hulp bij keuze zwever

haha, als men vrouwtje daar niet tegen kan moet ze haar ogen en oren maar dichthouden ;)

tot morgen!

weer ontopic!

Gefeliciteerd Alex!

Erg leuk dat je voor de Adriana hebt gekozen.

Als stukje nazorg van de advies commissie volgen hier de belangrijkste (bouw) tips:

(misschien moet je de titel van dit draadje veranderen - dan wordt dit het Adriana draadje... zie maar)

De accu zit vlak achter de motor, bijna ertegenaan. Zit mischien 1.5 cm tussen. Als gezegd, ik heb een rutch gemaakt maar dat was echt een vervelend karwei.

Aan de binnenkant van de romp heb ik een beide zijde 2 latje geplakt. Deze had ik eerst op een dunne strip triplex geplakt. Vervolgens geklemt aan beide zijde van een balsa plankje dat even breed was als de binnenkant van de romp (en ook wat taps toeliep). Dit geheel toen in de romp geplakt en na het drogen de balsa plank eruit getrokken. Zo had ik dus twee sledes waar ik een plankje met accu in kan laten glijden.

Voordeel is wel dat je het zwaartepunt heel precies kunt instellen, zie schroefje waarmee ik de slede borg.

25146098.jpg

46299062.jpg

Nadeel is dat je de vleugel iedere keer eraf moet halen als je accus wilt wisselen en het is gedoe... Beste is meteen een cockpit opening te maken en een plastic kapje te maken van een limonade fles. Ik denk wel dat je aan de binnenzijde de randen even moet versterken met een houten latje of carbon buis.

Denk niet dat de naad van de romp ook precies het midden van de romp is, zie foto: de twee achtervleugels staan niet pararel met de naad - en de naad zit niet in het midden.
De beide sleuven waar de vleugels invielen waren wel goed gefreesd.

71494862.jpg

Ik heb een mal gebruikt om de hoek goed te krijgen. Zo kon ik zien hoe de vleugels tov elkaar stonden tijdens het drogen van de epoxy.

malhu.jpg

Hier zie je de twee schroefdraden die je moet inplakken. Ik heb wat hulpplankje gemaakt waar ik ze eerst in had gefixeerd. Toen het hele plankje ingeplakt met 20 minuten epoxy. Na een minuut of tien de vleugels op de romp geschroefd en de de boel uitgelijnd (wel eerst een keer 'droog geoefend').

28403760.jpg

Hier zie je de servo hevels die erbij zitten. Prima onderdelen en voor de ailerons heb ik ze gebruikt.

23396747.jpg

Maar voor de kleppen gaf het spanning bij de maximale uitslag. Ik heb toen een simpele oplossing gemaakt. Gewoon een servo heveltje met een gaatje erin en een standaard verbinding. Zo loopt het soepel, ook bij de maximale uitslag.

36102625.jpg

Ik vlieg de Adriana met een klein motortje en een 3 s 1500 MAh accu. Dit is de motor die ik gebruik met een 10 x 7 prop. Stijgvlucht ligt rond de 50 graden. Ik heb mijn log data er op nagekeken: ik zit in 45 seconden op zo'n 225 meter. Er kan een zwaardere motor in maar ik vind dit prima.

Turnigy 2217 20turn 860kv 22A Outrunner

Zwaartepunt moet tussen 70 en 75, ik vlieg op 72 mm.

Ik heb nog even mijn data file opgesnord van die thermiekvlucht. Hier het bewijs. Twee vluchten na elkaar. De eerste vlucht geen thermiek, maar bij de tweede vlucht kom ik twee maal in een mooie bel. De tweede bel brengt me in 2.30 minuut, van 79 meter naar 280 meter. Toen vond ik het welletjes en heb ik mijn kleppen gebruikt.

Enfin, als je verder nog vragen hebt bij de bouw of afstellen hoor ik het wel.

Succes,

Roger

adrianav.png

Groet, Roger

Hey Roger,

Bedankt! Ik neem jouw tips mee en ga kijken of ik ook een rutch nodig heb of misschien een kap erin bouw.

Ik hou wel van een beetje power in het vliegtuig en wil misschien een iets krachtiger motor intstalleren. Weet jij misschien wat de maximale diameter is voor een outrunner die erin past? Ik kwam op iets van 37 mm?

Wat voor servo's heb jij gebruikt? In mijn ervaring is het bij vliegtuigen niet nodig extreem dure metalg gear digitale servo's te gebruiken en ik ben dus op zoek naar een "budget" alternatief.

Enorm bedankt voor je post. Zodra ik het vliegtuig binnen heb laat ik het weten.

