Hydro houtbouw projectje.

Je kan het natuurlijk altijd proberen! Dan kom je er zelf achter wat er gebeurd.
Het mooist is gewoon een roerpickup, die zit namelijk altijd in het water.

Als je iets aan de achterkant wil maken zou ik voor een spraypickup gaan:
full

Foto geleend van Jan hier op het forum.

Laatst bewerkt door een moderator:
nja vaarklaar is zij nog lang niet maar proberen kan geen kwaad denk wel dat wat er al gezegd is dat het veel weerstand bied.
ik zou denken, omdat het zo klein is, dat het neit veel uit zou maken. maar er word anders gezegd. aangezien ik niet ervaren ben luister ik daar maar na. vond het estetisch wel mooi die 2 pijpjes en leidingen die dan zo achter de sponson vandaan komen.

in elk geval eerst kapje in de glas gezet en dan loshalen. heb de accu's binnen en het plan om ze via de zijkant naar binnen te schuiven gaat niet werken. helaas :( dan maar zo. foto's komen vanavond HET IS VEEL TE WARM om nu hard bezig te zijn. even glassen is nog te doen. maar daar houd het ook op:P

groetjes Thom Aka Archer

Hallo Thom,

Een testje dat je zelf kunt doen betreffende de weerstand van iets dat uitsteekt in een langsstromend medium; steek je arm eens uit het raam van een auto die zo'n 50 km/h rijdt en vergelijk dat met wat je voelt als de auto 120 km/h gaat...

Water is een veel dichter medium en de krachten op de sponson kun je vergelijken met die op je arm.

Doe je wel voorzichtig? De weerstand bij 120 km/h is voldoende om je arm te breken als je tegen de stijl van het portier wordt gedrukt...

Groeten, Jan.

haha jaa ik ken het als kind zijnde op de snelweg, ( de tijden met arko). maar ik ga het anders doen inderdaad de krachten zijn waarschijnlijk groter als ik me voorstel en zal neit naief of eigenwijs zijn. ik ga ze achteraan plaatsen.

had nog een vraag hoe diep ze in het water zouden moeten steken. want als ik ze aan de achterkant plaats en hij gaat op zn prop varen komt de achterkant uit het water dus wat is het slimst zoals eerder getoond word lastig aangezien ik neit veel metaal bewerking ervaring heb... ik ga zelf wel wat prutsen en post de foto's wel en hoor de reacties wel tenzij iemand een idee geeft waar het aan zou moeten voldoen welke diepte ik aan zou moeten houden.

Gr Thom Aka Archer.

en me ouders hebben een cabrio dus handen op de dakspijl en dan merk je het ook wel ;) dus ik snap wat er bedoelt word.
beetje naief en dom van me om te denken "valt wel mee"

Laatst bewerkt:
Hall Thom,

Een spray pick-up hangt helemaal niet in het water, als de boot op snelheid is.
Bij een, van achteren gezien, linksom draaiende prop zit de inlaat in het kwadrant rechtsboven, iets achter de prop, zodat de spray in de inlaat wordt geduwd.

Hier nog wat foto's om het duidelijk te maken:

full

full

Groeten, Jan.

werkt een spraypickup ook bij een strut? ik zie dat hij vooral bij een stinger word gebruikt namelijk. ik ga het gewoon proberen. te maken en post de foto's wel van hoe het geworden is.

Hallo Thom,

Tuurlijk werkt het ook bij een strut, zolang je de inlaat maar op de goede plek achter de prop plaatst.

Laat maar eens zien wat voor mooie constructie je ervoor bedenkt.
Houdt daarbij in het achterhoofd dat de waterdruk vlak achter de prop wel twee Bar kan zijn, dus een te lichte constructie zal weg buigen.

Groeten, Jan.

hey Jan,

ik heb hetvolgende gedaan strip aluminium met in deze setup aan de strut vast. en daaraan de pickup zoals eerder getoont. is de plaatsing zo goed?

ik kan hem nog stellen en bijbuigen ik ga hem ook nog verstevigen met een laag glas om het buigen van het alu tegen tegaan.

full
full

en nog even een sfeerplaatje van het vooraanzicht. het kapje is met glas versterkt los gezaagd en op de deksel gelijmt. dus ik kan bij de batterij motor en esc als die eenmaal arriveren.

full

Gr Thom Aka Archer

zo thom jij gaat hard kerel word een leuk rompje zo

maar je spraypickup zit zo niet goed die moet
achter je prop komen en dan achter het bovenste blad als je prop verticaal staat
zodat je prop het water in je pijpje blaast

deze zit veel te ver weg thom

Okejj dan ga ik dat veranderen ;) stond eerder in het draadje in het rechter boven kwadrant bij een linksdraaiende prop. dus zo kwam ik op deze setup.

