Goedemorgen allemaal!
Afgelopen tijd was ronduit hectisch: een verhuizing, verandering van werk en de geboorte van een superlief dochtertje hebben er voor gezorgd dat de tijd om effectief bezig te zijn met modelbouw schaars werd.
Je hoort me echt niet klagen - niets leuker dan poepluiers verschonen en tegelijkertijd uitgelachen worden door de kleine meid als je met grote ogen ziet tot welke modelbouwtechnieken ze met 3 maanden al in staat is
Maar tóch begon het te kriebelen..
Tijdens de zwangerschap ben ik gestart met de oriënterende werkzaamheden voor een nieuw project; wat wilde ik eigenlijk? Groot of klein? Een sleper of misschien binnenvaart? Na onderzoek was daar dan mijn volgende project:
De lichte kruiser Hr. Ms. De Zeven Provinciën uit 1953.
De Hr. Ms. De Zeven Provinciën was een lichte kruiser uit de Zeven Provinciënklasse die samen met het Zusterschip Hr. Ms. De Ruyter vóór WO2 op stapel waren gezet als vervanging van de Java en de Sumatra. De oorlog zorgde echter voor grote vertragingen: niet alleen werd het werk gedurende WO2 stilgelegd, ook werden er door nieuwe inzichten aanpassingen gemaakt in het ontwerp. Zo werden beide machinekamers verdeeld over het schip, kwamen er dubbele schoorstenen op in plaats van een enkele en werd het schip anderhalve meter langer dan origineel bedacht.
Naast de structurele aanpassingen ging ook het complete bewapeningsplan op de schop - er werden o.a. Britse 152mm kanonnen verdeeld over 4 dubbeltorens op het vlaggenschip geïnstalleerd, deze hadden zich tijdens WO2 bewezen als uitermate betrouwbaar en hadden (theoretisch) een hoge vuursnelheid van 10 á 15 schoten per loop, per minuut. De huidige munitie-aanvoer kon de snelheden echter niet aan, waardoor de vuursnelheid lager (5 á 10 per minuut) uit zou komen.
Na 14 jaar werd het schip op 17 December 1953 eindelijk in gebruik genomen, al was nog niet iedereen tevreden met de huidige bewapening: in 1954 werden er alweer conceptplannen gemaakt om geleide wapens op de kruiser te plaatsen. Na onderhandelingen met de VS werd op 10 April 1962 het schip uit de vaart gehaald om een Terrier-lanceerinstallatie te plaatsen op het achterdek. De Hr. Ms. De Zeven Provinciën werd hiermee het eerste Nederlandse Marineschip uitgerust met geleide wapens.
Tot zover de geschiedenisles, dan nu de overhoring..
Ik was enthousiast! Plannen voor de bouw van de pre-1962 versie zijn dan ook vrij snel in een vergevorderd stadium terecht gekomen, en werkzaamheden op de werf zijn een maandje na de eerste ideeën gestart. Ik heb een tijdje getwijfeld om een bouwverslag bij te houden, mede door de tijd die hier (misschien) in gaat zitten als ik zo naar alle andere verslagen op het forum kijk.. ik denk echter dat het ontvangen van de nodige bouwtips hier niet tegenop weegt, we gaan kijken hoe het verslag zich ontwikkeld.
Tot zover het eerste berichtje, meer over de bouw in het volgende berichtje!
Afgelopen tijd was ronduit hectisch: een verhuizing, verandering van werk en de geboorte van een superlief dochtertje hebben er voor gezorgd dat de tijd om effectief bezig te zijn met modelbouw schaars werd.
Je hoort me echt niet klagen - niets leuker dan poepluiers verschonen en tegelijkertijd uitgelachen worden door de kleine meid als je met grote ogen ziet tot welke modelbouwtechnieken ze met 3 maanden al in staat is

Tijdens de zwangerschap ben ik gestart met de oriënterende werkzaamheden voor een nieuw project; wat wilde ik eigenlijk? Groot of klein? Een sleper of misschien binnenvaart? Na onderzoek was daar dan mijn volgende project:
De lichte kruiser Hr. Ms. De Zeven Provinciën uit 1953.
De Hr. Ms. De Zeven Provinciën was een lichte kruiser uit de Zeven Provinciënklasse die samen met het Zusterschip Hr. Ms. De Ruyter vóór WO2 op stapel waren gezet als vervanging van de Java en de Sumatra. De oorlog zorgde echter voor grote vertragingen: niet alleen werd het werk gedurende WO2 stilgelegd, ook werden er door nieuwe inzichten aanpassingen gemaakt in het ontwerp. Zo werden beide machinekamers verdeeld over het schip, kwamen er dubbele schoorstenen op in plaats van een enkele en werd het schip anderhalve meter langer dan origineel bedacht.
Naast de structurele aanpassingen ging ook het complete bewapeningsplan op de schop - er werden o.a. Britse 152mm kanonnen verdeeld over 4 dubbeltorens op het vlaggenschip geïnstalleerd, deze hadden zich tijdens WO2 bewezen als uitermate betrouwbaar en hadden (theoretisch) een hoge vuursnelheid van 10 á 15 schoten per loop, per minuut. De huidige munitie-aanvoer kon de snelheden echter niet aan, waardoor de vuursnelheid lager (5 á 10 per minuut) uit zou komen.
Na 14 jaar werd het schip op 17 December 1953 eindelijk in gebruik genomen, al was nog niet iedereen tevreden met de huidige bewapening: in 1954 werden er alweer conceptplannen gemaakt om geleide wapens op de kruiser te plaatsen. Na onderhandelingen met de VS werd op 10 April 1962 het schip uit de vaart gehaald om een Terrier-lanceerinstallatie te plaatsen op het achterdek. De Hr. Ms. De Zeven Provinciën werd hiermee het eerste Nederlandse Marineschip uitgerust met geleide wapens.
Tot zover de geschiedenisles, dan nu de overhoring..

Ik was enthousiast! Plannen voor de bouw van de pre-1962 versie zijn dan ook vrij snel in een vergevorderd stadium terecht gekomen, en werkzaamheden op de werf zijn een maandje na de eerste ideeën gestart. Ik heb een tijdje getwijfeld om een bouwverslag bij te houden, mede door de tijd die hier (misschien) in gaat zitten als ik zo naar alle andere verslagen op het forum kijk.. ik denk echter dat het ontvangen van de nodige bouwtips hier niet tegenop weegt, we gaan kijken hoe het verslag zich ontwikkeld.
Tot zover het eerste berichtje, meer over de bouw in het volgende berichtje!