Hydro houtbouw projectje.

Zo heb de esc binnen. de as zit vast en draait soepel. stekkers ook binnen dus lekker wezen solderen. MAAR...... toen ik de stekker in de ec5 huls wilde steken maakte ik kort sluiting GRRRRRR is de lipo nu dood of gevaarlijk. heb al het forum doorgezocht maar nog niks gevonden. weet wel dat lipo's gevaarlijk Kunnen zijn.. was een korte sluiting hij ging nogal stroef in de huls dus had even met een tang hem vast gepakt en daardoor sluiting gemaakt paar flinke vonken.. schrok me echt de pleuris.....

de lipo staat niet bol en kan ook geen brand plekken zien op het folie. hij is niet warm of warm geworden.

de gok niet nemen en wegdoen? of voorzichtig proberen of hij nog leeft. het is een 5s 5000Mah turnigy lipo dus een beste jongen als daar wat mis mee gaat is dat ook meteen goed fout denk ik...?

Gr Thom Aka Archer

okejj dat is 1 voor :P haha

ik weet wel dat je auto accu's kan sluiten zonder echt gevaar maar je hoort/leest soms rare dingen over lipo accu's ga denk ik toch eens kijken naar zo'n lipo zak. of een bloempot met zand ( had ik hier op het forum ergensgelezen)

het is aardig wat voltage dus dat gaf een flinke klap en wat vonken schrok me echt dood dacht dat ik alles mooi afgedekt had met stuk tape Niet dus! en ik ben geen held met electriciteit :P ( handig als modelbouwer haha) ooit een klap gehad van 220 blijft je wel bij zegmaar!

Gr Thom ik hoop andere ervaringen en tips etc te horen

Even kort sluiting maken door per ongeluk de twee polen tegelijk aan te raken zal je lipo niet slopen. Zoals je zelf al zegt, kijk wel uit! Een lipozak is echt een vereiste. Er zijn helaas verhalen in de omloop van afgebrande schuren / brand in de hobbykamer. Ook op dit forum.. Veiligheid gaat voor alles!

jaa ik zag de horror verhalen en voorbeelden al voorbij komen ja! epic eng eigelijk als je denkt dat het voor de hobby is :P

maar thnx stelt me hart weer gerust. lipo zak komt er ook zeker wat je zegt veiligheid voor alles!

met betrekking tot de esc kan je die onder stroomzetten zonder motor eraan om de servo te testen met deze stromen en de prijzen van het spul wil ik niet echt domme onervaren fouten maken!

Gr Thom Aka Archer

Hallo Thom,

Als je de regelaar geprogrammeerd hebt, kun je de motor er gewoon aan laten zitten om de servo te testen (eigenlijk controleer je of de BEC werkt), desnoods haal je de koppeling tussen motor en as er af, dan kan er weinig gebeuren.

Groeten, Jan.

jaa psies nja ik heb de motor nog niet. dus vandaar de vraag wil wel iets van voortgang blijven maken :P dus zonder motor niet doen? want programmeren moet Met motor eraan dat hij de motor kan lezen ofzo hoe moet je dat zeggen.

dus zonder neit met geen probleem me vorige had ik alles al bij elkaar nu heb ik de motor nog niet. dus eerste keer dat ik dit tegenkom. in elk geval bedankt.

Gr Thom aka Archer

moet je die wel hebben :P

ik heb het spul van me andere boot wel zal die wel even eruit halen dan gebruik ik die wel om even te testen.

Gr Thom Aka Archer

Okejj even een vraag.

de leopard 4065 gaat 10 weken duren voor H&M ze heeft en naar 2brothers kan sturen.

nu heb ik contact gehad met 2Brothers. en ik heb de volgende keus gekregen.
ik ga op 5s draaien. 180amp seaking esc en de beoogde snelheid rond de 80 met een upgrade in prop naar richting de 90 daar zat ik aan te denken.

de lijst van leopard 40 series die H&M kan leveren zijn:
4065-1400 / 1950 / 2100 / 2450 / 2700.
4068-1570.
4074-1800.

nu vallen er al meteen een paar af. de 2700 op 5s is TEVEEL toeren. 2450 blijft vraagteken
1570 en 1400kv te weinig toeren

dus dan word het lijstje
4065 / 1950 / 2100 / 2450 /

4074-1800.

