hulp bij keuze zwever

Hoi Alex,
Misschien verkoopt SMG (Gerten) wel een model dat je aanstaat: SMG, Segelflugmodelle Gerten

Allemaal modellen van zeer hoge kwaliteit (en natuurlijk daarbij behorend prijskaartje) en bijna allemaal ingedekte schuimvleugels. Modellen zoals de Karo, Prisma, Silk, Milan 1 & 2 zijn breed inzetbare allround zwevers die het ook zeer goed in de thermiek doen. En vooral weer eens wat anders dan zo'n standaard Epsilon ;)
Ieder model heeft weer zijn eigen karakteristieken en Gerten heeft door de jaren heen veel verschillende profielen toegepast. Dit vraagt om misschien eerst wat meer verdieping voordat je de juiste keuze kan maken.

Een tijdje geleden heb ik een tweedehands Milan 2 gekocht via het forum. Nieuw had ik zo'n kist nooit gekocht maar ik kon deze voor een hele nette prijs overnemen. Ik ben van plan met deze kist ook F5J te gaan doen.

Lees z'n site eens rustig door, ze hebben een breed gamma!

Groeten Rick

De topmodel gem zou wel eens een goede kunnen zijn.
De riot is mij iets teveel in de richting van de simprop liftoff xs die ik al heb - als het goed waait gaat die ook prima op de helling. Wel een prachtig vliegtuig.
SMG heeft mooie modellen, precies wat ik zoek. Wat is dit alleen voor een winkel? Nog nooit van gehoord, is dat een beetje te vertrouwen? Ik ze wel dat zijn vliegtuigen ook in de FMT staan .. dat wekt al vertrouwen ... iemand ervaring met modellen uit deze winkel?

SMG heeft mooie modellen, precies wat ik zoek. Wat is dit alleen voor een winkel? Nog nooit van gehoord, is dat een beetje te vertrouwen? Ik ze wel dat zijn vliegtuigen ook in de FMT staan .. dat wekt al vertrouwen ... iemand ervaring met modellen uit deze winkel?

Het is eigenlijk meer een eenmanszaak/bedrijf bij huis. Bestellingen worden heel persoonlijk afgehandeld via de mail of telefoon.

Volgens mij heeft bdoets er in het verleden al eens een model gekocht. Er is weinig over te vinden op het internet helaas, het zijn zulke mooie modellen!

Houdt er wel rekening mee dat het bouwdozen zijn. Je zult dus nog wel even aan het 'bouwen' moeten voor je kan vliegen.

Groeten Rick

Ik heb een Sirion van Gerten, ik vlieg er niet veel mee omdat het een beetje onpraktisch vliegtuig is. Zo valt het niet mee om een toestel met een grote duwprop op te gooien zonder je vingers te riskeren (dat doe ik dus met hulp van elastiek, maar dat is wel extra gedoe, dus ik ben een beetje teruggekomen van duwprops). Om een accu te wisselen moet ik de romp van de vleugel schroeven, dat is ook een tikje lastig. Maar... ja eenmaal in de lucht is het een gaaf ding...
Ik heb begrepen dat jij geen tijd wilt of kunt besteden aan bouwen; aan de Gerten toestellen moet je nog wel het een en ander doen, vleugels bijv. moeten nog gefolied worden en het inwendige (servoboard etc.) moet nog gemaakt. Ailerons moeten nog beplankt worden; tegen meerprijs doet Gerten dat voor je.

Laatst bewerkt:
Hi Bart en Rick,

Bedankt voor de info. Ik heb even gekeken en de cirro of de silk 3 lijken mij wel wat. Bouwen heb ik weinig tijd voor maar als ik het zo hoor valt dit wel mee.

mvg,
Alex

In dat Valenta draadje kom je ook de Adriana van Topmodel rc tegen. Ik heb deze naar aanleiding van de discussie en de bevestiging dat een mh32 profiel wel degelijk een goed profiel is en 'meekan' met modernere profielen - inmiddels gekocht en reeds gevlogen.

Ik ben zeer tevreden.

Ik heb hem met windkracht 4 - 5 gevlogen en dat gaat meer dan uitstekend. De penetratie tegen de wind in is prima: de gang blijft erin. Bij minder wind vliegt hij goedmoedig, het toestel is langzaam te vliegen. Met de kleppen en ailerons een paar milimeter naar beneden getrimd, thermiekt hij uitstekend. Ik ben een paar weekenden geleden van 80 meter naar 270 gegaan, hij is prima langzaam te vliegen en pikt thermiek prima op. Met een lichte moter kwam ik op minder dan 900 gram - dat helpt natuurlijk ook om de thermiek goed uit te nutten.

