HP220/20/a2 P6 setup

Ik heb een HP220/20/a2 P6 F5B27 van plettenberg met een 1:7 vertraging. Welke combinatie lipo en prop kan ik hier voor het beste gebruiken zodat ik het wel heel houd maar toch het wat vermogen eruit haal?
Als regelaar gebruik ik een Schulze Future 80Fo en op dit moment vlieg ik met een RFM 16x16 prop. Op 4s trekt dit ongeveer 70 A. Maar volgens mij moet de motor meer vermogen kunnen leveren zonder dat deze het begeeft.
Oja dit alles zit een surprise s11.

Wat meer vermogen moet inderdaad wel lukken. De 220/20/a2 p6 is een 27-cellen motor. 4S Lipo staat natuurlijk niet helemaal in verhouding met 27 cellen sanyo rood.

In die tijd moest je ongeveer rekenen met 0.8 volt per cel onder belasting. Dus ongeveer 22 volt.

De huidig generatie lipo's hebben slechts een heel klein verval bij belasting.
Je zou dus kunnen gaan voor 6S = 6 x 3.7 = 22.2 Volt nominaal en dus een fractie lager onder belasting.

De 16x16 RFM prop zou ok moeten zijn. Alleen je regelaar gaat dit niet fijn vinden denk ik. De stroom zal waarschijnlijk toch ruim boven de 100A uit komen.

Ik heb zelf met een Hacker B50/13S/6.7 gespeeld op 7S met 16x16s RFM en een Hacker regelaar van 135A in mijn oude Ariane V11. Dit ging welgeteld twee vluchten goed, daarna spatte het anker uit elkaar...... (maar het ging wel hard ;))

Janwillem

5S 3300mah Lipo en hopen dat de regelaar het houd. Zou wel goed moeten komen als de setup nu idd 70A trekt.

Daarna houd het wel een beetje op met die setup;

6S zou te veel zijn voor de regelaar kwa voltage
meer stroom trekt de regelaar ook niet
voor veel meer watts is de motor te kort/klein

suc6

Nou dat de regelaar het houd ben ik niet zo heel bang voor.
Ik heb namelijk deze setup zo gebruikt met 6s en 16x16 prop. Alleen toen wist ik niet dat er een 1:5 vertraging op zat ipv. een 1:7 wat erop stond. Toen schoten de stromen richting de 130 A. Alleen dat resulteerde helaas in een motor die kapot liep.
Daarom ben ik nu wat voorzichtig. :wink:
Ik zat er zelf ook aan te denken om een keer 5s te proberen eventueel met een andere prop. Ik heb nog een 15x13 RFM en een 15x15 RFM liggen. Volgens mij heb ik ook een spinner die een aantal graden "versetz" (kan je dat meten??)
Maar ik neem aan dat te veel spoed ook niet goed is.
Welke prop kan ik dan het beste op 5s gebruiken?

Ik zie jij hebt een 32.80Fo en niet een 18.80Fo (die bestaat niet eens) zoals ik dacht in de snelle geit. Dat betekend dat die regelaar tot 10S lipo kan hebben en dus ook beter gebruikt wordt met meer voltage en minder stroom. Ik heb dezelfde regelaar en kort getest met 10S 1800mah en een 25 USD Hobbycity motor met Neu vertraging. Wekte goed op de grond maar nog niet gevlogen. Volgens Schulze zou 130A peak wel moeten gaan.

Als ik het goed heb dan heeft die motor een KV van ongeveer 2200. Met een snelle berekening kom ik idd wel uit op jou nummertjes. Ook valt het maximum toerental best mee en zou niet de reden moeten zijn dat de motor kapot gaat.

Wat was er nou uiteindelijk kapot aan de motor?

Mijn vraag is dus, hoe veel heb je met die setup gevlogen? Kan het zijn dat de motor over verhit is geraakt door dat je te veel motor hebt gebruikt en zonder koeling?

Met andere woorden, ik denk dat de setup wel OK is/was.

Jos

Ik heb een mailtje gestuurd. Nu afwachten wat ze zeggen.

15 mei is er een wedstrijd F5B in Bergeijk. Dit is voor mij redelijk dichtbij en volgens Jan Scholten is er ook een klasse waar beginners aan mee kunnen doen. Daarom wil ik net wat meer power in mn surprise maar wel zonder dat het kapot gaat.

Klopt, je kan ook met een flinke hotliner meedoen.
Mocht je geen duidelijk antwoord van Plettenberg krijgen dan bel ik wel even iemand daar.
Dus laat maar weten.
Volgens mij moet je met 6S wel kunnen.
KV van de motor is 2849.
Ze vlogen hem op 24 GP2200 cellen met een 15x16 prop en jouw regelaar.
24 GP cellen komt neer op 6S lipo.
Dus met een 16x16 zit je wel goed, even de temperatuur in de gaten houden.

GJ

Let wel in F5B gebruiken we nu maar ongeveer 50% capacity van een 500 gram Lipo pack. Als je er veel meer energy door heen jaagt en in een korte tijd dan is deze zeer lichte motor gewoon niet genoeg.

Het is geen 220/30 of 220/37

ik heb een plettenberg 220/20/A3 "S" P6 kan ik daar wat mee in een F5B model of met andere woorden. welke vertraging en welk model koop ik daaromheen?

@GJ.

heb jij nog props op voorraad? ik heb de 16x16 gesloopt.. ik wil dus graag een 16 x16 smal en breed..

Laatst bewerkt:
Jan, ik zal morgen even voor je informeren over de Plet.
Ik heb nog een 16x17 smal voor je en anders moet ik even wat bestellen.

GJ

Nog steeds niks gehoort van plettenberg.

Dit heb ik de vorige keer ook al gemerkt, de reparatie van de motor was zo geregeld. Iedere mail was binnen 24 uur beantwoord. Daarna heb ik ook nog eens gevraagd wat deze motor aan kon qua vermogen kreeg ik daar ook geen antwoord op.

Dus gert-jan als jij eens zou willen informeren, graag!

Ze zijn bezig met de beurs in Dortmund, daar zitten de "belangrijke" mensen nu.

GJ

Dortmund stelt niks meer voor, alle grote merken en winkels laten het afweten door de groteske standprijzen die typisch zijn voor intermodellbau. Sinsheim - Karlsruhe is the place to be vanaf nu voor de serieuze modelbouwer.

feit is natuurlijk wel dat alle nieuwigheidjes al bekend zijn voor de beurs dmv internet, de koopjes er niet meer zijn daar rechtstreeks uit china bestellen altijd goedkoper is, de beursvloer geheel is volgestouwd met hongkong heli's voor een europa prijs en de echte merkspullen er niet meer staan..

maar och een dagje weg met clubgenoten is ook leuk.

Net antwoord gekregen van plettenberg:

Dear Mr. Van Lieshout,

with this motor you are at the maximum. If you go higher with the power you have the risk to damage the motor

Best regards

Manuel Wuest

TEAM Plettenberg

Ik had aangegeven dat ik nu met 4s vlieg met 70 A.
Misschien toch nog maar een keer een andere motor kopen.
Want met deze setup haal ik maar net 1000w en dat moet toch beter kunnen.

Back