Hugo's CNC schuimsnijder

Discussie in 'CNC' gestart door HugoW, 31 aug 2012.

  1. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Hallo Hugo,
    Ik geloof niet dat je mooie lineair geleidingen en kogelomloopspillen nodig hebt om schuim te snijden!
    Ik heb lineaire lagers, 10 Stück LM8UU 8mm Linear Ball Bearing Kugellager Linearlager Bush Bushing | eBay
    geleiders, Präzisionswelle Ø 8h6 in Cf53 - Länge 20 bis max. 2000mm | eBay
    en M8 draadeind, dit loopt al goed maar ik zou dit als eerste vervangen door dit! Trapezgewindespindel TR10x2 rechts DIN103 1mtr. (3402) | eBay en Trapezgewindemutter TR10x2 re Stahl rund 22x15 (3100) | eBay alleen ook niet meer in die overdreven dimensie zoals ik nu heb gedaan!
     
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank voor alle input. @DirkSchipper: ik snijd sinds kort met 0,15mm wolfraam, dat was ook een grote verbetering.

    Soms, heel soms, heb ik een helder moment. Ik zou ooit een 3D freesmachientje maken, maar dat is om vele redenen niet door gegaan. Even graven in de schuur:

    [​IMG]

    Met wat zaagwerk heb ik genoeg voor een machine met een horizontale slag van 300mm en verticaal van 200. Genoeg voor de vleugels die ik snijd, en anders kan ik uit delen snijden die je kan samenlijmen (heb ik al gedaan op de huidige machine, gaat goed).

    Ik heb van hetzelfde project ook nog trapeziumdraad van 12x2,5mm. Alhoewel, deze vind ik wel interessant:
    http://www.ebay.com/itm/LOW-COST-8M...669?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item257ac5be85
    En dan met RVS draadeind.

    Ik denk dat ik maar eens ga schetsen wat ik van dit alles kan hobbyeren!

    Hugo
     
  3. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hugo, die delrin moeren kan je zelf maken voor de prijs van één moer koop je een stuk delrin waar je wel 30 moeren van kan maken
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mooi spul man.
    Ik heb per XY-toren 2x 16 mm ronde lineaire assen. Ik merkte dat het 0,5 - 1 mm doorzakte in het midden. Ik heb achteraf een kogellager als wieltje moeten toevoegen. ook ga ik daar ook ondersteunde assen plaatsen ...

    Enne ... 300 mm horizontaal bereik vind ik wat weinig. Houdt er rekening mee dat je bij sterk tapse panelen meer horizontale ruimte nodig hebt dan de koorde. Soms wel 2x zo veel! :shock:
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    @ Brandaris; je hebt ongetwijfeld gelijk, maar ik heb de gereedschappen en zo er niet voor. Als je het voor de halve prijs voor me wilt doen...

    @ DirkSchipper; Dank je wel. Ik snap dat deze maat machine erg klein is, deze zou het beta model worden. De alfa ken je, met al zijn kinderziektes. Ik heb op dit moment ook niet echt de ruimte voor een veel grotere, die komt als de schuur weer beschikbaar is.

    Vandaag weinig succesvol getest; de nieuwe voeding is opgeblazen. Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Wel is me iets opgevallen, de lelijke sneden lijken door de wortel-kant gesneden te worden, de tip is veel mooier. Hmmmm... Stof tot nadenken...

    Hugo
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Klopt voor de kogelomloopspindel. Sterker: liever niet die hebben nl. een te grote spoed. Schuimsnijden moet langzaam! Ik snij op 2,5 - 3 mm/s de max snelheid van mijn machine is 6,7 mm/s (met M6 draadeind anls spindel).

    Lineaire geleidingen zorgen wel voor een hele soepele beweging. En daarmee voor een schokloze snijbeweging, en dus een glad oppervlak.
    Ondersteund: zie mijn bericht hiervoor. Met niet-ondersteunde assen zakt het door in het midden, en verhoudingsgewijs veel!
     
  7. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Ondersteund: zie mijn bericht hiervoor. Met niet-ondersteunde assen zakt het door in het midden, en verhoudingsgewijs veel!

    Klopt, bij mij dik 1mm! Vandaar dat lager als wieltje eronder!
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik snij nog veel langzamer, ik zit nu op 50mm/min = 0,833mm/s in XPS. Voor gewoon piep van de bouwmarkt kom ik op zo'n 150mm/min = 2,5mm/s. Ik heb de max ingesteld op 500mm/min = 8,33mm/s. Ik denk dat hij harder kan, maar ik zie er geen reden toe.

    Wat voor kerf waarden haal jij in XPS en in gewoon piep? We snijden met soortgelijke draad. Kan jij achter het aantal watt per meter komen van je snijdraad? Ik begreep eerder dat je niet een ampèrage kan aflezen in jouw systeem.

    Hugo
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    @ Domi Jacobs,

    dank voor je input. Ik heb net je topic eens bekeken, en je gelinkte onderdelen. Ik denk dat we redelijk gelijk bezig zijn. Iets andere afmetingen, maar gelijke lagertypes. Misschien dat ik alleen de koperen leidingen vervang door geslepen as zoals jij gebruikt hebt (al heb ik dan 12mm in plaats van 8 ). Doorbuiging heb ik niet op mijn korte constructie, en anders is zo'n wieltje zoals jij ook hebt een goed idee. Ik denk dat ik de mooie ondersteunde spullen nog heel even in de kast laat, eens kijken wat een paar stukjes geslepen as kosten.