Maar jij zegt dus boven je prop als de prop verticaal staat. en dan cm erachter 5mm erboven of op de hoogte van de as??
of als ik het goed begrijp op de hoogte van je prop als die verticaal staat en dan een stukje erachter? beinvloed dat de stuwkracht niet dan? of is dat een onnozele vraag/opmerking haha

Gr Thom Aka Archer

het is in iedere geval wel een stevige constructie dus dat blijft wel zitten. nu idd nog op de goede plek en 't komt helemaal goed!

wacht anders jan ff af dat is echt een bootjes goeroe
die reageert straks ook nog wel neem ik aan

maar zeker is dat hij zo veel te ver weg zit van je prop thom

dan komt hij zowiezo dichtertbij. en dan wacht ik jan ook wel even af zoals de beschrijnving bij de foto al zei het is een proefopstelling. als hij goedgekeurd is door de proffessionals hier ;) dan maak ik hem netjes en verfijn ik hem. het oog wil ook wat natuurlijk!

ik heb wat zitten lezen en zoeken over solderen van accu leads ik heb ec5 connectoren 5mm moet genoeg zijn (neem ik aan) voor 4 en 5s lipo's

mijn lieve kleine soldeerboutje gaat alleen niet werken met zijn 7 watt haha, daar was ik al achter. even een paar vragen en tips nodig soldeertin lood of niet loodhoudend?
soldeerbout word 60watt met temp regeling. tot 450C ik ben echt geen soldeergek heb wel eens een klein draadje gesoldeerd in mijn subwoofer. geen s39 gebruiken heb ik overal in hoofdletters gelezen maar wat dan wel het meot vloeien en ik dacht met mijn leken kennis dat s39 gebruikt werd voor het hechten maar dat is dus niet zo heb ik begrepen. wie o wie kan mij ermee helpen soldeerbout heb ik al dus. maar qua tin wie heeft wat gebruikt en wie heeft goeie ervaringen met technieken. m.a.w. ik zoek ervaringen met lood houdend en niet loodhoudend etc.

Gr Thom Aka Archer

Hall Thom,

Een spray pick-up hangt helemaal niet in het water, als de boot op snelheid is.
Bij een, van achteren gezien, linksom draaiende prop zit de inlaat in het kwadrant rechtsboven, iets achter de prop, zodat de spray in de inlaat wordt geduwd.

Hier nog wat foto's om het duidelijk te maken:

full

full

Groeten, Jan.

Op de vorige pagina en hierboven kun je de plek goed zien toch?
Je gaat hard! Misschien te hard en lees en kijk je over dingen heen... :)

Heb je misschien detail foto's van hoe je de kap los heb gemaakt?
Dat is nog een van mijn hoofdbrekers :)

*edit*: solderen
Ik had er nog een van hetzelfde kanaal met meer uitleg over welke tin, ben nog ff aan t zoeken :)

Je gaat hard! Misschien te hard en lees en kijk je over dingen heen... :)

Heb je misschien detail foto's van hoe je de kap los heb gemaakt?
Dat is nog een van mijn hoofdbrekers :)

Misschien ga ik wel te hard. Maar het is zó Léúk kan niet langzamer.
En zoals eerder vermeld ben ik ook aan het revalideren in mijn geval van depressie dus heb tijd teveel kan dus ook lekker de hele dag denken en fantaseren hoe ik dingen wil gaan doen.

en beetje doorwerken kan wel zkr met dingen die je niet supervast hebt zitten en dus los kan schroeven ;) zoals de waterpickup. kan je in mijn opinie beter zelf wat proberen (zoals ik gedaan) die posten en reacties afwachten ;)
dingen die je verlijmt is niet handig zoals het piepschuim in mijn sponsons die zitten dicht en die openbreken... Tsja pijnlijk als dat fout gaat dus zien wat het doet. en laten zoals het is.

ik zal even foto's maken ik heb het binnenwerk qua spanten redelijk losgebroken. heb op veel plaatsen alleen nog de kruispunten staan. wel verstevigd met glas.... verder is het 1 lange plaat triplex van achter de sponsons naar het achtersteven. met 4 stokbouten vast gezet dus kan je die loshalen. en zit ook super stevig vast, foto,s volgen ;)

even wat foto's van de waterpickup. recht achter de schroef als die verticaal staat. en er anderhalve cm achter (ongeveer)
full

full

@ joris hier even wat foto's hoe ik het heb met het kapje,

ik heb eerst het hele kapje gemaakt. in het glas gezet voor de stevigheid zodat hij zich niet loswerkt uit de vorm waarin hij verlijmt zit.

daarna heb ik hem achter de laatste spant van de sponsons losgezaag met een figuur zaag. waarom een figuurzaag ik hoor jullie denken "dan heb je nooit een rechte zaagsnede" Dat klopt! maar.... het is wel de dunste zaagsnede die je kan maken met een zaag, dus krijg je wel een mooie aansluiting.

