Huckepack

ik heb een biglift en ik heb daar een huckepack bij gemaakt.
Maar als ik die op de Biglift zet vliegt hij heel onrustig.
Zelfs zo dat ik er geen model op wil doen.
De huckepack is zo net kielvlak maar dan voorop
Nu heb ik ze hele maal dicht (Zie foto).

afb6495.jpg

:?: Als ik er nou wat gaten in maak zou het dan ook beter zijn ?

ik zou er inderdaad wat uitsparingen in voorzien, nu heb je 2 grote kielvlakken op de vleugel.
Ik neem aan dat ze goed uitgelijnd zijn aangezien ze tussen de vleugels en de romp zitten

hoi

Het werkt allemaal goed alleen het model vliegt haast niet .
Hij gaat heel hoekerig door de bochten.
Het maakt niet uit met welke roeren je stuurd.
De uitlijning zijn ook goed,ik heb er wel modellen mee omhoog gebracht maar die liggen er ook heel onrustig op omdat de biglift ineens de bocht ingaat en niet rustig de bocht kan insturen .

Hou wel in de gaten dat je het model aerodynamisch aan het veranderen bent. Een huckepack beïnvloed de vliegeigenschappen van de Big-Lift dusdanig dat het een hele andere kist wordt. Je zal flink moeten corrigeren om hem enigzins stabiel in de lucht te houden, zeker met een grote zwever erop. Het wordt allemaal wat gevoeliger. Een ervaren clublid noemde de Big-Lift met huckepack een "bitch" om te vliegen...

Je kunt op zoek gaan naar een oplossing, maar ergens houdt het op...

Wat foto's, misschien dat je er iets aan hebt..?

bug_17.jpg

bug_18.jpg

Hoi

Zo te zien zijn het dezelfde huckepack als ik heb,ik zal er ook maar eens wat gaten in maken en eens kijken of dat scheelt.
Ik heb ook als een huckepack met elastieken om de vleugel gezien daar zaten wel grote gaten in, ik ben benieuwt wat daar het vlieggedrag van is :?:

Gaten hebben geen zin alleen gewichts besparing.
Volgens mij klopt de instelhoek niet.
De zwever moet flink voor over staan tov van de motor kist.

afb702.jpg

De instelhoek is precies niet direct het probleem, ik had begrepen dat hij met huckepack maar zonder een zwever erop al als een krab vloog. Dat heeft niks met de instelhoek te maken

Hij vliegt inderdaad heel anders met zo'n stuk hout op de rug
even aanpassen met vliegen.
Oefening baad kunst :wink:
Die van ons is nu van aluminium maar je blijft het goed voelen.
Als er een zwever op leg is het over.
En daar na kom ik toch in een steile duik naar beneden om gelijk te landen.
Als je er wat snelheid op hou merk je het minder

ik denk dat ik maar eens een paar ga maken met een gat er in.
de wind kan er dan wel beter doorheen.
En dan moet ik er meer mee vliegen om er aan te wennen dat hij zo beroerd vlieg

Hebbn jullie nog wat TIPS als ik wat wil slepen .
Met een sleep heb ik wel ervaring :lol: maar met vliegtuigen slepen niet.
Hoe lang moet de lijn zijn en moet het aan de bovenste haak of de onderste :?: :?:

ik heb 1x gesleept maar de lijn bleef niet strak staan.
De sleephaak had ik toen in de bovenste haak.

Guus.

Ik zal morgen een foto plaatsen van mijn PickUp Hueckepack.
Het is een eigen ontwerp en gebaseerd op de (slechte) ervaringen van vele andere modellen, uitgerust met een rekje er op.
EEN van de verbeteringen daarop is dat ik een veel groter kielvlak gebruik dan normaal gebruikelijk is voor zo'n model. Precies daar heb jij last van, het kielvlak plus richtingsroer wordt omgeven door turbulente lucht van het rek en verliest effectiviteit.
Daarnaast zijn dit soort extra vlakken bovenop een richtings stabiliteits nachtmerrie. Ze vermideren deze eigen stabiliteit enorm.
Een vliegtuig is een soort pijl, een goede pijl heeft staart veren en blijft mooi op koers, ga je halverwege de schacht veren aanbrengen dan wordt het een dweilpijl (nieuw Ned. woord?)

Daarnaast heb ik er een neuswielmodel van gemaakt, een staartwiel kist kan met de gehele combinatie al overtrekken op de grond, zoals ik als eens heb meegemaakt toen ik nog met zo'n ellende bak van een TC Piper probeerde te HP-en.
Een Piper is met name een slechte HPer, sowieso al een richtingsonstabiel drama, met een rek erop vragen om problemen.

