hydrofoil???

is het mogelijk om een mono (of mulit) hull hydrofoil te maken???
in het echt kan het maar het lijkt me erg lastig om rc te maken, maar ook erg gaaf (hydrofoils kunnnen heel snel gaan as ik me niet vergis... :oops: )
dus aan jullie de vraag is dit mogelijk en hoe zou ik dat kunnen doen realiseren... :?:

vrgt Jacar

JA! Dat kan!

Er is ooit zelfs een bouwdoor van geweest (Krick?)

Tekeningen zijn d'r ook, en er is zelfs een hydrofoil RC model ZEIL boot te koop!

Even googelen op model hydrofoil.

Succes,

Wim (Die ooit een model wilde maken van de Windrider Rave

Het kan zeker, ik heb vorig jaar een project van mijn studie gehad over hydrofoils waarbij we de "beste" moesten opschalen en in een watergoot moesten testen. Het kan heel goed. Alleen lijkt me zon moth een beetje moeilijk te realiseren aangezien die dingen normaal al moeilijk te zeilen zijn in verband met gewichtsverdeling etc. Je zou dat voor een boot met meerder foils moeten kiezen zodat hij stabiel "vliegt"
Succes!

Groeten

dus waarschijnlijk een trimaran of ik moet een beetje gaan zitten gochelen met een gewichts verplaatsings system (of zoiets...)?

vrgt Jacar

Even wat hoop de grond in boren... En nee, dat bedoel ik niet sarcastisch, maar realistisch.

Dit soort zeilboten zijn volgens mij in model alleen maar te maken als je heeeeeeel veel kan experimenteren.
Zeeën van zijd hebt en een bak vol geld. Licht materiaal (carbon bijv) en dan nog is er slechts een hele kleine kans op succes.
Je zit nl. met een model op schaal, terwijl wind en water schaal 1:1 blijven. Omdat je ook nog eens je model relatief klein wilt houden, is de verhouding tussen model, water en wind helemaal scheef. Bij veel wind zal je model veel weerstand ondervinden van het water en op haar neus gaan staan. Niks in plané... Op gang komen, op één romp liggen... Plons! Op haar neusje. Gewoon gestruikeld door haar eigen snelheid in de mast en weerstand in het water.

Als ik zie hoe (model) catamarans en trimarans al moeite hebben om bij een redelijke vaart niet over de kop te gaan, zal zo'n model al helemaal 'zeilen op het scherpst van de snede" worden.
Verplaatsbare ballast aan boord? Leuk, maar dat houdt gewicht in, hoog boven de waterspiegel. En dat gewicht moet SNEL verplaatsen.
Met een schroefspindel? Te langzaam.
Met water in tanks in de romp? Moet je een beste pomp aan boord hebben. (= weer gewicht + een extra accu en ook dat gaat nooit snel genoeg, én is niet goed beheersbaar)
De mens is als ballast op een échte Cat of Tri soms niet eens snel genoeg, terwijl wij toch een redelijk reactievermogen hebben.

En stel dát het allemaal goed werkt, moet je je model vanaf de kant beheersen, op het zicht. Bij een échte zeilboot voel je met je lichaam wat het schip doet, en kan je daarop anticiperen. Bij een model zal je altijd achter de feiten aanlopen.

Kortom: ik vind het een erg ambitieus project, en adviseer je om niet verder te springen dan je polsstok lang is...
Misschien is het realistischer om je energie in een mooi Cat of Tri te steken. Je zal zien dat dat al moeilijk genoeg is.
Maar dat is slechts mijn mening; de mening van iemand die nu een jaar of tien modelzeilt en ook de nodige ervaring heeft in het 1:1-zeilen...
Daar hoef je je niets van aan te trekken; misschien is juist dát de uitdaging! Tenslotte is de mens ook al een op eigen kracht al vliegend het Kanaal overgestoken terwijl iedereen dacht dat dat nooit kon... :wink:

En toch wil het wel hoor Roel!

Kijk maar eens bij de Microfoiler F3
Een echte hydrofoil RC zeilboot!
Foto's
mfoilerf3_13a.jpg

mfoilerf3_14a.jpg

mfoilerf3_12.jpg

en 2 filmpjes (zijn hetzelfde, alleen ander formaat)
http://www.microsail.com/video/msemailintro.mpg (3MB)
http://www.microsail.com/video/msintro.mpg (11MB)

En volgens mij staat er ook eentje in de Plans Handbook van (verdorie, naam even kwijt; Engels bedrijf dat in tekeningen doet. Schepen, en ook stoom.)

