Hulp nodig bij het maken van een (racing FPV) quadcopter.

Precies. Ik heb nu een stukje ws2812 ledstrip in de buurt van m'n FPV camera en die ingesteld als warning LED in cleanflight. Dat ziet er ongeveer zo uit (best te zien vanaf 3:35)
Scheelt de nodige bedrading voor een OSD [emoji6]

haha ja inderdaad super! dat heb ik er net gisteren opgemaakt :D kan niet wachten op goed weer

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er een multimeter tussen gehangen om stroom te meten, maar daar kwam ik niet eenduidig uit. De 200mA stand raakte boven z'n max, de 20A stand zei 0,09A. Als ik dat toch fout las en het moet 0,9A zijn, dan kun je grofweg drie kwartier op een 1000mAh accutje doen. Niks mis mee lijkt me. Desnoods neem je een tweede.

De accu plak ik bovenop vlak bij m'n gezicht, de receiver aan de zijkant, ook dicht bij gezicht. Dat helpt. Het zit minder comfortabel dan een Fatshark, dat zeker, maar het is goed doenbaar vind ik.

Gewoon een goedkope voltage alarm bieper er aan hangen. Die hoor je wel als ie afgaat ;-)

Oke thnx

Is het niet gevaarlijk zo'n accu dicht bij je gezicht? :p

Ik koop wel 2 van die beeper + cellspanningsmeter dingen anders. :)

Ik zit een beetje door mijn onderdelen lijstje te zoeken, om te kijken of er vervangende onderdelen zijn voor de onderdelen die nog op global zijn. Om zoveel mogelijk in EU te krijgen.

Nu zie ik deze bullet connectors:
3.5mm 3 wire Bullet-connector for motor (5pairs/bag) (EU Warehouse)

Werken die alleen op de motorrs? Deze zou ik kunnen gebruiken van de motor naar de ESC toch? Op zich hoef ik niet meer bullet connectors te hebben voor de andere kant van de ESC, als ik toch een kabelboom ga maken.

Oh nice, ze hebben de red en black weer ge-restocked.
Is 5mm goed voor over de bullet connectors bij de motor en bij het maken van de kabelboom?
Of moet dit kleiner of groter zijn? De bullet connectors zijn 3.5mm en ik hoorde dat heat shrink krimpt tot de helft van de grootte (2.5mm).

Nadat ik een nieuwe battery voor de receiver kit heb gekozen. Zie ik in eens dat de camera maar tot 3S support. Dus dat betekend dat ik deze kit niet kan nemen alleen omdat de camera het niet aankan?

Klopt het dat ik doordat de camera maar 3S aankan, dat het niet gaat werken met de battery die ik heb op mijn quadcopter (4S)? Skyzone Plug-N-Play FPV 200-Set With TS5823 TX, RC832 RX, Sony CCD and Circular Polarized Antennas

Of moet ik dan zoiets als dit gebruiken?:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=49470

Laatst bewerkt:
Een bec of step down is inderdaad een optie om het voltage naar de camera te verlagen, werkt prima.
't is alleen jammer dat dat weer extra gewicht met zich mee brengt, in mijn voorbeeld 32 gram, maarja ik zou genoeg thrust moeten hebben.

Wat ik alleen wel zie is dat iedereen de camera/vtx op de balance plug zet.
Alleen wil ik die al gebruiken voor de battery cellspanning meter + alarm. Is er iets van een balance splitter kabel? Of moet ik het handmatig met kabeltjes gaan doen?

Ik heb variabele step downs voor m'n 5V supply. 2 euro, en 1g. Bij Banggood kun je vast ook vaste voor 5V vinden.

Overigens voor de bril naar ontvanger is een verloopje ook handig.

lipo alarm heb je niet nodig in vlucht. Buzzer kun je op de naze32 aansluiten.

En vtx op de balanceerstekker zou ik ook niet doen. Als de lipo eraf vliegt wil je die kabeltjes niet kapot hebben.

Ik heb variabele step downs voor m'n 5V supply. 2 euro, en 1g. Bij Banggood kun je vast ook vaste voor 5V vinden.

Overigens voor de bril naar ontvanger is een verloopje ook handig.
Het liefst haal ik niet spullen van banggood, wil alles zoveel mogelijk in europa houden. Alleen wat dingen van hobbyking via internal warehouse.
Waarvoor heb ik die male-to-male precies voor nodig?

lipo alarm heb je niet nodig in vlucht. Buzzer kun je op de naze32 aansluiten.

En vtx op de balanceerstekker zou ik ook niet doen. Als de lipo eraf vliegt wil je die kabeltjes niet kapot hebben.
Ik had die alarm gekozen omdat er celspanningen op te lezen zijn. Maar op zich kan ik ook een buzzer kiezen en dan een celspanning + alarm los erbij doen om ze te lezen op de grond als de buzzer af gaat. want ik heb geen zin om een hele dure celspanningsmeter te kopen.

