HPI RS4 EVO 3+, always under construction

een kleiner tandwiel (dus minder tanden) aan de motor/koppeling en een groter tandwiel aan de differentieel kant zou je moeten hebben als eerste versnelling om sneller op te trekken. :)
 
Ik dacht dat de algemene regel was dat het verschil op de clutchbell even groot moet zijn als op je bak weet alleen niet meer zeker maar misschien dus iets om rekening mee te houden eventueel.
 
Laatst bewerkt:
De afstelling is een beetje spelen met je stationair schroef, zet em wat rijker. Maar dat heeft weer invloed op je lage toeren naald, dus die zal je ook wat moeten verstellen, bij was dat wat armer.

De stationairschoef zet je niet rijker of armer.... die draai je alleen in voor hoger stationair of uit voor lager stationair.
Dat je toeren inzakt wanneer je remt heeft te maken dat je trim op de zender niet goed staat, die moet je zover terug draaien dat de gasbediening op de carburateur onder een lichte veerdruk vanuit de servo dicht staat, dan kan je de stationair goed inregelen met de stationairschroef.
 
een kleiner tandwiel (dus minder tanden) aan de motor/koppeling en een groter tandwiel aan de differentieel kant zou je moeten hebben als eerste versnelling om sneller op te trekken. :)

En voor meer top speed een grotere pinion en een kleinere spur in zijn tweede versnelling?

Ik dacht dat de algemene regel was dat het verschil op de clutchbell even groot moet zijn als op je bak weet alleen niet meer zeker maar misschien dus iets om rekening mee te houden eventueel.

Is dat te berekenen? Of bedoel je dat de tanden voor pinion en spur bij eerste en tweede versnelling, per versnelling opgeteld evenveel moet zijn. Staat op de HPI site.

:confused:



Mzzl.
 
Hij bedoelt aantal tanden spur 1e versnelling min aantal tanden spur 2e versnelling moet gelijk zijn aan aantal tanden pinion 2e versnelling min aantal tanden pinion 1e versnelling. Dat is dus makkelijk te berekenen maar je hoeft je er niet per se aan te houden. Alleen als je heel erg gaat afwijken kan het lastiger worden om de mesh van de tandwielen goed te krijgen.
 
Hij bedoelt aantal tanden spur 1e versnelling min aantal tanden spur 2e versnelling moet gelijk zijn aan aantal tanden pinion 2e versnelling min aantal tanden pinion 1e versnelling. Dat is dus makkelijk te berekenen maar je hoeft je er niet per se aan te houden. Alleen als je heel erg gaat afwijken kan het lastiger worden om de mesh van de tandwielen goed te krijgen.

Ja origineel is dat 4 tanden.

Dan zou ik kunnen nemen:

17 tanden pinion, en 48 tanden spur voor de eerste versnelling.
23 tanden pinion, en 42 tanden spur voor de tweede versnelling.

Verschil is dan op beide 6 tanden. Maar haal je er zo wel winst uit, want het verschilt tov het origineel maar 1 tand op elk tandwiel.

:confused:




Mzzl.
 
1 tandje kan zeker op je pinion uitmaken, op je spur scheelt het veel minder. Je gaat nu je 1e versnelling lichter maken en je 2e versnelling zwaarder, het zou kunnen dat je dan teveel terugzakt in toeren als hij schakelt. Hangt van je motor af. Gewoon proberen zou ik zeggen, pinions slijten toch dus als het niet bevalt zet je er weer een ander op.
 
1 tandje kan zeker op je pinion uitmaken, op je spur scheelt het veel minder. Je gaat nu je 1e versnelling lichter maken en je 2e versnelling zwaarder, het zou kunnen dat je dan teveel terugzakt in toeren als hij schakelt. Hangt van je motor af. Gewoon proberen zou ik zeggen, pinions slijten toch dus als het niet bevalt zet je er weer een ander op.

Heb de standaard HPI T3.0 motor.(bijna 3 liter gelopen)Met lichter vliegwiel. Maar zoals het er nu staat, zal hij sneller optrekken en een iets hogere top hebben lijkt me.:confused:

Of ik laat de tweede versnelling zoals hij is??
Zal in de shop navraag doen.




