Hr Ms Willem van der Zaan

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door BasKl, 27 mei 2012.

  1. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Bij Google zijn het gewoon LUCHTHAPPERS
    mvg
    Frederik:D
     
  2. Toje

    Toje

    Lid geworden:
    21 sep 2006
    Berichten:
    303
    Bas, het ziet er weer goed uit.

    Ik hoop dat we over twee weken in Soesterberg veel aandacht krijgen.
     
  3. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Bas,
    Ben zelf een tijdje druk geweest dus weinig op het forum. Nu kan ik me herinneren dat een zekere Bas K. mij vertelde dat die een zware opleiding ging volgen en dus minder tijd had om te bouwen. En wat zien ik : Een nieuw schip in aanbouw in een tempo dat dat van Paul B. benadert, en dat wil wat zeggen....... !
    Mooi schip trouwens. Benieuwd naar de Live-versie.
    Luc
     
  4. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Ha die Luc

    Wat fijn dat je weer bouwt.
    Dat van die opleiding klopt, ben daar druk mee bezig, ik kan er gelukkig overdag wat mee doen, zodat ik 's avonds tijd heb om te bouwen.
    Snelheid? Tja, wat is snel? Neem nu deze mijn type 1921, ik ben hiermee twee avonden zoet geweest. Kraaltje bij moeders pikken, mijnstoel maken, spijkertjes afknippen en onderste boven op het kraaltje lijmen. ca 6 tot 10 uur voor een mijn van ongeveer 3 cm hoog..............het echte werk schuif ik steeds voor mij uit: het inboren van ca 86 patrijspoorten aan elke zijde...........doodeng vind ik dat, het moet uit de hand maar wel recht.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    154 Patrijspoorten

    Ben een hele tijd bezig geweest met het aanbrengen van de patrijspoorten, 6 weken in totaal 77 patrijspoorten aan iedere zijde. De eerder gemeldde 86 patrijspoorten klopte niet. Er moest 308 maal een gaatje worden geboord (eerst voorboren en daarna wat groter) en 154 maal een patrijspoortje lijmen en de romp verder afschilderen/spuiten daarna de patrijspoorten dichtmaken, dit heb ik gedaan met oerdegelijke siliconenkit.

    [​IMG]

    Verstandig? Een duurdere sanitairkit die niet uithard, zou wel tegen een spat water moeten kunnen. De patrijspoorten heb ik ingespoten met een injectiespuitje, en met een natte vinger iets nageveegd. Zodoende kwam er niet veel op de romp, en wat er op de romp kwam kon na drogen gemakkelijk worden verwijderd. Terwijl alles stond te drogen heb ik de kraan gemaakt die achterop het dekhuis stond.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Pjotr

    Pjotr

    Lid geworden:
    4 jun 2009
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Nieuwegein
    Beste Bas,

    Ziet er allemaal strak uit, complimenten.
    Zo worden de grijze schepen dagen steeds leuker.
    Groet,
    Peter
     
  7. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Bas,

    Het patrijspoorten verhaal is af zie ik. Veel werk, geloof ik graag. Gelukkig telt de Mark er een stuk minder. De vloot van de MMI krijgt er over een tijd weer een paar mooie schepen bij.;-)

    Groeten Paul
     
  8. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Alweer 14 dagen knutselen, toch met elkaar weer aardig wat kunnen doen.
    Op het achterschip is de naam aangebracht. Ik heb hiervoor geshopped bij moeders haar hobby-la en gevonden: stickervellen. De letters heb ik niet gebruikt maar de buitenzijdes, die werken als mal, foto's zeggen meer:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Van Sinterklaas heb ik navigatielichten en toplichten gekregen welke zijn gemonteerd samen met het zoeklicht, deze laatste is gemaakt van kunstof 1mm en 180 gram glad papier. Het licht is een mooi gezicht, maar ik denk toch aan een dimmertje.​

    [​IMG]

    Tenslotte het afgelopen weekend zijn vier davits gemaakt voor de motorsloepen, en hebben al een eerste laagje verf. Alles staat nog los, want voor ik alles vastzet wil ik eerst het dek en de railing in orde hebben. De davits zelf moeten ook verder naar voren naar de boeg.​

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. abtmodelschepen

    abtmodelschepen

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Bas,

    Heel netjes gelukt, we hebben ooit een lid gehad die bouwde uit het
    naaimandje van zijn vrouw.
    Helaas is hij geen lid meer, jammer was een leuke bouwer.
    Als hij kwam was het meestal, en wat heb je nu weer gestrikt uit het mandje?
    Welnu mijn beste het ziet er weer geweldig uit, zelf ben ik begonnen met
    een model van GALLERY MODELS de USS WASP 1, schaal 1: 350 veel klein ruim 1000 onder deeltjes.
    Verder gaat het op moment goed, voor nu groetjes thuis.
    Aad.
     
  10. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Klein spul

    Een maandje is zo voorbij, en hup alweer in het nieuwe jaar. En wat voor een jaar? De marine liefhebbers weten het vast wel: onze marine bestaat 525 jaar en heeft 200 jaar de titel koninklijk. Dit wordt uitgebreidt gevierd, oa met Marinedagen die samen met Sail Den Helder zullen worden gehouden vanaf 20 juni. Terug naar het bouwen, afgelopen maand heb ik geen grote dingen gedaan, kleine dingen wél en die zijn er zat. Zo is er een begin gemaakt met de ankerkluizen en het ankerlier.

    [​IMG]

    Aan de kleine mast achter de schoorsteen, die bij aankomst in Engeland in 1940 werd verwijderd, ben ik begonnen.

    [​IMG]

    Een koekoek gemaakt die op het achterdek half onder het eventueel te plaatsen vliegtuig te vinden was.