Waar heb jij de vtx op aangesloten?

Het liefst haal ik niet spullen van banggood,...
Waarom niet? Ze versturen gratis en nog vrij vlot ook.

VTX zou ik gewoon op een apart kabeltje vanaf je PDB aansluiten.
Een Lipo alarm op de balanceerplug heeft als voordeel dat ze de individuele cellspanning monitoren en al piepen als er 1 cel te laag wordt. De Naze32 meet alleen de totale spanning (kun je nog steeds een cel naar de kloten helpen) Tevens piepen die krengen zo godsgruwelijke hard dat je die makkelijk op 150 meter afstand hoort.

Waarvoor heb ik die male-to-male precies voor nodig?

De Quanum goggles hebben een female video out, en de receiver vermoedelijk een female video in. Om er nou een male-to-male kabel tussen te stoppen is ook zowat.

Ik had die alarm gekozen omdat er celspanningen op te lezen zijn. Maar op zich kan ik ook een buzzer kiezen en dan een celspanning + alarm los erbij doen om ze te lezen op de grond als de buzzer af gaat. want ik heb geen zin om een hele dure celspanningsmeter te kopen.

Zo heb ik 't dit weekend ook gedaan. Werkt best.

Waarom niet? Ze versturen gratis en nog vrij vlot ook.

VTX zou ik gewoon op een apart kabeltje vanaf je PDB aansluiten.
Een Lipo alarm op de balanceerplug heeft als voordeel dat ze de individuele cellspanning monitoren en al piepen als er 1 cel te laag wordt. De Naze32 meet alleen de totale spanning (kun je nog steeds een cel naar de kloten helpen) Tevens piepen die krengen zo godsgruwelijke hard dat je die makkelijk op 150 meter afstand hoort.
Een maand wachten op je spullen vind je vrij vlot? :p
Als ik iets bestel wil ik het maximaal binnen een week hebben. Het liefst binnen 3 dagen.
Tenzei het niet veel prioriteit heeft, en de andere onderdelen niet in de weg zit, mag het langer duren. Zoals de FPV set, die kan via international warehouse, omdat ik die later altijd kan toevoegen en ondertussen gewoon kan bouwen en de quadcopter kan besturen. En heb ik het liefst zoveel mogelijk bij dezelfde winkels. maar goed dat terzeide, over dat tweede, dat dacht ik dus ook over die celspanningmeter.

De Quanum goggles hebben een female video out, en de receiver vermoedelijk een female video in. Om er nou een male-to-male kabel tussen te stoppen is ook zowat.

Zo heb ik 't dit weekend ook gedaan. Werkt best.
Volgens de officiële video van hobbyking heb ik zo'n ding niet nodig:
[media=youtube]YSzpWvHagDI[/media]

Wat heb je precies gedaan? een buzzer op de naze32 en een losse celspanningsmeter?

Nou weet ik het ook niet meer, de een zegt geen alarm+celspanningsmeter op je ballance port, de ander zegt wel. Ik weet het niet meer.

EDIT: Morgen ga ik een mooi plaatje publiceren hier met alle wiring, zoals ik denk dat het moet. Kan ik gelijk zien of ik het snap. Hij is al bijna af, alleen de fpv bekabeling heb ik nog niet getekend.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier is het plaatje, met de wiring, zoals ik denk dat het moet.
Klopt het een beetje? Alleen heb ik geen idee waar ik de UBEC op moet aan sluiten voor stroom en waar ik de ballance plug op de battery voor moet gebruiken. Wel of geen cellchecker?
2qapesy.png

Kan iemand de vragen beantwoorden (ook die in de image). :)

je maakt het echt moeilijk voor jezelf :).

Lipo checker moet je gebruiken om in het veld na/voor vluchten lipos te checken.

Op de naze32 zelf zit een buzzer aansluiting en die gebruik je voor lipo warning.
Sterker nog als je taranis als zender gebruikt kun je in je zender meldingen van voltage krijgen middels telemetrie.

Je vtx en andere zaken sluit je gewoon rechtstreeks aan op de voeding spanning (lipo).
Ubec dus ook! Een step up is nog beter die kun je aan immersion 5V uitgang aansluiten.

je maakt het echt moeilijk voor jezelf :).

Lipo checker moet je gebruiken om in het veld na/voor vluchten lipos te checken.

Op de naze32 zelf zit een buzzer aansluiting en die gebruik je voor lipo warning.
Sterker nog als je taranis als zender gebruikt kun je in je zender meldingen van voltage krijgen middels telemetrie.

