Hype U can fly (aka ST Models Discovery Trainer)

Dan ben ik wel reuze benieuwd !! Maar effe terug komend op je eerdere text; je schrijft dat je het voorste kapje hebt los gesneden, en daarna het voorste stukje schuim om bij de motor mount te komen ?? Welk voorste stukje schuim bedoel je ?
 
Hoi Marco.
Jij schreef:

Maar effe terug komend op je eerdere text; je schrijft dat je het voorste kapje hebt los gesneden, en daarna het voorste stukje schuim om bij de motor mount te komen ?? Welk voorste stukje schuim?................................................

Dat is niet lastig uit te leggen.
Op de foto's die jij had gepost van iemand die zijn Hype Hoogdekker ook ombouwde naar een andere motor zag je dat die persoon als laatste het schuimen opzet stukje wat vlak achter de propellor zit er weer oplijmde.
Hoop dat je mijn warrige uitleg kunt volgen.
Ten eerste moet de hele voorzijde los worden gesneden op de naad die er loopt.
Pas op dat je de stock regelaar draden niet beschadigt en aan te raden is een heel erg scherp mesje te gebruiken.Ik gebruik altijd van die dunne Stanley mesjes.

Als de hele voorzijde ( zeg maar: schuimen Cowl) los is gekomen dan heb je feitelijk de voorzijde van het toestel in de hand met daarin de motor/regelaar en prop.
Maar om beter bij de stalen motormount te komen zit die voorzijde in de weg.Het is gewoonweg te smal om in te werken.
Ik weet even niet hoe ze dat gedaan hebben fabrieksaf.
Maar in elk geval niet vanaf de voorzijde.

Die stalen motormount waarop de mount van de motor vast zit geschroeft valt dus IN het schuim van die Cowl.
Kun je het nog volgen?
Feitelijk is alles hetzelfde als op die foto's die jij had geplaatst.
Kind kan de was doen.
Maar......................
Toen ik het stukje van de voorzijde wilde lossnijden heb ik dat met beleid gedaan en op voorhand eerst even goed gekeken waar ik precies het mesje erin moest zetten.
Toevallig kwam ik goed uit.
Nadat het voorste stukje schuim eraf was, had ik alle ruimte om bij de gehele motormount te kunnen komen.

Ik had ook nog eens de bof dat de Brushless Outrunner die ik veel gebruik in ook andere toestellen precies paste in die stock Hype motormount.
Dus de gaten pasten exact en de motor viel qua diameter netjes binnen de motorophanging.
Was ook dikke bof was, was dat mijn upgrade motor vrijwel dezelfde lengte had als de stock motor.
De propadapter kon ik zo 1 op 1 overzetten zonder dat ik ruimte tekort kwam waardoor de prop tegen het schuim zou aanlopen of mijlenver ervandaan.
Met alle respect.........maar de persoon die het op de foto's zo heeft gedaan had het in mijn ogen veel netter kunnen doen.
Als je goed kijkt dan zie je een deel van zijn motor buiten de Cowl uitsteken.
Zal natuurlijk geen bal uitmaken voor het vlieggedrag, maar optisch ziet het er niet uit.
In mijn geval zit alles nu precies als het origineel met dien verstande dat er alleen een vettere motor en regelaar inzitten.En alles netjes verscholen in de Cowl.

De 60A regelaar die dikke overkill is en waarbij de kans nu nihil is om door te fikken ten opzichte van de stock 30A regelaar zit dus bij mij in het bommenruim geplakt.
In die ruimte is de plek CG neutral en je kunt er van alles in doen zonder dat je CG verandert.

Ik heb een uurtje geleden test gevlogen met deze ge-upgrade dame en kan niet anders zeggen dat de up-grade ombouw een geslaagde is!!!!
Ze kwam als ik wilde nog sneller los van de grond tijdens het starten en er zat nu veel meer gang in.
Niet dat het echt nodig was, maar het vliegt met meer vermogen voorhanden nu wel een stukkie fijner.
Buiten dat om ben ik ook eindelijk verlost van die knake stock 30A regelaar.
Want in zulke regelaars heb ik weinig vertrouwen.
Helemaal met de warme/hete zomer nog in het verschiet.

