Hulp nodig bij het maken van een (racing FPV) quadcopter.

Welke fpv heb je? Bij de fatshark die ik heb zat een bordje bij waar je de balance plug op aan kan sluiten. Nu vertelde markjuhhh dat alleen de buitenste pinnen gebruikt worden dus heb ik op de 2s aansluiting dmv pinheaders de extra plus en min die ik had aangesloten en dat werkt perfect.

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

als je geen spullen hebt, is niets makkelijk hoor. Dit is echt easy de peasy solderen voor een habbekrats. Als je wilt, kan ik wel een stukje naar je opsturen. Mag je iets leuks terugsturen voor de waarde van een hele euro inclusief verzendkosten. Welke maat wil je? 1 bij 3?

Wat betreft de stroom door de draadjes, ik heb deze voor 12amp en is ruim voldoende gok ik.

Cable sets for ESC

• van lipo naar esc: Silicone cable AWG 16 red and black, each 15 cm
  • van esc naar motor: Silicone cable AWG18 blue, depending 15cm 3 piece
  • signaalkabel: JR- Servo cable 50cm, Silicone, 1 piece
  • Shrink tube, 5 pieces, diff. sizes
Ik gebruik mijn balance lead van de lipo om de FPV van stroom te voorzien. Hier wordt dan 11.1V vandaan gehaald.

heb je al spullen binnen? keep us posted!
Bedankt voor het aanbod, zal erover nadenken.

Wat betreft de kabelset, niet verkeerd, ben alleen benieuwd of 18AWG op mijn set gaat werken van motor naar ESC.

Tja, is toch echt allemaal in het topic terug te vinden hoor. Ik heb het ook als handleiding gebruikt toen ik mijn flip bouwde.
Deze calculator is wel bruikbaar: DC Cable Sizing Tool - Wire Size Calculator - MM2 & AWG - solar-wind.co.uk
Tip: neem voor de hoofddraad dezelfde draaddikte als je accu, dan zit je altijd goed.
Heb het misschien over het hoofd gezien,
Volgens de calculator krijg ik dit:
1%, 12v, 35A (ESC's max (burst)), 0.02 (ruim genomen 20 cm).
23AWG. Ik weet niet of ik alle A's bij elkaar moet optellen, en wat de uiteindelijke V is, dus ik weet niet of dit klopt. Maar zodra het minder AWG is, kan het alles supporten wat hogere AWG heeft toch? 16 support 17-XX?

Die website gaat over audiokabels. niet meer naar kijken.
16AWG is meer dan voldoende.
Een extra aansluiting voor FPV, OSD, LEDs, etc. is sowieso altijd handig
Je kan ook nog zo'n voorgefabriceerde kabelboomvoorgefabriceerde kabelboom bestellen. Als dat je handiger lijkt.
Dat is een handige, helaas wel weer international warehouse. En geen ruimte voor uitbereiding op FPV, etc.

foto van plaatje keurige gesoldeerde en geshrinkte esc setup
zie boven

Dat ziet er netjes uit!!! :p hoeraa voor homemade :cool:
Zag net deze video, waar net zo'n bekabeling is:
[media=youtube]44MC1yWPnRg[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Welke fpv heb je? Bij de fatshark die ik heb zat een bordje bij waar je de balance plug op aan kan sluiten. Nu vertelde markjuhhh dat alleen de buitenste pinnen gebruikt worden dus heb ik op de 2s aansluiting dmv pinheaders de extra plus en min die ik had aangesloten en dat werkt perfect.

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.
Heb nog niets besteld, omdat ik alles gelijk goed wil doen en niet achteraf te zien krijg: dit is niet goed, oh shit dit vergeten, oh nee he dat wist ik niet.
Daarom vraag ik ook best veel, zit in mijn character om overal een bevestiging van te krijgen dat het goed is (sorry). Maar de FPV set die ik ga kiezen staat in de main post, de goedkope variant, is nu wel OoS helaas. Hopelijk komt het snel terug.

Ik snap het niet helemaal als ik eerlijk moet zijn. Van het bordje met de balance plug snap ik nog, maar daarna niet meer.

Wat betreft balance plug, de balance plug van de battery gaat al in de low voltage melder, dus die kan ik niet meer voor FPV gaan gebruiken.

