HPI USA failliet?

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
De markt in Nederland is dan blijkbaar te klein. In een groot land als Duitsland met ook een modelbouw traditie kan het dus blijkbaar wel. Het moet Europees opgelost worden. Wellicht wordt het inderdaad tijd dat er een franchise komt in Europa voor modelbouwwinkels. Dus geen zelfstandige kleine ondernemers.

Kijk je naar voedingsmiddelen, dan zijn de verhoudingen net andersom. Nergens zijn de supermarkten zo goedkoop als in Nederland.

Wil je bier kopen, dan moet je weer naar Beieren; bier hoort daar tot de 1e levensbehoeften en staat op 6% BTW.:proost:

Hier bepalen supermarkten soms de inkoopsprijs.
Volgens mij eisen ze gewoon dat voor de prijs die zij er voor willen betalen het geleverd wordt, en anders staat het niet in de supermarkt.
Zijn ook heel grootte bedrijven geworden.
In de buurtsuper zijn de prijzen wel een stuk hoger!

Misschien is dat met grootte modelbouwzaken in Duitsland en Zwitserland ook wel het geval dat ze gewoon zo groot inkopen dat ze misschien direct bij de fabrikant inkopen. Of eisen stellen aan de prijzen.

Modelbouwhandel in Nederland is maar heel klein.
En ik denk nog steeds dat in de toekomst de importeur er voor een deel uit gaat, dit gaat echt in de prijs schelen.
Een winkelier gewoon rechtstreeks via internet bij de fabrikant bestellen.
Moet toch niet zo heel moeilijk zijn.
Als ik wat bij de plaatselijke modelbouwwinkel bestel, duurt het ook vaak 2 weken voordat het in de winkel is.
Als ik wat bij Lindinger bestel dan is het binnen een week geleverd.

Buiten de deur een hapje eten is in Duitsland ook aanmerkelijk goedkoper. En vaak ook beter ;) Maar dat terzijde. Ik wilde dit alleen even aanhalen omdat de discussie al snel gaat richting China maar binnen Europa klopt er ook nog veel niet.

Ja, en benzine is in NL ook stukken duurder. Tabak ook.
Huizen zijn ook in de meeste landen goedkoper.
Auto's....

Maar benzine, uit eten en tabak, Huizen en auto's, die koop je meestal niet via internet, en het wordt ook meestal niet door een koerier aan huis bezorgd.... modelbouwspullen wel.....

Nederland is gewoon duur.

Groet, Bert

Dat gezegd hebbende kun je dus concluderen dat er over een paar jaar geen Nederlandse modelbouwwinkels zijn. Niet alleen omdat Chinezen hun spul goedkoop op de markt dumpen maar ook omdat je vanuit Nederland zelfs binnen Europa niet kunt concurreren.

Dat gezegd hebbende kun je dus concluderen dat er over een paar jaar geen Nederlandse modelbouwwinkels zijn. Niet alleen omdat Chinezen hun spul goedkoop op de markt dumpen maar ook omdat je vanuit Nederland zelfs binnen Europa niet kunt concurreren.

Die kans bestaat, en geld denk ik voor alle soortgelijke artikelen die je niet per sé in een winkel hoeft te kopen, zoals voedingssupplementen (bodybuilding etc).
Ik denk dat kleinere modelbouw-winkels alleen kunnen blijven bestaan als ze gecombineerd zijn met bijvoorbeeld speelgoedwinkels of als ze zo breed mogelijk gesorteerd blijven.
Maar dan krijg je weer het gezeik, dat de winkel van alles heeft maar net niet wat jij nodig hebt.

Het is ook een beetje raar, want vroeger was er voor alle modelbouw winkels in NL een level playing field: mijn LHS hoefde alleen maar te concureren tegen bijvoorbeeld Quartel of Toemen, en die moest je bellen, iets doorgeven, betalen, wachten, etc etc etc. Dan had je als klant dat kwartje extra er graag voor over als dat betekende dat je iets direkt kon kopen.
Nu is er internet en koop je iets uit Dld, China, waar dan ook, en het duurt ongeveer even lang....

En toch, ik koop 100 keer liever iets in een winkel, waar ik geholpen wrd door iemand van vlees en bloed, waar ik een arikel in handen kan houden voor ik het koop, en waar ik makkelijk heen kan als er iets mee is. Ook al is dat duurder. Dan koop ik wel gewoon minder vaak iets...

Groet, Bert

En toch, ik koop 100 keer liever iets in een winkel, waar ik geholpen wrd door iemand van vlees en bloed, waar ik een arikel in handen kan houden voor ik het koop, en waar ik makkelijk heen kan als er iets mee is. Ook al is dat duurder. Dan koop ik wel gewoon minder vaak iets...