Groet,
Alex

Alex, graag gedaan,

Voor de Adriana gebruik ik deze servo, op alle functies, 6 stuks dus. Ik heb er krimpfolie omheen gedaan, 1 kant even opruwen met schuurpapiertje en met epoxy inplakken.

Turnigy TGY-9018MG Metal Gear Servo 2.5kg/13g/0.10 (DE Warehouse)

Voor de vleugels van mijn Climaxx van Hollein (2.5 meter zwever) gebruik ik deze servo, zie de goede referenties op HK. Dit is ook een prima servo en makkelijk in te bouwen. Hier moet je eerst wat houtje op de juiste plek lijmen en dan 3 schroefjes.

Corona CS-239MG Slim-Wing Analog Servo 4.6kg/22g / 0.14sec

Met beide servos heb ik goede ervaringen. Ze zijn goedkoop, analoog maar functioneren prima. Kijk ook vooral even naar de reviews op de HK website: allemaal erg positief.

37 mm diameter is te dik denk ik. Ze adviseren een spinner van 39 of 40 mm (ik heb geloof ik 40 mm). De totale binnen diameter is dus maximaal 37 mm - en dan heb je je draden nog....

Ik heb niet echt goed gezocht maar zoiets is krachtig genoeg.

A28XL Brushless Outrunner 890kv

Maar jij wil meer snelheid en dan moet je een hogere Kv met een kleinere prop. Dit is misschien een goede optie. Ik denk dat je hiermee al de strepen op het asfalt trekt - als je 30 Ah trekt heb je bijna 300 watt aan vermogen voor een zwever van 900 gram!

Maar ik ben geen expert - ik hoor graag wat anderen vinden.

HobbyKing 2834 Brushless Outrunner 1250KV

Met groet, Roger

Laatst bewerkt:
Hi Roger, bedankt voor de precieze setup. Geen lood gebruikt zo te horen, dus ik denk dat de setup voor mij dan toch licht gaat worden, gaat me immers om de zweefcapaciteit. Nogmaals dank.

Inderdaad, geen lood gebruikt, maar kan bij meer wind wel nuttig zijn extra ballast aan boord te nemen,

Groet

Beste Lex,

Ik heb nog eens nagedacht over een simpele oplossing voor het 'accu rutsch' probleem.

Ik denk dat ik de perfecte oplossing voor je heb gevonden…..

Zie bijgaande tekening, met een stuk veren staal en twee triplex blokjes ben je zo klaar.

- de twee blokjes lijm je met epoxy aan beide zijde in de romp, de gaten precies tegenover elkaar.
- de accu plak je met plakband in een 'frame' van verenstaal.
- dit geheel schuif je in de romp, je knijpt de beide draadeinden die je eerst uitlekaar hebt gebogen een beetje naar elkaar en laat de punten vervolgens in de gaten vallen
- je kunt het geheel eventueel borgen door een latje tussen beide draadeinden te schuiven, zo kunnen ze niet spontaan uit de gaten vallen
- maar als het verenstaal sterk genoeg is, je de poten een goed uit elkaar hebt getrokken en de gaten in de blokjes diep genoeg zijn, lijkt mij dit echt niet nodig

- en klaar is kees: je accu is gefixeerd en zeer eenvoudig in- en uit- te schuiven

- door het accupack in het frame wat verder op te schuiven kun je het zwaartepunt veranderen

- nooit meer klooien, altijd het perfecte zwaartepunt

Ik ben niet de bedenker van deze sublieme oplossing - dat zou iets teveel eer zijn, heb het wel ff snel getekend zodat het wat duidelijker is,

Nochthans, geen dank….

(had ik dit zelf maar eerder geweten)

Roger

In de tekening lijkt het alsof de gaten in de triplex blokjes naar boven wijzen, ze moeten natuurlijk naar binnen wijzen.

afbeelding1a.jpg

Laatst bewerkt:
Hi Roger,

Bedankt voor de tip van de slede. Ik gebruik nu gewoon elastiek met een lucifer om te borgen. Bij dit vliegtuig is het denk ik een goed idee om het eens iets beter aan te pakken, bijvoorbeeld aan de hand van jouw schets. Inmiddels is het vliegtuig binnen :)

Trouwens met dank aan topmodelcz, onze Tsjechische vrienden dus. Betalen ging via internationale transactie met IBAN (nieuw& vaag voor mij), maar via email contact gehad dat het goed was aangekomen en vriendelijk behandeld en snel geleverd. Pakketje was zelfs verzekerd, dus ik heb het onder toeziend oog van de bezorger opengemaakt. Die begreep het eerst niet en was bang dat ik het pakketje wilde teruggeven aan hem. Totdat ik hem uitlegde dat ik het no matter what aan zou nemen maar dat hij mijn getuige was dat alles OK is aangekomen :)