Volgens de calculator krijg ik dit:
1%, 12v, 35A (ESC's max (burst)), 0.02 (ruim genomen 20 cm).
23AWG. Ik weet niet of ik alle A's bij elkaar moet optellen, en wat de uiteindelijke V is, dus ik weet niet of dit klopt. Maar zodra het minder AWG is, kan het alles supporten wat hogere AWG heeft toch? 16 support 17-XX?
Je geeft aan dat je een 4S lipo wilt gaan gebruiken, die is 14,8V
De ESC's die je wilt gebruiken zijn gemaakt voor maximaal 20A
Je hebt 4 motoren, dus max 80A (zul je waarschijnlijk niet zo snel aan komen)
Komt nog een beetje bij voor je FPV set en je ontvanger, maar dat is verwaarloosbaar.
20cm kabel = 0,2 meter
Dan zou je dus met 16AWG een maximale spanningsval van 4% (0,6V) hebben. Lijkt me prima.

Je geeft aan dat je een 4S lipo wilt gaan gebruiken, die is 14,8V
De ESC's die je wilt gebruiken zijn gemaakt voor maximaal 20A (zul je waarschijnlijk niet zo snel aan komen)
Komt nog een beetje bij voor je FPV set en je ontvanger, maar dat is verwaarloosbaar.
20cm kabel = 0,2 meter
Dan zou je dus bij 16AWG een maximale spanningsval van 4% (0,6V) hebben. Lijkt me prima.
Je hebt helemaal gelijk, ik was de battery voltage compleet vergeten.
Was helemaal vergeten, klopt ja 0,2 meter omdat 20 cm 2 dm 0,2m, geen idee waarom ik 0.02m dee.

EDIT:
blijkbaar werkt het alleen met punten en niet met comma's.

Als ik 14.8V 80A en 0.2m invul krijg ik 10AWG.
Als ik 14.8V 20A en 0.2m invul krijg ik 16AWG.

Moet ik de Amperes wel optellen?

Of betekend dit, 16AWG bij elke uiteinde van de ESC's en voor de connector naar de battery plug moet je 2x 10AWG gebruiken?

Ik snap het niet helemaal als ik eerlijk moet zijn. Van het bordje met de balance plug snap ik nog, maar daarna niet meer.

Wat betreft balance plug, de balance plug van de battery gaat al in de low voltage melder, dus die kan ik niet meer voor FPV gaan gebruiken.

Ipv de balance plug sluit je een plus en min aan op dat bordje. De plus en min moet je dan uit je pdb of kabelboom halen

het gaat omhet bordje wat hier links boven in de foto op tafel ligt. Daar zitten de balance plug aansluitingen op en die lust het door naar de vtx.

op onderstaande foto zit het aangesloten. Het bordje hangt onder de topplate en aan de achterkant zie je een plus en min in het bordje gaan.

Ik weet het het is een onduidelijke foto maar ben op mijn werk en kan geen andere maken nu. ik hoop dat dit iets verduidelijkt.

Ipv de balance plug sluit je een plus en min aan op dat bordje. De plus en min moet je dan uit je pdb of kabelboom halen

het gaat omhet bordje wat hier links boven in de foto op tafel ligt. Daar zitten de balance plug aansluitingen op en die lust het door naar de vtx.

op onderstaande foto zit het aangesloten. Het bordje hangt onder de topplate en aan de achterkant zie je een plus en min in het bordje gaan.

Ik weet het het is een onduidelijke foto maar ben op mijn werk en kan geen andere maken nu. ik hoop dat dit iets verduidelijkt.

Volgensmij snap ik het nu, bedankt voor de uitleg.
Heb je voor plus en min beide een zwarte kabel gekozen? Of is dat heat shrink. Op de 2e foto.

Dit is niet nodig. Als je van je PCB een extra draadje naar de VBatt+ van het naze32 bordje legt, kan cleanflight keurig voor je een beeper aansturen of ledstrips voor de waarschuwing. Maar, aan geluid heb je niet meer zoveel op afstand. Je kan natuurlijk ook een extra 12V draadje maken voor de FPV vanaf je PCB. (misschien is dit het antwoord op je vorige vraag van waar alle draden naartoe lopen)

Dit is niet nodig. Als je van je PCB een extra draadje naar de VBatt+ van het naze32 bordje legt, kan cleanflight keurig voor je een beeper aansturen of ledstrips voor de waarschuwing. Maar, aan geluid heb je niet meer zoveel op afstand. Je kan natuurlijk ook een extra 12V draadje maken voor de FPV vanaf je PCB. (misschien is dit het antwoord op je vorige vraag van waar alle draden naartoe lopen)
Het is het alarmpje + celspanningschermpje in 1. Deze heb ik gekozen omdat het goedkoper is dan een uitgebreide battery tester en compacter. Kan ik snel zien wat de spanningen zijn en gewaarschuwd worden wanneer het te laat begint te worden.
Die sluit ik dan weer aan op de balance plug van de battery.

En dan ga ik vanuit de PCB of kabelboom een extra draadje maken naar de fpv inderdaad.

