Even wat hoop de grond in boren... En nee, dat bedoel ik niet sarcastisch, maar realistisch.
Dit soort zeilboten zijn volgens mij in model alleen maar te maken als je heeeeeeel veel kan experimenteren.
Zeeën van zijd hebt en een bak vol geld. Licht materiaal (carbon bijv) en dan nog is er slechts een hele kleine kans op succes.
Je zit nl. met een model op schaal, terwijl wind en water schaal 1:1 blijven. Omdat je ook nog eens je model relatief klein wilt houden, is de verhouding tussen model, water en wind helemaal scheef. Bij veel wind zal je model veel weerstand ondervinden van het water en op haar neus gaan staan. Niks in plané... Op gang komen, op één romp liggen... Plons! Op haar neusje. Gewoon gestruikeld door haar eigen snelheid in de mast en weerstand in het water.
Als ik zie hoe (model) catamarans en trimarans al moeite hebben om bij een redelijke vaart niet over de kop te gaan, zal zo'n model al helemaal 'zeilen op het scherpst van de snede" worden.
Verplaatsbare ballast aan boord? Leuk, maar dat houdt gewicht in, hoog boven de waterspiegel. En dat gewicht moet SNEL verplaatsen.
Met een schroefspindel? Te langzaam.
Met water in tanks in de romp? Moet je een beste pomp aan boord hebben. (= weer gewicht + een extra accu en ook dat gaat nooit snel genoeg, én is niet goed beheersbaar)
De mens is als ballast op een échte Cat of Tri soms niet eens snel genoeg, terwijl wij toch een redelijk reactievermogen hebben.
En stel dát het allemaal goed werkt, moet je je model vanaf de kant beheersen, op het zicht. Bij een échte zeilboot voel je met je lichaam wat het schip doet, en kan je daarop anticiperen. Bij een model zal je altijd achter de feiten aanlopen.
Kortom: ik vind het een erg ambitieus project, en adviseer je om niet verder te springen dan je polsstok lang is...
Misschien is het realistischer om je energie in een mooi Cat of Tri te steken. Je zal zien dat dat al moeilijk genoeg is.
Maar dat is slechts mijn mening; de mening van iemand die nu een jaar of tien modelzeilt en ook de nodige ervaring heeft in het 1:1-zeilen...
Daar hoef je je niets van aan te trekken; misschien is juist dát de uitdaging! Tenslotte is de mens ook al een op eigen kracht al vliegend het Kanaal overgestoken terwijl iedereen dacht dat dat nooit kon... :wink: