Hulp bij heli afstellen

Heb een tweede 2e hands heli gekocht en heb deze zover mogelijk afgesteld.

Vlak voor loskomen van de grond zie ik dat hij iig niet netjes horizontaal omhoog gaat.

Hoe kun je dit netjes testen en afstellen zonder brokken te maken. Want ik ben bang dat als ik opstijg direct crash.

Iemand in de buurt van Losser die daar weekend mee zou kunnen helpen?
 
Helemaal vergeten en zeker van belang!

Een E-Sky belt cp vp2 met aluminum upgrades. Met een standaard bijgeleverde zender van E-Sky.
 
Wat je kunt doen is een kruis van koolstofbuisjes onder je landingsskids maken zodat de heli niet kan omkieperen. Wel even hulp zoeken bij een club of iemand met ervaring, scheelt je een hoop teleurstelling.
 
Zal de trainings ballen goed vast maken.

Waarschijnlijk is de swashplate niet helemaal recht? Of juist 1 van de bovenliggende linkjes?
 
Zou kunnen, de tuimelschijf moet vlak staan en de linkjes even lang (schuifmaat is je vriend)
De heli komt nooit los zonder eerst ergens heen te willen, er vanuitgaande dat alles recht staat.
En als hij dan loskomt gaat hij toch een willekeurige kant op. Welkom in heliland !
 
Heli gaat inderdaad nooitnrecht omhoog.
Als je dat wilt, moet je een drone nemen"
Maar dan hoef je verder ook niet te sturen...

Dat is juist de uitdaging..
Zelf sturen..

Locatie is punt 1
Naast een schutting, naast een gebouw, is een recept met veel turbulentie.
Probeer een beetje een open veld op te zoeken.
Weinig afleiding (gillende vrouw die alle iets spannender momenten meteen youtube waardig maakt )

En oefenen..

In het brandstoftijdperk (geld nog steeds)
" het recept tot het goed vliegen met een heli is te vinden op de bodem van een branstofkan"
Vind je het niet in die ene,cga dan naar de volgende..
Kortweg, heeeeeeeeeel erg veel oefenen.

Een heli is geen auto, die je in 2 tellen machtig bent...
Soms doet een jaar ook mee.. Om een heli netjes rond te kunnen vliegen.
 
Helaas. Was voor wat ik dacht goed afgesteld. Weiland opgezocht, heli op houten plaat gezet met trainingsballen om te kijken of hij idd redelijk was afgesteld. Gleed van plaat net niet op tijd gestopt, klein tikje en main shaft en feathering shaft krom.

Deze waren al onderweg vanuit China. Maar op deze manier kan ik 'm niet netjes afstellen. Als er elke keer direct iets breekt...

...dacht een erg leuke hobby te hebben gevonden. Hadden jullie dit ook in het begin?
 
Geen houten plaat gebruiken maar gewoon kort gemaaid gras.
Of die goed afgesteld is kun je (op absurde trillingen na eigenlijk niet zien op de grond dat komt pas als je daadwerkelijk van de grond af komt.
Als je wil gaan schuiven kun je het beter op asfalt doen, dan schuivvn de ballen goed en het is stabieler dan een plaat op het gras.

Verbaasd me dat je nog aan onderdelen voor die esky kan komen, dacht dat die toko failliet was?
Heb zelf nog een bak met onderdelen en schroeven liggen.

Zelf sinds augustes vorig jaar 1 crash gehad, pyro terwijl ik daar nog niet aan toe was en was de orientatie kwijt.
Schade 1 skid kapot en een deuk in het ego.
Inmiddels lid bij en vereniging en mijn brevet gehaald
 
Nee, ik had dat niet want ik liet eerst mijn instructeur ermee vliegen. Als ik hem daarna sloop, weet ik dat het aan mij ligt en niet aan de helikopter.
 
Maar ik vind vlieglessen en lidmaatschap nogal een groot bedrag voor iets waarvan ik nog niet weet hoe lang en hoe vaak ik ga vliegen.
 
Ik kan je alvast verklappen dat het nog veel duurder gaat worden op deze manier. Helivliegen is toch wel de moeilijkste variant van modelvliegen en daar komt ook nog eens wat technische kennis bij kijken.