Het verschil in snelheid ten opzichte van de stock versie zal denk ik een 20 tot 35% sneller zijn.
Het is altijd lastig inschatten en gaat gevoelsmatig, maar in elk geval wil ze nu behoorlijk van de plek.
Met de stock motor leek het meer op een gemiddeld formaat auto waar een 3 cilinder 1000cc motor inzit. ( Suzuki Splash bijvoorbeeld)
Rijd super, maar zodra je ermee een end gaat rijden en dan ook nog eens met meerdere mensen erin en dan proberen in te halen op de snelweg harder dan 120km per uur dan wordt het kruipen.
Zo'n soort gevoel zeg maar.
Denk dat iedereen het gevoel wel kent dat ik hier omschrijf.

Ik bemerkte geen extra last van resonantie ofzo tijdens het vliegen.
Alles hield zich voorbeeldig.
Aan vliegtijd heb ik wel moeten inboeten.
Maarja........dat is niet anders als je meer gang wenst.
Ik vloog gemiddels een 6 minuten rond met een Turnigy 3S 2200Mah 40C Lipo pack.
Mijn idee is om er 2 packs in te leggen en die dan te plaatsen in het bommenruim.
Daar is nog plek zat.
Dan kan ik 4400Mah hebben om mee te vliegen.
Oja......voordat ik het vergeet............
Mijn ge-upgrade Brushless Outrunner die ik heb geplaatst weegt zo'n 105 gram. (RC-Timer 3536/5)
Er zit fabrieksaf lood in de voorzijde van dit toestel geplakt.
Wel 5 stukken in totaal.
Die moeten indien je een motor plaatst van ±120 gram echt erbij blijven.
Ik dacht dat het zonder kan, maar dat is dus niet zo.
Hoop je iets geholpen te hebben met mijn relaas.
Als je vragen hebt dan roep je maar.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal en Marco!!
Even een update:
Ik kreeg van de week mijn tweede Hype Hoogdekker binnen.
Kakelvers in de bouwdoos.
Die Hype Hoogdekker nr2 wilde ik aanvankelijk ombouwen tot Twin engine toestel.
Maar heb er toch maar van afgezien.
Heeft een aantal redenen en de hoofdreden is dat ik niet zo'n Bob de bouwert ben.
Dus ik laat de elektronika voor de Twin liggen en die gaan komend zomer in een stock twee motorig toestel zoals de Twin Star.

Wat ik wel van plan ben is gelijk mijn Hype Hoogdekker nr2 ombouwen tot hetzelfde toestel als Hype Hoogdekker nr1 die zich inmiddels al dik heeft bewezen met ge-upgrade motor en regelaar en een blijvertje is.
De Hype Hoogdekker nr1 was eigenlijk min of meer een soort van test project hoe het beste dat toestel om te bouwen ivm de niet gangbare Cowl die versneden moest worden en hoe het toestel zich zou houden met veel sterkere motor.
Maar omdat dat project met vlag en wimpel is geslaagd ga ik gelijk de Hype Hoogdekker nr2 ook maar ombouwen met dien verstande dat ik die nog beter maak.
Hoe??

De motor en regelaar set up in de Hype Hoogdekker nr2 worden exact hetzelfde als in de Hype Hoogedekker nr2.
Maar ik heb vanochtend een begin gemaakt door de stock Hype servo's van Hoogdekker nr2 die nog kakelvers en ongebouwd is te vervangen voor kwalitatief betere servo's.
Wat is het fijn en prettig om aan een nog ongevlogen en ongebouwde kist te werken zeg!!
Even ter uitleg: de Hype Hoogdekker nr1 heeft inmiddels krap 100 vluchten gevlogen.
Dat met de 4 stuks stock Hype servo's.
Doorgaans ben ik niet zo happig op stock servo's die fabrieksaf in een toestel zitten.
Heb er gevoelsmatig weinig vertrouwen bij en we weten allemaal dat vaak de stock servo's niet echt overhouden betreffende kwaliteit en duurzaamheid.
Het is net als met standaard auto's.Vaak zijn de zaken die erop en eraan zitten net nipt.

