Gefeliciteerd Alex!
Erg leuk dat je voor de Adriana hebt gekozen.
Als stukje nazorg van de advies commissie volgen hier de belangrijkste (bouw) tips:
(misschien moet je de titel van dit draadje veranderen - dan wordt dit het Adriana draadje... zie maar)
De accu zit vlak achter de motor, bijna ertegenaan. Zit mischien 1.5 cm tussen. Als gezegd, ik heb een rutch gemaakt maar dat was echt een vervelend karwei.
Aan de binnenkant van de romp heb ik een beide zijde 2 latje geplakt. Deze had ik eerst op een dunne strip triplex geplakt. Vervolgens geklemt aan beide zijde van een balsa plankje dat even breed was als de binnenkant van de romp (en ook wat taps toeliep). Dit geheel toen in de romp geplakt en na het drogen de balsa plank eruit getrokken. Zo had ik dus twee sledes waar ik een plankje met accu in kan laten glijden.
Voordeel is wel dat je het zwaartepunt heel precies kunt instellen, zie schroefje waarmee ik de slede borg.
Nadeel is dat je de vleugel iedere keer eraf moet halen als je accus wilt wisselen en het is gedoe... Beste is meteen een cockpit opening te maken en een plastic kapje te maken van een limonade fles. Ik denk wel dat je aan de binnenzijde de randen even moet versterken met een houten latje of carbon buis.
Denk niet dat de naad van de romp ook precies het midden van de romp is, zie foto: de twee achtervleugels staan niet pararel met de naad - en de naad zit niet in het midden.
De beide sleuven waar de vleugels invielen waren wel goed gefreesd.
Ik heb een mal gebruikt om de hoek goed te krijgen. Zo kon ik zien hoe de vleugels tov elkaar stonden tijdens het drogen van de epoxy.
Hier zie je de twee schroefdraden die je moet inplakken. Ik heb wat hulpplankje gemaakt waar ik ze eerst in had gefixeerd. Toen het hele plankje ingeplakt met 20 minuten epoxy. Na een minuut of tien de vleugels op de romp geschroefd en de de boel uitgelijnd (wel eerst een keer 'droog geoefend').
Hier zie je de servo hevels die erbij zitten. Prima onderdelen en voor de ailerons heb ik ze gebruikt.
Maar voor de kleppen gaf het spanning bij de maximale uitslag. Ik heb toen een simpele oplossing gemaakt. Gewoon een servo heveltje met een gaatje erin en een standaard verbinding. Zo loopt het soepel, ook bij de maximale uitslag.
Ik vlieg de Adriana met een klein motortje en een 3 s 1500 MAh accu. Dit is de motor die ik gebruik met een 10 x 7 prop. Stijgvlucht ligt rond de 50 graden. Ik heb mijn log data er op nagekeken: ik zit in 45 seconden op zo'n 225 meter. Er kan een zwaardere motor in maar ik vind dit prima.
Turnigy 2217 20turn 860kv 22A Outrunner
Zwaartepunt moet tussen 70 en 75, ik vlieg op 72 mm.
Ik heb nog even mijn data file opgesnord van die thermiekvlucht. Hier het bewijs. Twee vluchten na elkaar. De eerste vlucht geen thermiek, maar bij de tweede vlucht kom ik twee maal in een mooie bel. De tweede bel brengt me in 2.30 minuut, van 79 meter naar 280 meter. Toen vond ik het welletjes en heb ik mijn kleppen gebruikt.
Enfin, als je verder nog vragen hebt bij de bouw of afstellen hoor ik het wel.
Succes,
Roger
Groet, Roger