Nou, op zich heb je daar wel gelijk in, maar het zou toch eigenlijk wel vanzelfsprekend moeten zijn.... Tenminste, WEL met producten die voor beide plaatsen uitheems zijn en terwijl die twee plaatsen een economische Unie vormen.
Als wij een europese unie zijn, en zowel Duitsland als Nederland importeren hetzelfde artikel uit China, Japan of waar dan ook buiten de EU eigenlijk dan zou het absoluut in de lijn der verwachtingen liggen dat de prijzen ongeveer op gelijk niveau zouden zitten. Anders zou de ene regio binnen die unie gaan zitten wroeten in de (arbeids)markt van de andere regio, en dat kan niet de bedoeling zijn van een economische unie.
Groet, Bert
Helaas.
Om toch nog even op het bouwen van huizen terug te komen.
Laat op hetzelfde stuk grond een huis bouwen door een Nederlandse bouwfirma, of door een Duitse bouwfirma.
Een collega heeft dat een paar jaar geleden bekeken.
Conclusie van hem was dat:
1 De Duitse firma goedkoper er een vergelijkbaar huis op kon zetten
2 De Duitse firma dit ook nog eens degelijker uitvoerde dan een Nederlandse firma dit zou doen.
Hij heeft dus door de Duitse bouwfirma zijn huis laten bouwen.
Waar zit dit nu in zo je zeggen?
Ach ja gelukkig zijn er nog idealisten, die om de winkelier vooral in ere te houden gerust bereid zijn om behoorlijk meer voor hun spullen uit te geven dan bij bijvoorbeeld een internet bedrijf.
Ik zal absoluut nog kopen bij de plaatselijke modelhandel, ook wetende dat ik daar meer moet betalen dan ergens anders.
Maar ik ga wel bij grotere aankopen eerst eens kijken op het internet om prijzen te vergelijken.
Ook voor er internet was vergeleek ik al prijzen tussen winkels onderling.
Ook vroeguh toen er in Leeuwarden een modelwinkel was en hier in Drachten werden de prijzen al vergeleken.
HPI USA failliet?