daarna heb ik hem verlijmd op de deksel bij het maken van het kapje rekening gehouden met de dikte van het triplex.
en die passend gemaakt op het het de spanten. zodat ik een mooie afsluiting krijg later. de zijkanten komen wel dicht die kan ik later niet loshalen. daarom heb ik de hele lengte achter de sponsons genomen zodat ik er scheef wel bij kan, bij bijv. de esc en servo.

onder het kapje wat los zit heb ik een dun strookje hout van 5mm breed bij 3mm dik gelijmd zodat je een soort afstandsbediening batterij klepje krijgt.
ik heb 4 stokbouten (zie foto) in kleine stukjes hout geschroefd waarmee ik het dekseltje vast zet weegt een paar gram maar zit wel muurvast.
ik ga de spanten bedekken met laagje binnenband voor de waterdichtheid en tape over het glasvezel beter dubbel dan een natte motor of esc bij een crash!

in de voorkant heb ik onder het kapje de hele spant verwijdert zodat de lipo er onder een hoek voor de motor ingeschoven kan worden. heb een blokhout gebruikt ten hoogte van de motor en het geprobeert zo kan ik er een 5s lipo makkelijk in krijgen! 6s zou ook nog passen ( denk dat 5s al hard zat gaat) 4s past met gemak en 2x2s zouden er op hun zijkant naast elkaar kunnen liggen klittenband op de lipo en de bodem om ze op hun plek te houden.
hierbij de foto's

full
full
full
full
full

*edit* ik heb het kapje helemaal van voor naar achter gemaakt zoals verteld, maar ik het wel voor de motor een grote V uit het afdekplaat gehaald onder het kapje/cockpit

Je heb te veel tijd om er aan te werken dus ;)

De waterkoeling is al beter zo!
Ik zou nog wel, om de stroming te verbeteren, in de boot een aluminium buisje leggen en dan de aansluiting buiten de boot en de laatste 5cm de flexibele slang gebruiken.

Bedankt voor de foto's dat geeft mij weer ideeen :)

je hebt nooit Teveel tijd haha ;) maar Ja ik heb veel tijd om eraan te werken.

en je bedoelt gewoon rechte leidingen leggen in de boot zelf en als aansluitingen het laatste stukje een siliconen flex slang gebruiken?

en alsjeblieft ik zat ook met dat kapje wou eerst aan de zijkanten scharnierende kleppen maken zat zelf aan het idee te denken die met een servo te openen zoals een cigarette boot zag ik eens een filmpje van die met pneumatische zuigers de "motorkap" opende vond ik wel mooi, mja extra gewicht moeilijk gedoe dus vanaf gestapt.

verder had ik nog even een vraag over het zwaarte punt. je zei eerder in een post dat het zwaarte punt op 10% achter de 5e spant moet zijn. is dat dan 10% van de gehele lengte dus 8cm op 80cm hydro of 8cm op de lengte achter de sponsons of van de lengte Van de sponsons. was me niet helemaal duidelijk. ;)

en ben benieuwd naar die van jou ben jij er al iets verder mee?

Gr Thom Aka Archer

Ik wou dat ik er zoveel aan kan werken, helaas kan ik niet lang staan op een plek en is mijn zolder omgbouwd naar sportschool.
Ik ben nog wel bezig geweest met de motorsteun en wat pas en meet werk maar nog geen grote veranderingen.

Dat bedoel ik inderdaad met de waterkoeling.

Zou wel mooi zijn zo'n kap maar dat is inderdaad meer voor een schaal cigarette...mischien volgende project... :)

Het zwaarte punt is 10% van de sponson achter spant 5.

okejj de lengte van de sponson daar 10% van? als ik je dus goed begrijp?

jammer en vervelend dat je er niet lang aan kan werken aan 1 stuk. kan je niet een kapperstoel kopen om op te zitten of belast je je rug dan teveel?

in elk geval kan je dan wel leren van mijn fouten ;) haha elk nadeel heb zn voordeel :P

en de turnfin ik heb rechte turnfins. vond de turnfins voor hydro's de gebogen versies dus niet echt je van het, dus heb die niet gekocht, ik kan als ik hem op zn diepst heb staan zon 55mm diep stellen. is buigen slim of handig en wat zou de hoek moeten zijn? of is hier geen vaste regel voor en is het prutsen en proberen?
kon er zelf niet heel veel over vinden namelijk.

Gr Thom Aka Archer

p.s.
een volgend project (gaat nog wel even duren) word een cat heb bouwtekeningen voor de c5000 ga hem dan op zon 110cm maken misschien wel 130 of 140 zit alleen dan motorisch van dat word een dure grap dubbele 56 serie leopards erin op 6s :P was het plan. maar dat is nog toekomst muziek haha maar daar zou zo'n kap ook wel op kunnen ;) wel leuk opzich

Back