Hydromite in aanbouw (enkele vragen)

Vanmiddag even een half uurtje vrij weten te maken voor een rondje varen. Nu met de cutoff op 2,8 volt. Ik heb voor de beveiliging in ging de hydro naar de kant gehaald omdat de snelheid minder werd. Nu waren de componenten voor het eerst een beetje op temperatuur. Met name de Lipo. Deze was lekker hand warm.

Onbelast zat er nog 7,10 volt spanning op de accu. Nu is dit aan de lage kant maar nu heb ik er wel 3200 mAh in weten te laden. De volgende keer de cutoff op 3,0 volt zetten en nog eens proberen. De vaartijd is ook aanzienelijk langer nu.

Ik zit nog een beetje te twijfelen. Ik denk dat er niet veel méér snelheid uit deze motor te halen is en varen op 2s is ook niet bijzonder efficiënt. Nu gaan mijn gedachten uit naar een 3900kv inrunner op 3s. Dezelfde setup als in de hydro van Dirk-Jan. Ik ben alleen nog opzoek naar een passende klemkoppeling. Wie o wie weet een goed (niet al te duur) adresje voor deze koppeling. De flexas is 2,3 mm zo uit mijn hoofd. Ik heb al wat rondgezocht maar kom alleen op H&M een dergelijke koppeling tegen.

Groet,
Erwin

Vanmiddag even een half uurtje vrij weten te maken voor een rondje varen. Nu met de cutoff op 2,8 volt. Ik heb voor de beveiliging in ging de hydro naar de kant gehaald omdat de snelheid minder werd. Nu waren de componenten voor het eerst een beetje op temperatuur. Met name de Lipo. Deze was lekker hand warm.

Onbelast zat er nog 7,10 volt spanning op de accu. Nu is dit aan de lage kant maar nu heb ik er wel 3200 mAh in weten te laden. De volgende keer de cutoff op 3,0 volt zetten en nog eens proberen. De vaartijd is ook aanzienelijk langer nu.

Ik zit nog een beetje te twijfelen. Ik denk dat er niet veel méér snelheid uit deze motor te halen is en varen op 2s is ook niet bijzonder efficiënt. Nu gaan mijn gedachten uit naar een 3900kv inrunner op 3s. Dezelfde setup als in de hydro van Dirk-Jan. Ik ben alleen nog opzoek naar een passende klemkoppeling. Wie o wie weet een goed (niet al te duur) adresje voor deze koppeling. De flexas is 2,3 mm zo uit mijn hoofd. Ik heb al wat rondgezocht maar kom alleen op H&M een dergelijke koppeling tegen.

Groet,
Erwin

Voor je de lipo als slecht bestempeld eens testen met een voorgewarmde lipo op 35-40 graden.
Dat een boot met een grotere prop ineens (iets) minder stroom verbruikt kan doordat hij sneller vaart en vrijer komt, hebben we nog meegemaakt.
3900kv op 3S is te veel naar mijn gevoel. Dat zou met bv. een 34.5k een snelheid moeten opleveren van ongeveer 80-85km/h. Ik betwijfel dat je een hydromyte met die snelheid op het water kan houden.
Als de bladen al aan de prop blijven bij dik 40000 tr/min.
Ivo

Hallo ivo,

Ik denk dat het probleem ook niet direct bij de lipo ligt (hoewel dit wel mijn eerste ingeving was). Zeker na de test van vanmiddag waarbij ik de cutoff lager heb gezet en tot een beter resultaat kwam. Ik denk echter dat het probleem bij de "zware" belasting door de relatief grote 36k prop ligt. De stromen, die nu uit stilstand stromen, zullen denk ik hoger liggen waardoor het voltage langer dan twee seconden onder de ingestelde 3,2 volt daalt. Dus waarschijnlijk is het een cobinatie van meerdere factoren die een vroegtijdige cutoff veroorzaken. (jaaaa, zo lul ik er mooi om heen haha)

Hoewel het toerental van het 3900 kv setupje aan de hoge kant ligt heb ik al een bewijs liggen dat dit zeker geen rare setup is. Ik ben met u eens dat het wel op het randje ligt van wat nog fijn, zonder zweetuitbarstingen, vaart. Maar het is een speedboot nietwaar. Push it too the limit. Natuurlijk hoeft dit niet meteen. Ik ga eerst heel veel plezier van de huidige motor beleven en vooral oefenen. Later kan de voorgestelde setup er nog wel eens in komen.

