Hallo medevliegers!
Ik ben al een tijdje actief als brandstof vlieger, maar met de nieuwe vergunningen van de club zijn de aantal uren verkort dat er brandstof mag worden gevlogen. Daarom wil ik graag overstappen op het electro gebeuren. Ik heb hier wel enige ervaring mee in de tijd met de Nimh en Nicd cellen. Dit op het gebied van RC auto`s. Maar zit er nu aan te denken om te gaan lipo vliegen en met een Brushless motor. Ten eerste ik heb totaal geen kaas van deze nieuwe electronica gegeten. Heb het een beetje langs mij heen laten lopen. Aangezien ik nu mijn rijbewijs heb en de auto van ma mee kan krijgen (zo nu en dan) zit ik te kijken naar een kist met een spanwijde van rond de 1 meter. Waarmee ik dus op een doordeweekse dag ook alleen mee naar het veld kan gaan. Het moet wel een ARF zijn want het bouwen is bij mij een 10 jaren plan. Ik zit sterk te denken aan een van de volgende toestellen van greatplanes:
-P40 warhawk
-Spitfire
Volgens mij zijn er wel goede ervaringen met de ARF`s van greatplanes. Zo her en der te lezen. De specificaties van de toestellen zijn in grote lijnen gelijk aan elkaar.
Stock Number: GPMA1472
Wingspan: 39 in (985 mm)
Wing Area: 242 in2 (15.6 dm2)
Weight: 38-46 oz (1080-1300 g)
Wing Loading: 23-27 oz/ft2 (69-84 g/dm2)
Length: 34.5 in (875mm)
Glow Engine Requirements: 2-stroke .25 cu in (4 cc)
Electric Motor Requirements: 1450kV out-runner brushless motor; 45A brushless ESC; 2000mAh 9.6V NiMH or 3200 11.1V LiPo battery
Radio Requirements: 4-channel radio w/3 micro servos (if using electric power) or 4 micro servos (if using glow-engine power).
Ik heb zelf al 3 micro servo`s liggen, de ontvanger is ook het probleem niet.
Maar de motor/regelaar/accu`s (lader)
Ik heb zelf al rond zitten kijken. (rctechnics)
De motor:
2814/05 Outrunner 1660KV Specificaties:
Type: A2814/5
Afmetingen: 35x37mm
Gewicht: 100g / 3.66 oz
Motor as: 4mm
KV: 1660 RPM
Efficiencie: >80%
Werk spanning: Ni-MH (7-10 cells) / Li-Poly(2-3 cells)
Continu Stroom: 25-40A
Max. Stroom: 47A/60 sec
of:
2814/06 Outrunner 1410KV
Specificaties:
Type: A2814/6
Afmetingen: 35x36mm
Gewicht: 100g / 3.66 oz
Motor as: 4mm
KV: 1410 RPM
Efficiencie: >80%
Werk spanning: Ni-MH (7-10 cells) / Li-Poly(2-3 cells)
Continu Stroom: 15-25A
Aanbevolen prop:
Ni-MH 7 cellen: 11x7
Ni-MH 8 cellen: 10x7
Ni-MH 10 cellen: 9.5x5
Li-Poly (11.1V): 9.5x5
De regelaar:
FLY Brushless ESC
40 Amps Brushless Speed Controller
Type: FLY-40A BEC
Bedrijfsspanning: 7,2 - 12V (6-10 NiCd / 2S-3S LiPo)
Belastbaar continu: 40 Ampere
Belastbaar piek: 50A (10 sec)
BEC Belastbaar: 2 Ampere max.
Afmetingen: 70x25.7x8.7mm
Gewicht: 37 Gram
PWM: 8Khz
Instelbare Timing
Voltage afslag: Automatisch
Accu's (lader):
Tjah het moeilijke euvel, of een nimh pack (goedkoper) en ik hoef er geen nieuwe lader voor aan te schaffen mijn robbe power peak infinity 2 (geen lipo) voldoet hier prima voor.
Of lipo`s maar welke? 2S of 3S? en waar staat de C voor achter de packs? Verder wil ik dan graag de power peak infinity 2 LI hebben, heb er goede ervaring mee alleen het kost weer 99 euro extra.
nu heb ik de volgende accu`s gevonden bij vapextech:
Het alternatief voor Li-Po accu's
Oplaadbare Ni-MH accu 7,2V/8,4V/9,6V
- Zeer compact en licht van gewicht
- Hoge energie dichtheid
- Meer dan 500 x oplaadbaar
- Hoge laadsnelheid van 1,4A
- Hoge ontlading van 25A
- Geen geheugen effect
- Opgeladen batterij heeft na 2 jaar nog 80% van de lading
- Met Tamiya mini stekker (behalve 6,0V pack, deze heeft mini-t stekker)
9,6V 119x38x18mm, 199gram
maar deze hebben een ontlading van 25A. Is dit mogelijk als ik de outrunner 1660KV gebruik? of moet ik de 1410KV hiervoor gebruiken?
Conclusie 2 vragen:
- Is de motor/regelaar combinatie goed voor deze kist? En dan wel dat sportief mee gevlogen kan worden. en welke van de 2 motoren is verstandig?
- Is het lichte gewicht van de lipo`s echt de moeite waard tegen de grote meerwaarde?.
Speedy!
PS. kan een mod mijn typefout in de topictitel aanpassen?
