Hydro houtbouw projectje.

Nou zocht ik een cat. (welke ik gevonden heb) en had van majestic een ontwerp gekregen van een hydro welke me erg aansprak (ook qua budget)

en ben deze dus gaan bouwen afgelopen week begonnen en nu al aardig eind op weg. het doel is minimaal 80 met mogelijkheid tot upgrade voor over de 100.

hierbij eerst wat foto's en mijn ideeën voor de setup.


hij is net geen 80cm lang en 38 breed
full
full
full
full
full
full



LEOPARD Model 4060 KV1900 4 Poles Brushless Motor for Car and Boat IM126 - Sensorless Brushless Motor - Brushless Motor & Accessories - RC Car & Parts

motor wil hem op een 5s setup gaan draaien.


wat neer komt op 1700watt/18.5= 91,89 amp

dus deze amp zou moeten werken

HOBBYWING Seaking 120A Brushless Water Cool ESC for RC Boat v2 SL168 - HOBBYWING Seaking Series - HOBBYWING



verder twijfel ik nog strut of powertrim. suggesties ervaringen ik hoor ze graag.

groetjes archer

nog bedankt majestic voor de tekening en hulp met het begrijpen hoe hij inelkaar hoort..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook hier ga ik je volgen! :)

Ik had wel de spanten verder open gewerkt, nu heb je onnodig gewicht aan boord.
En om nu ruimte te maken voor je motor ed zal lastiger zijn. (Niet onmogelijk natuurlijk)

Ondanks dat je de boot groter gemaakt heb denk ik wel dat je moeite gaat krijgen met een Leopard 4060, zeker omdat er ook nog een koelmatel omheen komt.

Ziet er verder al goed uit! Ik mag wel opschieten straks vaar je eerder dan mij :D
 
Laatst bewerkt:
klopt 400mm plus de koelmantel is idd breed. maar ik was van plan nadat ik delen geglast had om de spanten op sommige punten uit te vijlen en écht openruimtes creeën soort U vormen zegmaar. daar was het geheel, toen het nog niet vast gelijmt was niet sterk genoeg voor, was bang dat ik de spanten zou breken. laat wel zien wat ik bedoel een dezer dagen.

maar qua vermogen lijkt die leopard 4060 1900 wel te kunnen zkr op 5s. en dan is een 120 amp esc ook genoeg met 1700 watt lijkt mij. hoor het graag als ik het fout heb dan leer ik nog eens wat.

gr archer
 
Het zal ook niet de breedte zijn waar je problemen mee krijgt maar meer de hoogte van de motor met het kapje.

Vergeet niet dat je motor ook piekstromen heeft die hoger zullen zijn dan de ampere die aangegeven staan bij de specificaties.
Zoals Dirk Jan al aangaf zal de 120A regelaar op het randje zijn.
 
Okejj, 180 ampere word het dan. kan iemand mij uitleggen hoe dat dan zit met piekstromen, ben niet helemaal thuis op electrotechnisch gebied.

1700watt delen door het voltage kom je op het amperage uit. dacht ik.. minder stroom is minder watt dus minder amperage of zie ik dat verkeerd.

en je mag zeker wel opschieten joris! ik ga als een speer hahaha. vandaag de outriggers of pontons of hoe je het wil noemen van hun huid voorzien. en dan de binnenkant afwerken. en ruimte maken voor accu packs.

en dan kijken of ik een malletje kan maken van de motor om te kijken hoeveel ruimte ik heb of nog moet maken. of dat ik een 36 versie leopard moet nemen vanwege ruimte gebrek. en dan als de ruimte en alles er is en of gemaakt kan ik gaan glassen heb het spul binnen. dus kan lekker doorwerken :D

nog meningen over strut of powertrims? ik zit te twijfelen namelijk wat ik zal gaan doen. 180amp word het dan met de leopard 4060 kv1900 op 5s.

prop zat ol te denken om te beginnen rond de 38mm 3 blads daar haal ik de 80 wel mee denk ik?

Groetjes Thom Aka Archer
 
Ik zou eerst kijken wat je kwijt kan voordat je vanalles gaat bestellen.

Wat bedoel je met een powertrim?
Over het algemeen worden deze boten gewoon met een strut uitgevoerd en dan het roer er links of rechts naast.
Of je links of rechts doet is volgens mij persoonlijke voorkeur misschien dat iemand anders hier meer over kan vertellen.

