Hulp bij afstelling en zender van een Dragonfly 04

Hallo,
Vandaag een DF 04 gekocht na lang zoeken op internet wat ik als beginner nu zal kopen.

Prima prijs bij 4Rc.nl trouwens, gelijk wat reserve onderdelen erbij gekocht en als een speer weer naar huis toe.

als eerste de zender aan gesloten op de laptop en FSM sim geprobeerd.
Na een uutje aardig onder controle al vond ik ook landen.
werkt prima zender en fsm.

oke, accu was al aardig opgeladen en ik in de woonkamer op de grond gezet en ik dacht ff testen of ie het doet.
en ja hoor alles begon te draaien en er kwam al beweging in.

toen kwam het ik dacht dit gaat helemaal niet goed als ik hem laar opstijgen hier in de woonkamer.
ook nog met 2 kids in de buurt nee nee niet doen dacht ik die bladen draaien me veel te hard.

dus ik naar buiten gelukkug weinig wind en na enige aarzelig gaf ik meer gas en hij kwam lps van de grond even tot 50 cm en weer neer.

geweldig zeg.

acuu weer opgeladen en nu naar voren op de straat meer ruimte.

ging nog beter.

Nu mijn vraag aan jullie is !!!!

ik zou graag willen weten hoe ik alles moet afstellen ik heb al het een en ander gelezen.

ik heb het idee dat ik iets moet doen voor ik echt kan leren vleigen.
heb hem alleen nu even geprobeerd maar wat is het beste wat ik kan doe n om goed te leren vleigen met de DF4 .

klopt het dat de staart rotor maar een kant op draait en als ik max tegenstuur hij dan stil gaat staan.
hij glijd trouwens altijd naar links over de grond weg voor dat hij opstijg.
wat kan ik en moet ik weten allemaal.

alle info is welkom .

alvast bedankt.

Bobbert.

Is de dragonfly een goed beginnerstoestel of niet?
beetje :offtopic: sorry daarvoor maar heb al van pjoterrr gehoord dat het geen goede beginnersheli is. Wilde nog ff van meer mensen horen ja of nee

Ik hoor het wel

Grtz mitch

Dat hij drift naar een kant komt door het grondeffect, als je op die 50 cm zit ben je er van af.
Als je in de lucht nog steeds moet sturen om het driften dan moet je iets trimmen.
Vaak komt dit driften omdat de tuimelschijf (blade steering) niet recht staat, zorg dat deze recht staat voor je gaat vliegen.

Dat je staart bij vol sturen naar een kant zelfs stop met draaien klopt.
De ene kant (neus naar recht) moet de prop harder gaan werken om het draai moment van de heli op te heffen. De andere kant neus naar links hoeft hij eigenlijk te stoppen met werken omdat de heli eigenlijk vanzelf al die kant op wil.

Als je nog hulp of instruktie nodig hebt ben je welkom, je weet ons te vinden.

gr Remco

Perfecte beginners-heli :) Heb er vorrige week toch weer 1 gekocht, omdat deze zo leuk vliegt. Zeer crashproof, uitstekende vlieguigenschappen.

Mijn set-up:

2x Hitec HS-55 Servo's
Voor de rest standaard :)

Groetjes,

Remco

als je geen hitec servo's erbij koopt en alles standaard laat issie dan ook nog steeds oke?

grtz mitch

Hoi Mitch,

Helaas zijn de Walkera servo's niet zo betrouwbaar, en de ene servo gaat sneller/heeft een grotere draaihoek dan de andere servo, wat erg irritant is onder het vliegen. Vandaar meteen de overstap voor de Hitec HS-55.

Groetjes,

Remco

Tail-Rotor zei:
Hoi Mitch,

Helaas zijn de Walkera servo's niet zo betrouwbaar, en de ene servo gaat sneller/heeft een grotere draaihoek dan de andere servo, wat erg irritant is onder het vliegen. Vandaar meteen de overstap voor de Hitec HS-55.

Groetjes,

Remco

ik denk dat jij het hebt over de SN-04 servo's van walkera.

Walkera heeft recent zijn servo's verbeterd,
het resultaat daarvan zijn de SN-05 servo's, die zijn veel beter :)

dus antwoord op de vraag:

ik heb zelf nu al 120 HM004's verkocht, en er zijn er maar 3(!) terug gekomen met problemen!

Heel aardige kwaliteit dus.

(servo's vervangen is echt niet nodig, maarja dat is mijn mening)

De HM004 zijn super geschikt als beginner's vliegtuig om de volgende redenen:
*goedkoop
*crashbestending
*onderdelen zijn goedkoop
*met simulatorkabel en trainingkit prima onder controle te krijgen, ook als je nog nooit eerder gevlogen hebt.

Klopt, ik heb het over de NS-04 servo's.

Groetjes,

Remco

bedankt voor de tips tot nu toe.
Wat ik altijd jammer vind in forums dat er snel wordt afgeweken van een onderwerp en dat het naar een aantal reakties al gouw over iets totaal anders gaat dan waar het onderwerp mee begon.

