Guus.
Ik zal morgen een foto plaatsen van mijn PickUp Hueckepack.
Het is een eigen ontwerp en gebaseerd op de (slechte) ervaringen van vele andere modellen, uitgerust met een rekje er op.
EEN van de verbeteringen daarop is dat ik een veel groter kielvlak gebruik dan normaal gebruikelijk is voor zo'n model. Precies daar heb jij last van, het kielvlak plus richtingsroer wordt omgeven door turbulente lucht van het rek en verliest effectiviteit.
Daarnaast zijn dit soort extra vlakken bovenop een richtings stabiliteits nachtmerrie. Ze vermideren deze eigen stabiliteit enorm.
Een vliegtuig is een soort pijl, een goede pijl heeft staart veren en blijft mooi op koers, ga je halverwege de schacht veren aanbrengen dan wordt het een dweilpijl (nieuw Ned. woord?)
Daarnaast heb ik er een neuswielmodel van gemaakt, een staartwiel kist kan met de gehele combinatie al overtrekken op de grond, zoals ik als eens heb meegemaakt toen ik nog met zo'n ellende bak van een TC Piper probeerde te HP-en.
Een Piper is met name een slechte HPer, sowieso al een richtingsonstabiel drama, met een rek erop vragen om problemen.
Grote gaten maken in het rek zal een klein beetje meehelpen. In ieder geval moet je het rudder bijmixen met aileron geven. Normaal is 50% voldoende, maar met een rek erop moet je naar grotere waarders, tot 100% aan toe.
Het beste is echter je kielvlak eraf slopen en er een flink grotere op bouten. Met name een hoger type, dat boven de turbulente lucht van het rek uitkomt.