Je vtx en andere zaken sluit je gewoon rechtstreeks aan op de voeding spanning (lipo).
Ubec dus ook! Een step up is nog beter die kun je aan immersion 5V uitgang aansluiten.
Hoezo? :p

Ik zie alleen niet in waarom ik die cell checker + alarm niet op de ballance plug kan aansluiten (tijdens vlucht ook), anders heeft deze (ballance plug) geen functie verder toch?

Komt de buzzer bij de naze32 of moet je die los kopen? Die buzzer die ik naast de naze32 heb getekend is die je bedoelt toch? Iemand zei eerder hier dat die buzzer niet goed is en soms niet alle cellen checkt, klopt dit?

Ik gebruik die set van turnigy voor radio en receiver:
Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 2) (v2 Firmware)

De vtx en camera op de ubec aansluiten, en dan de ubec connecten via die + en - voeding kabel die overgebleven zijn op de tekening? Dus de ballance connector losknippen? of denk ik nu helemaal verkeerd?
Kan ik die servo kabel van de UBEC niet op de naze32 aansluiten voor power?

ja je moet een buzzer op de naze32 rechtstreeks aansluiten
http://www.netraam.eu/nazewiki/pmwiki.php?n=Howto.LipoVoltageMonitor

De lipo voltage checker heb je dan niet perse nodig, maar is handog zoals ik al zei om na je vlucht of voor je vlucht spanning van de lipo te checken. Ook tevens handig bij het ontvangen van nieuw bestelde lipos waar je snel de status van wilt zien.

Maar op je quad zou ik zeker naze32 buzzer functie gebruiken. Scheelt je wat ruimte en extra kabeltjes aansluiten :)

vtx op de Ubec? Waarom? Ik weet niet welke vtx je gaat gebruiken, maar een juiste vtx type kan rechstreeks op de lipo (immersion)

Lipo checker moet je gebruiken om in het veld na/voor vluchten lipos te checken
Ik bedoel deze low voltage alarm buzzers.
Cheap as beans (kiwi uitdrukking), monitored de individuele celspanning i.p.v. enkel de totale spanning, Piept knetterhard en is makkelijk op de balance leads te prikken. Ben je dat andere buzzertje (dat niet standaard bij de naze32 zit) niet nodig en hoef je ook niet te prutsen met een lead vanaf je PDB naar de voltage sensor van de naze

Niet iedere VTX kan op een 4S lipo aangesloten worden om nog maar the zwijgen van die "andere zaken". En waarom zou je een step-up op 5v aansluiten? Om weer 12volt te maken?

ja je moet een buzzer op de naze32 rechtstreeks aansluiten
Naze Wiki | Howto / LipoVoltageMonitor

De lipo voltage checker heb je dan niet perse nodig, maar is handog zoals ik al zei om na je vlucht of voor je vlucht spanning van de lipo te checken. Ook tevens handig bij het ontvangen van nieuw bestelde lipos waar je snel de status van wilt zien.

Maar op je quad zou ik zeker naze32 buzzer functie gebruiken. Scheelt je wat ruimte en extra kabeltjes aansluiten :)

vtx op de Ubec? Waarom? Ik weet niet welke vtx je gaat gebruiken, maar een juiste vtx type kan rechstreeks op de lipo (immersion)
Thnx, misschien dat ik dan toch maar een buzzer moet gaan gebruiken op de naze32, daarbij moet ik ook gebruik maken van een single vbatt+ kabel neem ik aan?
De Vbatt+ zorgt ervoor dat de buzzer af gaat bij een bepaalde voltage als ik het goed begrijp? Dan alleen nog zorgen dat de battery geballanced word geladen zodat er geen celspannings verschillen zijn.

EDIT:
Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom ik niet gewoon de celspanningsmeter kan gebruiken hiervoor. Het is niet alleen een meter om af te lezen, ook een alarm! Behalve dat je de beeper kan gebruiken als je de copter kwijt bent, is het toch hetzelfde, kwa alarm? En zoals rooster al aangaf, leest het de celspanning per cel, niet de totaalspanning.
[/end EDIT]

De camera heeft eigenlijk alleen UBEC (12v) nodig, maar omdat bij de set de kabel komt om vanuit 1 JST plug both de camera en de vtx aan te sluiten, houd ik het simpel. Bovendien kan de vtx de 12v ook aan. (het kan tot 24v aan). Anders moet ik heel veel gaan solderen, met kabels die ik niet ken en dergelijke. Dit werkt simpeler.

Hier een nieuw plaatje met nieuwe wiring setup, en vragen :)
suytf5.png

Kan ik die Vbatt+ wel zo aansluiten? geeft dat niet te veel voltage op de naze32?

Back