Groet, Bert

Waar ligt de grens. Ik vind het niet erg om hier een paar euro meer te betalen. Als het op een groot bedrag 2 tientjes is ook niet. Maar 50 euro verschil op een item onder de 200 euro is mij een te groot verschil.

Dan klopt het systeem dus niet en ligt het niet voor 100% aan de consument. Binnen Europa horen die prijzen ongeveer gelijk te liggen.

Zeg dat ook even tegen de grieken en zo....

Verdiep je eens in de Big Mac index en je weet hoe de prijzen en economie onderling is.

Ik verdiep me behoorlijk hoor. Maar ik bestel ook geen RC spullen in Griekenland. Ik zie verschillen tussen Duitsland en Nederland. Dat is een buurland en onze economie is direkt gelinked aan die van Duitsland.

Wel als je ervanuit gaat dat de levensstandaard van NL en DE ongeveer gelijk is. Kun je allemaal mooie grafiekjes over vinden.

Maar nogmaals. Ik wilde alleen maar aantonen dat het systeem in Europa ook niet werkt en niet alleen de Chinezen overal schuldig aan zijn. Wil je een kit kopen van 119 euro die bij jouw lokale winkel 189 kost wie ben ik dan om je tegen te houden. Mijn zegen heb je. Ik kaart alleen de verschillen aan. Meer niet.

En dat houdt volgens jou dus ook in dat alles even duur moet zijn?

Ik ben geen econoom, maar ik denk inderdaad, dat dat (op zijn minst "ongeveer") zo zou moeten zijn. Anders krijg je concurerende economieën en dat zou toch niet de bedoeling zijn binnen de EU.

en niet alleen de Chinezen overal schuldig aan zijn.

Zijn ze ook niet.... wat denk je van de diverse regeringen die de zaken nodeloos achterlijk duur maken (benzine kost aan de pomp ruim 3 a 4 keer de werkelijke prijs) en ook de consument, die op meestal uiterst kortzichtige wijze met niets anders dan zijn eigen beurs rekening houd kun je een deel van de schuld in de schoenen schuiven.

Groet, bert

@Chow; Ik denk dat je er iets te makkelijk over denkt. Zelfs binnen een klein land als Nederland zijn er regionaal grote verschillen. Denk aan de huizenprijzen in de Randstad in vergelijking met de rest van het land. Toch gaan er veel mensen wonen, terwijl in de redenatie van velen hier, iedereen juist zou moeten verhuizen naar oost-groningen, want daar heb je voor hetzelfde geld een veel groter huis.

En dan vergelijk ik toevallig een NL webshop in de randstad met een winkel in Berlijn.

Denk aan de huizenprijzen in de Randstad in vergelijking met de rest van het land. Toch gaan er veel mensen wonen, terwijl in de redenatie van velen hier, iedereen juist zou moeten verhuizen naar oost-groningen, want daar heb je voor hetzelfde geld een veel groter huis.

Dat is natuurlijk wel weer een héél krom voorbeeld.... Huizen zijn eerstens geen eenheidsproduct met redelijk vastliggende "productiekosten" zoals bouwdozen dat wel zijn.
Het bouwen van een huis is in de randstad niet veel duurder dan in Oost-Groningen: materialen en lonen zijn vergelijkbaar....
Echter de prijs van de grond waar het huis op staat.... oei!

Daarnaast: je bestelt geen huis en dat huis word dan ook niet aan de deur bezorgd, je koopt zo'n huis ook niet in de winkel, dus "we gaan niet allemaal in Oost-Groningen wonen" is toch wel vrij logisch, zelfs als de huizen in Oost-Groningen gratis waren met geld toe....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Bert: waar het mij even om ging in die vergelijking is, om aan te tonen dat het niet zo vanzelfsprekend is dat op plaatsen met een vergelijkbare welvaart de prijzen ook vergelijkbaar zijn. Daar komen nog wel meer dingen bij kijken. Daarnaast heeft het verschil in kosten van het ene product ook weer gevolgen voor de prijs van andere producten.

Nou, op zich heb je daar wel gelijk in, maar het zou toch eigenlijk wel vanzelfsprekend moeten zijn.... Tenminste, WEL met producten die voor beide plaatsen uitheems zijn en terwijl die twee plaatsen een economische Unie vormen.

Als wij een europese unie zijn, en zowel Duitsland als Nederland importeren hetzelfde artikel uit China, Japan of waar dan ook buiten de EU eigenlijk dan zou het absoluut in de lijn der verwachtingen liggen dat de prijzen ongeveer op gelijk niveau zouden zitten. Anders zou de ene regio binnen die unie gaan zitten wroeten in de (arbeids)markt van de andere regio, en dat kan niet de bedoeling zijn van een economische unie.