Als 1 van de servo's (met uitzondering van rudder) het ooit spontaan begeeft tijdens een vluchtje op 100 meter hoogte dan is het wel gebeurt met het toestel.
Natuurlijk kan dit met elke servo spontaan ooit gebeuren.
Of het nou een 5 euro servo is of 80 euro, maar laten we wel wezen dat de kans met duurdere servo's aannemelijk kleiner is.

Affijn........ondanks dat de Hype Hoogdekker nr1 dus al krap 100 vluchten flawless heeft rondgevlogen met de stock servo's wil ik de Hype Hoogdekker nr2 helemaal van top tot teen strak maken.( vandaar de up-grade servo's )
Ik liep vanochtend tegen iets aan wat ik graag wil delen hier op het Forum.
Op het moment dat ik ging bekijken hoe de stock servo's in de vleugels zaten kwam ik erachter dat het servo draad van de servo (wat erg lang is) op een kronkelige wijze is doorgevoerd binnen in de vleugel.
Je kunt het servo draad dus helaas niet uit de vleugel trekken heb ik gemerkt.
En ik heb niet eens geprobeerd om er kracht bij te zetten, want we weten allemaal waar dat toe kan leiden.
Omdat dit servo draad dus niet uit de vleugelbehuizing kan worden gehaald geeft het een klein probleempje.
Doorgaans kun je zo'n servo draad eruit trekken en daarmee een andere servo met verlengt draad erdoor heen trekken.
Gemakkelijk en werkt perfect.
Maar nu dus niet.

Ik heb dit opgelost door de stock servo van het draad af te knippen.
Er rest dan slechts een paar centimeter servo draad uit de onderzijde van de vleugel.
Erg mager qua lengte allemaal dus het is delicaat werken.
Die drie servo draadjes heb ik afzonderlijk vertint.
De betere en duurdere servo's die erin gaan heb ik ook verknipt en daarvan ook de servo draad uiteinden vertint.
Met wat gepriegel omdat het stock servo draad weinig uit de vleugel steek heb ik alles aan elkaar gesoldeerd en voorzien van isoleertape.
Dat is nu gelukt en mag zeggen dat ik tevreden ben met het resultaat.
Ga straks beginnen aan de 2 andere stock servo's die binnenin het toestel zitten voor elevator en rudder.

Dan nog iets.................
Hype heeft bij dit type toestel ( bij de Wow ook overigens) de servo linkjes en de stuurstangen dmv een eigen soort busjes vastzitten op het servo heveltje.
Ik heb geprobeerd om dat busje waar de stuurstang doorheen valt en wordt vastgezet dmv een kruiskop boutje over te zetten naar het servo heveltje van de andere servo's.
Maar dat gaat dus niet.
Het zit bij de stock Hype servo heveltjes op de 1 of andere manier geklonken in het plastik.
Het laatst wat je wilt is dat zoiets los komt tijdens een vlucht dus het dient op DE juiste manier te worden gemaakt.
Ik heb dit opgelost door busjes te gebruiken van mijn MPX Funjet.
Multiplex gebruikt feitelijk hetzelfde soort busje maar wel met dien verstande dat er schroefdraad opzit wat door de servo hevel gedraaid kan worden en aan de andere zijde dmv een moertje en iets locktite kan worden vastgezet.
Kan zeggen: dat komt op die manier nooit meer los.

Dat is dus ook een nadeeltje indien iemand zijn/haar stock Hype servo's wenst te willen vervangen.
De busjes op de servo heveltjes zijn niet echt overzetbaar.
Tenzij je ze uit de stock servo heveltjes wil halen en in een andere servo hevel wilt lijmen.
Maar dat raad ik echt af.
De reden waarom je eigenlijk geen keuze hebt en vast zit aan die manier waarop ze het bij Hype hebben gedaan met die busjes is omdat er dus aan de bovenzijde een boutje zit waarmee de stuurstang vastgezet moet worden.
Zijdelings is het onmogelijk om erbij te kunnen want daar is gewoonweg totaal geen ruimte voor om bij te kunnen met gereedschap.
Het probeempje kan eenvoudig worden opgelost door 'betere' busjes te gebruiken dan die Hype heeft bedacht.
DAT maakt eerlijk gezegt nou wel weer effe het verschil tussen een merk zoals Hype en Multiplex.
Het zijn hele kleine zaken, maar voor ons als modelbouwers kun je met dat soort kleine ongein behoorlijk druk zijn.
Vr Gr E
 
Hallo allen.
Omdat ik tegenwoordig mijn beide Hype Hoogdekkers ge-upgrade heb verbruiken de toestellen meer stroom tijdens het vliegen dan de stock versie deed.
6 minuten gemiddeld rondvliegen vind ik zelf wat aan de magere kant.
Was dat vroeger dan wel gewend van de heli's maar met de vliegtuigen kan ik daar nog steeds niet aan wennen.