Ik heb zelf ook een Belt CP gehad en was best een zorgenkindje. Als alles goed is vliegt het best wel maar vraagt veel aandacht kwa afstelling.
 
Ik heb mezelf leren vliegen.
Was met een picolo v2. Een toestel wat gigantisch veel kon hebben, en altijd uit elkaar klikte bij een crash.

De klikpunten waren bij mij compleet uitgesleten...
Zegt genoeg denk ik :D

Heel veel tijd.. Veel irritatie. Veel proberen.
En geduld.
Dat is eigenlijk nog het belangrijkste.

Tegenwoordig ben ik zelf instructeur in mn club.
Doe ook regelmatig de eerste vlucht met de heli van een leerling. Gewoon zeker weten dat het goed vliegt, voor we er mee gaan lessen.

Bij veel clubs kun je ook vragen of je een keer een proefles mag doen.
De meeste instructeurs hebben een tweede zender, en kunnen les geven op hun eigen toestel.
Die hebben ze standaart niet bij zich. Dus wel ff afspreken..

Ga je verder, moet je eigen spullen hebben. Dat doen de instructeurs doorgaans niet met eigen spullen.



Esky die je hebt, is in dat opzicht vrij goed, onderdelen waren goedkoop.
Sommige standaard dingen neem je gewoon een veelvoud van op voorraad.
Hoofdas, feathering, tandwielen.
Dat zijn bij dat ding de belangrijkste.
Setje bladen extra kan ook handig zijn.
 
Je weet nog niets van heli's, dus je kunt hem niet afstellen. Je kunt niet vliegen, dus je kunt de heli niet trimmen. Doordat de heli niet afgesteld en getrimd is, kun jij 'm niet vliegen. De beste, snelste, veiligste en goedkoopste manier om die vicieuze cirkel te doorbreken is deskundige/ervaren hulp.
 
Maar ik vind vlieglessen en lidmaatschap nogal een groot bedrag voor iets waarvan ik nog niet weet hoe lang en hoe vaak ik ga vliegen.

Hangt er van af.... tien keer je heli de grond in prakken is ook niet gratis, en de meeste mensen redden het niet met tien keer, dat gaat eerder richting de 50 keer of vaker.

Een clublidmaatschap bespaart je (als het tenminste een club is waar je gedegen hulp krijgt) heel wat meer dan het contributiebedrag aan schades die je anders wel zou hebben....

Als de hobby "pakt".... dan is het een hobby waar je nog héél veel plezier van kunt hebben, maar als je nu 5 keer gaat vliegen en 5 keer met brokken thuis komt.... dan denk ik dat je snel uitgekeken bent....
 
Jammer dat je niet in de buurt woont.. Losser dacht ik te lezen. Anders had ik de heli wel even na willen kijken.
Om nog even aan te haken op wat brutus zei. Clubverband in deze hobby is niet alleen leuk maar ook erg leerzaam. Lessen nemen. De heli kan worden nagekeken en evt voor gevlogen worden.
Maar ik sluit me ook aan wat eerder gezegd werd de belt cp v2 is geen makkelijke heli vooral niet met de standaard 6 kanaals esky zender.
 
Hallo Mark.

Ja gewoon les nemen scheelt heel veel (geld) plezier.
Ik les ook bij iemand , niet in club verband gewoon privé dus.
Als hij je steeds in de prak vliegt is de lol er snel af.
En ja zo'n ESKY is niet makkelijk te vliegen ooit ook alleen geprobeerd, je raad het al geen succes.

Groetjes Rene
 
Hey Marktap, Ik woon in Glanerbrug, zo'n 10km van jou vandaan. Als je hulp wilt met de heli meld je maar hoor, ook leuke uitdaging voor mij ;)

Ik vlieg voornamelijk met 450 klasse heli's, volgens mij zelfde formaat als die BeltCP.
 
Klopt de belt cp is een 450 klasse met iets kortere blades. Standaard 450 blades zijn 325mm die van de belt zijn 315 en zijn dikker dan de standaard 450 blades.
Maar zou mooi zijn als je de TS zou kunnen helpen.
 
Back
Top