Ook bij de landing blijft hij goed controleerbaar. Vol in de remmen blijft hij controleerbaar en is er geen neiging tot tipstall.

Het is een Tjechisch toestel en zit prima in elkaar, de vleugels zijn strak gebouwd.

Nadelen zijn er ook:

- is redelijk oud ontwerp en ontworpen voor een brushed aandrijving met vertraging. Een lichte brushless betekent dat de accu ver in de punt moet. Er is geen cockpit kapje, moet je zelf maken. Of een accu-rutsch maken... Zoals ik heb gedaan, bij iedere accu wissel moet de vleugel eraf...

- is ARF maar best bewerkelijk, de v- staart netjes plakken is best een project, ik heb een soort mal gemaakt en met de hoofdvleugel op de romp de boel uitgelijnd en met langzaam drogende epoxy de v staart geplakt.

- je moet het schroefdraad in de romp plakken zodanig dat de vleugel netjes recht zit... Dat was ook een vervelende klus. De passing was slecht, de schroefdraad bussen moesten helemaal tegen de zijkant van de romp worden geplakt. Al met al kostte me dat 2 uur. Ook hier langzaam drogende epoxi gebruikt en de vleugel bevestigt voordat de lijm droog was.

- Ook de motor spant moet je erin plakken en ik had wel wat meer domping en een graad of wat meer maar rechts kunnen gebruiken. Ik moet behoorlijk down geven bij het opstijgen.

De bouw ging dus niet erg snel, maar met beetje ervaring niet echt een groot probleem.

Maar het vliegen maakt alles goed - ik ben zoals gezegd echt heel tevreden. Ook de prijs was OK, 185 euris.

@Dirk, hoop dat je meeleest: nog bedankt voor je advies in deze,

Roger

Hi Roger,

Ik heb even gekeken en de Adriana klinkt als een goede kist. Ik kom in dit draadje meer modellen van topmodel tegen. Waar kan ik deze het beste bestellen? Wat zijn dan de verzendkosten?

Nog twee vragen voor de zekerheid mbt tot de adriana;
- last van flutter?
- kan deze lichte acrobatiek?

Inmiddels Gerten een mail gestuurd met een aantal vragen.

thx
Alex

ARTHOBBY heeft ook enkele leuke all-round kistjes.

zelf eentje gehad , de BOAR van 2m span, lekker scheurkistje dat erg licht is en goed thermiekt.

Hi Fireforx,

Alweer een interessante site, nog meer goede mogelijkheden,dank. Wat kostte het versturen en wat is je ervaring met arthobby? De boar is trouwens toch geen electro kist?

groet,
Alex

Hi Roger,

Ik heb even gekeken en de Adriana klinkt als een goede kist. Ik kom in dit draadje meer modellen van topmodel tegen. Waar kan ik deze het beste bestellen? Wat zijn dan de verzendkosten?

Nog twee vragen voor de zekerheid mbt tot de adriana;
- last van flutter?
- kan deze lichte acrobatiek?

Inmiddels Gerten een mail gestuurd met een aantal vragen.

thx
Alex

Lichte acrobatiek kan hij zeker. Ik heb loopings gevlogen (natuurlijk geen inverted). Maar ik ben verder voorzichtig met het toestel. Rollen heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk dat hij dat prima kan, op ailerons is het toestel behoorlijk responsive. Ik heb een paar keer 'aangedoken' en flink wat snelheid gemaakt en er was toen geen flutter.

Maar echt maximaal ben ik niet gegaan en ik kan je dus niet garanderen dat er geen flutter is als je hem echt op zijn staart trapt.

De vraag is echter of je dat met dit toestel zou moeten willen. Hij is er niet echt op gebouwd: de vleugelpen is van glasvesel in plaats van staal. Dit kun je natuurlijk simpel aanpassen maar dan nog:het blijft een balsa constructie en ik denk niet dat de vleugelliggers van carbon buizen zijn gemaakt. Het is een vrij traditionale bouw.

Kijk maar naar deze foto: ADRIANA 2,08m ARF - Topmodel (bij deze site heb ik hem gekocht, verzendkosten zullen wel ergens te vinden zijn) Ik denk dat de vleugels vuren houten liggers hebben met balsa D-box constructie. In dat laatste geval wil je niet teveel g-krachten trekken want dan spat de boel uit elkaar.