Ik heb er over nagedacht en gisteren een oplossing voor gemaakt.
Ik heb het bommenluikje onklaar gemaakt.
De servo die het luikje open en dicht doet eruit gehaald om iets meer ruimte te creeeren en ook het stuurstangetje wat het luikje open en dicht deed verwijdert.
Toen in de lengterichting 2 houten roerstaaf-latjes van de Karwei erin gelijmt met behulp van Epoxy.
Na een nachtje drogen zit dat nu muurvast vergroeid met de binnenzijde van het bommenluikruim.

De bovenzijde van de latjes heb ik voorzien van een stukje alu strip en Epoxy lijm wat beide latjes super sterk samenhoudt.
Daarop nog wat klitteband gezet en om het geheel heen een soort van klittebandje dat ze vaak bij heli's gebruiken om de Lipo te fixeren op de battery tray.
Op deze manier kan ik een Lipo pack erop vastzetten.
Ik heb nu dus een tweede 3S 2200Mah Lipo pack in het bommenluikruim zitten daar waar het CG (zwaartepunt) ook nog eens neutraal is.
De Lipo nummer 1 komt gewoon daar waar het van origine al zat.Voorin.
Heb kabels met bijpassende stekkers gemaakt om beide Lipo packs zo aan te sluiten dat ik straks 4400Mah genereer.
Dat zou het toestel een gemiddelde vliegtijd van minsten 10 minuten moeten geven.
En ik hoop zelfs op iets meer.

Het enige nadeel van deze constructie waarop Lipo nummer 2 in het bommenluik zit is dat ik telkens nadat die leeg is gevlogen de vleugel even moet verwijderen om de Lipo te vervangen.
Maar dat is een paar tellen werk en een kniesoor die daar op let.
Hierover wil ik nog gaan nadenken om dat bij de Hype Hoogdekker nummer 2 praktischer te maken.En daarmee bedoel ik dus vanaf onderaf erbij te kunnen om een Lipo te plaatsen.
Vanmiddag testvliegen met dit toestel met 2 Lipo packs aan boord en 4400Mah voorhanden.
Ben benieuwd alhoewel ik geen vreemde zaken verwacht tegen te komen.
Vr Gr Erwin
 
is het niet makkelijker er een grotere Lipo in te doen?
Dan blijft het bommenluikje zijn functie houden.
 
Hoi hoi.
Een grotere Lipo dan de huidige 3S 2200Mah Lipo die ik er nu in heb zitten waar origineel ook de Lipo in hoort gaat echt niet passen.
Of je zou de boel moeten versnijden van binnen, maar dat is vanwege de diepte erg lastig bij te komen.
Vr Gr E
 
Ik ben gisteravond ook begonnen met de ombouw naar een sterkere motor. Ik leg alles via foto's vast, zodat uiteindelijk iedereen er baat bij zou kunnen hebben. Ik stuite wel gelijk op wat probleempjes, die uiteraard oplosbaar zijn, zoals schroefjes die ik vandaag moet uitboren omdat ze niet los wilde komen, en de zoektocht naar een geschikte ruimte voor mijn nieuwe ( en veel grotere ) regelaar, draad doorvoer enz. Maar natuurlijk voor alles ook al oplossingen gevonden.

Meer hierover later.

Gr.
Marco
 
Dat slecht loskomen van de kruiskop schroeven die in de motormount zaten had ik ook.
Ze schijnen verlijmt te zijn.
Met een goede groter formaat kruiskop schroevendraaier en dan flink aanzetten en kracht zetten maak je grote kans dat het schroefje net effe iets loskomt waardoor je het hebt.
Dit voorkomt het doldraaien en dan uit moeten boren.
Dus advies: gebruik een iets groter formaat kruiskop schroevendraaier.