    [EDIT] Dat lijkt me niet duur: http://www.dentjens.nl/webshop/meta...slepen-assenstaal-c45k-h6/_115_w_40_7316_NL_1[/EDIT]

    Dank,

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2013
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    XPS (licht contact snijden):
    (ijk)snelheid 3,4 mm/s : 0,55 mm kerf
    Halve snelheid (1,7 mm/s) : 1,35 mm kerf
    Warmte-instelling (software) voor 3,4 mm/s: 62%
    Warmte-instelling voor 1 mm/s : 14%

    XPS (contactloos snijden):
    (ijk)snelheid 3,4 mm/s : 0,85 mm kerf
    Halve snelheid (1,7 mm/s) : 1,85 mm kerf
    Warmte-instelling (software) voor 3,4 mm/s: 99%
    Warmte-instelling voor 0.5 mm/s : 15%

    Poly-styreen (licht, Gamma-kwaliteit):
    zelfde waarden als "XPS (licht contact snijden)" maar met deze waarden snij ik contactloos.

    Er zit een soort regelaar in mijn hardware (en ook in de MM2001) die door GMFC wordt aangestuurd.
    Met deze waarden kan de software de boel regelen (inter-/extrapoleren) voor iedere snelheid en tapsheid binnen de haalbare waarden van de machine, en als het daarbuiten ligt geeft hij een error.

    Ik kan de stroom (Amp) wel opmeten, maar nu niet. Het apparaat ligt nu vol met spullen die ik even kwijt moest om te bouwen aan een zwevertje. Ik zal kijken de komende periode. Ik heb wat vrij de komende tijd. Zo uit mijn hoofd is het onder de 2 A (1,65A of 1,85A staat mij bij).

    Dirk
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Na wat wikken en wegen heb ik besloten toch maar aan de nieuwe machine te beginnen. De dure zaken komen uit de oude, de lineair geleiding heb ik al, en om nou nog iets van € 50,- in verbetering van de oude te steken vind ik het niet waard. Dus, op naar de Karwei met een zaaglijstje, en alle kortingsbonnen die ik nog opgespaard had.

    Zie hier de basis:

    [​IMG]

    Binnenin komen de besturing en de voeding voor de snijdraad. En een ventilatortje, waarschijnlijk! Ik zit nog even te puzzelen met de verticale assen, maar de kop is eraf zoals dat heet.

    Hugo
     
  13. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    succes Hugo !
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :thumbsup:
    Ik ben benieuwd.
     
  15. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb zwaardere motoren en geen afgeschermde kabel, en geen problemen. Denk niet dat het nodig is (als het nu werkt).

    N.B.
    Heb je gezien dat ze alleen stukjes van 1 meter verkopen?!
     
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Het gaat me ook niet om de afscherming, al schaadt het niet. Het gaat me meer om de adergrootte. De bedrading die ik nu heb ik eigenlijk wat te kort, en lelijk omdat het 2x2 aderig is, bij elkaar gehouden met plakband... Een stukje van een meter per keer is genoeg voor mijn ontwerp.

    Hugo
     
  18. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Even een update en een vraag.

    De machine is in principe klaar, de PC is ergens in een verhuisdoos omdat de zolder verbouwd wordt... Nou ja, je kan niet alles hebben.

    Dan een vraag. Mijn horizontale assen lopen superlicht, en de spindels draaien netjes spelingsvrij. Mooi! Verticaal draaien de spindels ook goed, maar de lagers lopen zwaarder. De kogeltjes verzamelen zich onderin het lager, en lopen tegen elkaar aan. Als ik de machine op z'n rug leg waardoor de verticale assen horizontaal komen, is het probleem na een paar keer heen en weer halen opgelost. Helaas is het probleem als ik de machine terug recht op zet na een paart keer heen en weer ook weer terug. Nou zijn het hele goedkope Chinese lagers van e-bay:

    [​IMG]

    Heeft iemand dit soort lagers van een fabrikaat wat dit probleem niet kent?

    Dank,

    Hugo
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik zit me allereerst af te vragen waarover je het nou precies hebt? :confused:
    Op de eerste foto zie ik ondersteunde lineaire assen, maar daarop past het lineaire lager uit de 2e foto niet. Er moet nl. een open lineair lager op een ondersteunde as.

    Daarnaast spreek je in de tekst over de lagers van de spindel (de schroefdraad-moer-combinatie waarmee de boel bewogen wordt). En dan hebben we het over 'gewone' ronde kogellagers.

    Dus: waar heb je het nu over? :confused:

    Dirk
     
  20. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Op de foto zie je horizontale assen, daar heb ik dus open lagers voor en dat werkt goed. De verticale assen, niet op de foto, heb ik van niet-ondersteunde 12mm as gemaakt, met de lagers zoals in mijn foto in de post met mijn vraag.

    Nee, ik spreek over de lagers van de assen. Ik meld dat de spindels allemaal mooi draaien, maar de verticale lineairlagers niet. Ik schrijf ook:
    Verticaal draaien de spindels ook goed, maar de lagers lopen zwaarder.
    Wellicht was:
    Verticaal draaien de spindels ook goed, maar de lineairlagers lopen zwaarder.
    Dat is wat ik bedoel. Is het zo iets duidelijker?

    Dank,

    Hugo
     

Deel Deze Pagina