Groet,
Erwin

3900kV op 3S is niet gek voor in een Hydro. Natuurlijk kan er dan geen 36mm prop meer achter. Een 31-33mm metalen prop is perfect weet ik uit ervaring. Het is inderdaad een uitdaging om je Hydro op het water te houden, maar met wat finetunen is het goed te doen.

Mijn Hydromite vaart nu stabiel rond de 72-75 km/u en is voluit door de bocht te sturen zonder zweet mijn handen :)

Zorg wel voor goede stekkers en dikke regelaarkabels. Nu mijn Hydromite volgas door de krappere bochten gaat, krijgt de setup flink op zijn mieter. Afgelopen zomer was er een 4mm goudstekkerhuls gesmolten door te dunne regelaarkabels. Nu vaar ik met 12awg kabels en blijft het allemaal heel :)

Dat 3900 kv setupje komt er. Alleen wanneer is nog even de vraag. Zal het volgende week even bestellen.

Verder zie ik ook op sommige plaatsen op een of andere manier de bouwstructuur een beetje naar boven komen. (linker kant van het dek, alleen aan de achterkant). Ik vraag me af hoe dat kan. Er zit een mooie epoxy glaslaag op en ook een beste laag spuitplamuur. Het is net of deze twee oplossen en je de naad van de twee dekdelen weer te zien krijgt. Het is nóg niet erg aanwezig maar als je goed kijkt en voelt merk je het wel. Weet iemand waar dit aan ligt. Ik heb met grote zorgvuldigheid de lagen lak en epoxy aangebracht. Steeds drastisch ontvet en opgeruwd. Rara wie herkent dit eufel.....

Groet,
Erwin

Laatst bewerkt:
Hallo Erwin,

Balsa is erg gevoelig voor vocht en uitdrogen, het 'werkt', zo gezegd.
Je hebt de boot in de 'droge tijd' opgebouwd, het materiaal is gekrompen.
De laatste weken is de luchtvochtigheid een stuk hoger en is de boot een aantal keren in het water geweest, het hout neemt wat vocht op en zet uit.

Dit werken van het materiaal laat zichtbare sporen na.
(Een van de redenen, dat ik liever met multiplex werk.)

Wil je dit voorkomen, dan moet je een onpraktisch (want te zwaar) dikke laag glasweefsel en epoxy aanbrengen, zodat het balsa alleen als vormgever voor de epoxy functioneert en de vorm door de dikkere laag glas & epoxy wordt bepaald.

Groeten, Jan.

Jan,

Oooke dus hoef me verder geen zorgen te maken over mijn "lakkunsten". Het klinkt ook wel erg voor de hand liggend inderdaad, hout werkt nou eenmaal.

Groet,
Erwin

Ik denk dat ik weer met de epoxy in de weer ga. Op een of andere manier zijn de spanten aan linkerkant een heel klein beetje zacht. Niet echt nat maar gewoon een beetje vochtig. Om ook deze hard en écht water dicht te maken wil ik die spanten nog een laagje epoxy geven. Waarschijnlijk is hier bij het dicht smeren van de binnenkant geen epoxy gekomen. Ik heb alle componenten er al uit en het rompje laat ik eerst de nodige tijd drogen. dus mooi voor de kachel en af en toe de fohn er eens in. daarna even met de kwast erdoor en klaar!!

Groet,
Erwin

Een zeer dun laagje 24-uurs epoxy (die is namelijk dun) is ruim voldoende. De meeste balsa weert vocht wel redelijk af, maar met een klein laagje bescherming speel je op 'safe'.

Bedankt voor de tip. Als het rompje vanavond droog is dan krijgt ie zijn laagje. Ik denk dat vocht namelijk ook de reden is dat de linkerkant een beetje de "bouwstructuur" doorgeeft. Maar geen ramp. Rompje vaart er niet minder om.

Groeten,
Erwin

Ik heb er ook last van inderdaad. Ik zie soms de structuur van het weefsel door de lak heen. Het was zelfs zo erg bij de roze lak, dat ik het met een andere kleurtint heb over moeten spuiten. Sommige stukken waren namelijk helemaal paars uitgeslagen.

