Hulp om electro te vliegen gevgraad

Hallo medevliegers!

Ik ben al een tijdje actief als brandstof vlieger, maar met de nieuwe vergunningen van de club zijn de aantal uren verkort dat er brandstof mag worden gevlogen. Daarom wil ik graag overstappen op het electro gebeuren. Ik heb hier wel enige ervaring mee in de tijd met de Nimh en Nicd cellen. Dit op het gebied van RC auto`s. Maar zit er nu aan te denken om te gaan lipo vliegen en met een Brushless motor. Ten eerste ik heb totaal geen kaas van deze nieuwe electronica gegeten. Heb het een beetje langs mij heen laten lopen. Aangezien ik nu mijn rijbewijs heb en de auto van ma mee kan krijgen (zo nu en dan) zit ik te kijken naar een kist met een spanwijde van rond de 1 meter. Waarmee ik dus op een doordeweekse dag ook alleen mee naar het veld kan gaan. Het moet wel een ARF zijn want het bouwen is bij mij een 10 jaren plan. Ik zit sterk te denken aan een van de volgende toestellen van greatplanes:

-P40 warhawk
-Spitfire

Volgens mij zijn er wel goede ervaringen met de ARF`s van greatplanes. Zo her en der te lezen. De specificaties van de toestellen zijn in grote lijnen gelijk aan elkaar.

Stock Number: GPMA1472
Wingspan: 39 in (985 mm)
Wing Area: 242 in2 (15.6 dm2)
Weight: 38-46 oz (1080-1300 g)
Wing Loading: 23-27 oz/ft2 (69-84 g/dm2)
Length: 34.5 in (875mm)
Glow Engine Requirements: 2-stroke .25 cu in (4 cc)
Electric Motor Requirements: 1450kV out-runner brushless motor; 45A brushless ESC; 2000mAh 9.6V NiMH or 3200 11.1V LiPo battery
Radio Requirements: 4-channel radio w/3 micro servos (if using electric power) or 4 micro servos (if using glow-engine power).

Ik heb zelf al 3 micro servo`s liggen, de ontvanger is ook het probleem niet.
Maar de motor/regelaar/accu`s (lader)

Ik heb zelf al rond zitten kijken. (rctechnics)
De motor:
2814/05 Outrunner 1660KV Specificaties:
Type: A2814/5
Afmetingen: 35x37mm
Gewicht: 100g / 3.66 oz
Motor as: 4mm
KV: 1660 RPM
Efficiencie: >80%
Werk spanning: Ni-MH (7-10 cells) / Li-Poly(2-3 cells)
Continu Stroom: 25-40A
Max. Stroom: 47A/60 sec

of:

2814/06 Outrunner 1410KV
Specificaties:
Type: A2814/6
Afmetingen: 35x36mm
Gewicht: 100g / 3.66 oz
Motor as: 4mm
KV: 1410 RPM
Efficiencie: >80%
Werk spanning: Ni-MH (7-10 cells) / Li-Poly(2-3 cells)
Continu Stroom: 15-25A
Aanbevolen prop:
Ni-MH 7 cellen: 11x7
Ni-MH 8 cellen: 10x7
Ni-MH 10 cellen: 9.5x5
Li-Poly (11.1V): 9.5x5

De regelaar:
FLY Brushless ESC
40 Amps Brushless Speed Controller
Type: FLY-40A BEC
Bedrijfsspanning: 7,2 - 12V (6-10 NiCd / 2S-3S LiPo)
Belastbaar continu: 40 Ampere
Belastbaar piek: 50A (10 sec)
BEC Belastbaar: 2 Ampere max.
Afmetingen: 70x25.7x8.7mm
Gewicht: 37 Gram
PWM: 8Khz
Instelbare Timing
Voltage afslag: Automatisch

Accu's (lader):
Tjah het moeilijke euvel, of een nimh pack (goedkoper) en ik hoef er geen nieuwe lader voor aan te schaffen mijn robbe power peak infinity 2 (geen lipo) voldoet hier prima voor.
Of lipo`s maar welke? 2S of 3S? en waar staat de C voor achter de packs? Verder wil ik dan graag de power peak infinity 2 LI hebben, heb er goede ervaring mee alleen het kost weer 99 euro extra.

nu heb ik de volgende accu`s gevonden bij vapextech:

Het alternatief voor Li-Po accu's
Oplaadbare Ni-MH accu 7,2V/8,4V/9,6V
- Zeer compact en licht van gewicht
- Hoge energie dichtheid
- Meer dan 500 x oplaadbaar
- Hoge laadsnelheid van 1,4A
- Hoge ontlading van 25A
- Geen geheugen effect
- Opgeladen batterij heeft na 2 jaar nog 80% van de lading
- Met Tamiya mini stekker (behalve 6,0V pack, deze heeft mini-t stekker)

9,6V 119x38x18mm, 199gram
maar deze hebben een ontlading van 25A. Is dit mogelijk als ik de outrunner 1660KV gebruik? of moet ik de 1410KV hiervoor gebruiken?