Wat de regelaar betreft..................
Ik denk dat zelfs een 40A regelaar van bijv Turnigy krap an past in de voorzijde.
Omdat ik zelf een 60A regelaar gebruik en het CG zo correct mogelijk wilde houden heb ik ervoor gekozen om mijn 60A regelaar in het bommenluikcompartiment te plaatsen.(ruimte zat aldaar)
Heb de regelaar aan de zijkant geplakt en extra vastgezet met tape.
Het CG blijft op die manier neutraal, al steek je er een 100A regelaar in bij wijze van.
Het is dan wel een kwestie van de motordraden te verlengen want op de originele lengte kom je er niet mee.
Ik heb de verlengende motordraden van de regelaar doorgevoerd door het Lipo compartiment en zo naar de voorzijde waar de motor zit.
Alle draden aan de zijkant gelegt zodat het niet in de weg zit als de Lipo erin wordt gestoken.
Vr Gr E
 
Ik heb 2 kruiskop schroeven los gekregen, maar die andere 2 met geen mogelijkheid !!! Te veel kracht zetten is geen optie. De ondergrond blijft depron ..... Maar goed, uitboren is zo gedaan. Zijn maar flut schroefjes. Dan maar een moertje aan de achterkant.

Ik heb een 70amp regelaar die ook in het bom compartiment komt te liggen. Ook ik ga gebruik maken van een 2e lipo aldaar. Ik maak een mooie piepschuim houder waar de 2e lipo in komt te liggen.

Moet alleen effe wat velgenlood halen om de neus iets te verzwaren. Was al tail heavy in orginele toestand met de kleine regelaar in de neus. Dus dat gewicht moet ik compenseren plus iets extra.

Vanavond weer verder met de klus.
 
gister heb ik eindelijk de moed verzameld om het mes in mijn nieuw Hype toestel te zetten !! ik heb verleden weekend ook in levende lijve ondervonden dat dit toestel echt te weinig vermogen heeft. ik maakte een scherpe bocht, waarna hij tijd nodig had om weer vaart te krijgen en effe weg zakte .....
niet leuk dus.

nou ..... hier dus mijn Hype, zonder de "U Can Fly" text:
DSC03098.jpg


ontdaan van de vleugel en klaar voor de operatie:
20120515_222250.jpg


van voor naar binnen gemeten hoe ver het eerste schot zit, en dit met een dun bandje buiten op de neus aangegeven om een nette ronde snee te krijgen:
20120515_223701.jpg


daarna het mes er in gezet:
20120515_223919.jpg


uiteraard voorzichtig rondom snijden, en steeds iets dieper:
20120515_224412.jpg


tot je de neus er voorzichtig en met beleid af kunt trekken:
20120515_224536.jpg


de binnenkant van de neus waar ze wat extra contra gewicht in hebben geplakt:
20120515_224551.jpg


daarna op de neus de as lijn afgetekend, om zo te kunnen bepalen hoe de nieuwe motor moet komen te staan om zo niet al te veel te hoeven trimmen. daarna de rest van de neus er af gesneden. hier bevind zich de regelaar in:
20120515_225024.jpg


20120515_230129.jpg



20120515_230516.jpg


de originele regelaar. deze is erg klein ...... vandaar dat deze ook in de neus paste. helaas staan er geen gegevens op. ik kan hier dus niets over vertellen.
20120515_230901.jpg


originele motor met steun:
20120515_232343.jpg


20120515_232353.jpg


de schroefjes waar de steun mee vast zitten zijn erg slecht van kwaliteit. zorg voor een goede kruiskop schroeven draaier. ik heb er 2 moeten uit boren. deze metalen beugel zit er standaard in verlijmd. deze heb ik laten zitten als stevige ondergrond.