Wim

En volgens mij staat er ook eentje in de Plans Handbook van (verdorie, naam even kwijt; Engels bedrijf dat in tekeningen doet. Schepen, en ook stoom.)
Gevonden! Nexus.

Uitgever van Model Boats.
Nexus is echter over genomen door Encanta.
Hier een link naar het tijdschrift.
Ik weet het niet zeker, maar de Model Boats tekeningen catalogus (de Plans Handbook) is volgens mij ook te raadplegen via de NVM. Zij kunnen (of konden) ook tekeningen verzorgen.

Wim

ik zou toch het liefste een mono'er maken maar ik denk dat ik eerst maar beter info kan gaan verzamelen over hoe model zeilboten varen (kzou het echt niet weten)
dus bij deze graag tips plaatjes en uitleg zodat ik daar rekening mee kan houden :D

he Jacar, wat ga je nu maken? Een hydrofoil, een bigscale auto, een hoovercraft, een handglider, een micropuller, een zelfbouw motor, een onderwater robot, etc. en dat allemaal tegelijk (zo van de afgelopen 2 maanden :? )??
Misschien is het beter om te bekijken wat je nu eigenlijk wilt, wat in je budget en technische mogelijkheden past en waar je het model kunt gebruiken (club/terein/etc). Hardlopers zijn namelijk .....etc. Ik ken dat jeugdig enthousiasme wel en juig het ook toe. Alles is interessant. Maar voor je het weet neemt niemand je meer serieus als je dadelijk echt met vragen zit.

ja u heeft helemaal gelijk, ik zal idd eerst is goed moeten gaan denken over wat ik wil...
ik heb een coxje liggen dus daar ga ik eerst mee aan de slag en dan zie ik wel weer verder...

en ik heb afgezien van de meeste van die dingen om verschillende redenen...(bigscale, micropuller, zelfbouw motor, die "robot")

die hovercraft is meer een leuk bij projectje voor dat coxje dus die ga ik wel doen (moet wel kijken wanneer, want mijn cijfers zijn momenteel om te huilen...)

dus ik twijfel dus een hydrofoil en een DLG
ik zal mij voorlopig maar stil houden hier...

vrgt Jacar

als je goeie foils er onder zet krijg je oprichtend vermogen( zoek de allereerste flying moth al op, die heeft ze, de hydroplaneur(?) ook btw)

ik hou toch die moths aan als ontwerp.
ik heb vandaag van dat blauwe piepschuim gehaald en die ga ik in de juiste vorm schuren en daarna met 1mm balsa beklede en dan haal ik eruit waar ruimte nodig is (ik laat voorlopig wel de foil weg) en dan ga ik een beetje experimenteren met de zeilen en dergelijke.

vrgt Jacar

ik denk dat het wel kan zo'n hydrofoil. je moet zorgen dat het heel licht blijft en zo. ik zou de 'foils' verstelbaar maken, dat je de hoek kan instellen.

succes! :D

wimg zei:
En toch wil het wel hoor Roel!
Kijk maar eens bij .........

@Wim, ik zeg ook niet dat het niet kán...
Ik zeg alleen dat het zeeën van tijd, heel veel expertise, bakken met geld en een enorm doorzettingsvermogen vergt.
En als aanvulling daarop waarschijnlijk nog een behoorlijke stoot vakmanschap om datgene te maken wat je voor ogen hebt....

Iemand heeft ooit eens gezegd: "Je moet niet proberen te rennen als je nog niet eens kan lopen..."

ik zou de 'foils' verstelbaar maken, dat je de hoek kan instellen
Volgens mij zijn die foils bij de F3 verstelbaar. En dan wel op de manier zoals dat bij de Windrider Rave gebeurt.
Heb (enkele jaren geleden) met een collega lang over dit "probleem" nagedacht en tot de conclusie gekomen dat je op die manier, zonder RC invloed, je model op hoogte kunt houden. Er zit een soort regeling in, die een stuurflapje aan de foils aanstuurt. Daarmee wordt de hoogte in stand gebouden.

Wim

de Moth's hebben een voelspriet die de hoek van de flap op het zwaard reguleerd, de joystick is een soort gashendel voor de flap op het roer, die word dus door de zeiler bediend

deze heeft ook de "oprichtende foils" zodra het model schuin gaat , gaat de lift de goede kant opwerken om het ding weer recht te krijgen, lijkt me alleen erg moeilijk bouwen..

Back