Grote gaten maken in het rek zal een klein beetje meehelpen. In ieder geval moet je het rudder bijmixen met aileron geven. Normaal is 50% voldoende, maar met een rek erop moet je naar grotere waarders, tot 100% aan toe.

Het beste is echter je kielvlak eraf slopen en er een flink grotere op bouten. Met name een hoger type, dat boven de turbulente lucht van het rek uitkomt.

Slepen.

Het is ondoenlijk in een paar zinnen uit te leggen hoe je goed moet slepen.
Als je lid wordt van BIGGS krijg je een sleephandboek toegestuurd met alle in- en outs van het slepen.

Je moet in ieder geval NOOIT de onderste haak gebruiken, alleen die bovenop.
We slepen met 25 meter lijnen van 6mm nylonkoord.

Kom anders een keer kijken naar een sleeptreffen van BIGGS, we zitten eind aug nabij Antwerpen www.mash.be , voor details zie onze site bij de kalender.

Richard

Ik heb net met iemand staan praten en heeft het over de onderste haak.
Maar mijn bevindingen zijn de de zwever hoger vliegt dan de sleepkist,dus dan zou hij de sleepkist met de achterkant omhoog trekken.
En bij een mandragende vliegtuig zit de sleep in de staart en de zwever kan zijn eigen dan verbetere als hij te hoog zit ( hoger dan wielen van de sleep kist).
om uit de turbulentie te blijven
Maar dat kun je met modellen niet zien op zo`n afstand.
Licht de zwever licht met de neus een beetje naar beneden (2 graden) :?: .

Belgie is wat te ver weg om te komen kijken als het eens wat dichter bij is lijkt het me wel leuk om eens te kijken.

in afwachting van de foto`s :P :P

Guus.
Die man die beweert dat je moet slepen (zwevers) met een haak aan de onderkant heeft zelf nooit gesleept.

Zwevers komen meestal in de start allemaal eerder los dan de sleepkist, en niet zelden klimmen dan gelijk enkele meters, dat zou bij een onder gemonteerde haak idd desastreus zijn.

Idd is het op hoogte inschatten van hoe de zwever t.o.v. de sleper hangt moeilijk. Met een onder gemonteerde haak zou dat een moeilijke klus worden.

Het slepen van zwevers is "een vak apart" in de modelvliegerij. We hebben er veel research in zitten, veel ervaringen opgedaan en gezien, en dat allemaal verwerkt in dat boekje.

Op BIGGS sleepmeetings worden onze zwevers veilig en snel op hoogte gebracht door een team van ervaren vliegers, niet een paar keer, maar honderden starts per weekend.

We zitten er aan te denken dit weekend in Deelen te gaan slepen, misschien kun je dan komen maar dan moet er even een toestemming geregeld worden (Mil basis).
Geef bij interesse even een PBtje met je emailadres en telf nr.

Hierbij de foto's van de Pickup.
Hij is 240cm en de originele 38cc motor is kortgeleden vervangen door een BFM51

Let op de steunen halverwege de vleugel, deze dienen om het gevaarlijke aanzuigen van de zwevervleugel tegen te gaan. Door onderlinge drukverschillen en een beetje turbulentie kan één kant van de vleugel van de zwever plots tegen de HP aangeplakt raken, daarbij de gehele combinatie stuurloos makend.

Het kielvlak is zoals je ziet extra vergroot. Zwevers tot 330cm zijn ermee omhoog gebracht, de limiet is de romplengte van de zwever die óf anders met de neus in de prop komt, óf dat de staarten elkaar gaan raken.

afb6583.jpg

afb6586.jpg

afb6587.jpg

Daarom hebben wij een v staart, wij zijn tot 4.5 meter gegaan,5.5 kilo.
Als de zwever er op staat vliegt hij perfect.
als je hem los heb gegooit moet je even wennen, aan het vlieggedrag door een beetje aan de motor te hangen tijdens het landen hangt de staart lekker stil omdat je up geeft.
Een heerlijke kist
12 cc nix geen toestanden.

Alleen die beugeltjes van jou halvewege de vleugel is een erg goede oplossing.
Als wij die hadden gehad hadden er minder zwevers gesneuveld :cry:

Hoi

Ik ben nu wat aan het proberen met het zwaartepunt.

ik heb mijn accu paket naarvoren gebracht een (groot en zwaar) paket en het vloog al beter, en nu het ik het thuis nog verder naar voren gebracht en nu maar afwachten hoe het nu gaat.
Dus maar het weekend afwachten!!

Nou het weekend is voorbij en ik heb er mee gevlogen en het gaat inderdaad beter met het zwaartepunt meer naar voren.

Met een 2m zwever ging het wel maar een 4m niet daar zijn huckepak is te laag dus die moet verhoogt worden en in de vleugel een paar beugels net als op de foto`s hier boven .
Nu moet ik nog wat vaker met een huckpack vliegen !!

Back