Groet, Bert

Pak dan een redelijk gelijk product zoals benzine. Hier spelen belastingen en accijns ook een grote rol maar zelfs dan is het over de grens goedkoper.
Dat is het probleem van de EU, ieder land heeft zijn eigen economie en die verdeeldheid in de EU zorgt er voor dat de Euro ook geen stabiele munt is. Zomaar lage loonlanden zoals Turkye en de oostbloklanden erbij trekken doet de waarde van de munt dalen wat we nu ook zien met div landen in Z-Europa.

Het enige waar de Nederlandse overheid in gefaalt heeft is een strenge controle op de omrekening van Gulden naar Euro. Hoewel het toen een factor 2.2 was hebben veel winkels de factor 2 toegepast waarmee de prijzen direct omhoog schoten. Hoewel de regering aangaf geen excessen gezien te hebben werd het wel degelijk meer gedaan dan men zou denken maar mogelijk heeft de regering hierin ook een winst gezien want de getallen in euro's deed toch alles goedkoper lijken....

En als je nu naar de prijzen kijkt, heeft men gewoon een 1:1 gebruikt...
Ik weet nog (vroegah) dat ik met een tientje (guldens) ff wat leesvoer ging halen.
Datzelfde tientje heb ik nu aan de kassa nog steeds nodig, alleen zijn het nu euro's

Ook betrap ik mezelf erop dat ik, nadat ik mn neus een paar keer heb gestoten bij een lhs, wat minder vlot naar het "stenen" gebouw rijdt
er naartoe rijden voor een zeer standaard dingetje, daar zijn en men heeft het niet.
vraag je het tweede standaarddingetje, heeft men dat ook niet.
Bestel je het, komt het pas na 2 weken.
Ik doe de moeite om in nederland te bestellen, maar de winkels moeten ook een beetje moeite terug doen. Als shop veel 450 maat heli's verkopen, maar geen accu's in huis hebben. Of veelgebruikte onderdelen zijn al 3 bezoeken niet aanwezig.

maar ja, dat is een bedrijfsfilosofie van die ene lhs
die kiezen wat meer voor de starter, aangezien de "gevorderde" gebruiker toch wel iets wil wat ze niet op voorraad hebben..

Toch vermoed ik dat de handel hier grotendeels door de overheid wordt verziekt
Duitsland is op een aantal manieren toch anders, waardoor de kosten er gewoon wat lager liggen..
Nederland is daar gewoon duur in. Of de shop moet (te) diep door zijn marge gaan..

En als je nu naar de prijzen kijkt, heeft men gewoon een 1:1 gebruikt...
Ik weet nog (vroegah) dat ik met een tientje (guldens) ff wat leesvoer ging halen.
Datzelfde tientje heb ik nu aan de kassa nog steeds nodig, alleen zijn het nu euro's

Dat heeft ook te maken met inflatie. We zijn nu 11 jaar verder na de invoering van de euro en nu zou je vrijwel zeker ook niet meer met 10 gulden leesvoer kunnen halen.

Nou, op zich heb je daar wel gelijk in, maar het zou toch eigenlijk wel vanzelfsprekend moeten zijn.... Tenminste, WEL met producten die voor beide plaatsen uitheems zijn en terwijl die twee plaatsen een economische Unie vormen.

Als wij een europese unie zijn, en zowel Duitsland als Nederland importeren hetzelfde artikel uit China, Japan of waar dan ook buiten de EU eigenlijk dan zou het absoluut in de lijn der verwachtingen liggen dat de prijzen ongeveer op gelijk niveau zouden zitten. Anders zou de ene regio binnen die unie gaan zitten wroeten in de (arbeids)markt van de andere regio, en dat kan niet de bedoeling zijn van een economische unie.

Groet, Bert

Helaas.
Om toch nog even op het bouwen van huizen terug te komen.
Laat op hetzelfde stuk grond een huis bouwen door een Nederlandse bouwfirma, of door een Duitse bouwfirma.
Een collega heeft dat een paar jaar geleden bekeken.
Conclusie van hem was dat:
1 De Duitse firma goedkoper er een vergelijkbaar huis op kon zetten
2 De Duitse firma dit ook nog eens degelijker uitvoerde dan een Nederlandse firma dit zou doen.

Hij heeft dus door de Duitse bouwfirma zijn huis laten bouwen.
Waar zit dit nu in zo je zeggen?

Ach ja gelukkig zijn er nog idealisten, die om de winkelier vooral in ere te houden gerust bereid zijn om behoorlijk meer voor hun spullen uit te geven dan bij bijvoorbeeld een internet bedrijf.
Ik zal absoluut nog kopen bij de plaatselijke modelhandel, ook wetende dat ik daar meer moet betalen dan ergens anders.
Maar ik ga wel bij grotere aankopen eerst eens kijken op het internet om prijzen te vergelijken.
Ook voor er internet was vergeleek ik al prijzen tussen winkels onderling.
Ook vroeguh toen er in Leeuwarden een modelwinkel was en hier in Drachten werden de prijzen al vergeleken.

HPI USA failliet?

Back