Daarnaast heb ik bij hobbyking de setup besteld:

Turnigy2836 brushless Outrunner 1200kv
Turnigy TGY-9018MG Metal Gear Servo 2.5kg/13g/0.10
HK15322MG Digital Slim Wing Servo 19g / 1.75kg / 0.10s
HobbyKing 50A ESC 4A UBEC
ZIPPY Compact 1500mAh 3S 35C Lipo Pack
Folding Propeller Set - 9 x 6 inch (2pc)

Ik heb de tgy 2836 en 9 x 6 prop al eens bij een hk fox 1.5m glider geprobeerd en die ging als een raket. Ik denk dat deze motor bij de Adriana past; het ziet er uit als een behoorlijk snel vliegtuig. Ik zou liever carbon props nemen maar ik weet niet precies waar ik dat voor een redelijke prijs kan krijgen; specifiek; ik weet niet waar ik een spinner + prop onder de 35 Euro kan bestellen (4mm as/40mm spinner). En dat gaat me toch iets te ver, nu dus 2 voor een tientje.

Als ik m in elkaar ga zetten volgt meer.

Hoe kan ik de naam van het draadje veranderen?

Hieronder het pakket van het vliegtuig en de plaatjes van de setup:
full

full

groet,
Alex

Laatst bewerkt door een moderator:
topmodel adriana maiden flight - YouTube
Maiden vlucht vandaag, ik denk dat ik van dit vliegtuig nog veel plezier zal hebben.

Ook even een schraag gemaakt voor het lijmen van het staartvlak en de servo hinges voor normale vervangen.

Uiteindelijk toch topmodel spinner en aerotech 9.5x6 prop op 80% getrimd 300 watt. Prima eerste vlucht, beetje voorzichtig gevlogen. Ook micro servos in plaats van wingservos zodat de vleugel wat lichter is.

Het viel mij op dat het vliegtuig op 2:19 in de video een behoorlijke duik maakte, ik denk wingstall. Waar kan dat aan liggen en wat kan ik hier tegen doen?

Groeten, Alex.

Hi Lyckele,

Thx, overtrekken dus. Ik ben dat niet gewend bij een zwever. Dit is in principe normaal gedrag dus? Of zou ik bijvoorbeeld het zwaartepunt nog verder naar voren moeten doen of bijvoorbeeld kijken of de vleugel iets anders moet worden getrimd?

groet,
Alex

Lex,

Elke zwever overtrekt onder een voor die zwever specifieke snelheid. Dat kun je niet voorkomen. Het is zaak om je zwever te leren kennen en te weten hoe ver je kunt gaan.

Dirk.

Hi Dirk,

Ik heb net de tweede vlucht gemaakt en kwam erachter dat het overtrekken inderdaad bij het vlieggedrag hoort en te voorkomen is door in plaats van ailerons rudder en up te gebruiken en iets voorzichtiger in te sturen.

De tweede vlucht was fantastisch! Iderdaad met wat meer gevoel bij het sturen omdat ik hem wat beter leer kennen. Hij zweeft als een gek, en zelfs onder de grijze bewolking pakte hij soms wat thermiek. Hij komt uberhaupt amper naar beneden, en heeft daarnaast toch een hoge snelheid en kan wat lichte acro aan. Dit is precies het vliegtuig waar ik naar op zoek was, thx voor alle tips & hulp met de keuze.

Groeten,
Alex

Lex, goed te horen dat het model je zo bevalt. Welke oplossing heb je uiteindelijk gekozen voor de accu?

By the way: het is bij wat meer wind mijn favoriet. Ik heb er van het weekend nog een wedstrijd mee gevlogen en ben 3de geworden (van de 10)

Groet,

Roger

Hi Roger,

Ik ben er zeker blij mee!

Gefeliciteerd met je 3e plek. Goed om te horen dat de Adriana "competitie materiaal" is. Wat voor wedstrijd heb je aan meegedaan?