Vanmorgen de eerste tegenslag.
Ben met mijn dochter lekker naar het grasveldtje aan de overkant bij ons gelopen om dat daar meer ruimte is.
Maar dat was erg fout.
Op het gras komt hij er moeilijk en totaal anders los van de grond (met kruis. daar glijdt het totaal niet eerst wat ik wel prettig vond op straat.
Dus meer gas erbij en kwam los en vloog al meteen te hard voor mij dus gevolg was verkeerd gestuurd en op de zijkant geland nou ja mijn eerste crash heet dat dan he.
schade een afgebroken hoofd rotor bevestiging.
ik bekeken dat ding en kwam er achter dat dat deel dus erg kwetsbaar is .
dus teleurstellend naar huis met z'n twee en twee volle acuu's.

ik verder op de sim geweest vandaag gaar steeds beter heb een zeer gevoelige heli gekozen.

weet iemand of er een heli voor de DF04 voor FSM is die het wel doet
ik heb er een gedownload vandaag maar die werkt niet.

oja en dan nog een vraag kan iemand mij uitleggen waar die dipswitchtjes voor zijn op de achterkant van mijn zender.

verder zou ik graag mijn linker stick die nu voor up en down dient willen inverteren. (omdraaien)
kan dit en hoe moet ik dat doen in de zender of met de dips op de achterkant.

Bobbert.

Bobbert sorry daarvoor.. :oops:
Laten we maar weer even goeie tips geven ik zal er niet meer tussen komen :wink:

Grtz mitch

oja en dan nog een vraag kan iemand mij uitleggen waar die dipswitchtjes voor zijn op de achterkant van mijn zender.

verder zou ik graag mijn linker stick die nu voor up en down dient willen inverteren. (omdraaien)
kan dit en hoe moet ik dat doen in de zender of met de dips op de achterkant.

Linker stick naar voren is heli omhoog als het goed is. Als dat niet zo is kan je het veranderen met die dipswitches op de achterkant. Ik dacht dat kanaal 3 (dipswitch 3) het gas was. Dus heli uit, dipswitch switchen, heli weer aan en kijken of het werkt.
Je dacht dus al in de goede richting!

En trouwens, om te oefenen is het het beste om in een grote hal te oefenen (geen wind, gladde vloer!!!). Binnen op parket werkt ook prima, wel wat minder ruimte, maar ik oefen nog steeds meestal op een stukkie van 3x3 ongeveer :D

sietse
ook als je linker stick naar beneden trekt om naar boven te gaan is het goed hoor dat heet vliegen met getrokken gas. meer mensen dan je denkt vliegen zo.

bobbert
gewoon de zender in stellen zo als jij het wilt.
dus als jij getrokken gas wil vlieg je getrokken gas als je geduwd gas wil dan vlieg je geduwd gas
dat bepaal je trouwen wel door dip switch 3 om te gooien als ik het goed.
moest namelijk pas geleden een zender even om zetten naar getrokken gas om hem in te vliegen.

Ok maar dit werkt zeker niet in de fsm toch of wel want ik zie geen verschil of moet je dit dan in de instelligen van het programma ppjoy veranderen ik kan nu namelijk niet echt oefen omdat ik zit te wachten op een hoofdrotorkop.
ik kan er maar niet aan wennen om dat linker stick up heli omlaag gaat dus ik wil graag op de sim dit vast oefenen.
ik ga er vandaag weer mee aan de slag.
Is wel jammer dat er in het boekje zo weinig over instaat.

als jij dan lekker vliegt met linker stick down heli up ga dan daar gewoon mee door.
remco 4rc vliegt ook zo en ik en nog wel een aantal mensen

ik vlieg met geduwd gas :) is maar net wat je het fijnst vindt.

op je vraag:
Nu mijn vraag aan jullie is !!!!

ik zou graag willen weten hoe ik alles moet afstellen ik heb al het een en ander gelezen.

heb ik nog niet egt een antwoord kunnen vinden dus zal ik even proberen om antwoord te geven. :) . je kunt eigenlijk niet super veel aan een df04 afstellen, je kan de hendels aan de servo's in de 90 graden positie zetten, en daarbij zorgen dat de swash horizontaal staat. en je kan de rotorbladen uitbalanceren dan heb je het eigenlijk wel gehad. het trimmen moet je gewoon tijden het vliegen doen, kwestie van de swashplate horizontaal hebben en de rest tijden het vliegen...

ja rik zo als je al vaak van mij te horen hebt gekregen kom naar nieuwleusen indoor.
heel veel plezier en gezeligheid. plus dat we dan met ons heli team allemaal je kunnen helpen.
ook met je df36 als die weer klaar is. gewoon mee nemen en dan met de df4 vliegen afgesteld en wel

Ik zou wel willen, lijkt me super gezellig en leuk alleen heb ik voor zondag al andere afspraken gemaakt. 28ste feb heb ik alvast vast gezet.

Back