    [​IMG]

    En ik heb haspels gemaakt, wederom geshopped bij moeders en gevonden kleine: zeilringen (eyelets)je plakt ze tegen elkaar schuift in het onstane kokertje een houtje smeert deze af en je bent halverwege een haspel

    [​IMG]

    Ze begint al steeds meer op een echt schip te lijken :wink:​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Bas,

    Sorry voor de late reactie maar je gaat weer als een speer en het ziet er super uit.
    Dat wordt weer wat op de voorjaarsvaardag !

    Luc
     
  12. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Vorderingen

    Afgelopen tijd heel wat vorderingen gemaakt aan de Willem van der Zaan. Zo heb ik het brughuis gedeelte op de lijnen die in de masten zitten na, verder afgemaakt. Daarnaast zijn op het brughuis de relingen gemaakt en geplaatst. Tevens is er een begin gemaakt met de relingen op het bakdek gedeelte.
    En heeft de eerste motorsloep haar plaats gekregen.

    [​IMG]



    Op de houtenroosters heb ik nieuwe trossen aangebracht.​



    [​IMG]


    En ook de eerste roeisloep is geplaatst. Al deze onderdelen zijn al op een eerder moment gemaakt maar nu de relingen worden aangebracht kunnen zijn ook op hun plaats worden gezet, en lijkt het of alles nu in sprongen vooruit gaat, maar er blijft nog heel wat relingwerk over, bolders, ogen ect moeten allemaal nog geplaatst worden, en ook de bankjes die toenderijd aan de reling vastzaten staan nog op de lijst..............kortom nog genoeg te doen ​



    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Plechtig moment.

    Omdat de meeste onderdelen die op het dek zouden moeten komen al in een eerder stadium zijn gemaakt, konden deze nu op het dek worden gemonteerd, en dan gaat het snel, heel erg snel. En dan is ze bijna klaar.
    Tijd voor de bemanning. Die maak ik ook deze keer zelf. Ooit eens een aantal aangeschaft maar ik kan deze niet meer vinden en dan rest er niets anders dan ze zelf te gaan maken. Ik heb al eerder mallen gemaakt en giet deze met giethars. Maar het is leuker om niet allemaal dezelfde te hebben dus ben ik als volgt te werk gegaan. Ik heb een oude mal genomen en daarin met giethars het manneke gegoten. De mal heb ik echter zover mogelijk opengesneden om later het gietsel er zonder veel kracht er uit te kunnen halen. Als de giethars bijna hard is haal ik deze er nu voorzichtig uit, snijd de armpjes los en verander deze van positie, hoofd iets achterover, of voorover, net wat je wil. Niet te hard knijpen want dan knijp je de details eruit.
    Ik heb hier nu vier verschillende mannen gemaakt uit 1 mal

    [​IMG]

    Laten uitharden, schilderen en het evenementje kun je dan monteren zoals ik bedacht had om het vlaghijsen aan te brengen. Een plechtig moment.​

    [​IMG]


    Of zomaar een matroos leunend op de railing met één voet staat​


    [​IMG]


    Laat de lente nu maar komen, dan kan ze te water, en dan kunnen we weer gaan varen​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Mooi tafereeltje Bas. Geeft leven in de brouwerij. Ik moet toch ook eens een keer met die resin beginnen...

    Groeten Paul
     
  15. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Willem van der Zaan haar eerste optreden

    Vandaag hebben we de eerste dag gehad van de Modelbouwmanifestatie te Soesterberg. Dit evenement werd altijd in de herfstvakantie gehouden maar omdat het museum gaat sluiten is deze manifestatie verplaastst naar de mei vakantie en duurt tot vrijdag (Kroningsdag zijn ze gesloten).
    Ik heb naast de Bloys van Treslong, Jan van Amstel en de Sumatra ook de Willem van der Zaan meegenomen. Ik vond het bestwel druk, en heb een heleboel leuke reacties gehad.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo kijkend over alle mooie scheepsmodellen die op deze manifestatie staan vroegen wij ons zo eens af waarom sommige schepen geen zwarte streep/lijn ter hoogte van de waterlijn hebben en andere weer wel?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Eric1981

    Eric1981

    Lid geworden:
    23 nov 2012
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Ze ziet er mooi uit!
     
  17. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Bas,

    Goed opgeschoten met de Willem v/d Zaan. Leuke details vooral de figuurtjes op dek. Ik blijf mij altijd verbazen aan de grote verscheidenheid waarin je deze giet. Kan ik geen ordertje bij je plaatsen? Leuk voor mijn Kortenaer in de toekomst...

    Groeten Paul
     
  18. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Dank je wel Paul, toegegeven: het idee van het vlaghijsroutine komt van mijn vrouw. Toch gebruik ik hiervoor slechts 1 á 3 malletjes. De truuk zit hem in dat wanneer ze gegoten zijn niet te wachten tot ze volledig zijn uitgehard, maar toch nog enigzins buigzaam. En dan chirurgen met stanleymes, buigen, snijden e.d. tot het gewenstte resultaat.
     
  19. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Te water

    Vandaag eindelijk eens de tijd en goed weer om de Willem eens in het water te leggen. En met een paar kilo lood ligt ze goed in. De oude vijver is echter net ff te klein om een rondje te varen, dat moet dan maar een ander keertje in een meertje ofzo, of met de komende Marinedagen als er een waterbak is.

    [​IMG]



    [​IMG]

    De Blokjes hout liggen in het water om te voorkomen dat ze met de wind tegen de overhangende kant of in het net belandt.​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Bas,

    Ik ga je model bewonderen op de vlootdagen.

    Groeten Paul
     

Deel Deze Pagina