20120516_161131.jpg


ik heb van aluminium een plaatje gemaakt om de nieuwe motor te bevestigen. hier voor heb ik van papier eerst een malletje gemaakt en deze over getekend op het alu:
20120516_180636.jpg


met dit als eind resultaat:
20120516_192630.jpg


20120516_192820.jpg


20120516_192829.jpg


mijn nieuwe 70 amp regelaar. deze komt in het bommen compartiment.
door de langere afstand tussen motor en regelaar de motor draden verlengd:
20120516_224631.jpg


tevens het bommen compartiment voorzien van een piepschuim bodem, de servo die het luik bediend verwijderd en de regelaar er in verwerkt. tevens ook een ruimte gemaakt voor een 2e lipo, om zo 2 lipo's parallel aan te sluiten voor een langere vlucht tijd.

en zo staat het er nu bij:

20120517_001344.jpg


20120517_001401.jpg


je ziet op de foto boven de regelaar liggen, en er onder een vak voor de lipo.

morgen weer een dag ................

gr,
Marco
 
Mooi, helder en duidelijk ombouw verslag!
Goed gedaan.
Misschien las ik erover heen, maar welke motor met hoeveel KV heb jij er nu in en met welke propmaat?
Vr Gr Erwin
 
Hoi Erwin,

Verdere info, foto's en het eind resultaat komt morgen !! Ik ben namelijk nog niet klaar. Ik heb nog wat veranderd en aangepast. En neus moet er nog op gelijmd worden.

Gr.
Marco
 
Hallo allemaal, ik zal me even voorstellen, mijn naam is in het dagelijks leven Leo, maar op het forum wil ik graag Helixer genoemd worden.

Ik ben al geruime tijd actief op een ander forum, waar ik begonnen ben met het heli vliegen. Ik voel me op dat forum prima thuis, maar af en toe lonk en spiek ik toch wel eens bij jullie om wat info ter vergaren.

Nu dan wat betreft alle info over de UCF. Ik ben zelf in het bezit van dit toestel vandaar dat ik hier af en toe kom kijken omdat er bij ons op het forum weinig aandacht is voor dit toestel.
___________________________________________________________________________
Operatie neuswiel verwijdering, omdat ik graag buiklandingen wil gaan maken in hoog gras:

Zoals vaak beschreven, hoeft je "niet" op de naad diep in te snijden, 8mm is ruim voldoende. Bij de bekabeling van de ESC kom je nog geeneens in de buurt. Als je inderdaad dieper zou insnijden valt het hele motor ophang gebeuren er vanaf en zal later weer terug gelijmd moeten worden.

Nu kon ik simpel met wat wrikken en trekken de voorkap in zijn geheel verwijderen zonder schade. Overal kan je bij. Ook de motor en regelaar kan je eenvoudig bij komen. De rimpels die je ziet op de motorkap zijn van een eerdere crash, dus niet van het demonteren van de kap.

Het neuswiel kon ik op deze manier simpel verwijderen en de kap terugplaatsen. Ik heb de kap gewoon met wat tape vastgezet, zo kan ik straks eventueel het neuswiel weer eenvoudig terugplaatsen. Dus al dat gezaag,snij+plakwerk is helemaal niet nodig.

Ik ben klaar voor een buiklanding met de UFC
scaled.php

img0294fyc.jpg


Grt Helixer
 
Laatst bewerkt:
Ik kom net terug van het vliegen met mijn UCF zonder landingsgestel. Ik weet niet of op dit draadje veel heli piloten aanwezig zijn, maar het is net alsof je gaat vliegen zonder trainingskruis, echt een wereld van verschil. Het toestel is veel wendbaarder en sneller. Vooral in de bochten is dat verschil goed te merken.

De graslandingen gingen allemaal voorbeeldig en ik kon nog net wat optrekken waardoor de UCF zacht in het gras terecht plofte. Perfect gewoon. Met het landingsgestel kon ik hem op het laatste moment niet meer optrekken en maakte hij een koprol. Weliswaar zonder schade, maar niet echt fraai. Dat is nu verleden tijd.

Geen lange landingsbaan meer nodig, je kan gewoon uit de hand starten. Het enige wat je nodig hebt voor een perfecte vlucht is “heel” hoog gras.

Ik moet het nog even nakijken, maar mijn lipo stond behoorlijk bol toen ik hem uit het vliegtuig trok. Dat had ik de andere keren met landingsgestel niet meegemaakt. Ik weet ook niet wat ik aan stroom heb verbruikt.

Grt Helixer
 
Zoals vaak beschreven, hoeft je "niet" op de naad diep in te snijden, 8mm is ruim voldoende. Bij de bekabeling van de ESC kom je nog geeneens in de buurt. Als je inderdaad dieper zou insnijden valt het hele motor ophang gebeuren er vanaf en zal later weer terug gelijmd moeten worden.