Voor de accu ben ik voor een wat meer geavanceerde klitteband oplossing gegaan. Ik heb een plaatje triplex van ongeveer 5cm boven de ESC ingelijmd met klitteband en klitteband op de lipo. De batterij past precies (3s 2200 niet meer) en kan met een flexibele lineaal losgemaakt worden zonder het klitteband naar boven te hoeven trekken. Werkt perfect en is erg simpel. Ook kan zo het zwaartepunt iets worden veranderd. Daarnaast is er nog genoeg ruimte voor een vario.
full

Nog een foto:
full

Nu maar wachten op een mooie thermiek dag :)

groeten,
Alex

Laatst bewerkt door een moderator:
Aha, simpele oplossing inderdaad, en als het werkt, prima.

ik houd het voorlopig bij mijn 'accu rutch' . Het was een operatie om het ingebouwd te krijgen en jou oplossing is inderdaad eenvoudiger maar maar ik heb het nu eenmaal en het is een robuste oplossing die prima voldoet. Het feit dat ik mijn vleugel moet losschroeven om de accu te wisselen is misschien lastig maar een groot probleem vind ik het niet.

De wedstrijd was een soort f5J maar dan met een focus op doel-landing. Je mocht zelf bepalen hoe hoog je startte en daarna 3 minuten zweven. De starthoogte maaktte dus niet veel uit voor je totaal score en dat betekende dat we allemaal redelijk hoog startte en met gemak de 3 minuten vol zweefde.

Belangrijker was dat je net voor de 180 seconden zweeftijd was geland en dan zo dicht mogelijk bij het doel. Als je de motor voor de tweede keer gebruikte (bijvoorbeeld omdat je niet uit kwam) dan kreeg je 30 strafpunten.

Het was afgelopen zondag en een vlageríge wind met uitlopers naar een lage beaufort 5. De Adriana hieLd
het prima bij deze wind. Andere toestellen hadden er moeite mee, ik niet! De penetratie tegen de wind was prima en voorspelbaar en iK scoorde regelmatig 173 seconden zweeftijd en rond de 3 tot 5 meter van het doel.

Ik mag nog iets later de landdng inzetten en moet ook nog dichter bij het doel komen, maar feit is dat ik behoorlijk constant was en vooral daarom, over 4 vluchten gemiddeld, een goede eindscore had.

Met andere woorden: thermiek eigenschappen zijn niet echt getest maar ik had wel veel controle omtrent wanneer en waar ik mijn toestel op de grond zette.

Afijn, die middag ook nog wat ' vrij' gevlogen en wederom regelmatig een belletje gepakt of lekker blijven hangen op dezelf hoogte - tis gewoon een prima vliegtuig!

Roger

Hi,

Ik wilde voor een derde vlucht met de Adriana gaan vanavond toen ik even tegen de vtail aantikte, niet erg hard. Toen hoorde ik krak ... en liet de expoxy (5 min) los en kwam er wat beweging in 1 van de vtail delen. Ik heb me gelukkig kunnen beheersen en maar niet gaan vliegen. Thuisgekomen kon ik met wat pulken met een mesje zo de vtail losmaken. Oops...

Vraag; waarmee kan ik dit wel goed lijmen?

Er zit een gelcoat op de romp dus het oppervlak is ultra glad. CA of 5min epoxy lijken met niet al te goed dus. Ik heb ook nog 30 minuten epoxy, daarnaast zo'n hotglue gun.

groet,
Alex

De beide staartdelen zitten toch denk ik niet gewoon stomp op de staartboom gelijmd? Staat daar niks over in de manual?
Als het wel zo is zul je in ieder geval de gelcoat weg moeten schuren zodat je een ruw oppervlak krijgt.

Er zit een gelcoat op de romp dus het oppervlak is ultra glad. CA of 5min epoxy lijken met niet al te goed dus. Ik heb ook nog 30 minuten epoxy, daarnaast zo'n hotglue gun.

Alex, zeker géén hotglue.
Eerst de gelcoat goed met wasbenzine of zo reinigen van lossingsmiddellen.
Dan wat opruwen.
Dan lijmen met een goede 2 componenten lijm.
Ik heb met Z-poxy 5 minuten epoxy goede ervaring, maar let op:
1e. Goed Afmeten, maar op de milligram is zeker niet nodig.
2e. Heel goed mengen, heelgoed dus
3e. Meteen opbrengen, eventueel iets verwarmen met een föhn, niet overdrijven.
4e. Tijdens het uitharden niet verschuiven.
5e. Na een half uur licht belastbaar maar pas na 24 uur eindsterkte bereikt.

Voor 30 minuten epoxy's geldt hetzelfde alleen later licht belastbaar.

Voor ultieme sterkte UHU Endfest 300 gebruiken en zo heet als de onderdelen het toelaten (tot max 160graden voor de lijm) verwarmen bij uitharden.
In het document hieronder staan interessante eigenschappen van Endfest 300. Kijk eens hoe je door de mengverhouding te veranderen de eigenschappen kan beïnvloeden:
http://www.uhu-profi.de/uploads/tx_ihtdatasheets/tds_plus_endfest300.pdf

Rick

Back