Conclusie 2 vragen:
- Is de motor/regelaar combinatie goed voor deze kist? En dan wel dat sportief mee gevlogen kan worden. en welke van de 2 motoren is verstandig?
- Is het lichte gewicht van de lipo`s echt de moeite waard tegen de grote meerwaarde?.

Speedy!

PS. kan een mod mijn typefout in de topictitel aanpassen?

Laatst bewerkt:
Speedy,

Als eerste: Niet blijven roepen dat je ergens geen verstand van hebt. Mischien weet je het nu nog niet, maar dat komt vanzelf dan wel. Je stelt hier een goede vraag en hebt al aardig onderzoek gedaan.

De motoren en regelaar die je noemt zijn beide geschikt voor het toestel. Blijft over de accu.
Je bent vertrouwd met NiMh, dus dat is op zich een reden om dat te gaan gebruiken. Lader heb je al en de accu's zijn niet te duur.
Voor lipo hoef je echter ook niet al te dure lader te kopen. een impele lipoly 4 van graupner of de 300 nogwat van robbe kost 2 of 3 tientjes.

"C" is de ontlaadstroom voor 1 uurs ontlading. Voor 1000 mAh accu du 1A. Bij 20A dan 20A. Dit om de verhouding tot de accu aan te geven.
Bij lipo's blijkt het handig om d maximale stroom niet bovn 2/3 van de door de fabrikant opgegeven max C te gebruiken, en ook de lipo niet meer dan 2/3 van de capaciteit te otladen. dit is beter voor de levensduur.
Gebruik 3S lipo's. In dit geval met de 1420KV motor.

Een niet type accu is de LiiFe. Nog niet erg doorgedrongen, maar erg robust, snel laadbar en gaat erg lang mee. Let er op dat als je een wat duurdere lader koopt deze de LiFe (of A123) cellen kan laden. Handig voor later.

Laatst bewerkt:
Ok bedankt voor de antwoorden, ben een stuk wijzer geworden ik zit nu alleen met de accu`s. Ik wil er zowieso 2 hebben.

Lifepo: voor zover ik er van gelezen heb kunnen deze worden geladen met een reguliere voeding mits ik er de hele tijd bij ben. Er komen her en der ook laders op de markt. Het grote voordeel van deze accu`s is de korte oplaadtijd. +- 15 minuten mits je ook een voeding/lader/loodaccu hebt die zoveel ampere kan leveren. En dat ze veel minder gevaarlijk zijn. Ik heb een geschikt pack gevonden die de benodigde 20C (40 ampere continu) kan afgeven.
LiFePo 9.6V 2000MAH (20C)[LF203S20] 55.95EUR
link: RCtechnics Internet Store
Lader: Hyperion EOS 0610i-NET 6S-250W Charger [EOS0610INET] 156.50EUR
link: RCtechnics Internet Store

totaalprijs: ongeveer 270 euro (in de prijs zit vast wel een verschil tussen de verschillende shops, maar hier is het overzichtelijk geplaatst en hebben ze de producten die ik waarschijnlijk wil)

Lipo: Het grootste nadeel is dat de accu`s gevaarlijk zijn, en met respect behandeld moeten worden. Het voordeel is dat ze ligt zijn.

LiPo 11.1V 2250MAH (20C) [LP231120] 49.50EUR
Link: RCtechnics Internet Store
LiPo Lader 4[GRP6437] 19.95EUR
Link: RCtechnics Internet Store
120 euro of ik moet de duurdere Lifepo lader nemen zodat ik voorbereid ben maar dan kan ik net zo goed meteen de lifepo cellen ervoor kopen.

Of Nimh:
Maar dan ben ik rond de 80 euro ongeveer kwijt aan de cellen.

Ik denk dat lipo voor mij afvalt en dat ik direct op lifepo overstap of dat ik nog een tijdje op Nimh blijf hangen totdat de Lifepo niet meer in de kinderschoenen staat. Moeilijk Moeilijk. Wat zouden jullie doen. Is het die 190 euro waard? om voor Lifepo te gaan.

Binnenkort ga ik wel naar dortmund naar de beurs dus als ik het totale lifepo pakket daar goedkoper kan krijgen denk ik dat ik het wel ga doen.

Nog een ander vraagje is de regelaar wel geschikt voor deze Lifepo cellen?

Die regelaar lijkt me wat afslagspanning betreft niet meteen de beste keuze in combinatie met A123-cellen, heb even diagonaal door de handleiding gekeken en er is niets vermeld van een instelbare afslagspanning.

Je hebt ook nog een balancer nodig (althans bij A123 en lipo), als die niet in de lader ingebouwd is, moet je er ook nog een aanschaffen, hou hier rekening mee! Het is zeer belangrijk dat deze accu's dikwijls (lipo) of regelmatig (A123) gebalanceerd worden zodat de individuele cellen dezelfde spanning hebben en er geen gevaar is dat een individuele cel overladen raakt.