Precies. Ik heb nu een stukje ws2812 ledstrip in de buurt van m'n FPV camera en die ingesteld als warning LED in cleanflight. Dat ziet er ongeveer zo uit (best te zien vanaf 3:35)
Scheelt de nodige bedrading voor een OSD [emoji6]

Precies. Ik heb nu een stukje ws2812 ledstrip in de buurt van m'n FPV camera en die ingesteld als warning LED in cleanflight. Dat ziet er ongeveer zo uit (best te zien vanaf 3:35)
Scheelt de nodige bedrading voor een OSD [emoji6]
Goed idee, maar ik denk dat ik voor nu even bij de huidge manier blijf. Kan altijd later nog aanpassen. :)

Dat is heatshrink.
Oke, duidelijk.

-----------------------
Nog even over de charger, aangezien dat volgens mij nog het enige onderdeel is dat niet helemaal duidelijk is nog.

Wat zou ik doen, gelijk goed kiezen of eerst met iets van 80W beginnen?
Als deze goed is, zou ik deze denk ik wel willen halen, alleen zijn er nergens reviews over te vinden:
SkyRC D100 AC/DC Dual Balance Charger / Discharger - 2x100W 10A SKY100089 :: Chargers-Power Supplies :: The Border Online RC Shop

Verder zag ik deze op hobbyking, alleen wel international warehouse:
Hobbyking? T682 AC 6s 10A 90W Eco Touch Balance Charger/Discharger

En deze heb ik nog voorbij zien komen:
iMAX B6AC 80W 2.6" LCD RC Lipo Battery Balance Charger (100-240V/EU Plug) - Free Shipping - DealExtreme
(geen idee of die site betrouw baar is, maar goede prijs en 80W)

Verder, nog de vraag:
Kan ik dezelfde battery (2200mAh, 4S, 35C-70C) voor de receiver en "monitor goggles" van FPV set gebruiken (niet dezelfde als in die gemount word op de quadcopter, maar dezelfde soort) als de battery die ik op de quadcopter gebruik? Of moet ik daar andere C rating, en niet 4s maar 3s ofzo voor gebruiken bijvoorbeeld?

Die Quanum goggles werken op 12V, dus 4S is teveel. Ik gebruik zelf een 1000mah 3S Zippy die ik op de goggles plak met klittenband. De receiver in dat setje is ook 12V, dus dat is makkelijk dan.

Ik gebruik een 5V step-down voor m'n RC305 receiver. Hij kan op 3S, maar dan wordt ie behoorlijk warm. Zo te zien is dat niet nodig op de RC832. Receiver ook op de goggles geplakt. 't Is net een Fatshark. Heus.

Die Quanum goggles werken op 12V, dus 4S is teveel. Ik gebruik zelf een 1000mah 3S Zippy die ik op de goggles plak met klittenband. De receiver in dat setje is ook 12V, dus dat is makkelijk dan.

Ik gebruik een 5V step-down voor m'n RC305 receiver. Hij kan op 3S, maar dan wordt ie behoorlijk warm. Zo te zien is dat niet nodig op de RC832. Receiver ook op de goggles geplakt. 't Is net een Fatshark. Heus.
Oke, omdat 4s 14,8v is zeker.
Dan zal ik even een 3s moeten vervangen met 1 4s.
Ik kan die goggles en de reveiver dus mooi op 1 battery laten lopen.
Vraag me alleen af hoeveel dat de battery dan leeg slurpt.

Word het niet zwaar om al dat gewicht op je goggles te plakken?

Hoe houd jij bij wanneer de battery leeg is van jou goggles+receiver?

Oke, omdat 4s 14,8v is zeker.
Dan zal ik even een 3s moeten vervangen met 1 4s.
Ik kan die goggles en de reveiver dus mooi op 1 battery laten lopen.
Vraag me alleen af hoeveel dat de battery dan leeg slurpt.

Ik heb er een multimeter tussen gehangen om stroom te meten, maar daar kwam ik niet eenduidig uit. De 200mA stand raakte boven z'n max, de 20A stand zei 0,09A. Als ik dat toch fout las en het moet 0,9A zijn, dan kun je grofweg drie kwartier op een 1000mAh accutje doen. Niks mis mee lijkt me. Desnoods neem je een tweede.

Word het niet zwaar om al dat gewicht op je goggles te plakken?
De accu plak ik bovenop vlak bij m'n gezicht, de receiver aan de zijkant, ook dicht bij gezicht. Dat helpt. Het zit minder comfortabel dan een Fatshark, dat zeker, maar het is goed doenbaar vind ik.

Hoe houd jij bij wanneer de battery leeg is van jou goggles+receiver?
Gewoon een goedkope voltage alarm bieper er aan hangen. Die hoor je wel als ie afgaat ;-)

Back