Hulp gevraagd bij elastiekmotor

Voor een aflevering over vliegen in een jeugdprogramma ben ik op zoek naar een vliegtuig met een elastiekmotor (dus eentje waarbij de propeller wordt aangedreven door een elastiek). Nu heb ik er zelf een gemaakt, maar deze vliegt niet zo ver. Is er hier iemand met ervaring hiermee die me een aantal tips zou kunnen geven?

Zie foto voor het vliegtuigje dat ik heb gemaakt. Het is de bedoeling dat het zoveel mogelijk met huis-, tuin- en keukenmaterialen kan worden gebouwd.

Bijlagen

• IMG_20150603_175318.jpg
    IMG_20150603_175318.jpg
    212,5 KB · Weergaven: 900
Zelf heb ik er niet veel ervaring mee. "Vroeger" wel het één en ander mee gespeeld maar niet echt succesvol. Later ben ik met de bestuurde modellen in aanraking gekomen en helemaal daar op over gegaan.
Een paar kleine tips kan ik je wel geven. Zorg dat alles zo licht mogelijk is. Gewicht is je vijand bij deze tak van sport!
Dat elastiek tussen de vleugel uiteinden is echt geen goed idee. Vervang dat zo snel mogelijk door een dun draadje garen of zo iets. Veel minder gewicht en ook nog eens minder luchtweerstand.
Je hebt het motor elastiek ook op een beetje vreemde manier vastgemaakt. Te veel extra gewicht en ook weer vrij veel luchtweerstand.
Verder wil ik je verwijzen naar de website van Wout Moerman. Hij heeft deze tak van sport echt helemaal in zijn vingers. Hij kan je zeker adviseren en misschien ook wel helpen bij dit project.
Het is een vriendelijke man en heb hem tijdens de organisatie van de nationale indoor vlieg dag ontmoet. Daar heeft hij met diverse modellen gevlogen en dat was een pracht gezicht. Het is echt fascinerend wat er met een elastiek motortje allemaal mogelijk is. Zo'n modelletje kan soms wel langer dan een minuut in de lucht blijven. Dat klinkt misschien niet lang maar als je er naar staat te kijken lijkt het veel langer. ;)
Succes.

Topic maar even verplaatst naar vrije vlucht waar ons lid Moerman heel actief is. Succes met je toestel.

Dit is het model wat ik heb ontwikkeld voor NTR Full Proof om in Kenia nagebouwd te worden. Het is gemaakt van gedroogd gras, boterhamzakjes, frisdrankflesje, paperclips en een wijnkratje. Alles wordt bij elkaar gehouden met garen en bisonkit. Spanwijdte 35 cm, gewicht 8 gram, langste testvlucht 20 seconde.

full-proof-1.jpg

Voor meer info, kijk eens op http://www.zininmodelvliegen.nl/indoor/full-proof.html !

Het model is inmiddels bij de NTR aangekomen, en ik kreeg het volgende bericht:
Beste Wout,
Uw vliegtuig is in goede orde ontvangen. We hebben hem vandaag even getest, en hij deed het uitstekend. Het is heel fijn dat het vliegtuig rondjes blijft vliegen, zo raken we hem niet zo snel kwijt.
Heeft u hiervoor tips hoe wij dit het beste na zouden kunnen maken? Klopt het dat de vier stokken van de vleugel 22, 22, 21 en 20 cm zijn, of zit het niet zo precies?
Heeft u verder misschien nog een idee wat we zouden kunnen doen als er bijvoorbeeld een gat komt in de vleugel? Kunnen we dit met plakband oid repareren?
We zullen in Kenia proberen wat foto’s te maken van hoe het vliegtuig het daar doet, die zal ik u dan toesturen.
Mvg,
Jenny

De opnames zijn gemaakt en de ploeg is weer terug in Nederland. Het model is echter in Kenia gebleven waar de jongen op de foto heel blij mee is. Ik ook overigens!
full-proof-kenia-1.jpg

Verder kreeg ik als bericht:
De opnames zijn inmiddels afgerond en naar wat ik hoor succesvol verlopen, dus dat is erg goed nieuws. Morgen is iedereen terug op de redactie, ik zal dan wat foto’s van de opnames sturen.

.
Wat is dit gaaf Wout!!! Echt super!!

Groeten, Ramses

Back