HPI MT met OS .26 4-takt motor interessant?

• Topicstarter Topicstarter netvista
  • Startdatum Startdatum
ron van sommeren zei:
Viertakten zijn beter te dempen, de demper heeft veel minder invloed op het vermogen dan bij een twee-takt motor.

Viertakten vergen wat meer onderhoud: klepspeling stellen met name. In tegenstelling tot 2T motoren, spoelt er geen vers brandstof/luchtmengsel door het carter die de verbrandingsresten (agressief) meenemen. Afterrunolie gebruiken.

In modelvliegtuigen worden 4T motoren al 25 jaar gebruikt. Deze zijn wel laagtoeriger dan bovengenoemde motor. Bij mijn weten was Enya de eerste die een 4T op de markt bracht toen.

Naar mij weten hebben de 4takt motoren in de modelbouw geen kleppen maar membraamen en die hoef je niet te stellen..
(kleppen in zo'n motortje is haast niet te doen)

ron van sommeren zei:
Viertaktmotoren lopen heter dan twee-takt. Ze zijn efficiënter doordat er veel minder spoelverliezen optreden (vers mengsel dat onverbrand door de uitlaat verdwijnt). Bij 2T zijn de spoelverliezen afhankelijk van de poortoverlap (de hoek gedurende welke de spoelpoorten en de uitlaat open staan, bij een 4T is is het afhankelijk van de klepoverlap, de hoek gedurende welke de inlaat en de uitlaatklep beiden open staan.

4takt wordt over het algemeen minder warm als 2 takt.
maar hier ben ik niet zeker van in de modelbouw, ik rij zelf hondaviertakt (hobby nummer 1) en die motoren worden veeeel minder warm als een 2takt en dit heeft veel met de toeren te maken en dat zal bij modelbouw dan ook wel zo zijn.

de reden waarom 4takt snel optrekt is om dat 4takt veel meer compressie heeft als 2takt, maar het nadeel met veel compressie is dat de motor heel veel vermogen nodig heeft om veel toeren temaken en bij 2takt is de compressie minder waardoor hij minder optrekt maar wel heel makkelijk de zuiger op toeren kan brengen bij hoge toeren.

Nog meer compressie dan een 2-tact 3.5cc motortje?..... lijkt me sterk.......

@micropuller,
Deze Serpent Tractor?......
Tractor.jpg

:lol: wel erg orgineel die traktor..Maar goed.. :ontopic:

Na al jullie reacties en wat speurwerk op internet :pc: moet ik tot de conclusie komen dat ik het voor de prestaties niet hoef te doen, maar wel voor het realistische rijbeeld/geluid...Maar of dit nou al die knaken waard is...ben ik nog niet over uit... :help:

netvista zei:
:lol: wel erg orgineel die traktor..Maar goed.. :ontopic:

Na al jullie reacties en wat speurwerk op internet :pc: moet ik tot de conclusie komen dat ik het voor de prestaties niet hoef te doen, maar wel voor het realistische rijbeeld/geluid...Maar of dit nou al die knaken waard is...ben ik nog niet over uit... :help:

Tuurlijk is het het waard! Al was het maar voor de exclusiviteit!

haal gewoon een 2 speed en een HPI t-15 motor.

dan loopt je MT rond de 80/90, dat doet die van mij ook. en je bent er ongeveer 150 dollar voor kwijt.

Jelle- zei:
...Naar mij weten hebben de 4takt motoren in de modelbouw geen kleppen maar membraamen en die hoef je niet te stellen.. (kleppen in zo'n motortje is haast niet te doen) ...

... 4takt wordt over het algemeen minder warm als 2 takt. maar hier ben ik niet zeker van in de modelbouw ...
Waarom zou ik over modelviertaktmotoren schrijven als ik er niets van weet (weliswaar niet in mijn helicopters gebruikt)? Ga maar eens op een modelvliegveld kijken of kijk op de sites van motorfabrikanten. De eerste modelviertakt had geen kleppendeksels. Je geeft aan dat je er niets 4T modelmotoren weet, ondanks je goede bedoeling zaai je nu een beetje verwarring. Of bedoel jij met membraam misschien de 4T motoren met roterende inlaten (kegelschuif)? Ook niets nieuws onder de zon, werd gebruikt in de Hawker Seafury tijdens de Tweede Wereldoorlog, en waarschijnlijk al veel eerder.

Jelle- zei:
]... ik rij zelf hondaviertakt (hobby nummer 1) en die motoren worden veeeel minder warm als een 2takt en dit heeft veel met de toeren te maken en dat zal bij modelbouw dan ook wel zo zijn ...
Nee, dat kun je zo niet zeggen, daarvoor zijn straatmotoren en RB motoren te verschillend: volume, timing, compressie, gebruik, brandsof, water/luchtkoeling. Modelmotoren hebben een veel hoger specifiek vermogen

Jelle- zei:
... de reden waarom 4takt snel optrekt is om dat 4takt veel meer compressie heeft als 2takt ...
Het hogere koppel zorgt voor betere acceleratie.

Jelle- zei:
... het nadeel met veel compressie is dat de motor heel veel vermogen nodig heeft om veel toeren temaken ...
Meer toeren is meer vermogen, vermogen komt uit toerental, niet andersom

Back