de 4074 is 2600 watt ten opzichte van de 2000 van de 4065 dat zal geen problemen opleveren.

wat zijn de ideeen? ik neig naar de 1950 of 2100 met de 2100 als favoriet.

of zou de 4074 1800 beter zijn vanwege het hogere koppel van de langere can. en omdat de hydro ietsjes zwaarder is dan verwacht. (exacte gewicht weet ik niet)

Gr Thom Aka Archer

daar had ik ze eerst ook besteld maar ze hadden na een paar weken tijd mijn paypal betaling niet ontvangen dus heb de order geannuleerd en met mijn ervaring met het trage horracing zoek ik het bij de oosterburen. en qua prijs zit er neit heel veel verschil in. de esc uit hongkong was wel een grote besparing. maar toch.

de leopard motoren zijn er in 10 dagen. en heb hier meer vertrouwen in. dus dan komt de vraag welke.. ik weet niet wat slimmer is. is meer toeren beter of moet je dan kleiner proppen. en haal je minder snelheid is lagere kv's effiecienter. wie kan mij daar verder bij helpen. de keuze in motoren heb ik staan. andere smaken zijn er niet. ja kan kleiner gaan maar das geen optie :P en groter ook niet dan worden de amperes te hoog.

Gr Thom Aka Archer

10 dagen is iets anders als 10 weken ;)

Ik heb de mijne hier vandaan, ook binnen twee weken binnen en geen paypal nodig.

Ik zou als je op 5S blijft varen ook 2100 kv nemen, maar dan word de overstap naar 6S niet echt te doen. (Volgens de theorie dan)

jaa klopt is het ook maar het klopt wel hoor :P de 4065 1800 heeft een levertijd van 10 weken de rest die ik opgaf 10 dagen ;)

maar okejj 2100 word het dan ;) en 6s was ook meer met oog op het lage kv's van de 1800 4065 dus vandaar ;) dan word de stap naar 6s idd niet nodig theoretisch.

thnx Thom Aka Archer

zo het heeft even geduurd Maar hier is hij dan. een update!
ik heb de motor en benodigdheden binnen om hem nu daadwerkelijk af te maken en klaar te maken voor een maiden.

ik heb een hele rits props inmiddels. plastic: 40 42 45 en 48mm een abc 45mm H serie, tenshock 3blad 45mm, en nog een standaard 45mm 2blad prop.
full

de props even op grootte van links naar rechts, mooi om uit te proberen.
gezien de motor en waar ik deze motor mee heb zien varen. denk ik uit te komen op een 45mm prop.
ik heb de abc Hserie en de tenshock 3blad over kunnen nemen via een kennis die ze nog toevallig had liggen.
de H serie is een gecupte highlift 1.5pitch prop. schijnt een goede prop voor "zwaardere" hydro's te zijn. gezien mijne niet de lichtste is leek mij dat een goeie om ook mee te gaan testen.

het enige probleem dat ik nu heb is dat ik een 68mm koelmantel heb ontvangen terwijl ik een 4065 motor heb. dat word nog even omruilen dus. dat bleek een foutje van de verzender... Zucht.....

Laatst bewerkt door een moderator:
haha jaa ik ben ook heel benieuwd ;) moet alleen dus een andere koelmantel hebben. maar ik kan er weer even tegenaan. en weer wat werk verzetten. :)

Gr Thom

jaa idd ;) daar ga ik wel voor op het moment. en ach als het wat koud is is niet erg. zolang het maar niet hard waait of regent vind ik het allemaal best. dat trotseer ik wel om een maiden te maken ;)

eerst die koelmantel maar binnen krijgen. want die 68mm gaat niet passen op en 65mm can :P lekt alles een beetje hahaha

hoe staat het met jou hydro Joris? nog wat voortgang gemaakt. of houdt de revalidatie en blessure je tegen?

Gr Thom

Ik ga het dit jaar niet meer redden om de maiden te maken :)

Inderdaad druk met revalidatie geweest en de laatste maanden van het jaar is het druk met familieverplichtingen.

Ik hoop hem eind dit jaar wel dicht te hebben.

Hou ons in ieder geval op de hoogte met veeel beeldmateriaal, ben erg benieuwd hoe hij vaart :D

Back