Ik zou graag opschieten maar helaas gaat er veel vrije tijd in revalideren zitten :)
 
Hey joris jaa revalideren kost veel tijd en geduld. ik ben er mee bekend neit met fysieke omstandigheden maar depressie. in elk geval ben ik weer lekker bezig geweest.

ik heb de bodem erop/onder en hem een laag glasvezel gegeven aan de binnenkant. bij gebrek aan de vaak genoemde poolnoodle hier op het forum heb ik piepschuim gebruikt. met klein scherp hobby mesje kan je dat redelijk schoon snijden en bewerken.

wat ik bedoel met een powertrim is dit:
HOR Racing

heet stinger had me vergist op duitse sites zag ik het staan als powertrimm
en qua ruimte heb ik meer dan jou kleinere versie. de ruimte onder het einde van het kapje waar de motor komt heb ik de ondersteuning weggehaald en heb ik in de hoogte zo'n 6 cm dus een 4060 plus coolmantel van 47mm zou moeten passen.
eveneens heb ik aan de zijkanten ruimte voor een 2x 2s of 2x3s en voor de motor heb ik ruimte voor een 5000mah 5s. en dit heeft verder weinig effect gehad op de stijfheid en torderen van het frame.

hierbij wat foto's van het project zover.

full
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dankje ben er ook wel aardig trots op :D

wat zou jij voorstellen trut of powertrimm/stinger? ik weet het niet wat slimmer effectiever of sneller is.

gr
 
Ik zou een strut gebruiken van een goede kwaliteit (lees hier altijd dat je op de aandrijving niet moet gaan bezuinigen) een stinger is volgensmij alleen voor óp de spiegel van een boot. Aangezien je een hydro maakt, moet hij natuurlijk ook een hydro aandrijving krijgen, een strut met een flexas.

Ik hoop dat ik het allemaal goed zeg, zo niet verbeter me alsjeblieft! ;)
Gr. Sam
 
hey sam ik had al 80% voor mezelf duidelijk dat het een strut zou worden maar Ja altijd even vragen en kijken of iemand andere ideeën heeft of ervaringen.
en wat houd een goeie kwaliteit aandrijving in. ik zat hier aan de denken

de motor een 4060 leopard kv1900
180hobbyw(k)ing esc.
2x2s of 5s
38mm 3blad prop.
en dan zat ik aan deze strut te denken
HOR Racing
iemand ervaring met deze strut? vond hem mooi afgerond en afgewerkt uitzien ipv de vaker geziene hoekstukken alu die zien er toch wat minder uit (maar estetisch en functioneel heeft functie voorrang)
op de aandrijving ga ik ook niet bezuinigen dat was me idd duidelijk geworden haha. vandaar mijn keuze om een hydro te gaan bouwen ipv een twin catemaran.


*edit 40mm prop
Tenshock : CNC aluminium hydro 3 blads propeller - 2 Brothers RC

zoveel bekeken dat je in de war raakt haha

gr thom Aka Archer
 
Zow wat een tijden! :) slapen jullie wel :)

Thom voordat je verder gaat...

Als je het schuim zo heb zitten als op de eerste foto ga je problemen krijgen met je zwaartepunt.
Het zwaartepunt ligt bij deze Hydro op 10% achter de sponson, dus achter spant 5. (blauwe stippellijn)

Zwaartepunt%20Hydro%20.jpg


Om je een idee te geven hoe ik ongeveer spullen erin ga krijgen:

Setup%20indeling%20Hydro.jpg



De powertrim die je linked kan ook niet want je schoef as moet in lijn liggen met de onderkant van de sponson. (blauwe lijn)


Hydro%20strut%20hoogte%20.jpg


Welke spullen er bij jou gaan passen zul je zelf even uit moeten zoeken omdat jij hem groter gemaakt heb.
In mijn topic kun je vinden waar ik mijn onderdelen vandaan heb.


Met de schroef zou ik klein beginnen.
Dan eerst zorgen voor een goed stabiel varende boot met alle afstellingen goed, temperatuur binnen de grenzen en daarna kun je de snelheid opvoeren.
Als je gelijk een racket setup erin zet gaat het geheid mis en verdwijnt de boot in een hoek om stof te verzamelen.

Verder ziet het er goed uit! je gaat als een speer.