Kort en goed, hij maakt een mooi gierend geluid als je hem in een duik vlucht zet en in mijn beleving is-tie aardig snel. Loopings en rollen zijn geen probleem. Maar ik heb hem zeker niet maximaal getest - voor dat werk had ik hem niet gekocht. Ik wilde een goede zwever die ik ook met wat meer wind kan vliegen (ik vlieg aan de kust en vorig jaar moest ik te vaak thuisblijven bij mooi weer maar teveel wind….)

Wil je een beetje raggen voor een zacht prijsje dat moet je een Multiplex Blizzard kopen - die heb ik ook gehad, echt gaaf, maar met zweven heeft het niets te maken……..

Groet, Roger

Hi Fireforx,

Alweer een interessante site, nog meer goede mogelijkheden,dank. Wat kostte het versturen en wat is je ervaring met arthobby? De boar is trouwens toch geen electro kist?

groet,
Alex

de boar was niet elektro , dat klopt, maar arthobby heeft wel andere elektro kistjes!

ik had de boar overgenomen van een nederlander voor een eitje, dus weet niet hoe het zit met verzenden.

ik geloof dat ze ook op de beurzen in duitsland staan, wil trouwens zelf nog eentje aanschaffen van Arthobby in de toekomst.

Beste Lex,

In jouw eerste post geef je een proxima II van Reichard aan. Dat is echt geen verkeerde kist, en zelf ben ik erg tevreden over het merk. Ik heb meerdere toestellen ervan, allen vliegen feiloos. De Proxima is wel iets wat jij zoekt denk ik.

Hier een filmpje van de Proxima, waar soms toch wel een aan de knuppels getrokken word. De kist kan het hebben...

De Sirius is iets groter en een slag , maar die is meer gebouwd voor de helling/kunstvlucht. De Proxima is meer allround...

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is uiteindelijk de Ardiana van topmodel geworden.

De betaling gebeurt nog als ik een invoice in mijn mailbox krijg. Deze kan ik dan met Paypal betalen.

De keuze voor de adriana:
- Roger kan er goed thermiek mee zweven
- Op een ander pagina staat hij als "hotliner", er staat een filmpje waarin behoorlijk waar acro wordt gevlogen. Helling moet dan zeker lukken. http://www.espritmodel.com/mvvs-40-461120-sport-sailplane-brushless-motor.aspx
- Hij valt nog makkelijk mee te nemen
- In de toekomst komt er nog een grote thermiek zwever (electro) bij voor alleen thermiek
- met 0.9/1.2 kg redelijk licht, met dbox hout toch iets sterker dan alleen rib

Ik zal in dit draadje verder verslag doen als hij hierheen komt en wat voor setup erbij komt.

Iedereen bedankt voor de bijdrage, uiteindelijk heb ik zelfs een heel andere zwever besteld dan op mijn lijstje stond.

groet,
Alex

Laatst bewerkt:
Hoi Alex,
Gefeliciteerd met de aankoop, goed dat je de knoop door hebt kunnen hakken. Ik zocht in Google-afbeeldingen op "Ardiana Topmodel'' maar kreeg er een heel ander model voor, haha!

Maar mooie kist!

adriana1.jpg

Groeten Rick

haha rick ;) dat is anders ook een leuk model om een keertje van de grond mee te gaan.

denk dat de adriana wel een redelijke all-rounder is op de looks afgaand....

dat andere model viel een beetje buiten de prijsklasse

dat luistert vooral van geen kanten! alsof er geen ontvanger in zit!:confused:
heb je toch niets aan!?

al kan je wel vrolijk met de knopjes spelen! (heeft ze ook flaps? vast wel , goed en wel verborgen!)

ok nu weer on-topic!

geniet van je aankoop... zonet zag ik een onweerswolk op me afkomen met een enorm mooie zuigende band aan de wolkenrand.
het belooft dus een thermiekvol jaar te worden!

ff OffTopic,
@fireforx : "zonet zag ik een onweerswolk op me afkomen..........."
Ik dacht eerst aan iets ( of beter gezegd : iemand :rolleyes: ) heeeeelemaal anders, afgaande op het vorige gedeelte van je post ! :D :D
Ik dacht dat deze smiley dan van toepassing was : :help:

Sorry hoor mannen, maar ik kon het echt niet laten :Fade-color

En nu terug OnTopic maar zeker ?

Groetjes en tot morgen,

Philippe.

Back