Nu kon ik simpel met wat wrikken en trekken de voorkap in zijn geheel verwijderen zonder schade. Overal kan je bij. Ook de motor en regelaar kan je eenvoudig bij komen.
scaled.php

img0294fyc.jpg


Grt Helixer


en dit is nou juist de reden waarom ik ben begonnen met alles te fotograferen en uit te leggen wat en waarom in wat doe. nergens is goede info te vinden, laat staan foto's. iedereen die uiteindelijk de ombouw doet, moet dit zonder documentatie doen, maar neemt jammer genoeg dan zelf weer geen foto's van de ombouw om zo de volgende ombouwer te helpen. als ik deze foto eerder had gezien, was mijn neus er nooit helemaal vanaf geweest. dus iig wel bedankt voor het delen ervan.

nu weer verder naar mij;

ik heb voor de ombouw een luxe probleem !! ik heb nu 2 motoren liggen.
1 motor word verkocht als een EDF. 1300kv 420 watt:
20120517_165603.jpg


ook geschikt voor prop aandrijving.

ik had er een 70amp regelaar op van Birdy. echter hikte de motor erg bij 1/4 gas en viel telkens stil. vanaf 1/3 gas bleef deze draaien. ik dacht dat de motor stuk was, en heb van een bekende een andere motor gekregen. deze gemonteerd, maar deed exact hetzelfde. ik had nog een nieuwe Birdy regelaar van 40 / burst 50amp liggen. deze gemonteerd en deze doet het beter. maar tevreden ben ik niet over deze Birdy regelaars. dat hikken schijnt standaard te zijn bij deze regelaars. dus mijn advies ...... koop geen Birdy regelaars.
nu alleen een probleem; deze motor is een enorm overkill !! die trekt mijn vliegtuig zowat uit elkaar !! maar deze wil ook graag meer dan die 50amp !!
het gaat om deze motor:
20120519_104847.jpg


1800kv en iets van 700watt. nu gaan we kijken of er iets te knijpen valt. anders word het een grotere regelaar, of weer de kleinere EDF motor terug plaatsen. beide is een optie.

zoals ik al schreef, heb ik er een 2e lipo mogelijkheid bij gemaakt. direct onder de vleugel. zwaartepunt blijft hierdoor gelijk. ook ligt daar nu mijn regelaar:
20120519_105004.jpg


ik heb aan de zijkant een gat gemaakt voor koele lucht toevoer voor de regelaar tijdens het vliegen:
20120519_140337.jpg


20120519_150002.jpg


en achter weer een uitgang voor om de lucht ook er weer uit te laten.
word alleen nog mooier gemaakt. dit zwarte kapje was voor het idee.

dit was het weer voor vandaag. door het mooie weer effe niks gedaan en lekker met mijn andere toestel gevlogen !!

gr,
Marco
 
net beide motoren getest met een watt meter. mijn keuze is toch uit gegaan naar de 1800kv motor !! ding levert 740 watt met de 10x5 en een 3S lipo !! dat is 1pk trekkracht !! origineel iets van 200 watt. alleen trekt deze motor 76 amp !! gelijk maar een betere regelaar besteld. 85 amp / 100 amp burst.
deze dinsdag monteren en is het wachten op een mooie zonnige dag ......
ik denk dat dit wellicht een van de snelste u can fly zal zijn ......

de 1300kv EDF motor levert volgens de meting 440 watt, trekt 39 amp met de 10x5 prop en een 3S lipo. dus ook een ruime verdubbeling van de standaard setup.

dus als iemand nog een ombouw motor zoekt, hij ligt hier klaar met een passende grond plaat.

gr,
Marco
 
25c. Maar dan wel 2 lipo's parallel .....
Gisteren ermee gevlogen ...... Waanzinnig !! Ik heb maar 3 meter nodig, dan issie al in de lucht !! Super om mee te vliegen. Verticaal ook een makkie.
Vliegtijd met 2x 2200mAh lipo's parallel (dus 4400mAh) zo'n 10 minuten bij veel gas.
Kan bij lekker tuffen zo'n15 minuten vliegen.

Al met al mooie getallen.

Gr.
 
Back
Top