HPI MT met OS .26 4-takt motor interessant?

• Topicstarter Topicstarter netvista
  • Startdatum Startdatum
N

netvista

Guest
Newera models bied op hun site een conversie kit aan die het mogelijk maakt een OS max .26 4-takt motor in te bouwen.

http://www.neweramodels.com/cgi-bin/item.cgi?session_id=kgbyouvwmajxdmfrnvlsbwieeueqcwuc&part_id=38

Mijn huidige MT vind ik met een Force .17(3 cc) wat aan de trage kant. Is dit een interessante optie?

Het geluid van een 4-takt heeft natuurlijk ook wel wat.. :D

Of zijn er andere, betere opties om hem sneller te maken..(loopt nu +/- 45-50 km/h.)

Ik zou graag jullie meningen en ideeen hierover horen.

Klinkt een 4-takt dan zwaarder en wat minder schel dan ofzo??? En het gaat natuurlijk niet alleen om geluid. Ik bedoel maar.. je kan ook een uitlaat voor een doffer geluid kopen en meer vermogen. Maar als je een hele nieuwe motor koopt gaat het natuurlijk om de power en de speed:D

Het geluid zal inderdaad veel doffer klinken. en niet zo janken als een 2 takt motor. Dit is iets wat je niet met een andere uitlaat kan bereiken. Maar ik heb geen flauw idee wat ik moet verwachten qua prestaties....want dat blijft toch de voornaamste reden om zoiets aan te schaffen. Misschien dat iemand op het forum er meer over kan vertellen?

Heel veel koppel en trekkracht, snelheid is aanzienlijk minder !!!(let wel van een goede tuning 2 takt), is wel prijzig een 4 takt als je dr wat aan krijgt, alleen is de motor bij goed gebruik nagenoeg onverwoestbaar.....
heeft wel wat, zo'n lekker snorrend 4taktje....
wij hebben een aantal jaar geleden met een kyosho super ten met een 4takt conversie gereden, was erg leuk, motor is heel erg zuinig.... en nagenoeg net zo snel als de standaard 2,5 cc motor van de kyosho....Peet....8)

mmm....Hij maakt natuurlijk minder toeren dus inderdaad minder snel, maar kan dit niet opgelost worden met andere tandwielverhoudingen?

netvista zei:
mmm....Hij maakt natuurlijk minder toeren dus inderdaad minder snel, maar kan dit niet opgelost worden met andere tandwielverhoudingen?

Zoals Powerpete al aangaf, heel veel kracht, dus lijkt het mij wel.....

Nee nog geen 2 speed. Dus als ik het goed begrijp is de 4-takt conversie i.c.m. een 2 speed goed voor nette prestaties? :lol:

de prestaties waren ongeveer hetzelfde met een 2 bak op de 4 takt als met de stock trekstartmotor met de 1 bak.......
dus sneller nee, leuker ja !!!..............Peet.............8)

:) ..moeilijk zeg..Het klinkt allebei veel belovend....Maar de FS-26S-CX is met zijn $399 wel erg prijzig....daar komt dan ook nog de conversieset bij... :? ..
Misschien toch maar voor een snelle 2-takt gaan...?

Viertakten zijn beter te dempen, de demper heeft veel minder invloed op het vermogen dan bij een twee-takt motor.

Viertakten vergen wat meer onderhoud: klepspeling stellen met name. In tegenstelling tot 2T motoren, spoelt er geen vers brandstof/luchtmengsel door het carter die de verbrandingsresten (agressief) meenemen. Afterrunolie gebruiken.

In modelvliegtuigen worden 4T motoren al 25 jaar gebruikt. Deze zijn wel laagtoeriger dan bovengenoemde motor. Bij mijn weten was Enya de eerste die een 4T op de markt bracht toen.

Ligt het aan mij of heeft dat ding maar een klein koelkopje ?

Heeft die niet iets groters nodig ?

bij 17.000 toeren is toch maar de helft een verbranding, dus is de hoeveelheid opgewekte warmte ook minder, ik denk daarom dat het met minder koeling kan........

Viertaktmotoren lopen heter dan twee-takt. Ze zijn efficiënter doordat er veel minder spoelverliezen optreden (vers mengsel dat onverbrand door de uitlaat verdwijnt). Bij 2T zijn de spoelverliezen afhankelijk van de poortoverlap (de hoek gedurende welke de spoelpoorten en de uitlaat open staan, bij een 4T is is het afhankelijk van de klepoverlap, de hoek gedurende welke de inlaat en de uitlaatklep beiden open staan.

Dus 4-takten hebben meer koeling nodig?
Let wel we hebben het over het plaatsen in een auto hier, niet in een vliegtuig met prop.....

Ik weet, dit is het autosubforum. Ik wilde aangegeven dat er niets nieuws onder de zon is. In een vliegtuig is meestal voldoende koeling door de prop. In een auto zou misschien voor grotere koelopeningen gezorgd moeten worden. De koeluitlaatopening moet altijd groter zijn dan de inlaatopening.

Ik heb toevallig laatst een multimeter met temperatuursensor gekocht en bij een paar van onze tractoren de temperatuur van de kop gemeten.
Let wel; direct na een trek (starten, even warmlopen en ca 4-5 seconden vol gas)

- MAC 10cc bootmotor (OPS imitatie): 90 graden celsius
- OS max 15cc ducted fan motor: ca. 135 graden celsius
- Saito 50 cc boxermotor: ca. 50 graden celsius

Wat het verschil tussen 2-takt en 4-takt motoren m.b.t. kracht / snelheid beteft:
Bij ons rijdt een tractor met 5 Serpent 3,5cc motoren (oude versie, ik geloof uit 1992) en ook een met 4 S Max 6,5 cc viertaktmotoren. Beide draaien ongeveer dezelfde wielsnelheid (ca. 115 Km/U) en zijn absoluut aan elkaar gewaagd.

De kunst is om de overbrenging en de koppeling goed te krijgen (aangezien 4-takt motoren minder toeren maken, zal de koppeling namelijk eerder slippen)

Back