Je bent een brandstofvlieger, A123 gaat dan best het huidige vliegen evenaren, 15 minuten laden kan je wel vergelijken met een tankbeurt en een bakje koffie tussen twee vluchten. Met lipo's zit je met laadtijden van een uur (kan sneller maar komt levensduur niet ten goede), heb je meerdere pakketjes nodig wil je evenveel vliegen.

Hou ook rekening met de vleugelbelasting van de toestellen die je interesse wegdragen, A123-cellen zijn wat zwaarder vergeleken met lipo's, voor kleinere kisten zijn lipo's wat dat betreft nog in het voordeel.

Hou ook het overzicht van elektro fly-in's in de gaten, staat vastgeprikt bovenaan dit subforum.

Voor een regenachtige dag ... elektro FAQ's

[FAQ] Modelvliegen, electro - Modelbouwforum.nl
informatie-en-aandachtspunten-lipo-cellen

[FAQ] Accu's en laadtechnieken - Modelbouwforum.nl
[FAQ] RC Techniek en elektronica - Modelbouwforum.nl

The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
-> faq

Everything you want to know about electric flight
http://www.rcuniverse.com/forum/m_7100376/tm.htm

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie het al wel genoeg leesvoer voor de komende regen achtige dagen! Alvast bedankt ik denk dat ik nu al een heel eind ga komen. Wat betreft het gewicht met de lipo en de a123 accus is dit een verschil van 10 gram.

Even een vraagje tussendoor is dit een goede lader voor de a123 accus? of zijn er betere alternatieven?
Nu lees ik het volgende stuk over de lader. En dan heb ik een vraag met betrekking tot de balancer.
Hyperion EOS 0610i DUO Multichemistry Charger Review - RC Groups

De balancer zit in de lader ingebouwd, dus die heb ik niet extern nodig. Maar is er nog een balancer nodig in het vliegtuig? Dus voor het ontladen of is dit alleen noodzakelijk zodat de cellen gebalanceerd worden opgeladen?

Laatst bewerkt:
hallo speedy
als je naar een goedkope en toch wel goede lader wil voor alle type accu's
moet je eens kijken op ebay naar de mystery lader deze kan alle type's laden en kost ongeveer 40 euro
is toch niet gek voor dit type lader
succes

@ aws1: hier zal ik vast en zeker naar gaan kijken! scheelt toch 100 euro.

@ N.P.S: Maakt het merk veel uit? En zijn die A123 accu`s ook in packs verkrijgbaar? Want het solderen van accu`s is toch iets wat ik liever vermijd als het enigzins kan.

Dirk.

De meeste reacties lees je van gebruikers van A123 cellen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere merken minder zijn, maar als je voor zekerheid gaat is het niet onverstandig je aan te sluiten bij de gebruikers met goede ervaringen met een bepaalt merk. Heb ik ook gedaan. Gebruik A123 cellen van 2300 mAh en ben daarmee tot op dit moment heel tevreden

Dan denk ik toch dat de volgende cellen beter zijn:)
A123-26650 * 3S1P 9,9V 2300mAh (Pack) * 30/50C LiFePO4 - 47,95EUR[inkl. 19% MwSt.. ik neem aan dat het verstandig is om voor de packs te gaan. Deze zijn het makkelijkst na te meten en dat past ook wel in het toestel denk ik. Voordat ik ze bestel zal ik het eerst wel nameten.

Maar dan zit ik toch nog even met de regelaar. Het is nodig dat deze afslaat bij een bepaald voltage. Maar er staat bij deze regelaar dat hij automatisch afslaat. Is dat goed genoeg? En dan heb ik her en der nog wat gelezen over de timings bij brushless motoren. Is dit alleen bij de zwaardere types noodzakelijk? want de kleinere vliegers die hoor ik er niet over.

Dirk

Vliegtuigen die vliegen met A123-cellen zijn over het algemeen wat groter. Daarom gebruik ik altijd een ontvangeraccu. Dat heeft het voordeel dat (bij een snelheidsregelaar met opto-coupler) het vermogensdeel (vliegaccu/regelaar/motor) electrisch volkomen gescheiden is van de ontvanger en servo's. Bij problemen met de stroomvoorziening van de aandrijfmotor blijft de ontvanger en de servo's normaal functioneren. Ook stoorsignalen vanuit de regelaar kunnen zo veel moeilijker doordringen tot de ontvanger. Een ontvangeraccu biedt dus veel extra veiligheid.

Het extra gewicht van een ontvangeraccu speelt t.o.v. het totale vlieggewicht geen grote rol.

Een regelaar met automatische afslag voor LiPo-cellen functioneert niet goed met A123 cellen. De afslagspanning van A123 cellen ligt veel lager dan van Lipo cellen. Ook de maximale celspanning is veel lager dan van een LiPo cel. Als de regelaar zelf het aantal aangesloten cellen bepaalt, wordt dit aantal fout berekent. Er zijn regelaars waarvan de uitschakelspanning is in te stellen.
Hier:

lifepo-draadje

is daar meer over te lezen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back