Mzzl.
 
Laatst bewerkt:
Maar zoals het er nu staat, zal hij sneller optrekken en een iets hogere top hebben lijkt me.:confused:

Klopt helemaal. Het enige is dat als je het gat tussen de 1e en 2e versnelling heel groot maakt, dat hij dan moeite kan hebben als je naar 2 schakelt omdat je bij weinig toeren weinig kracht hebt. In je 1:1 auto gaat het ook niet fijn als je van zijn 1 ineens naar zijn 4 schakelt. Maar goed, het zal wel meevallen hoor. Gewoon proberen, je kan er alleen maar van leren.
 
Klopt helemaal. Het enige is dat als je het gat tussen de 1e en 2e versnelling heel groot maakt, dat hij dan moeite kan hebben als je naar 2 schakelt omdat je bij weinig toeren weinig kracht hebt. In je 1:1 auto gaat het ook niet fijn als je van zijn 1 ineens naar zijn 4 schakelt. Maar goed, het zal wel meevallen hoor. Gewoon proberen, je kan er alleen maar van leren.

Dat is mischien wel op te lossen door de bak later te laten schakelen. Morgenavond, als alles goed gaat is er een update.;)





Mzzl.
 
re

heb zelf ook zo'n wagen gehad, is het niet leuker om met al je spullen een keer een circuit op te gaan en lekker te rijden? Dan rijd je zo een paar tankjes achter elkaar leeg, leuker dan steeds stoppen en onderdelen vervangen denk ik?

en de hpi vond ik nog eens heel lekker en relaxed rijden op de baan, achja, is maar een suggestie....
 
heb zelf ook zo'n wagen gehad, is het niet leuker om met al je spullen een keer een circuit op te gaan en lekker te rijden? Dan rijd je zo een paar tankjes achter elkaar leeg, leuker dan steeds stoppen en onderdelen vervangen denk ik?

en de hpi vond ik nog eens heel lekker en relaxed rijden op de baan, achja, is maar een suggestie....

Ja, mischien in de toekomst, lijkt me wel leuk om er een keer te rijden. Maar heb nu een parkeerplaats gevonden, afgelegen, staat 9 van de 10x leeg.

Was vandaag dus naar de winkel, onderdelen gehaald. De pinions had ie alleen origineel. Heb die maar genomen want ik wil toch rijden. Komt nog bij dat ik geen motorsteunen heb, dus het zou niet passen met een andere spur en pinion.

Thuis aangekomen, draai de schoeven van de motor nog wat vast...."draai" knap....ik-->:mad: breekt zo de kop van de schroef. Balen, want met 1 tangetje kreeg ik het resterende schroefdraad er ook niet meer uit. Dus wat nu?? Winkel gebeld of ze motorsteunen hadden liggen. En ja die zitten er nu op, in het paars :p Heb ook meteen maar een paars rubber genomen wat tussen je uitlaat en uitlaatbocht zit.

Vanavond rijden.:D





Mzzl.
 
ff off-topic: mn pa is het gelukt, om vanaf z'n een naar zn zes te schakelen: eerst in zn een t/m 5500 toeren, toen reden we rond de 40, toen naar zn zes;-) t ging net, om eerlijk te zijn;-)

Gerco
 
In bestelling in het aluminium paars:

-Purple Alum. front top plate
-Rear body post mount plate
-Purple alum. center gear mount
-Radio plate rear mount
-Front gear box
-Rear gear box
-Alum. fuel tank mount
-Purple lower front bulkhead
-Purple lower rear bulkhead

Zal een weekje of 2 duren denk ik.

Tevens ben ik opzoek naar een goed setje schokdempers en veren, er is zoveel keus.:mad: Mischien zijn er RS4 rijders die erg tevreden zijn over een bepaald type.;)

Heb heel stugge vering gehad, rijd niet in de bochten, staat meteen dwars. Heb slappe vering gehad, rijd beter, maar is weer te laag, onderkant chasis gaat eraan.:roll: Rijd nu weer met origineel dat gaat eigenlijk wel prima. Maja moet beter kunnen.





Mzzl.
 
Back
Top