Hydroplane Mathea VII (roundnose)

Heeft er iemand een suggestie hoe de turnfin te monteren? Is dit recht naar beneden of met een kleine hoek in het water?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Eric,

Ik heb ooit de cobra van BMI gehad, een model uit de jaren 60. Was best wel spectaculair. Maar waar je op moet letten is dat het hart van je schroef op dezelfde hoogte ligt als de punten van de twee drijvers. Bij jouw ligt de schroef wat hoger, dus de achterkant komt lager te liggen, waardoor de voorkant uiteraard wat hoger komt en de er wordt meer lucht "gehapt" waardoor hij bij hoge snelheden gaat flippen.
Suc6
Hans

Hallo Eric,

Recht naar beneden heeft het risico, dat de boot z'n grip verliest als 'ie in de bocht naar buiten gaat leunen, je bent de boot dan plotseling op spectaculaire wijze 'kwijt'.

Als je de bevestiging zó uitvoert, dat de turnfin verwisselbaar is, kun je experimenteren met vorm, grootte en hoek.

Groeten, Jan.

Mooi project, Eric! Wat mij betreft helemaal 'vintage'. Hoe zit het nu eigenlijk met de vaarprestaties? Kunnen we nog een actie-foto of verwijzing naar youtube verwachten? (Of heeft Neptunus intussen bezit genomen van Mathea :-), ik hoop voor jou van niet)

@jan: eerst even een foto van de binnenzijde, daarna een paar foto's voor een impressie van het vaarbeeld! :-)

Hier nog met Nimh 9,6V accu, de foto's van de vaarimpressie zijn intussen met 3s 2,2Ah LiPo accu.

full

Bij deze een foto van een varende Mathea vii, vol in plane van halfgas naar volgas. Super! De romp schiet over het water en af en toe hoor je hoe de romp het water aanraakt. Dit keer waren er golfjes, maar die worden netjes 'gehandled' door de hydro-romp.

full

De LiPo doet zijn werk. Het kapje is toch maar afgeplakt voor de zekerheid met schilderstape (niet mooi, wel effectief)

full

Nog een laatste impressie. Wederom niet helemaal volgas, maar 't gaat hard genoeg. De romp schiet over het water en de roastertail is duidelijk zichtbaar. Echter, de stuurinrichting zit op dezelfde lijn als de schroef, vandaar misschien iets minder spectaculair. Al met al niet slecht voor een balsa-houten modelletje van nog geen vier tientjes :-)

full

Mooie foto's en het vaarbeeld ziet er super uit! Er lijkt flink vaart in te zitten :) Hoe is het verschil tussen je NiMh en je Lipo?
De binnenkant ziet er ook netjes uit hoor. Het lijkt me wel lastig afplakken doordat je kapje geen vlakke rand heeft, maar meteen verticaal omhoog gaat.

@Dirk-Jan:
Met Nimh geef je met gerust hart volgas, met LiPo blijft-ie door acceleren en heb ik de neiging om snel weer een tandje terug te schakelen :-) (voorlopig toch). De Mathea doet precies wat-ie moet doen, vliegen over het water en af en toe het water aanraken, super gewoon!

Dat vraagt om een filmpje! Mijn geplande brushless setup met lipo wordt nu ook steeds moeilijker te weerstaan na al die goede berichten over lipo power ;)

@ Eric

2 Dingen :

A : Waar is deze schitterende vaarplek ?

B : Volgens mij moet jij 'n demonstratie geven in Eersel

't Rutbeek / 't Hulsbeek............ hmmmmmm lang geleden dat daar in die hoek wedstrijden gevaren werden.

Vandaar dat ik 't niet herkende :-D

Wél 'n beetje ver om m'n bootje uit te laten ,
vooral omdat ik in Apeldoorn (‡schoonouders) niks meer te zoeken heb.

Laatst bewerkt:
Vandaag een professionele prop uitgeprobeerd. Helaas beschik ik niet over GPS dus het blijft erg subjectief...

full

Als de brandweer en beduidend hoger boven het water. Wat een prop al niet doet. Vorige setup 31 mm hydro-'Carbon'-prop, huidige setup X432 Octura (geslepen/ gepolijst Andy Brown).

Back