Hr.Ms. Tromp uit het stof

Zo eerst keer varen nog even zonder opbouw deze moet nog gespoten worden.
Op 6 volt met de zware lood accu die en denk uitmoet als de opbouw er bij komt.
Ik heb nu 4mm2 kabels naar de regelaar en naar de motoren gemaakt en heb nu onbelast nog naat 0.1volt verlies. Deze bekabeling zit vast aan de standaard kabels van de vaartregelaar. Stroom nog niet gemeten moet daar even een kabeltje voor maken om de regelaar te omzeilen. En weer naar het kanaal. Mijn zwembadje is al weer opgeruimd.
Overigens tevreden tot nu toe vaart fijn en als het moet lekker snel en dat vindt een oud FSR vaarder fijn.

Gefeliciteerd met de proefvaart. Gaat wel een beetje vlot :-) Stabiliteit ziet er goed uit! Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Iets meer gang en ze gaat in plané [emoji41]
Ziet er veelbelovend uit.
Niet bang dat ie omgaat als je vollegang de bocht omzeilt?

Dit komt helemaal goed. snelheid in overvloed mocht het nodig zijn bij een ontwijk maneuver.
nu gewoon deze batterij op de weegschaal, het gewicht van de bovenbouw eraf trekken en dan een batterij zoeken die dit gewicht het dichtst benaderd.
succes

Ze zal wel wat onstabieler worden met opbouw en minder zware accu. Was nu lood 890 gram.
In het water was ze 4300 gram.
Denk een accu van 300 a 400 gram heb nu met een BEC systeem gevaren scheeld een ontvanger accu ben wel wat bang als de accu dan leeg wordt dat de besturing helemaal uitvalt. Dus niet met hangende pootjes naar de kant kan varen.
Tzt wel varen met opbouw. Wilde deze niet vuil hebben ivm verf spuiten.
En de bochten zien we dan wel. Misschien minder hard door de bocht.
Misschien morgen de stroom meten van de 2 Decaperm's.

mocht de besturing wegvallen na een tijdje varen.... zie je eerst de snelheid al minderen, en als je hem 2 min laat dobberen hersteld de batterij normaal net genoeg om daarna rustig naar de kant te varen.
Normaal heb je dat ook maar 1x, de eerste test vaart, daarna weet je toch hoelang je kan blijven varen met de accu.
stroom meten is volgens mij enkel belangrijk als je veel korter kan varen als verwacht of om te controleren bij welke snelheid de motoren het zuinigste zijn.
maar laat je door mij niet tegenhouden, per slot is meten weten bij elektriciteit.

Heb net gemeten in het water accu 6 volt direct op de motoren 17amp.
Zal wel teruglopen tijdens het varen. Geen idee hoeveel dat zou zijn. Durfde niet met volgas langs te varen. Zonder regelaar. Maar volgas zal ik niet heel veel varen gaat eigenlijk best snel.

De Rookie35 doet het prima maar zoemt wel redelijk irritant.

Laatst bewerkt:
Als de besturing uitvalt door te lage spanning dan heb je behoorlijk lang doorgevaren.
Als de spanning minder wordt dan merk je dat gelijk en als eerste aan je snelheid.

Maar er kunnen natuurlijk ook andere problemen zijn waardoor je boot "dood" in het water drijft.

Murphy's law ligt altijd om de hoek.

Ikzelf ga dan ook bij voorkeur op afgesloten wateren varen waar ik nagenoeg bij alle walkanten kan komen.

Een schepnet en of een werphengel kan hierbij een handig hulpmiddel zijn.
Je kan ook een boei in je model wegwerken die naar boven komt als je model onverhoops de andere kant van de waterspiegel verkiest.....

Leuk dat je er over begint Murphy's law.
Ik had al een werphengel bij mij met een m12 moer er aan.
Op de video zie je een sluis en een overloop daar moet hij zeker niet aftuimelen.
Er zit wel een touw voor maar niet bij de aanmeer palen.

Die regelaars kunnen ook koolborstel motoren voeden?
Ik hou dit even zo Rookie35 is net nieuw gekocht.
Onbelast nog niet gemeten maar de decaperm's lusten wel wat 7 ampère per motor max.
Ik ga de schroefbladen nog wat minder geven. Snelheid is toch een beetje te hoog gaar zowat in plané.

Zo'n slank schip heeft relatief weinig vermogen nodig om op schaalsnelheid te komen. Qua rompvorm wil ze niet in plané en uiteindelijk graaft ze een kuil, waar ze niet uit kan komen. In wezen zijn haar motoden te zwaar en daarom vroeg ik me af hoeveel stroom ze onbelast, of op het droge trekken. Zelf zit ik met het fenomeen dat in mijn Smit Finland de BB motor op het droge 450 mA trekt en de SB motor 300mA. De BB kant maakt ook een ander geluid. Er is nog wat onderzoek nodig voor de oorzaak. In wezen bepalen je schroeven i.c.m. het toerental het opgenomen vermogen. Varend is dat een stuk minder dan stil liggend. Mijn advies zou zijn om, indien je zender die optie heeft om met dual rate de aansturing naar de motoren te beperken en proefondervindelijk te bepalen heveel % dat moet zijn. Misschien is 50% al voldoende. Het spaart je accu en verlengt je vaartijd. Kijk maar of je daar baat bij hebt. Succes ermee! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Dual rate zit denk niet op een Robbe Supra.
Of is dat te programeren in de Rookie35 door tijdens het programeren minder gas te geven.

Hans, Dual rate is een voorziening om in de zender d.m.v. een schakelaar de uitslag van een of meerdere kanalen te beperken. Je kunt ook gewoon minder gas geven. Heb net een filmpje gezien van het programmeren van een Rooky regelaar. Welke mogelijkheden er zijn moet je maar even in de gebruiksaanwijzing zoeken. Succes ermee! Gr. Klaas.

Zo eerst weer wat verder gegaan met de opbouw. In ieder geval grijs gemaakt.
Het lastigste komt denk nog het deck. Deze moet donkerder worden. Afplakken wil eigelijk niet ik denk schilderen heel voorzichtig.
20211026_221921.jpg
20211026_221911.jpg
20211026_221907.jpg

Netjes hoor, zo zonder afplakken te schilderen. Ziet er gelikt uit. Gr. Klaas.

Zo weer wat verder. Lastig netjes uit lossehand de dekken te schilderen. Zo strak een lijntje te zetten afplakken was ook geen optie. Maar we hebben er maar het beste van gemaakt. Al wat opbouw er aan geplakt sloepen en schoorstenen en het sateliet huis zo zal ik het maar noemen.
20211030_175911.jpg
20211030_175859.jpg
20211030_175846.jpg
20211030_175835.jpg
20211030_174702.jpg

Ik gebruik voor het fijne schilderwerk en voor de strakke lijnen masking tape van Tamiya (6mm). Tesa PRO Washi tape werkt ook. Je kunt deze makkelijk op maat snijden en is later zonder al te veel problemen te verwijderen.

Back