Appart hea. Zelfs na zo'n zorgvuldige voorbereiding en spuitplammuurlaag. Ik zie inderdaad ook de weefsel structuur op sommige plaatsen terug. Of het aan onze bouwkunsten ligt of het ligt ergens anders aan. Ik weet t niet!!!! Nja, morgenavond eerst de binnenzijde van een beter epoxylaagje voorzien tegen de invloeden van het water en dan kan er weer gevaren worden.

Ik zit ook sterk te twijfelen of ik het hobbyking riggertje mee bestel. Kost maar 15 euro ( de spantenset) en dan heb ik voor de koude avonden wat leuks te doen haha.

Oja. Zag jij het terug in je lak Dirk Jan?

Groeten,
Erwin

Hallo Erwin en Dirk Jan,

Ik voorkom het zichtbaar worden van het glas door in plaats van plamuur, een aantal laagjes epoxy aan te brengen met tussentijds licht schuren, tot de structuur van het glas verdwenen is, het maakt de boot een beetje zwaarder, maar je ziet de structuur niet weer terug na het spuiten.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Ik heb die laagjes ook aangebracht en had daarna een super strakke romp, althans, dat dacht ik. Blijkbaar zijn.er toch plaatsen waar dat niet het geval.was. Maar hoe kan het dan dat ondanks de plamuurlaag, die de structuur afsluit, er toch weefsel structuur doorkomt? Net alsof de plamuurhuid oplost.

Groet,
Erwin

Afhankelijk van het gebruikte merk en de opgebrachte laagdikte zal plamuur altijd ietsje krimpen.
Zit het glas vlak onder de plamuurhuid, dan drukt dat door, daarom 'vul' ik het glasweefsel met epoxy vóór het verven.

Ook hier geld, als je per ongeluk door de epoxy heen schuurt en het weefsel raakt, je dit later zult zien in je laklaag.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Dan is dat het "probleem". Ik vond dat mijn plamuurhuid erg strak was. Maar als het ietsje krimpt dan zit daar het antwoord. Al met al, de romp vaart er niet minder om. Het is alleen jammer dat de "perfecte'' romp nu ietse minder "perfect" is haha.

Groet,
Erwin

Hallo botenliefhebbers,

De winter lijkt eindelijk voorbij te zijn. Dus de eerste ronden zitten er weer op. Nu vind ik de 4400kv op 2s aardig tam varen. Ik zit op het randje qua proppen denk ik met een 37 prop. veel groter lijkt mij niet verstandig. Nu zat ik wat rond te sneupen en zag dat ze bij HK weer nieuwe motoren hebben.

XK2845-B-3700KV Brushless Inrunner

En de oude vertrouwde natuurlijk:
2848SL 3900kv Brushless Inrunner (WaterCooled)

Nu spreekt mij de prijs van nummer 1 erg aan. Ben en blijf een Nederlander. Er zit natuurlijk een maar achter..........
Ik weet dat de 2de motor erg goed presteert in de hydromite, maar gaat de Turnigy dat ook doen? Mijn eigen verstand zegt van wel. Het is ook een 4 pool en heeft een vermogen van 555 watt (hetzelfde als de 4400kv die ik nu heb). Maar beter ever vragen aan de mannen die er echt verstand van hebben dan mijn zinnen zetten op iets wat totaal niet beter presteert.

Vriendelijke groet,
Erwin

Het is een redelijk nieuwe motor, heb er geen ervaring mee, maar de specs zijn heel goed! Lijkt me een erg geschikte motor voor je Hydromite.

Precies, het lijkt mij ook een zeer geschikt motortje. Alleen wel 2000 toeren minder dan de andere.....

Zeg Dirk Jan. Wat voor 3s accu pakketjes heb jij voor je hydromite als ik vragen mag. Met name de dikte vind ik interessant om even te weten. Ik zit even te prakkebedenken of een 3s zonder aanpassingen in mijn romp past.

Ik heb deze lipo: Turnigy 3000mAh 3S 30C Lipo Pack (NL Warehouse)

Deze past dwars voorin de romp, mits je de linker sponson openwerkt. Het is een beetje prutsen om hem erin te krijgen, maar het past goed! Ik vaar er een krappe 5 minuten mee en dan geef ik bijna alleen volgas.

Die 3700kV motor heeft het voordeel dat hij waarschijnlijk wat efficiënter loopt. Hij lijkt ook iets meer vermogen te hebben, dus je kan misschien net een grotere prop draaien. 70+ km/u moet je er wel mee kunnen halen met een goede prop.

Back