Ik bekijk het iets breder Paul. Ik zie dat wie hier al tientallen jaren bezig zijn om producerende bedrijven weg te jagen. Ten eerste willen we dit werk zelf helemaal niet doen, zelfs niet tegen een normaal salaris. Waarom zou je ook, als je je geld kunt verdienen met inkopen en verkopen van spullen die anderen al geproduceert hebben? Iedereen die loopt af te geven op importeurs, tussenhandelaars en winkeliers, omdat zij een flinke marge op hun producten zetten heeft boter op zijn hoofd, want zelf willen ze namelijk ook graag een (goed) salaris verdienen.
Ten tweede willen we onze spullen het liefst zo goedkoop mogelijk (en natuurlijk ook het liefst zoveel mogelijk, in de logeerkamer moet natuurlijk ook een TV hangen), zodat die tweede auto en derde vakantie ook gewoon bekostigd kunnen worden. Dat ergens in een ver land andere mensen in een soort hondenkooi moeten wonen en soms jarenlang hun familie niet zien, ach ja wat doe je eraan? Eigenlijk mogen ze nog blij zijn dat we zulke grote afnemers zijn, nu hébben ze tenminste werk, nietwaar?
We leven al héél lang boven onze stand, maar dat willen we liever niet weten. Op een dag krijgen we echter de rekening gepresenteerd, daar ben ik van overtuigd. En dat zal, zoals Ad ook zegt, flink pijn gaan doen.
Beetje te laat deze discussie, had je 10 tot 15 jaar eerder mee aan moeten komen.
Werk zelf nog in een producerende fabriek maar alles waar geen dikke winsten op te behalen zijn is allang naar the far East.
Alleen 1 heel groot voordeel, ook daar worden de arbeidskrachten steeds beter betaald. Ik ken verhalen waarbij het middenkader zeer moeilijk te behouden zijn in een fabriek omdat de concurend net iets meer betaald.
Natuurlijk niet goed voor je fabriek. ls er veel kennis elke keer weg stroomt.
Dus dan komt er af en toe weer eens wat terug, wat we hier in Drachten kunnen maken.
Wat doe ik toch fout dat ik elke keer wel aan de postbode moet betalen?En nogmaals, de factor goedkoop wordt vaak verkeerd uitgelegd want ik weet zeker dat alle HK klanten hier op het forum niet netjes de BTW aan de staat betalen tenzij de douane er een extra factuurtje bij stopt.