Hulp bij LIPO keuze

Klopt, lagere C-rating komt doorgaans met een hogere interne weerstand, dus de stroom bouwt minder snel op(je hebt het wel over milliseconden).

2x 2500mAH 50C in parallel of 2x 5000mAh 50C maakt niks uit. De C-rating is hetzelfde en die is gebaseerd op capaciteit maal ontlaadsnelheid. Capaciteit blijft hetzelfde (2*2500 of 1*5000) en de ontlaadsnelheid is hetzelfde dus er veranderd niks in maximum stroom. De cellen zullen ook exact hetzelfde zijn dus de weerstand is ook exact hetzelfde, ook daar geen verschil dus.
Als je 2X 2500mAh packs parallel zet is het wel zo dat de interne weerstand gehalveerd wordt, maar bij het 5000mAh pack zal je zien dat deze intern al bestaat uit meerdere packs parallel geschakeld, en heb je dus ook een gehalveerde weerstand. Mocht het 5000mAh pack nu wel gewoon uit enkele cellen bestaan, dus niet parallel geschakeld, dan zou het kunnen zijn dat 2x 2500mAh meer punch geeft. Maar daar valt niks over te zeggen zonder de interne weerstand te weten.

Het is overigens sowieso niet een kwestie van 2X zo snel. Je hebt het echt over verschillen tussen een aantal milliOhm, op wedstrijd niveau merkbaar, maar voor de hobbyist vaak niet.
 
Hai!

Je geeft in je eerste post aan dat je motor 5200kV "doet". Op 3 cellen is dat
11.1*5200=57720 tpm. En dat is voor een buggy gelijk aan ballistiek.
Nou weet ik de overbrenging van je teamC niet, maar het kan nooit heel anders wezen dan
van een gemiddelde B4, Losi of Yokomo, zit allemaal bij mekaar in de buurt.
Wat doe je met je auto? Is het alleen maar speed runs? Dan kan ik me de 3 cellen wel voorstellen, maar anders is 2 cellen meer dan zat.
We rijden wedstrijden met 2 cellen, meer is niet eens toegestaan. Ik rijd zelf bijvoorbeeld met een 8.5 die 4600kV doet, en de snelheid op het rechte stuk is ruim voldoende met de 2 cellen nanotech shorties. En ze kosten geen reet.
Ik rij zelf op een 4200mAh shorty ongeveer 20-25 minuten, maar dat heeft uiteraard ook te maken met je linker wijsvingertje....
 
Lijkt me wel, accu's met een hogere C rating hebben doorgaans een lagere interne weerstand. Door de lagere weerstand kan de stroom sneller opbouwen, en is je acceleratie sneller.

Klopt, maar in het theoretische voorbeeld gingen we er van uit dat beide accu's kunnen leveren wat de motor vraagt. Als je verschil merkt, betekent het dat de ene accu niet helemaal kan leveren wat de motor vraagt.

Bovendien zal de motor ook als beperking gaan werken. Hij kan niet oneindig sneller op toeren komen, al zou je onbeperkte stroomtoevoer hebben met 0 inwendige weerstand. De motor heeft zelf ook een weerstand. Als je dat punt bereikt, zal een hogere C-waarde geen enkel effect meer hebben. Op moment dat de accu nog steeds iets trager "reageert" op de vraag van de motor, heeft een betere accu effect in theorie. Of je er veel van merkt is een 2e.


Niet vergeten dat ze ook koeler blijven en dus minder snel 'slijten'.

Correct, maar als je een accu hebt die je motor al ruim aan kan, en al op omgevingstemp blijft bij rijden, dus erg koel, dan zal een betere accu niet nog koeler meer blijven, denk ik.
 
hoi,

oke hier kan ik iets mee.. kunnen jullie mij een indicatie geven hoeveel Mah ik nodig heb? dus wat gebruiken jullie met een vergelijkbare setup en wat is dan de runtime...

ik wil een goede compromis tussen gewicht en runtime.. de 5000Mah lijkt ook net iets te groot voor mijn accu uitsparing

Heeft iemand hier evt nog antwoord op? Heb er werkelijk geen idee van.. of toch overstappen naar 2s?
 
Als 5000 niet gaat passen, dan 4000 eens proberen, lijkt me. Over naar 2S zal een langere rijtijd kunnen geven, omdat je dan een grotere accu qua capaciteit zal kunnen nemen, en je motor minder zal verbruiken op 2S.
 
Ik zou ook over gaan naar 2s.
Eventueel vertanding aanpassen naar wens (als motor en esc dit aankunnen)
Voor goedkope gens ace producten een pm sturen
 
Back
Top