*edit*: ik zie wel dat je je dubbele spant voor de turnfin vergeten bent (5-5)
Ik zou hier wel iets van versteviging maken, hier komen redelijk wat krachten op in de bochten.
 
ziet er goed uit kerel je bent goed bezig
maar als ik je toch een tip mag geven haal een poolnoodle
voor je hem dichtplak en maak die erin

dit piepschuim neemt op den duur vocht
op en dat wil jij niet hebben als je alles dicht heb zitten

in leeuwarden zal je ook wel een action hebben neem ik aan
 
@gerard okejj dan zal ik dat doen heb de outriggers/pontons al dicht maar de binnenkant is wel helemaal in het glasvezel gezet. dus qua vocht lijkt mij dat niet zon heel groot probleem hermetisch afgesloten ruimte komt geen vocht in (lijkt mij) als het niet zo is hoor ik het graag dan zie ik wat ik kan doen. ik dacht gebruik piepschuim juist omdat het een plastic is en dus geen vocht opneemt kennelijk was dit fout gedacht haha.

@ Joris qua zwaarte punt heb ik hem idd even gebalanceerd en daar heb je een punt.

met 10% erachter bedoel je dan dat 90% van het gewicht ervoor moet liggen dan? even kijken of ik je goed begrijp ;)
dan zal ik de accus verder naar voren plaatsen.

en een raket setup komt er in het begin niet in wou beginnen met 30/35mm prop op 4s(2x2s) en dan kijken hoe de balans is. en die beter maken en dan sneller door groter te proppen en temp in de gaten houden. en daarna overstappen naar 5s of 2x3s zelfs en dan wel een kleinere prop maar das nog toekomst muziek ;)

en@ gerard In leeuwarden hebben we zeker een action haha meerdere zelfs ;)

Gr Thom Aka Archer
 
Met 10% erachter bedoel je dan dat 90% van het gewicht ervoor moet liggen dan? even kijken of ik je goed begrijp ;)
Hallo Thom,

Als het zwaartepunt op de plaats die Joris aangeeft moet liggen, dan moet de boot vaarklaar in evenwicht liggen als je de boot daar op twee vingertoppen balanceert.

Als je alles vanaf de sponsons vol schuim drukt, komt het gewicht (en dus het zwaartepunt) te ver naar achteren te liggen waardoor de prop de achterzijde niet meer uit het water kan tillen en de boot voor geen meter zal varen.

Op 4S kun je prima met een 40,5K beginnen, dan heb je kans dat de achterkant niet door het water blijft slepen, wat met een kleiner propje bijna zeker het geval zal zijn.
Niet alleen gaat dat niet erg hard, maar ook je stroomverbruik schiet omhoog...

Groeten, Jan.
 
Heyy jan,

Dan begrijp ik het al beter. bedankt ik heb het piepschuim al verwijdert en daar komt de lipo te liggen. het verschil in gewicht van de lipos valt mij nogal op 4000mah is bijna 200 gram lichter dan 5000..

nu zit ik een beetje te zoeken naar een leuke setup op 4 of 5s met upgrade naar 6s (ooit in de verre toekomst)

een leopard 1500kv 4060 of kv1900. beide 1700 watt dus qua koppel en vermogen gelijk maar qua toeren verschil. op 4s lijkt mij de 1500 met zn 22.200 toeren te weinig toeren te maken gezien dat de meeste hier rond de 30k toeren zitten.

wat is dan slimmer om te doen de kv1900 kleinere prop meer toeren of de 1500 met minder toeren grotere prop om dezelfde snelheid te halen? of zie ik dat verkeerd.

nou lijkt mij de 1500 met minder toeren ook minder stroom te verbruiken dus een langere vaartijd?!? ik probeer het te begrijpen maar aangezien ik redelijk nieuw ben in het lipo brushless gebeuren begint het mij een beetje te duizelen haha Wie kan mij dit uitleggen?
Wat ik wel weet is dat ik de 180amp hobbywing esc ga gebruiken. en een strut die op de zelfde hoogte als de pontons zit. ik ga op 4s beginnen om hem te balanceren en in te stellen en dan richting de 5s en later 6s setup. in elk geval das het plan. tenzij mij anders word geadviseerd uiteraard.
 
Hallo Thom,

Nee, om te testen en de correcte grootte te bepalen gebruik ik props uit de Graupner 2317 serie zoals deze:
Graupner : Carbon Hydropropeller - 2 Brothers RC
Het is gemakkelijk om een aantal carbon propjes bij de hand te hebben voor dit doel en als je de goede maat gevonden hebt die te vervangen door een metalen versie, als je met verschillende Propshop schroeven gaat testen wordt het een dure grap...

Groeten, Jan.
 
Back
Top