Hulp gevraagd bij elastiekmotor

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Jenny, 4 jun 2015.

  1. Jenny

    Jenny

    Lid geworden:
    4 jun 2015
    Berichten:
    1
    Voor een aflevering over vliegen in een jeugdprogramma ben ik op zoek naar een vliegtuig met een elastiekmotor (dus eentje waarbij de propeller wordt aangedreven door een elastiek). Nu heb ik er zelf een gemaakt, maar deze vliegt niet zo ver. Is er hier iemand met ervaring hiermee die me een aantal tips zou kunnen geven?

    Zie foto voor het vliegtuigje dat ik heb gemaakt. Het is de bedoeling dat het zoveel mogelijk met huis-, tuin- en keukenmaterialen kan worden gebouwd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Zelf heb ik er niet veel ervaring mee. "Vroeger" wel het één en ander mee gespeeld maar niet echt succesvol. Later ben ik met de bestuurde modellen in aanraking gekomen en helemaal daar op over gegaan.
    Een paar kleine tips kan ik je wel geven. Zorg dat alles zo licht mogelijk is. Gewicht is je vijand bij deze tak van sport!
    Dat elastiek tussen de vleugel uiteinden is echt geen goed idee. Vervang dat zo snel mogelijk door een dun draadje garen of zo iets. Veel minder gewicht en ook nog eens minder luchtweerstand.
    Je hebt het motor elastiek ook op een beetje vreemde manier vastgemaakt. Te veel extra gewicht en ook weer vrij veel luchtweerstand.
    Verder wil ik je verwijzen naar de website van Wout Moerman. Hij heeft deze tak van sport echt helemaal in zijn vingers. Hij kan je zeker adviseren en misschien ook wel helpen bij dit project.
    Het is een vriendelijke man en heb hem tijdens de organisatie van de nationale indoor vlieg dag ontmoet. Daar heeft hij met diverse modellen gevlogen en dat was een pracht gezicht. Het is echt fascinerend wat er met een elastiek motortje allemaal mogelijk is. Zo'n modelletje kan soms wel langer dan een minuut in de lucht blijven. Dat klinkt misschien niet lang maar als je er naar staat te kijken lijkt het veel langer. ;)
    Succes.
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Opitec Zaalvlieger, goedkoop, makkelijk te bouwen en vliegt vrij goed voor een beginner.
     
  4. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Topic maar even verplaatst naar vrije vlucht waar ons lid Moerman heel actief is. Succes met je toestel.
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb inmiddels een paar maal contact gehad met Jenny en het gaat helemaal goed komen. Meer info volgt ....
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dit is het model wat ik heb ontwikkeld voor NTR Full Proof om in Kenia nagebouwd te worden. Het is gemaakt van gedroogd gras, boterhamzakjes, frisdrankflesje, paperclips en een wijnkratje. Alles wordt bij elkaar gehouden met garen en bisonkit. Spanwijdte 35 cm, gewicht 8 gram, langste testvlucht 20 seconde.

    [​IMG]

    Voor meer info, kijk eens op http://www.zininmodelvliegen.nl/indoor/full-proof.html !

    Het model is inmiddels bij de NTR aangekomen, en ik kreeg het volgende bericht:
     
  7. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    !! Fantastisch !!
    Wortels for the masses!

    p.s. 'wijnkratje' waar had je dat voor nodig?
     
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    De opnames zijn gemaakt en de ploeg is weer terug in Nederland. Het model is echter in Kenia gebleven waar de jongen op de foto heel blij mee is. Ik ook overigens!
    [​IMG]

    Verder kreeg ik als bericht:
     
    maaskie vindt dit leuk.
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Wat is dit gaaf Wout!!! Echt super!!

    Groeten, Ramses
     
  11. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Kijk die glimlach, geweldig toch! super actie van Wout!
     

Deel Deze Pagina