Ik ben al een tijdje actief als brandstof vlieger, maar met de nieuwe vergunningen van de club zijn de aantal uren verkort dat er brandstof mag worden gevlogen. Daarom wil ik graag overstappen op het electro gebeuren. Ik heb hier wel enige ervaring mee in de tijd met de Nimh en Nicd cellen. Dit op het gebied van RC auto`s. Maar zit er nu aan te denken om te gaan lipo vliegen en met een Brushless motor. Ten eerste ik heb totaal geen kaas van deze nieuwe electronica gegeten. Heb het een beetje langs mij heen laten lopen. Aangezien ik nu mijn rijbewijs heb en de auto van ma mee kan krijgen (zo nu en dan) zit ik te kijken naar een kist met een spanwijde van rond de 1 meter. Waarmee ik dus op een doordeweekse dag ook alleen mee naar het veld kan gaan. Het moet wel een ARF zijn want het bouwen is bij mij een 10 jaren plan. Ik zit sterk te denken aan een van de volgende toestellen van greatplanes:
-P40 warhawk
-Spitfire
Volgens mij zijn er wel goede ervaringen met de ARF`s van greatplanes. Zo her en der te lezen. De specificaties van de toestellen zijn in grote lijnen gelijk aan elkaar.
Stock Number: GPMA1472
Wingspan: 39 in (985 mm)
Wing Area: 242 in2 (15.6 dm2)
Weight: 38-46 oz (1080-1300 g)
Wing Loading: 23-27 oz/ft2 (69-84 g/dm2)
Length: 34.5 in (875mm)
Glow Engine Requirements: 2-stroke .25 cu in (4 cc)
Electric Motor Requirements: 1450kV out-runner brushless motor; 45A brushless ESC; 2000mAh 9.6V NiMH or 3200 11.1V LiPo battery
Radio Requirements: 4-channel radio w/3 micro servos (if using electric power) or 4 micro servos (if using glow-engine power).
Ik heb zelf al 3 micro servo`s liggen, de ontvanger is ook het probleem niet.
Maar de motor/regelaar/accu`s (lader)
Ik heb zelf al rond zitten kijken. (rctechnics)
De motor:
2814/05 Outrunner 1660KV Specificaties:
Type: A2814/5
Afmetingen: 35x37mm
Gewicht: 100g / 3.66 oz
Motor as: 4mm
KV: 1660 RPM
Efficiencie: >80%
Werk spanning: Ni-MH (7-10 cells) / Li-Poly(2-3 cells)
Continu Stroom: 25-40A
Max. Stroom: 47A/60 sec
of:
2814/06 Outrunner 1410KV
Specificaties:
Type: A2814/6
Afmetingen: 35x36mm
Gewicht: 100g / 3.66 oz
Motor as: 4mm
KV: 1410 RPM
Efficiencie: >80%
Werk spanning: Ni-MH (7-10 cells) / Li-Poly(2-3 cells)
Continu Stroom: 15-25A
Aanbevolen prop:
Ni-MH 7 cellen: 11x7
Ni-MH 8 cellen: 10x7
Ni-MH 10 cellen: 9.5x5
Li-Poly (11.1V): 9.5x5
De regelaar:
FLY Brushless ESC
40 Amps Brushless Speed Controller
Type: FLY-40A BEC
Bedrijfsspanning: 7,2 - 12V (6-10 NiCd / 2S-3S LiPo)
Belastbaar continu: 40 Ampere
Belastbaar piek: 50A (10 sec)
BEC Belastbaar: 2 Ampere max.
Afmetingen: 70x25.7x8.7mm
Gewicht: 37 Gram
PWM: 8Khz
Instelbare Timing
Voltage afslag: Automatisch
Accu's (lader):
Tjah het moeilijke euvel, of een nimh pack (goedkoper) en ik hoef er geen nieuwe lader voor aan te schaffen mijn robbe power peak infinity 2 (geen lipo) voldoet hier prima voor.
Of lipo`s maar welke? 2S of 3S? en waar staat de C voor achter de packs? Verder wil ik dan graag de power peak infinity 2 LI hebben, heb er goede ervaring mee alleen het kost weer 99 euro extra.
nu heb ik de volgende accu`s gevonden bij vapextech:
Het alternatief voor Li-Po accu's
Oplaadbare Ni-MH accu 7,2V/8,4V/9,6V
- Zeer compact en licht van gewicht
- Hoge energie dichtheid
- Meer dan 500 x oplaadbaar
- Hoge laadsnelheid van 1,4A
- Hoge ontlading van 25A
- Geen geheugen effect
- Opgeladen batterij heeft na 2 jaar nog 80% van de lading
- Met Tamiya mini stekker (behalve 6,0V pack, deze heeft mini-t stekker)
9,6V 119x38x18mm, 199gram
maar deze hebben een ontlading van 25A. Is dit mogelijk als ik de outrunner 1660KV gebruik? of moet ik de 1410KV hiervoor gebruiken?
Conclusie 2 vragen:
- Is de motor/regelaar combinatie goed voor deze kist? En dan wel dat sportief mee gevlogen kan worden. en welke van de 2 motoren is verstandig?
- Is het lichte gewicht van de lipo`s echt de moeite waard tegen de grote meerwaarde?.
Speedy!
PS. kan een mod mijn typefout in de topictitel aanpassen?
Laatst bewerkt: