ron van sommeren
Forum veteraan
4T heeft hoger koppel, vandaar dat zijspancrossmotoren altijd een viertakt hebben.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
ron van sommeren zei:Viertakten zijn beter te dempen, de demper heeft veel minder invloed op het vermogen dan bij een twee-takt motor.
Viertakten vergen wat meer onderhoud: klepspeling stellen met name. In tegenstelling tot 2T motoren, spoelt er geen vers brandstof/luchtmengsel door het carter die de verbrandingsresten (agressief) meenemen. Afterrunolie gebruiken.
In modelvliegtuigen worden 4T motoren al 25 jaar gebruikt. Deze zijn wel laagtoeriger dan bovengenoemde motor. Bij mijn weten was Enya de eerste die een 4T op de markt bracht toen.
ron van sommeren zei:Viertaktmotoren lopen heter dan twee-takt. Ze zijn efficiënter doordat er veel minder spoelverliezen optreden (vers mengsel dat onverbrand door de uitlaat verdwijnt). Bij 2T zijn de spoelverliezen afhankelijk van de poortoverlap (de hoek gedurende welke de spoelpoorten en de uitlaat open staan, bij een 4T is is het afhankelijk van de klepoverlap, de hoek gedurende welke de inlaat en de uitlaatklep beiden open staan.
netvista zei::lol: wel erg orgineel die traktor..Maar goed..ntopic:
Na al jullie reacties en wat speurwerk op internetc: moet ik tot de conclusie komen dat ik het voor de prestaties niet hoef te doen, maar wel voor het realistische rijbeeld/geluid...Maar of dit nou al die knaken waard is...ben ik nog niet over uit... :help:
@micropuller,
Deze Serpent Tractor?......
Waarom zou ik over modelviertaktmotoren schrijven als ik er niets van weet (weliswaar niet in mijn helicopters gebruikt)? Ga maar eens op een modelvliegveld kijken of kijk op de sites van motorfabrikanten. De eerste modelviertakt had geen kleppendeksels. Je geeft aan dat je er niets 4T modelmotoren weet, ondanks je goede bedoeling zaai je nu een beetje verwarring. Of bedoel jij met membraam misschien de 4T motoren met roterende inlaten (kegelschuif)? Ook niets nieuws onder de zon, werd gebruikt in de Hawker Seafury tijdens de Tweede Wereldoorlog, en waarschijnlijk al veel eerder.Jelle- zei:...Naar mij weten hebben de 4takt motoren in de modelbouw geen kleppen maar membraamen en die hoef je niet te stellen.. (kleppen in zo'n motortje is haast niet te doen) ...
... 4takt wordt over het algemeen minder warm als 2 takt. maar hier ben ik niet zeker van in de modelbouw ...
Nee, dat kun je zo niet zeggen, daarvoor zijn straatmotoren en RB motoren te verschillend: volume, timing, compressie, gebruik, brandsof, water/luchtkoeling. Modelmotoren hebben een veel hoger specifiek vermogenJelle- zei:]... ik rij zelf hondaviertakt (hobby nummer 1) en die motoren worden veeeel minder warm als een 2takt en dit heeft veel met de toeren te maken en dat zal bij modelbouw dan ook wel zo zijn ...
Het hogere koppel zorgt voor betere acceleratie.Jelle- zei:... de reden waarom 4takt snel optrekt is om dat 4takt veel meer compressie heeft als 2takt ...
Meer toeren is meer vermogen, vermogen komt uit toerental, niet andersomJelle- zei:... het nadeel met veel compressie is dat de motor heel veel vermogen nodig heeft om veel toeren temaken ...