees goed hoe je dat moet doen!!!

Op andere forums hebben ze met twee serie geschakelde voedingen ook veel last van het usb probleem... Ik probeer het niet eens, voor die enkele keer dat ik de usb aansluiting nodig heb gebruik ik wel een andere voeding.

@ gdw1963 ,

Ja , dat vermoeden is correct , de - ligt ook aan de aarde ...
Dit is ook de reden waarom je de 2 de voeding moet DC ontaarden of de - afkoppelen van de aarde ...

Naar het schijnt werkt de USB wel op de 720i DUO3 , maar ik wacht even op een bevestigend antwoord ... en dan kunnen we weer de software van Hyperion laten draaien als we aan het laden zijn ....

Maar deze voedingen doen het inderdaad prima ... en dat voor minder dan 20 euro(tjes) ... ;-)

Ik heb inderdaad al menig keer de bouwdraadjes gelezen hoe je de 2 de voeding met DC Floaten ...;-) komt goed ...

Grtz
Ron

De voeding heeft geen usb connector.
Volgens mij zegt Ron dat ook niet , en noemt de USB connector op de lader.

Sorry, niet goed gelezen. :oops:

Maar dan nog zou het feitelijk gewoon goed moeten gaan. Als je twee voedingen in serie zet moet je van één de min loskoppelen van de aarde, dat klopt. Als je dat vergeet gaat er een voeding de mist in en dat heeft niets met de USB te maken. Op het moment dat je de voedingen zo aansluit gaat het direct mis of de USB nu aangesloten is of niet.
Over het in serie zetten van voedingen zijn ook meerdere draadjes dus nog meer leesvoer! ;)

Ron,

Ik heb het net zo alleen in dus 2 in serie geschakelde HP voedingen (dezelfde die jij hebt) waarbij 1 van de voedingen de aarde van de DC zijde is ontkoppeld.
Dit is goed te doen als je van die rubberen grommets hebt die b.v. gebruikt worden om helikappen te bevestigen. Het gaatje aan de DC minkant is kleiner dus dat is even pielen :)
Je kan ook alleen de rechterkant met een grommet doen(de DC plus zijde) en op de printplaat de draadbrug doorknippen(en zo de massa van de linkerzijde verwijderen).

Verder kan je in de voeding nog bij Usersetup opgeven wat het voltage/stroomvermogen van je voedingen is (om het laatste uit je lader te kietelen :) )

Bij mij werkt dit al tijden prima, ook met de EOS software op een Apple Macbook Pro(uiteraard met Parallels).

Groet,

Marc
p.s.
Ik gebruik i.d. een Hyperion 720i duo3

Goed om te weten dat ik als ik dit ook ga doen niet de USB aansluiting op mijn lader moet gebruiken! Ik ben op dit moment me aan het inlezen hoe ik 2 van die voedingen in serie kan zetten om een betaalbare 24V voeding te maken.

Ik kan ze alleen nog niet betaalbaar vinden.... Iemand een adresje waar ik 2 van die voedingen kan kopen?

Hei de mannen ,

Ik heb gisteren de kapotte voeding eens gedemonteerd , ik heb dus alle schroeven die contact maken met de behuizing losgedraaid , de minus er vanaf gehaald .
Dan terug alles gemonteerd , de multimeter genomen en inderdaad , niets maakt nu nog contact met de behuizing en de stekker vanachter .
Dit is dus de voeding met geen - aan boord die connectie maakt met de behuizing .

Nu heb ik nog een vraag , kan ik beide voedingen zo maken in de toekomst op 24 Volt , beiden met de minus weg , beiden in een houten kast plaatsen zogezegd .

Dan kan ik toch wel mijn USB poorten gebruiken van de lader ??

Of moet ik 1 van de 2 voedingen toch zo laten dat de - wel in verbinding staat met de behuizing .

https://docs.google.com/document/d/1CLIuskp_Dd0zjRfg45377U8mDwpMvHPzE3t2pTM4v-c/mobilebasic?pli=1

Ben eens benieuwd naar het antwoord ... ;-)

Grtz
Ron

Laatst bewerkt:
En weer een UPDATE ..

Het probleem van de USB aansluiting is opgelost ..

Je kan dat op 3 manieren doen ..

Manier 1 : gebruik je laptop , maar koppel deze niet aan de netspanning , laat deze op zijn eigen battery werken .

Manier 2 : koop je een USB koppelstuk dat de USB poort galvanisch scheidt van de minus .
Zo iets bijvoorbeeld .... , moet alleen nog eens zien waar ik ze kan gaan kopen ...
http://electronics-shop.dk/?id=1038&google=1

Manier 3 : koop een bluetooth stuk om verbinding te maken tussen je laders met je laptop en of PC .
Is iets moeilijker en ik zou het nooit doen , want als je iets aan de lader moet krijgen dan heb je geen recht meer op GARANTIE .

Manier 4 ??????? , maak beide voedingen DC minus afgekoppeld ... als dit zou werken zou prima zijn , ik wacht nog op bevestiging .. vraag is ook gesteld op andere fora's .

Grtz
Ron

Laatst bewerkt:
Zoals ik heb gelezen (maar daar kunnen de electriciens onder ons een beter antwoord op geven) is het niet verstandig van beide voedingen de DC - te ontkoppelen(vooropgesteld dat je ze tegen elkaar aan gebruikt om een mooi compact pakketje te krijgen). Van de AC zijde blijven we sowieso, uiteraard, helemaal van af.

Dit soort beveiligingen zit er niet voor nix denk ik zo :).

Ik heb overigens ook al eens gelezen dat manier 1 niet altijd werkt. Men heeft nooit toegelicht waarom niet. Bij mij maakt het overigens geen drol uit of ik mijn laptop wel of niet aan het lichtnet, via een adapter, koppel. Werkt gewoon.

gr.

Marc

Dan ga ik dat eens vragen aan de elektriciens op het werk vandaag .. ;-)

Jij hebt een 720i DUO 3 , hmmm , ik ook , misschien werkt het bij mij dan ook net zo goed als bij U met deze lader en moet ik misschien een USB dingetje kopen voor de 615i DOU 3 en dan is ( misschien ) alles opgelost ..

Grtz
Ron

Dit soort beveiligingen zit er niet voor nix denk ik zo :).

gr.

Marc
Nee dat klopt en is om te voorkomen dat er 230V op de omkasting komt bij een eventuele beschadiging van de isolatie van het 230V gedeelte.
Als je beide voedingen in serie schakeld en dus de plus met de min van de andere koppelt dan is een van de twee kort gesloten als beide minnen ook aan beide kasten zijn verbonden.
Als je de voeding waar van de plus aan de min van de andere verbonden word de massa loskoppeld van de min en deze verbindt met de massa van andere voeding dan is dat veilig en er ontstaat geen kortsluiting.
Beide omkastingen zijn dan geaard via de aarding van de eerste voeding.
Als dit niet duidelijk voor je is haal er dan deskundige hulp bij.;)

Laatst bewerkt:
Back